Toon posts:

Algehele TFT vraagjes en de E485S-W

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ok ik heb een paar vragen over TFT. Wat ik ervan heb begrepen, dus, correct me if I'm wrong:

1) Hogere Helderheid is beter, dus 400cd/m2 is beter dan 250cd/m2
2) Hoe lager de refreshrate, hoe beter, dus 10ms is beter dan 25ms (maar ok das logisch)
3) Hoe zit het met contrast? Dat is de enige waar ik echt twijfel. Is 600:1 nou beter dan 400:1 of andersom? Hoe hoger hoe beter toch? En wat betekent contrast eigenlijk voor een TFT?

Ok dan kom ik bij de 2e vraag (of eigenlijk de 4e ;)). Ik zie bij Mycom deze iiayama:

E485S-W - 19 inch - 400cd/m2 - 1000:1 - 20ms - Eur 399

Als ik het vergelijk met zo'n beetje de andere schermen bij Mycom LIJKT mij dit verreweg de beste koop. Heeft iemand ervaring met deze TFT? Op kieskeurig.nl komt ie goed uit de bus, maar ja, geen idee of die betrouwbaar is (ik hoor dat de E435S daar ook goed uit de bus komt en lees hier dat iedereen deze afkraakt)

Als iemand trouwens een andere tip heeft, graag. Het is voornamelijk bedoelt om mee te gamen / surfen / MSN / Office, en in mindere mate films, daar heb ik een TV voor ;) En wat is dan het belangrijkste voor bijvoorbeeld gamen, helderheid, responsetijd, contrast?

Alvast bedankt! Een TFT leek :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 20:15 ]

Verwijderd

Anders kijk je voor vraag 1 t/m 3 even in de FAQ :).

Alles over TFT monitoren.

Verwijderd

1: In principe wel, hoewel té hoog op een klein scherm natuurlijk PAJO is.
2: Niet noodzakelijk, hangt ook van het type LCD af. Er zijn BenQ 12ms schermen die enorm ghosten, en er zijn schermen met 25ms responstijd die eigenlijk niet ghosten of streaken. M'n IIyama met 16ms ghost helemaal niet.
3: Hoe hoger het contrast (600:1 = hoger dan 400:1), hoe hoger de echtheid van de kleuren, en in het bijzonder zwart. Door de backlight is zwart nooit helemaal zwart.

Overigens: let wel op meer dingen bij een TFT dan alleen cijfertjes als responstijd, contrast, helderheid. Let ook op ingangen (DVI? D-Sub?), en wat voor panel (ben erg blij met SuperTN scherm). En wat voor kleuren matrix: 18 bit (6b/channel)? 24bit? (8b/channel). 18bit panels zijn misschien érg snel, lage responstijd enzo, maar geven crappy kleurenweergave, en interpoleren veel.

Edit:

Verder zal ik niet al té veel van dit soort websites uitgaan. Overigens ook niet al té erg van kieskeurig. Kijk dan naar sites als Toms Hardware en Anandtech, of ga zelf kijken!. Op sites waar gebruikers zelf dingen neerzetten, of op een forum zoals dit hier, hoor je vooral de negatieve dingen. Ik moet zeggen: hoewel ik érg blij ben met m'n IIyama E431S-S, zal ik er geen topic voor openen, dat staat namelijk nogal knullig...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 20:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
oops, sorry :o

Nou ja, nu de andere vraag nog ;)