Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vochtaanslag op moederbord, hoe weghalen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.702 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
Toen ik mijn oude moederbord vandaag weer van zolder haalde (nou niet bepaald de droogste ruimte in ons huis) bleek deze niet te werken. Na grondige inspectie van het moederbord bleek dat er een groene aanslag zat op de metalen delen van het moederbord. Weet iemand hoe je deze aanslag verwijderen kan? (krassen met een mesje wil wel, maar vind het PCB van het moederbord vast niet leuk)

Ik zal kijken of ik zo nog een foto kan posten van het geheel...

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
misschien met een wattenstaafje ofzo :?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:06

_Ernst_

Mark It Zero!

Denk niet dat het moederbord gaat werken door alleen de zichtbare oxidatie weg te halen. Als er vocht bij is gekomen zullen ook andere niet zichtbare metalen delen geoxideert zijn.

Ik geef je niet veel kans dat je hem nog werkend krijgt. Voortaan opletten met het opslaan van elektronica :)

Last.fm

• misterw
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-08 21:43
misschien met wat alcohol en voorzichtig met een lapje?

ik geef je weinig kans dat dat mobo nog wel werkt

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:35
Tandenborstel :Y)

Gewoon proberen, je ziet vanzelf wel of het werkt :)

Verwijderd

tandenborstel samen met contactspray.....

als er sommige solderingen heel slecht zijn/blijven proberen opnieuw te solderen (goed door verwarmen en wat nieuw tin toevoegen)

zo halen wij op mijn werk amoniak en vocht plekken weg van printen die ter reparatie komen...
(printen worden gebruik in melkstallen denk dat t dara erger is als op je zolder ;) )

je hebt goede kans dat tie t daarna gewoon weer doet...

Verwijderd

(spuit 11: er zit niet voor niets sillica-gel in elke anti-statische zak waar zo'n moederbord in ligt).

Groene stuff = meestal oxiderend koper. Beschouw het als een verloren zaak, de bovenste layer van het PCB kun je waarschijnlijk afschrijven.

• tafkaw
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 20:27:
(spuit 11: er zit niet voor niets sillica-gel in elke anti-statische zak waar zo'n moederbord in ligt).

Groene stuff = meestal oxiderend koper. Beschouw het als een verloren zaak, de bovenste layer van het PCB kun je waarschijnlijk afschrijven.
Het rare is ook dat het PCB onaangetast lijkt, terwijl er alleen op de pootjes van de weerstanden die oxidatie voorkomt. Het kan overigens ook zijn dat het van een lekkende moederbordbatterij is, maar dit lijkt mij vreemd aangezien het zich ook op de onderste ISA sloten bevind (Ja, tis een 386....)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 20:27:
nah... ik heb printen waar paddestoelen op groeiden met contactspray schoongemaakt die deden t gewoon weer..

groene stuff is gewoon vocht gecombineerd met stof geen koper.. de koper laag zit onder een dikke laklaag en die gaat niet 1-2-3 weg.. als de laklaag weg is en t spoor aangetast wordt is t spoor zelf vaak zwart...

dit zijn mijn ervaringen... gewoon proberen met contactspray...werkt tie daarna niet meer kan je m altijd nog wegkiepen...

Verwijderd

Waar de componenten op het PCB zitten is ook de enige plek zonder laklaag eigenlijk... De rest van de meeste PCB's is gewoon gelakt (en vaak zelfs geverfd tegenwoordig, kwijl, zwarte plank...)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 20:35:
Waar de componenten op het PCB zitten is ook de enige plek zonder laklaag eigenlijk... De rest van de meeste PCB's is gewoon gelakt (en vaak zelfs geverfd tegenwoordig, kwijl, zwarte plank...)
je bedoeld de eilandjes, doordat deze gesoldeerd zijn ( met of zonder bad) zitten deze componentjes vast met soldeertin...als tin oxideert wordt t dof/donkergrijs/zwart...niet groen.

vandaar mijn tip om de ergste opnieuw te solderen....

• tafkaw
Ik ga morgen even contactspray oppikken en daarmee proberen te schoonmaken. Ook zal ik alle soldeerconnecties even controleren en de BIOS batterij (die leeg is) vervangen. Als ie dan niet werkt was het een mooie ervaring en kan ie naast z'n andere dode vriendjes aan de muur... (en dan te bedenken dat dit systeem nog geen 2 jaar geleden het primaire systeem van m'n zusje was :))

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:51

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 20:23:
tandenborstel samen met contactspray.....
aan de ander ekant loop je het risico dat de contactspray 1 grote kortsluiting maakt op je moederbord. Zou eerst gaan poetsen met niet geleidende stofjes. contact spray kan altijd nog.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 17:18

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

bord in de vaatwasser zonder zeep...
daarna een uurtje in de oven op 40 graden, ff föhnen en schoon is ie...

(werkt echt!)

Ici kann uw Werbung staan

Verwijderd

maar dit lijkt mij vreemd aangezien het zich ook op de onderste ISA sloten bevind (Ja, tis een 386....)
Anders haal je even voor noppes/weinig een >= Pentium bak bij het grofvuil ;)
Als ie dan niet werkt was het een mooie ervaring en kan ie naast z'n andere dode vriendjes aan de muur...
Mja, in dat geval kun je ook een hogedrukreiniger proberen :)

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
DaViDoViTsCh schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 22:40:
bord in de vaatwasser zonder zeep...
daarna een uurtje in de oven op 40 graden, ff föhnen en schoon is ie...

(werkt echt!)
En zelfs als dat niet het geval is, heb je iig nog lol gehad :D

301SQN

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:22

sapphire

Die-hard pruts0r

Garage/schuur+Emmer water met een scheutje dreft en een zachte borstel (tandenborstel).

Bord lekkere wasbeurt geven en de oxidatie proberen eraf te poetsen, daarna op een Theedoek leggen en een paar dagen in de huiskamer naast de verwarming laten drogen.
Al dat gemuts met wattenstaafjes en alcohol is onzin, zolang er geen spanning op het bord staat kun je het gewoon wassen.

Gabriël AM5

Verwijderd

Hmmm? Hogedrukreiniger? Tandenborstels? Ik zeg schuurspons!!! Dit kan leuk experimenteren worden...

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm, ben ik nu de eerste die pics wil zien? Het kan namelijk koperoxide zijn, maar net zo goed algenaangroei of een pot groene verf ofzo, en om te weten wat gaat werken (if any) heb ik persoonlijk wel meer nodig dan een tekstbeschrijving van 2 zinnetjes...

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:22

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 23:17:
Hmmm? Hogedrukreiniger? Tandenborstels? Ik zeg schuurspons!!! Dit kan leuk experimenteren worden...
Hoge druk reiniger en schuurspons is te grof.
Met een goede hogedruk reiniger kun je met wat pech zelfs elco's eraf 'schieten' en met een schuurspons schuur je met gemak er een weerstand vanaf ;).

Gabriël AM5

• tafkaw
Ik heb geprobeert om net fotos te maken met de mooie Medion 4,3 mpix camera, maar die wil het dus zowel op macrostand en gewone stand, hetzij met flits, hetzij met gewone belichting niet fatsoenlijk het beeld vastleggen. Ik zal dus morgen maar eens de scanner van zolder trekken en dan daar het moederbord eens onder leggen.

Verder gaat het niet om het feit of het een 386 is of niet, voor sommige mensen zijn oude pc's nostalgie en hebben ze hoge (emotionele) waarde...

Verwijderd

Allemaal leuk en aardig, maar dit klinkt als een van de meest nutteloze projecten waar ik op dit forum van gehoord heb. Haal idd een bordje van het grof vuil, en je weet zowat zeker dat het stabieler (als een van de twee gaat werken) zal zijn, en krachtiger.

• tafkaw
Ik heb het moederbord gescant en een foto geplaatst op:

http://www.wiccansite.com/other/wouter/386_cropgot_web.jpg

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

je hebt inderdaad een hele mooie oxidatie aanslag, maar waarschijn geen koper (koper wordt in tegen stelling tot wat veel mensen denken, niet eerst groen, maar zwart en vormt geen roest achtige stof, maar verkleurt gewoon).
Als je naar een betere electronica zaak gaat, en daar om reinigingsspray voor PCB's vraagt, krijg je als het goed is een spray mee die geen kortsluiting kan veroorzaken (ik zal morgen op mijn werk wel ff kijken welke het ook al weer is).

Maar of je mobo nog gaat leven durf ik niet te zeggen... de pootjes van tenminste 1 ic zijn ook geoxideerd... waarschijnlijk zitten er nog verborgen oxidatie plekken waar je niet bij gaat komen.

iig suc6 ermee

ps. een methode waarbij water aan te pas komt zou ik in dit geval niet gebruiken, want dat bevorderd de oxidatie alleen maar. Water is goed voor andersoortige vervuiling (zoals modder in een GSM, zo ben ik aan mijn eerste gsm ooit gekomen, gewoon onder een stromende kraan met een electrische tandenborstel de print schoon gepoest)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• tafkaw
Hmm, dat de pootjes van die ICs geoxideert zijn kan ik die altijd nog lossolderen, schoonmaken en dan weer opnieuw solderen. Aangezien het hier een 386 betreft zal de print ook niet oneindig veel layers hebben zoals tegenwoordig, dus de kans op schade is ook minimaal. Verder lijkt me de PCB zelf niet beschadigt...

• deepbass909

deepbass909

@GrOwLiThE :
Hoe vaak heb jij weleens een ic los gesoldeerd? Zelf met een enkellaags bord is dat al lastig om alle pootjes los te krijgen zonder de sporen te verbranden, of nog erger het IC zelf.
Ik had vorige week de eer om een IC te vervangen op een dubbellaags print, en de gaatjes waren dermate klein dat met geen mogelijk alle pootjes goed los te maken waren. Uiteindelijk heb ik het IC los geknipt (deze was namelijk defect).
Daarnaast is oxidatie op de pootjes van een IC niet echt een goede indicatie dat alle componenten nog zullen werken...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• tafkaw
Hmm, de ICs op dit bord zijn allemaal DIP standaard hoor, dus dat is nog wel te doen, met een beetje litze en een desoldeerpomp....

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2020
Is een licht zure oplossing geen uhrm.. oplossing? :+ .

Ik heb hier 30 borden aan de muur die heb ik ook schoon heb moeten maken, 1 tje had een tijdje buiten gelegen, in een kast welliswaar, en die heb ik met een beetje water en citroensap schoongekregen...

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• deepbass909

deepbass909

Het probleem is eigenlijk juist dat het DIP IC's zijn. Het is een behoorlijke uitdaging om met litze of een zuiger echt alle tin los te krijgen, zonder dat je de print verbrand. De oppervlakte spanning van het gesmolte tin zal er namelijk altijd voor zorgen dat er een restje achterblijft, bij voorkeur tussen print en pootje, waar jij het juist weg wilt hebben.
Maar wie ben ik op een leuk soldeerexperiment tegen te houden?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:29
Geleid koper oxidatie eigenlijk uberhaupt elektrisiteit?

• deepbass909

deepbass909

Nee, koper oxidatie is een vrij goede isolator, vooral als de laag een beetje dik aan het worden is, alleen zilveroxidatie geleidt eigenlijk, voor de rest is elke oxidatie vorm isolerend.

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:22

Syzzer

Prutser

Ik had min of meer hetzelfde probleem, maar dan door mijn waterchiller (condens) dat er oxidatie optrad onder mijn PS/2 poorten enzo.

De PS/2 poorten liggen er nu af (hebben ze bij DFI voor gedaan alvorens me het bord te retourneren ovv: "under normal usage, this would not have occured". Hebben ze een puntje natuurlijk.) en de oxide is netjes weg, echter: hoe krijg ik nu die poorten er weer op, ik heb geprobeerd de soldeertin weg te halen met litze en mijn 12W boutje, maar daar is geen beginnen aan.

Wat pics:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/Img_4029.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/Img_4030.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/syzwarez/Img_4031.jpg
Pagina: 1