Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] lichtkrant mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 395 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een lichtkrant gaan maken. Ik ben student informatica en heb geen kaas gegeten van elektronica. Mijn eerste doelstelling is dan ook leren solderen. Vooruitdenken kan echter geen kwaad, daarom volgende idee:

Stel ik slaag erin een matrix van 5x4 leds te solderen en er bestaat een controller waarmee ik vervolgens elke led afzonderlijk, of nog beter allen ineens, kan in- of uitschakelen. Bijvoorbeeld met een binaire code van 20 bits zoals 01011011101011101101 die dan led1 uit(0), led2 aan(1), led3 uit(0), enz schakelt. Als 20 bits te groot is kan code ook nog opgesplitst worden per rij of kolom. Zo krijg je een karakter, bv:

Afbeeldingslocatie: http://www.hanscappelle.be/fora/LED.gif

Dit leest natuurlijk niet makkelijk. Daarom dat ik verschillende van die karakters aaneen wil gaan hangen om zo een lichtkrant te vormen. Voor de tekst die ik er mee wil gaan weergeven zijn 10 karakters voldoende. Daarvoor heb ik dan weer een el. component nodig dat het mogelijk maakt elk karakter afzonderlijk een code zoals hierboven te sturen. Dan krijg je bv:

Afbeeldingslocatie: http://www.hanscappelle.be/fora/charG.gifAfbeeldingslocatie: http://www.hanscappelle.be/fora/charO.gifAfbeeldingslocatie: http://www.hanscappelle.be/fora/charT.gif

Mijn vraag aan jullie is dus welke componenten ik hiervoor kan gebruiken en eventueel ook hoe ik dit best organiseer. Eens ik bovenstaande voor elkaar heb is het dan ook de bedoeling alles programmeerbaar te maken, een geheugen toekennen, enkele effecten, enz. Maar dat is echt een zorg voor later. Ben al blij als ik weet hoe bovenstaande te realiseren of te begrijpen waarom het eventueel niet mogelijk is.

grtz t12be en thx voor alle reacties

Verwijderd

Op zich is dit idee best uitvoerbaar, mits je enige kennis van elektrische componenten hebt.
Zowizo een standaard tekst is het makkelijkst, gewoon de juiste lampjes aansturen, maar of dit ook programmeerbaar kan... dat zou k echt niet weten, die zelf elektrotechniek btw.
iig is het een leuk idee, maar ik hou t voor mezelf maar bij een digitale klok :9

succes dr mee

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

tuurlijk kan dit. het is is zelfs heel goed te doen. de vraag is alleen hoe groot wordt het en vooral moet het ook zonder pc werken.

het simpelste is met een schuifregister. dat is een serieel naar parallel omzetter. je stopt er een serieel signaal in en er komt op jouw commando paralel uit. verder zou ik voor een matrix van 8 * iets gaan dat maakt de opbouw wat makkelijker. oh en dat aantal bits is geen probleem, ik ken dingen die sturen 120 bits per keer uit en dat was niet de max

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11 17:05
Zoek es op GoT (of Google..) naar 'blinkenleds', dat was een project waar er een aantal bezig waren om een soort led-matrix display te maken aan bijvoorbeeld de parralelle poort :)

Verwijderd

virus.elektro schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 20:31:
tuurlijk kan dit. het is is zelfs heel goed te doen. de vraag is alleen hoe groot wordt het en vooral moet het ook zonder pc werken.

het simpelste is met een schuifregister. dat is een serieel naar parallel omzetter. je stopt er een serieel signaal in en er komt op jouw commando paralel uit. verder zou ik voor een matrix van 8 * iets gaan dat maakt de opbouw wat makkelijker. oh en dat aantal bits is geen probleem, ik ken dingen die sturen 120 bits per keer uit en dat was niet de max
Ik zat ook aan een schuifregister te denken, alleen nog een manier om het erin te stoppen...

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
RS-232.

Verwijderd

kan ja

• virus.elektro

virus.elektro

RS-232 is niet altijd handig, maakt het zelfs een stuk in gewikkelder. ik zou gaan voor een geklokte gegevens overdracht dat is vele malen simpeler.

verder bestaan er 5*7 matrixen van leds. ik heb daar geen ervaring mee, maar het zijn volgens mij niet de makkelijkste om aan te sturen.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Topicstarter
Ben momenteel deze link es aant doorspitten. Geloof da die er hierboven niet tussen staat:

http://home.wanadoo.nl/electro1/avr/loopkrant.htm

Een schuifregister ken ik _/-\o_ . Laat btw die getallen van ICs ed maar komen dan kan ik specs ervan opzoeken. Het blinkenled project heb ik ook es bekeken, lijkt me alleen niet meteen een lichtkrant.

Maar vergeet niet ben n00b op elektrovlak, daarom ff 2 vraagjes:
- Hoe zet ik die 0 en 1 om in een al dan niet brandende led. Gaat dat via schakelaar die op 0 en 1 reageert of zo?
- Kan bij conrad voorlopig enkel 8 bit schuifregs vinden. Bestaan er grotere of moet ik die gaan combineren, aan elkaar hangen? Wil alles zo eenvoudig mogelijk houden, in eerste instantie toch.

Liefst zou ik die uiteindelijk ook los van de computer willen gebruiken. Maar dan wel zo dat er een bepaalde sequentie op voorhand (dmv v pc) geprogrammeerd is (AVR?, moet ik nog uitpluizen) en die dan continu verschijnt. Bv 2 woorden die afwisselen GOT en RULES bv O-) . Daarom trouwens dat het klokken me wel interessant leek. Zal het uiteindelijk toch nodig hebben.

Dat 5x4 matrix gedoe was maar 1ste gedacht. Om het wat eenvoudig te houden. Tenslotte kom ik met 10 karakters van 20 leds nog aan 200 leds. De gedachte alleen al dat ik die zal moeten solderen 8)7 . Swat wil maar zeggen dat andere dimensies ook een optie is.

Ik spit verder, dankbaar gebruik makend van de tips hier, daarjuist wist ik nog niet waar zoeken, ondertss info in overvloed, thx!

Verwijderd

Misschien makkelijker met dot-matrix led te maken

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 21:32:
Ben momenteel deze link es aant doorspitten. Geloof da die er hierboven niet tussen staat:

http://home.wanadoo.nl/electro1/avr/loopkrant.htm

Een schuifregister ken ik _/-\o_ . Laat btw die getallen van ICs ed maar komen dan kan ik specs ervan opzoeken. Het blinkenled project heb ik ook es bekeken, lijkt me alleen niet meteen een lichtkrant.

- Hoe zet ik die 0 en 1 om in een al dan niet brandende led. Gaat dat via schakelaar die op 0 en 1 reageert of zo?
- Kan bij conrad voorlopig enkel 8 bit schuifregs vinden. Bestaan er grotere of moet ik die gaan combineren, aan elkaar hangen? Wil alles zo eenvoudig mogelijk houden, in eerste instantie toch.

Liefst zou ik die uiteindelijk ook los van de computer willen gebruiken. Maar dan wel zo dat er een bepaalde sequentie op voorhand (dmv v pc) geprogrammeerd is (AVR?, moet ik nog uitpluizen) en die dan continu verschijnt. Bv 2 woorden die afwisselen GOT en RULES bv O-) . Daarom trouwens dat het klokken me wel interessant leek. Zal het uiteindelijk toch nodig hebben.

Dat 5x4 matrix gedoe was maar 1ste gedacht. Om het wat eenvoudig te houden. Tenslotte kom ik met 10 karakters van 20 leds nog aan 200 leds. De gedachte alleen al dat ik die zal moeten solderen 8)7 . Swat wil maar zeggen dat andere dimensies ook een optie is.

Ik spit verder, dankbaar gebruik makend van de tips hier, daarjuist wist ik nog niet waar zoeken, ondertss info in overvloed, thx!
Die schuifregisters kun je achter elkaar hangen, das niet zo'n probleem,
maar als je de lichtkrant ook buiten je comp aan wil hebben, zul je er iets van een geheugen en een accu in moeten leggen ( voeding heb je al, duh |:( 8)7 )

een 0 en 1 zijn signalen, een 0 is 0 volt en een 1 is (meestal) 5 volt, dit is dusa eigenlijk al een schakelaar, gewoon het ledje erachter, met de weerstandjes, anders doet ie t 1 keer en dan nooit meer.

hoop da je dr wat mee kan

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 22:03:
[...]
...
een 0 en 1 zijn signalen, een 0 is 0 volt en een 1 is (meestal) 5 volt, dit is dusa eigenlijk al een schakelaar, gewoon het ledje erachter, met de weerstandjes, anders doet ie t 1 keer en dan nooit meer.

hoop da je dr wat mee kan
Ik zat het al te denken, is bij inform zo maar dacht is iets te eenvoudig zo :)

Verwijderd

Als je graag eens een filmpje ziet van mijn ledwall tijdens ontwikkeling
KLIK

Het filmpje toont dat het multiplexen werkt (er licht telkens maar 1 kolom op gedurende 1/60 (frames/sec) / 80 (kolommen/frame) seconde op. De blokgolf afkomstig van de µC die de schuifregisters stuurt.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 22:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het voorlopig houden op een led display driver: MAX6952

Nu heb ik wel gevonden hoe deze aan te sturen met pc ed maar geen idee hoe ik dat alles regel met PIC. Wel al enkele tutorials gevonden voor programmeren zelf, dat gaat me wel lukken. Is aansluiting (tss PIC en display drivers) en vooral welke PIC waar ik mee sukkel.

Kan iemand mij vertellen welke PIC ik kan gebruiken om een ketting van 3 MAX6952 drivers aan te sturen. Ook schakelschema is welkom. Wil het vooral eenvoudig en goedkoop houden. Meer info over die driver kun je op onderstaande link vinden:

http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/3379

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 21:32:
Met multiplexen dacht ik. Dan hoef je ook veel minder draadjes te solderen. Staat allemaal in het blinkenleds topic. Het gaat daar wel degelijk om een LED-matrix die ook lichtkrant-functionaliteit heeft trouwens. Doorspitten die 7 pagina's dus (zijn ook wel oudere topics van waarschijnlijk).

Verwijderd

Topicstarter
meteen even meegeven wat ik al heb gevonden. Dan moeten jullie niet gaan zoeken:

schema voor aansluiten van µC in daisy chain:
Afbeeldingslocatie: http://www.hanscappelle.be/fora/controller.gif

Is dit een sterk vereendvoudigd schema of moeten daar werkelijk geen andere componenten tussenin komen te staan. Tussenin bedoel ik dan wel, voeding, clock, leds ed spreekt voor zich.

Tweede vraag was welke controller ik er best voor kan gebruiken. De tutorial die ik heb gevonden (op ciruitsonline btw) bespreekt deze PIC16F84 dus zou makkelijk zijn als deze daarvoor bruikbaar is. Bespaart mij heel wat opzoekwerk.

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

@t12be: Als je student informatica bent, zou de microcontroller niet uit moeten maken. Als je in C kan programmeren (weet niet of dat nu nog wordt gegeven op informatica opleidingen) zou je het programma zo moeten kunnen schrijven. Ik zelf ben ook informatica student en mijn voorkeur licht weer bij AVR (ATmega...),

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

• virus.elektro

virus.elektro

wat er op het plaatje staat klopt hoor, zowerkt de schuifregister oplossing namelijk ook.
dit soort daisy chains kunnen enorm lang zeker als de snelheid niet van belang is. voor een display is deze wel van belang. ik zou gaan voor 25 keer per seconde de tekst op nieuw schrijven. dan zie je het namelijk niet knipperen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok mercikes alleman.

Heb een en ander besteld, nog even (zal wel tijdje duren) op onderdelen wachten en dan begin ik te experimenteren.

Ik hou jullie allemaal op de hoogte. Verwacht wel niet te vroeg een update, zou wel eens een tijdje kunnen duren voor de stukken binnen zijn en dan moet ik er nog leven in krijgen ook é.

Toch nog een vraagje:
Ben hier weerstanden aan het bestellen. Maakt het iets uit hoeveel watt deze kunnen verdragen? Weet wel dat dit een meting van energieverbruik is maar geen idee hoeveel hier toepasselijk is. Verder zie ik op conrad ook verschillende types. Moet ik mij daar iets van aantrekken of heeft dit te maken met watt (heb die indruk toch)?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2005 23:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kunnen jullie nog even helpen, dan ben ik vertrokken.

De displays die ik ga bestellen zijn (te vinden bij conrad):

DOT-MATRIX 50MM ROOD TC20
Artikelnr.: 160547 - 8A

Cijferhoogte 50 mm
Kleur rood
Afm. (mm) 38 x 53,3 x 8,5
A/K K
Type TC20-11HWA
LV bij IF 10 mA (µcd) 900
UF 2 V

Nu denk ik volgende:

Voltage is 2V en Ampère dacht ik 10mA (er staat toch wat ze van licht geven bij 10mA)

-> 2V * 0,01A = 0,02 Watt nodig
-> Zo heb ik 12 displays dus 0,24 Watt in totaal
-> dus weerstanden nemen van 0,5 Watt minimum.

Dus neem ik

Metaallaagweerstanden 0.6 W
of
kollaagweerstanden van 0.5 W

Klopt dat nu?

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

ik denk van niet, allereerst reken je nu de weerstand van het display uit, daarnaast heb je geen weerstanden nodig als je de max6952 gebruikt. Door het intensity register in te stellen (pagina 14 van de datasheet) kun je de helderheid van de leds bepalen en de max6952 regelt dan zelf de stroom door de leds. Als je dan volgens in tabel 21 en 22 kijkt zie je daar bij een duty cycle van 4/16 een typical segment current staan van 10 ma. Deze heb jij dus nodig. Om dit in te stellen schrijf je een 0x33 naar adres 0x01 en 0x02.
conclusie: geen weerstanden nodig.
Pagina: 1