Klamath en Deschutes uitwisselbaar?

Pagina: 1
Acties:

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:39
Ik ben door iemand gevraagd een nieuwe processor te zoeken voor zijn huidige systeem:

Pentium II 266 MHz Slot 1
ECS P6LX-A+
http://www.ecsusa.com/products/p6lx_a_plus.html

Nu zijn er 2 versies van de 266MHz, te weten:
  • 266 Klamath met een 2,8 vcore
  • 266 Deschutes met een 2,0 vcore
Ik weet dus niet welke versie hij heeft. Graag zou ik hem upgraden naar een snellere SECC1 processor. Voor zover ik weet is de Pentium II 350 MHz Slot 1 de snelste SECC1 die er te krijgen is.

Deze draait echter ook op een vcore van 2,0. Stel dat die 266 op 2,8 draait, zal het moederboard dan toch die nieuwe processor pakken? Op de website van het moederboard (zie boven) staat ook:

With CPU speed support of 233MHz through 333 MHz

Hier kan ik dus uit opmaken dat het niet zou kunnen, of bestond die 350 MHz toen simpelweg nog niet?

• Dijkhuis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-08 17:13
Op een 440LX board moet een 66Mhz FSB processor.
Zie link: http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-int-p2.html
een 350 Mhz heeft een FSB van 100 en gaat dus niet werken.

De snelste slot 1 66MHz fsb processor is de 333mhz.
Zie link: http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-int-p2.html
klamath en deshutes maakt volgens mij geen verschil uit; misschien heb je daarvoor een bios update voor nodig.

• Spixo
Zou er wel een snellere Celeron in kunnen of zijn die niet in SECC1 versies te krijgen?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zoals je op die site kan zien gaat de slot 1 celeron t/m 433 Mhz. Secc behuizing that is. Als je een so370 533 Mhz dmv een slotket op dat bord zou prikken zou het denk ik ook nog wel gaan werken :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:36

rapture

Zelfs daar netwerken?

De upgradepad is Celeron (2,0V).

ff je BIOS flashen naar de nieuwste versie, als de processor instelbaar in het bios is. Dan kan je een lijst met wat betere processors zien. LX-bordjes die de juiste spanning geven kunnen dan probleemloos richting 533MHz gaan.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:41

Thandor

SilverStreak

Misschien kun je er ook nog een Tualatin in drukken ;).
Met de 440BX borden kan dat wel.

Als je er een Intel Celeron 1300 Tualatin in drukt krijg je 13x66MHz = 866MHz
Misschien kun je de FSB nog op 75MHz of 83MHz krijgen, meestal lukt dat wel.
75x13 = 975MHz
83x13 = 1080MHz

Een Tualatin heeft een vCore van 1,4V. Je hebt er sowieso een slot 1 convertor voor nodig. Hoe en wat over het werkend krijgen van een Tualatin in een moederbord met Intel 440BX chipset weet ik niet.
Ik weet ook niet of een 440LX het aankan, al denk ik van wel. Grootste verschil tussen de BX en LX is de max. FSB ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Thandor schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 20:26:
Misschien kun je er ook nog een Tualatin in drukken ;).
Met de 440BX borden kan dat wel.

Als je er een Intel Celeron 1300 Tualatin in drukt krijg je 13x66MHz = 866MHz
Misschien kun je de FSB nog op 75MHz of 83MHz krijgen, meestal lukt dat wel.
75x13 = 975MHz
83x13 = 1080MHz

Een Tualatin heeft een vCore van 1,4V. Je hebt er sowieso een slot 1 convertor voor nodig. Hoe en wat over het werkend krijgen van een Tualatin in een moederbord met Intel 440BX chipset weet ik niet.
Ik weet ook niet of een 440LX het aankan, al denk ik van wel. Grootste verschil tussen de BX en LX is de max. FSB ;)
De bios moet minstens Coppermine (groen met zwart vlakje) ondersteunen voordat je aan Tualatins (groen met groot blinkend ijzeren vlak) begint. Bovendien werken de Coppermines al op 1,7V en de Tualatins op ongeveer 1,5V (nog lager).

Ik heb hier ook een LX-bord pas geflasht, het kan tot 533MHz (bruin-type) gaan. Ik heb geprobeerd met een Coppermine Celeron 700, deze wordt herkent als P3 133MHz (dus niet herkent). Hierdoor kan ik geen Windows 2000 of XP installeren. Bovendien zit die Celeron op een serieuze overspanning.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 03-02-2005 20:37 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Coppermines zijn o.a. te vinden op 1,75V.
Celeron 1300MHz 'Tualatin' werkt met 1,4V

Misschien zijn er borden die wél de Coppermines ondersteunen (en zo ook de Tualatin)
Met een beetje mod en soldeerwerk moet die vCore toch ook te verlagen zijn :? :P

Link naar het topic:
Tualatin op 440BX/815E mod werkt!

[ Voor 54% gewijzigd door Thandor op 03-02-2005 20:51 ]

• Spixo
Okay, weer even een reactie van mijn kant. Het is een moederboard van iemand anders, ik ga dus geen soldeerwerk en andere mods toepassen. Kan het me simpelweg niet veroorloven als het fout gaat.

Ik zal een (2ehands) processor via internet moeten bestellen. Nu is mijn vraag, welke kan ik het beste kopen?

En dan wil ik zeker weten dat hij in 1 keer past.

Zelf zat ik te denken aan een Intel Celeron 433 Slot 1.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ricardo87 schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 20:57:
Okay, weer even een reactie van mijn kant. Het is een moederboard van iemand anders, ik ga dus geen soldeerwerk en andere mods toepassen. Kan het me simpelweg niet veroorloven als het fout gaat.

Ik zal een (2ehands) processor via internet moeten bestellen. Nu is mijn vraag, welke kan ik het beste kopen?

En dan wil ik zeker weten dat hij in 1 keer past.

Zelf zat ik te denken aan een Intel Celeron 433 Slot 1.
Op een computerbeurs een slotketje halen en een bruine Mendocino Celeron erin duwen. Celeron's 400 zijn op ebay voor 5 euro ofzo te krijgen, weinig interesse in deze slakken.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Even voor de duidelijkheid:
Mendocino's zijn niet bruin maar zwart met geintegreerde heatspreader.
http://images.google.nl/i...l&lr=&q=celeron+mendocino

• Spixo
Okay, even een update. Ik heb op internet een gehackt BIOS gevonden en deze erin geflasht. Hij support nu tot 533MHz en harddisks tot 128GB. :)

Ik heb ondertussen via V&A een Iwill Slotket geregeld en waarschijnlijk ook een Celeron 533 Socket 370 :)

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ricardo87 schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 13:21:
Okay, even een update. Ik heb op internet een gehackt BIOS gevonden en deze erin geflasht. Hij support nu tot 533MHz en harddisks tot 128GB. :)

Ik heb ondertussen via V&A een Iwill Slotket geregeld en waarschijnlijk ook een Celeron 533 Socket 370 :)
Pak geen groene Coppermine Celeron 533A, dus een bruine/zwarte (whatever) Mendocino Celeron 533

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op dit moederbord gaat het lukken, maar voor de search: let op dat sommige van de oudste Slot1 borden (we hebben het dan over begin 1997) niet onder 2.8V kunnen leveren en dus een Deschutes/Mendocino veel te veel prik leveren. Op zich kunnen ze er _meestal_ wel tegen, maar als je pakweg een Intel PD440FX hebt (Slot 1 plank met i440FX chipset en 4x SIMM :D ) is het geen sinecure...

Oslik blyat! Oslik!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 20:35

Bene

list incomprehension

Om al het bovenstaande voor je samen te vatten: je hebt een intel LX chipset. De meeste verhalen gaan daar niet voor op - een processor boven de 533 mhz kun je niet plaatsen, het 2.0 volt verhaal is geen probleem. Ga dus op zoek naar of een PII-333, of een celeron socket 370 tot 533 mhz (edit: die laatste dus met een socket 370 -> slot 1 converter, een slocket).

Editedit: laat maar, je bent er al :)

[ Voor 18% gewijzigd door Bene op 04-02-2005 15:36 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bene schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 15:35:
Om al het bovenstaande voor je samen te vatten: je hebt een intel LX chipset. De meeste verhalen gaan daar niet voor op - een processor boven de 533 mhz kun je niet plaatsen, het 2.0 volt verhaal is geen probleem. Ga dus op zoek naar of een PII-333, of een celeron socket 370 tot 533 mhz (edit: die laatste dus met een socket 370 -> slot 1 converter, een slocket).

Editedit: laat maar, je bent er al :)
Chipset zegt niet over de geleverde voltages, die worden bepaald door de voltage regulator op het moederbord. Dat van de PD440FX weet ik toevallig omdat ik die plank hier heb liggen, maar er zijn ook LX planken met zelfde probleem (de allereerste revisie Gigabyte GA-686LX meen ik me te herinneren). Zelfde geldt later ook voor de lagere voltages voor CuMine CPU's - op zich kun je zo'n ding gewoon op een LX of zelfs FX plank draaien, maar zie jij maar eens een LX te vinden die 1.7V levert... :z

Oslik blyat! Oslik!

• Spixo
Okay, morgen komt mijn Slotket binnen en heb van de buurman een Intel Celeron 433 MHz Socket 370 gehad.

Hoef ik nu morgen alleen die processor in de Slotket te freubelen, deze in te stellen en in het BIOS de CPU op 433 te zetten? Klinkt simpel, wil het alleen even zeker weten.

Jullie in ieder geval bedankt! :D

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Je hoeft alleen de FSB in te stellen daar een Intel Celeron 433MHz 'Mendocino' multiplier locked is.
Misschien kun je ergens voltages instellen op de S370 --> Slot 1 converter, als dat kan is het aan te raden om te doen ;)

• Spixo
Okay, mijn Iwill Slocket II Ver 2.0 is zojuist binnen gekomen en ben rustig alle jumpers goed aan het zetten.

Nu zit ik even met een vraagje, ik moet de chipset aangeven met een jumper. Heb nu de volgende opties:

440BX/Single => no jumper
440BX/Dual => jumper 2-3
694X/Single => no jumper
694X/Dual => jumper 1-2

Alleen ik heb een 440LX chipset, wat moet ik nu kiezen :/

• Thandor

Thandor

SilverStreak

BX had ik genomen, zover ik weet lijkt die er het meest op ;)

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:28
Ik zie dat voor alle " enkele" moederborden geen jumper is vereist, dat lijkt me dus ook de juiste keus ..

• Spixo
jantje112 schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 13:12:
Ik zie dat voor alle " enkele" moederborden geen jumper is vereist, dat lijkt me dus ook de juiste keus ..
Tsja, het klinkt inderdaad erg logisch. Ga het straks gewoon proberen ;)

edit: hij werkt >:)

[ Voor 7% gewijzigd door Spixo op 05-02-2005 17:50 ]

Pagina: 1