[128GB limit] 2 identieke disks, verschillende grootte

Pagina: 1
Acties:

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 10:05
Ik heb een Samsung Spinpoint SP1614 (160 GB) die langzaam aan het overlijden is door bad sectors. :'( Nou heb ik bij de shop een identieke gekocht zodat ik de data kan copieren naar de nieuwe disk. Maar bij het formateren van de nieuwe disk kom ik niet voorbij de 128GB limit, met de oude wel!

Alle tips in de FAQ heb ik natuurlijk opgevolgd, ook al gaan de meeste over het mobo. Ik kan me nog herinneren van vorig jaar dat ik bij de Spinpoint een tooltje heb geinstalleerd waarmee ik er wel voorbij kwam, maar op de site van Samsung kan ik het niet meer vinden.

Iemand een idee?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Night-Reveller schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 18:35:
Ik heb een Samsung Spinpoint SP1614 (160 GB) die langzaam aan het overlijden is door bad sectors. :'( Nou heb ik bij de shop een identieke gekocht zodat ik de data kan copieren naar de nieuwe disk. Maar bij het formateren van de nieuwe disk kom ik niet voorbij de 128GB limit, met de oude wel!

Alle tips in de FAQ heb ik natuurlijk opgevolgd, ook al gaan de meeste over het mobo. Ik kan me nog herinneren van vorig jaar dat ik bij de Spinpoint een tooltje heb geinstalleerd waarmee ik er wel voorbij kwam, maar op de site van Samsung kan ik het niet meer vinden.

Iemand een idee?
gebruik je misschien een andere cotnroller waarvoor je nog een bios update moet doen?

PS. Als je handig bent, gebruik even ghost oid...

Verwijderd

Je hebt bij Samsung niet erg goed gezocht, wel?
Disk Manager :/

• Night-Reveller
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 18:41:
Je hebt bij Samsung niet erg goed gezocht, wel?
Disk Manager :/
Bedankt voor de link iig, maar het probleem is er nog steeds. Ik heb de DM gedraait en zag dat de handleiding is heel anders dan het programma. De DM hoort een disk te vinden die 'not set up for use in your system' en dan kies je een OS en je bent klaar. Mijn versie (10.42) verteld me niet dat er een disk is die 'not set up' is, maar ik kies zelf de goeie. Nadat ik een OS heb gekozen, kan ik vervolgens alleen partities aanmaken tot 137 GB.

Conluderend; DiskManager zelf ziet beide disks als 137 GB. Windows ziet de ene netjes als 160GB en de andere 137GB. Die tool hielp niet. Ik snap er niets van, iemand een idee? bvd

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-02 21:52

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Night-Reveller schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 18:35:

Iemand een idee?
Wat voor een moederbord heb je ?

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-03 10:30
Welke versie van Windows XP draai je? Je hebt minimaal Service Pack 1 nodig om ondersteuning voor meer dan 128GB (of in sommige gevallen 137GB, weet niet precies waarom er verschillen kunnen zijn) te hebben. Voordat je verder gaat is het dan ook erg aan te raden om eerst te zorgen dat je Win XP up-to-date is voor zover die dat nog niet was :)

Verder raadt ik je aan om altijd partities aan te maken die kleiner zijn dan 125GB, om dit soort problemen in de toekomst te vermijden. (bij een fresh install van XP heb je meestal nog geen SP1 geinstalleerd namelijk).

>>>Het is al laat en had dus geen tijd meer om de exacte papers te vinden waar dit probleem in wordt beschreven door Microsoft<<<

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:03
zoek maar ff naar EnableBigLBA

• Night-Reveller
UNICRONBOT schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 00:21:
[...]
Wat voor een moederbord heb je ?
Een brakke; Chaintech K7JD (met het primairy IDE kanaal kapot, beide disks zitten dan ook op de secondary). Maar het kan toch niet liggen aan het mobo/bios? Zou het misschien aan de master/slave config kunnen liggen?
GasNaald schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 00:33:Welke versie van Windows XP draai je?
Ik draai windows 2000 met SP4. Vanaf SP3 worden grote disks ondersteund, en dat kan kloppen want de ene disk wordt wel als grote herkend.
Staat er al lang in hoor ;) Anders zou de ene disk ook niet werken.

• Haranaka
  • Laatst online: 08-09-2025
Gezien je melding dat je mobo brak is:
Heb je al geprobeerd om alleen die nieuwe HD erin te hangen?

...

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:50

Valkyre

Kitesurf FTW!

als je nu de nieuwe hdd op de poort van die oude doet? werkt dit wel?

iRacing Profiel

• Night-Reveller
Ik heb net gebeld met de leverancier en die kon mij vertellen dat het eventueel gewoon aan het mobo ligt dat 48bits LBA er gewoon niet inzit. ff gecheckt op de Chaintech site en daar staat letterlijk:
IDE:
*Two UltraDMA-66/100 IDE Ports
*Supports PIO Mode 4 up to 16.6 Mbps, Multi-Word DMA Mode 2 and UltraDMA mode 5 up to 100MB/s with Bus Mastering

Nou weet ik wel dat ATA 100 en verder allemaal wel LBA ondersteunen. Maar ik heb geen flauw idee of er wel 48 bits hardwarematige adrescoderingen in deze chip zit (AMDR 761 + VIA VT8231). Ik hop dat er iemand is die dit leest en dat wel weet....

• Haranaka
  • Laatst online: 08-09-2025
Maar dan zijn die schijven dus ook niet identiek :? De ene wel met 48bits LBA en de andere (oude) zonder?

...

• Night-Reveller
Haranaka schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 19:09:
Maar dan zijn die schijven dus ook niet identiek :? De ene wel met 48bits LBA en de andere (oude) zonder?
Nee, het betreft hier de chips op het mobo. Die zijn wel identiek.

Iemand dus een idee of UDMA 100 ook 48 bits LBA aankan?

• Night-Reveller
Nou ik weet nog steeds niet wat er aan de hand is (laat staan dat ik het kan oplossen). Ik had dus het vermoeden dat de UDMA chip geen 160 GB hd aan kan. Toevallig was er bij een niet nader te noemen shop mobo's erg goedkoop in de aanbieding, waarbij ik er een heb aangeschaft met een ATA100/133 chip, waarvan we zeker weten dat 'ie grote disks aankan.

Dus ik zet vrolijk de boel over en wat krijg ik? Exact hetzelfde; de oude disk is 160GB en de nieuwe wordt herkend als 128 GB:

Disc0
Disc1

Volgens mij zie ik iets over het hoofd. Weet iemand wat?
[
Pagina: 1