Toon posts:

iCal publiceren vanaf OS X Server naar Mac en andere clients

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag mijn iCal kalenders online publiceren. Dat is uiteraard mogelijk met een .Mac account, maar er draait hier een OS X Server, en die moet daar toch uitermate geschikt voor zijn lijkt me.

Ik lees her en der dat dit moet met behulp van "WEBDAV", maar een gedegen uitleg over hoe, wat en waar kan ik helaas nergens vinden. Wel voor Mac OS X, maar dat verschilt teveel van Mac OS X Server om de tutorials te kunnen gebruiken. Heeft iemand hier misschien ervaring mee, of een hint waar ik hierover info kan vinden? Het gaat dan specifiek over het configureren van de OS X Server.

Een "side-quest" is voor mij de mogelijkheid om de kalenders voor Windows clients zichtbaar te maken. Deze hoeven geen wijzigingen aan te kunnen brengen, dus read-only!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Over die side quest van je kan ik heel kort zijn: Kijk eens naar het scala aan clients dat het iCalendar standaard formaat ondersteunt. Hieronder vallen onder andere Microsoft Outlook en Mozilla Sunbird.

Wat ik verder vaak zie met het publishen van Calendars over internet, is dat het via een eenvoudige FTP-uplink naar een webserver gebeurt, vanwaar het door clients via HTTP kan worden gedownload. WEBDAV is een veel geavanceerdere techniek om hetzelfde te doen. Helaas ben ik niet genoeg op de hoogte van iCal zelf om daar uitspraken over te doen, maar je zou er eens naar kunnen kijken :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
Het begint er op te lijken dat we gewoon een jaartje .mac moeten aanschaffen en kijken of iCal voor alle gebruikers een handig systeem is. Intussen kan dan rustig met WEBDAV etc. geexperimenteerd worden. Verder bereiken mij verontrustende berichten over de stabiliteit van het zelf hosten van iCal kalenders.
Ik ben zeer benieuwd naar andere gebruikerservaringen!

Verwijderd

Een .Mac account lijkt me best handig (inderdaad om iCal calenders te syncen over meerdere macs bijvoorbeeld). Ik vind het alleen zo jammer dat het vrij prijzig is (ik meen rond de 100 euro per jaar), voor iets wat ik niet bijzonder hard nodig heb.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 20:26:
Het begint er op te lijken dat we gewoon een jaartje .mac moeten aanschaffen en kijken of iCal voor alle gebruikers een handig systeem is. Intussen kan dan rustig met WEBDAV etc. geexperimenteerd worden. Verder bereiken mij verontrustende berichten over de stabiliteit van het zelf hosten van iCal kalenders.
Ik ben zeer benieuwd naar andere gebruikerservaringen!
Ik kan me herinneren dat je met een webserver met apache een module webdav kon gebruiken.

Dus dat moet met MacOSX ook eenvoudig te doen zijn.

http://www.google.com/search?q=webdav%20apache&hl=en
http://www.serverwatch.com/tutorials/article.php/2176771

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Er is een webdav module voor Apache. Als je deze installeert (http://www.serverwatch.com/tutorials/article.php/2176771 bijvoorbeeld) kun je je os x server gebruiken om hem te publishen. Andere iCal gebruikers kunnen dan subscriben op jouw webdav server om de kalender te bekijken. Voor windows is er AFAIK geen client die hetzelfde kan.

edit:
hoi Tardis ;)

[ Voor 4% gewijzigd door frim op 03-02-2005 21:09 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

http://www.icalx.com/ :)

Doet precies hetzelfde als zelf een WebDAV server opzetten, alleen hebben zij het al voor je gedaan ;)

Sterker nog, het doet meer: je kunt met een normale WebDAV server alleen de file online zetten en die importen in andere iCals (of outlooks, evolutions, etc.). Met icalexchange kun je ze ook in een web browser bekijken, a la .mac :)

[ Voor 48% gewijzigd door CyBeR op 03-02-2005 21:10 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Het nadeel can iCal Exchange vind ik dat je het niet als synchronisatie kan gebruiken, dus verschillende macs met dezelfde agenda laten werken en dan de laatste wijzigingen updaten.
Dat doet .Mac wel dacht ik.

• b0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-01 12:09

b0p

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 21:30:
[...]

Het nadeel can iCal Exchange vind ik dat je het niet als synchronisatie kan gebruiken, dus verschillende macs met dezelfde agenda laten werken en dan de laatste wijzigingen updaten.
Dat doet .Mac wel dacht ik.
Juist, ik probeer dus ook 2 macs te syncen via icalx.com...

Krijg het helaas niet voor elkaar. Kan me wel subscriben op de calender die je published maar dan haat ie alles binnen als 1 nieuwe calender...

Iemand die hier iets op weet (buiten .Mac)

Verwijderd

Kijk anders eens naar www.spymac.com, die heeft .mac-achtige functionaliteiten. Verschil is alleen dat het gratis is...

Verwijderd

Topicstarter
Zoveel keuze! Bedankt mensen, ik ga de alternatieven eens rustig op een rijtje zetten dit weekend...

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:49

Len

Leeg

Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 03:49:
Kijk anders eens naar www.spymac.com, die heeft .mac-achtige functionaliteiten. Verschil is alleen dat het gratis is...
spymac lijkt me nu wel een betaalde service. (Is nu ook al meer dan een jaar later)

Ik heb zelf geprobeerd om een webdav server op te zetten. Veel lukt er (met ical publishen en editen werkt. Maar ik krijg het niet goed op mijn PC met mozilla Sunbird.
Daar kan ik wel events erbij zetten, maar ik krijg het niet voor elkaar dat het vanzelf op de webdav server wordt gesynced.

En .Mac lijkt ook niet te werken. Ik denk dat het probleem bij Sunbird ligt. Heeft iemand nu een jaar later wat meer ervaring hiermee?

Ik wil dus hetzelfde als de TS. Op een centrale plaats mijn agenda bijhouden die ik met verschillende OS-en kan benaderen. Later wil ik ook een PHP frontend erbij zetten maar dat is nog toekomst muziek ;)

Free Tibet

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

OSX Tiger Server heeft gewoon ingebouwde support voor WebDAV. In Server Admin -> Web -> Settings -> Sites -> <site naar keuze> -> Realms kan je een directory toevoegen en daar rechten aan toewijzen. Verder moet je voor de betreffende site zorgen dat WebDAV aanstaat. Dit doe je onder: Server Admin -> Web -> Settings -> Sites -> <site naar keuze> -> Options

[ Voor 11% gewijzigd door Whieee op 20-03-2006 23:17 ]

Launching containers into space

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 14:20
Ik heb een x met 5 computers via .Mac met iCal gewerkt maar dat is dus KUT.
Je sync interval is minimaal 15 minuten en je kan niet tegelijk syncen.
Ook als iemand wat veranderd en die heeft net gesynced duurt het laaang voordat het verschijnt of je krijgt een melding over conflicten.
Koop dan liever een echt agenda programma zoals Team Agenda dan ben je er tenminste van verzekerd dat je afspraken kloppen.
Mocht je willen dat mensen alleen kunnen lezen is iCal toch het handigst.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

ik heb zelf ook een iCal eXchange account maar tis toch echt verre van ideaal, .Mac is wel praktisch maar alleen als 1 persoon de agenda onderhoud en de rest allen subscribed anders zit je emt die verdraaide sync interval.
Webdav is ook niet alles. Microsoft Exchange daarentegen is neit gek maar alleen voor calendars is dat overkill.
Vele apps bieden wel ondersteuning voor kalenders maar in een groter pakket, Kerio MailServer, Groupware etc...

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:49

Len

Leeg

nieuws: Xs4all introduceert online opslag met Webdav

Ik heb even snel getest met iCal en publishen werkt. Alleen syncen gaat ff niet. pff daar ga ik nog wel verder in duiken :)

(En sunbird crashed bij het syncen)

[ Voor 10% gewijzigd door Len op 25-03-2006 11:44 ]

Free Tibet

Pagina: 1