Zalman CPU koeler past niet

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-02 12:52
Hoi,

een vriend van me heeft een probleem. Ik was daarnet bezig met zijn CPU koeler te monteren. Maar het past niet omdat hij een onderdeel niet heeft. Als je op het installatie filmpje kijk dan is het het eerste onderdeel wat je ziet. http://www.zalmanusa.com/...w.asp?idx=146&code=005009 daar kan je het filmpje bekijken.

Het gaat het hier om een MEDION pc van mei 2002 (2 GHZ). Met socket 478.

We liepen ook al tegen het probleem dat de CPU vast zit op het koelblok. Maar dit kan je bij de lokale computer boer eraf laten halen. Of kan je dit ook zelf doen ?

Bedankt mensen

Verwijderd

als je zo weinig ervaring hebt met hardware zou ik het niet doen, je hebt je cpu koeler losgehaald en heel je cpu meegetrokken, das niet zo slim... laat het inbouwen door een goede hardware boer want
on ervaren océn maakt meer kapot dan je lief is :9

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:23
Als je eens voorzichtig met een mesje de processor probeerd los te maken van de koeler.
Ik denk namelijk dat de pasta die er tussen zit hard is geworden :)

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Hoe weet je of hij wil OC'en?
Wij hebben hier de zelfde pc ook op zolder staan, en die cpu cooler is ook gaar ( komt langzaam op gang; maakt lawaai )
Ik volg het topic ook, omdat ik wist dat er een beetje problemen met het plaatsen van andere koelers waren. En ik heb een andere cpu koeler nodig

Helaas kan ik de TS niet helpen

• Renumeration
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-02 18:09
De cpu moet je er gewoon langzaam afdraaien.

Dus gewoon 360 graden rond en is ie los...

Specs

Verwijderd

ik heb het ook niet speciefiek over oc'en maar als hij zijn koeler er verkeerd opzet gaat zn bord in rook op en zn proc ook ,,, dus..

• Taenadar
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 14:59:
als je zo weinig ervaring hebt met hardware zou ik het niet doen, je hebt je cpu koeler losgehaald en heel je cpu meegetrokken, das niet zo slim... laat het inbouwen door een goede hardware boer want
on ervaren océn maakt meer kapot dan je lief is :9
Hij wil hem niet océn maar stiller maken. Dat deze problemen erbij kwamen. Ja dat is nogal vervelend.

@Renumeration dat lukt echt niet. Hij zit totaal vast. Volgens de helpdesk van medion werkt de koelpasta als een soort lijm.

• jmvriesen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-02 00:59
Dat probleem heb ik ook gehad met mijn mobo.

Hier: http://www.zalmanusa.com/...er/7700-478MBlist_eng.htm is een lijst van de mobo's waar deze cpu-koeler op past. Staat de mobo er niet tussen, dan kan je het vrijwel zeker schudden.

Ik heb zelf een ECS K7VTA3 Rev 5.0 waar een Zalman CNPS 7000 AL-CU dus niet oppast, andere voetstuk. Kijk eerst welk type mobo in de pc zit en ga dan op de site kijken welke koeler daarvoor geschikt is. Let ook op de plaats van de cpu t.o.v. de voeding. Als je nog een van de oude mobo's hebt, dan zal de CNPS 6000 serie wel passen (dat waaier model van Zalman, ook zeer goed, vooral de CU versie).

Succes

Merely a passerby in this world

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:11
Bedoel je de bracket die onder het moederbord zit?? Ik heb geen ervaring met p4, maar moet je de originele niet gebruiken??

edit:

Mijn moederbord staat er ook niet tussen (fic k8-800t) maar past wel 8)

[ Voor 28% gewijzigd door Miglow op 03-02-2005 15:10 ]

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Ja heb ik ook voorgehad, dat m'n CPU nog aan m'n koelblok hing :D .
Inderdaad niet zo leuk :s . Maar m'n CPU was gelukkig ongedeerd.
En je kan 'm er inderdaad gewoon --voorzichtig-- vanwrikken hoor.
(Als je CPU goed plakt aan je koelblok, dan zie ik trouwens niet in hoe je dat koelblok ervan kan krijgen ZONDER je CPU mee te trekken :s . Niet echt netjes ... )

Ik heb ook een zalman coolertje in mijn Medion PC gestopt, en het probleem wat ik had was dat medion blijkbaar geen standaard sockets gebruikt :( .
D'er heeft dan gelukkig iemand van GoT mij de juiste socket gestuurd.
(Tnx Dr. Q !! )

Om ff KKeunen te quoten uit dit topic:
Medion heeft er een enorm laffe cooler opgepleurd met een eigen type bracket.
Veel geluk met het vinden van zo'n standaard socket, ik heb er lang moeten naar zoeken :( ...

Edit: Zie hier ook nog.

[ Voor 25% gewijzigd door DieterVDW op 03-02-2005 15:15 ]

• Taenadar
Het probleem is idd de bracket. Sorry kwam niet op die naam :)

Weet iemand hoe je hier aan kan komen ?

• Miglow
  • Laatst online: 14:11
Lokale pc-boer lief aankijken denk ik als ik de gequote draad ff doorlees

• DieterVDW
Je kan rondbellen naar je lokale computershops en vragen of ze dat misschien liggen hebben,
maar bij mij was dat dus niet het geval :( .
Anders eens heel lief mailen naar Dr. Q :-) .

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-02 14:29
lokaal vragen...

cpu die met koeler mee komt is "normaal"doen bijna alle p4's

Verwijderd

gewoon je pc ff aanzetten zodat je cpu beetje warm word ( en koelpasta dus ook) en dan kan je hem makkelijk verwijderen simpel en safe.. 8)7

• Taenadar
Oke net even gebeld met de lokale computer boer. En die zei dus dat het is af te raden om te doen. Hij heeft nu al 5 keer geprobeerd dit te doen en het is 5 keer mislukt. Omdat als je de CPU eraf haalt dat er een beveiliging of iets komt blood te liggen en die dan geen bescherming meer heeft.

Dus is het nu nog wel verstandig om door te gaan met dit cpu koeler ombouw plan of gewoon in oude staat laten zitten ? En hem dan maar met de herrie te laten zitten

-edit

Andere pc boer gebelt. Die zegt dus dat het wel gewooon kan. Maar dan moet je het niet met een schroevendraaier doen. Want dan gaat hij zeker wel stuk

[ Voor 15% gewijzigd door Taenadar op 03-02-2005 15:28 ]

• DieterVDW
blackraid3r schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 15:23:
Oke net even gebeld met de lokale computer boer. En die zei dus dat het is af te raden om te doen. Hij heeft nu al 5 keer geprobeerd dit te doen en het is 5 keer mislukt. Omdat als je de CPU eraf haalt dat er een beveiliging of iets komt blood te liggen en die dan geen bescherming meer heeft.

Dus is het nu nog wel verstandig om door te gaan met dit cpu koeler ombouw plan of gewoon in oude staat laten zitten ? En hem dan maar met de herrie te laten zitten
Jezus christus. Alweer een n00b computer boer ... Niet te doen zeg.
De grootste idioten op computervlak vind je in computerwinkels blijkbaar :| .
't is toch zo simpel als wat.
Gewoon nieuwe bracket vinden, oude afschroeven, nieuwe opschroeven, cooler installeren.
't is niet alsof je iets moet forceren of zo, poepsimpel gewoon.

Leuke computerboer trouwens, van 5 mensen hun CPU gemold omdat 'm er zelf niks van kent? :s

• DieterVDW
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 15:22:
gewoon je pc ff aanzetten zodat je cpu beetje warm word ( en koelpasta dus ook) en dan kan je hem makkelijk verwijderen simpel en safe.. 8)7
Ha ja heb ik ook gedaan :) .
Is veilig hoor, Intel CPU's kun je niet veel mee misdoen.
Gewoon paar seconden computer aanzetten, en dan is uw koelpasta allemaal gesmolten en kun je'm met een papieren zakdoekje gewoon van je cpu vagen.
Niet vergeten nieuwe koelpasta op te doen voor je nieuwe cooler installeert dan wel!

• DieterVDW
blackraid3r schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 15:23:
Andere pc boer gebelt. Die zegt dus dat het wel gewooon kan. Maar dan moet je het niet met een schroevendraaier doen. Want dan gaat hij zeker wel stuk
Ik veronderstel dat dit slaat op het 'CPU van koelblok halen'?
Gewoon erg goed opletten...
De bovenkant van je CPU is een metaalplaatje of zo, als je daar wat aan wrikt kan het minder kwaad denk ik, als je echter met je schroevendraaier tussen het koelblok en het silicium plaatje wrikt, dan ben je wel gevaarlijk bezig.
Ik zou met een cuttermes tussen de bovenkant van de cpu en het koelblok voorzichtig wat wrikken langs alle kanten tot 'm loskomt.

• Taenadar
De CPU is denk ik dus wel los te krijgen. Nu is het probleem nog om aan zo'n bracket te komen...als iemand zich geroepen voelt meld het even:p

- ok, ik heb alles weer terug gezet zoals het was... Alleen even andere koelpaste erop gezet. Dat andere was gewoon helemaal zwart, weet niet of dat gezond is :P, maar nu wil dat ding niet meer booten...

[ Voor 44% gewijzigd door Taenadar op 03-02-2005 20:50 ]

• DieterVDW
blackraid3r schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 15:36:
- ok, ik heb alles weer terug gezet zoals het was... Alleen even andere koelpaste erop gezet. Dat andere was gewoon helemaal zwart, weet niet of dat gezond is :P, maar nu wil dat ding niet meer booten...
Die koelpasta is gewoon zwart.
Als dat ding niet meer wil booten dan heb jij een groot probleem ;) .
Check even als alle pinnetjes nog aan je cpu hangen...
Anyway, als je aan je CPU geprutst hebt en daarna wil je computer niet meer booten, dan kun je zelf ook wel zo'n beetje raden hoe het zit hé ...

Verwijderd

Een bracket kan je bij Alternate kopen moet je even zoekn onder Retention module.

• IJsrace
  • Laatst online: 11:44

IJsrace

null

Klopt...

Medion pc's hebben ism hun leveranciers van moederborden hun eigen OEM bracket ontwikkeld. Kwam ik ook achter toen ik een nieuwe CPU koeler kocht voor mijn Aldi PC van Maart'03. Na veel zoeken kwam ik dus op ditzelfde verhaal uit. Ook een vastgelijmde CPU etc.
Die CPU heb ik met veel moeite en wrikken los gekregen. Er waren zelfs een aantal pinnetjes verbogen (vooral die op de hoek zijn gevoelig) maar die kon ik gelukkig weer recht krijgen. :o

Na een half jaar zoeken en nog geen stap verder heb ik maar een nieuw moederbord gekocht. Enig nadeel dat alle onderdelen zoals de TV kaart (ook OEM) en de FrontPanel niet meer konden worden aangesloten. Kwam voor mij niet slecht uit ivm nieuwe kast etc.
Ik heb me nou al 2 keer aan deze steen gestoten van AldiPC's. Leuke computers, leuke prijs... voor als je er niets anders mee wil doen dan softwarematige modificatie. :)

edit:

Zoals hierboven, ik zie inderdaad net dat ze bij Alternate worden verkocht. Blijkbaar was er erg veel vraag naar :+
http://www2.alternate.nl/html/nodes_info/hqzv01.html

[ Voor 11% gewijzigd door IJsrace op 04-02-2005 08:47 ]

• Taenadar
Aha bedankt voor de tip mensen :) maar t is niet helemaal meer nodig... De cpu is nu helaas overleden. Gelukkig is t niet mijn pc :P

Toch allen bedankt

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:50
blackraid3r schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 20:51:
Aha bedankt voor de tip mensen :) maar t is niet helemaal meer nodig... De cpu is nu helaas overleden. Gelukkig is t niet mijn pc :P

Toch allen bedankt
Dus die vriend is je nu erg dankbaar?

Maar als de heatsink vast zat op de proc, waar heb je dan die koelpasta opgesmeerd?

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Ja die is hem nu heel DANKBAAR.
Wij en die vriend van je verwachten toch dat jij het weer fixt, dat is toch wel verantwoord.

specs

• saikoboarder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:14
had ik ook aan de hand net dezelfde pc. gewoon alles terug gestopt gelijk het zat. Toen wou hij niet meer booten paar keer goed gevloekt en toen opstuurd naar GSI voor de garantie :) bleek dat het mobo naar de klote was. bij gsi dachten ze aan een fabrieksfout of iets in de aard. dus lekker niks moeten betalen

• Xander
  • Laatst online: 18:52
blackraid3r schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 15:36:
De CPU is denk ik dus wel los te krijgen. Nu is het probleem nog om aan zo'n bracket te komen...als iemand zich geroepen voelt meld het even:p

Zeg, mag ik even vragen hoe je ander koepasta erop doet als je cpu aan je heatsink vastzit... :?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:50
XanderH schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 22:01:
[...]

Zeg, mag ik even vragen hoe je ander koepasta erop doet als je cpu aan je heatsink vastzit... :?
Nee, want dat vroeg ik 3 posts eerder al. :( ;)

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
DE reden dat de cpu stuk is?! :P

Nah denk eerder dat er niet goed opgepast is voor ESD en dat het de cpu gekilled heeft.

PS
Met goed bedoel ik je ontladen aan het metalen frame van je case bv.

[ Voor 82% gewijzigd door J0J0 op 04-02-2005 22:11 ]

specs

• Taenadar
Nouja hij was toch al toe aan een andere pc. Maar het is weer helemaal opgelost hoor. Bios geflasht. Beetje zitten klooien met geheugen. En hoppa hij werkt weer :)

Nogmaals bedankt.

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 21:17

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Ik mag hopen dat jij nooit een computerreparatie begint :/

• Taenadar
Ben ik ook niet van plan...

Stop chatting here.. Close

• Xander
  • Laatst online: 18:52
blackraid3r schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 23:20:
Ben ik ook niet van plan...

Stop chatting here.. Close
Toch zou ik nog graag weten wat je met die koelpasta nu gedaan hebt... :P

Koelpasta doe je tussen je CPU en je heatsink, en die twee kreeg je niet uit elkaar... waar heb je dan nieuwe koelpasta op gedaan :?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• polo1987
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-02 23:00
hij moet ze wel van elkaar gekregen hebben, anders kan hij zijn CPU ook niet meer in zijn socket krijgen.
Er gewoon in rammen is namelijk niet de beste optie.
Je moet namelijk dat hendeltje overhalen, en dat gaat niet als je CPU aan je koelblok vast zit.

Dit probllem al vele malen tegen gekomen, het meeste met P4's s478, maar ook wel met een paar Athlon 64's.
Gewoon voorzichtig de CPU eraf "draaien" en het is opgelost.
1x zat de CPU wel heel erg vast, was zelfs niet met een schroeven draaien eraf te krijgen, maar een beetje oplosmiddel deed wonderen :) (alles deed het daarna nog)

[ Voor 3% gewijzigd door polo1987 op 05-02-2005 23:55 ]

Systems Specs

Pagina: 1