Toon posts:

[MCE 2005] Standby-problemen met ehmsas.exe

Pagina: 1
Acties:
  • 2.187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik m'n MCE nu al weer een tijdje maar ik heb de laatste paar weken dat ie elke keer 's ochtends weer aan staat terwijl ik hem 's avonds op standby (S3) zet als ik klaar ben met kijken.
De Gids words bij mij 's nachts bijgewerkt (5:15uur) en dat doet ie wel nog steeds netjes maar hij gaat niet meer terug in standby. Ook niet als ik netjes mce afsluit (naar de windows desktop toe dus).

Nu is het me opgevallen dat je een bepaalde service hebt lopen, namelijk ehmsas.exe (de Windows Media Center State Aggregator Service) en die blijft namelijk heel veel cpu gebruiken als ik de shell afsluit (ongeveer 40%) terwijl deze nagenoeg geen cpu gebruikt als MCE gewoon aan staat (maar ja dan heb je het probleem weer dat mce niet terug in standby gaat.

Ik weet dat het ehmsas.exe ook wordt gebruikt om de display informatie uit te lezen vanuit mce om deze te kunnen tonen op een lcd/vfd display. Ik heb zo'n display in mijn machine zitten.

Enfin ik vraag me af of meer mensen hier last van hebben, en misschien een oplossing weten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 13:34:
Enfin ik vraag me af of meer mensen hier last van hebben, en misschien een oplossing weten.
Last wel, oplossing niet... helaas. :(

Verwijderd

Krijg net in een ander topic te horen dat dit samen kan hangen met de optie dat MCE altijd op de voorgrond moet staan, ergens in de instellingen... Heb het zelf nog niet getest, maar eventueel helpt het jou.

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt te liggen aan de combinatie van MCE en de VFD display drivers.
Ik heb een DIGN HV5 case waar een USB VFD in zit. Als ik de MCE shell afsluit dan hangt 9 van de 10 keren de 'EHMSAS.EXE'. Als daarna de MCE-shell weer wordt opgestart dan blijkt het display niet meer te reageren. Als ik eerst de EHMSAS.EXE afschiet en dan de MCE-shell opstart dan werkt alles weer naar behoren.

Nu heb ik deze problemen pas sinds ik de laatste drivers van iuneed.com gebruik voor het display.
Als oplossing heb ik het volgende gedaan:

Ik heb het scriptje gepakt waarmee de MCE-shell eerst netjes wordt afgesloten voordat het systeem in standby gaat en deze aangepast zodat ie ook de EHMSAS.EXE afschiet voordat ie in standby gaat.

Zie hieronder het vetgedrukt cursief gedeelte:

Option Explicit

Dim wmiPowerManagementEvent, objProcess
Const cntEventEnteringSuspend = 4

Set wmiPowerManagementEvent = GetObject("winmgmts:").ExecNotificationQuery("Select * from Win32_PowerManagementEvent")
Do
If wmiPowerManagementEvent.NextEvent.EventType = cntEventEnteringSuspend Then
For Each objProcess in GetObject("winmgmts:").ExecQuery("select * from Win32_Process where name='ehshell.exe'")
objProcess.Terminate(0)
Next
For Each objProcess in GetObject("winmgmts:").ExecQuery("select * from Win32_Process where name='ehmsas.exe'")
objProcess.Terminate(0)
Next

End If
Loop

Dan is er geen probleem en werkt alles naar behoren, dus systeem gaat netjes in standby en na de standby werkt alles gewoon na behoren...
De ehmsas.exe (state aggregator service) is niet nodig voor het gescheduled opnemen vanuit standby en wordt automatisch weer mee opgestart wanneer de MCE-shell wordt gestart. Hierdoor gaat het systeem dus na het gescheduled opnemen of wanneer de gids 's nachts wordt ge-update weer netjes in standby. :7

Moet nog wel even Nico Berlee bedanken voor het scriptje dat ik heb aangepast :>

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op Wednesday 16 February 2005 @ 11:25:
Ik heb het scriptje gepakt waarmee de MCE-shell eerst netjes wordt afgesloten voordat het systeem in standby gaat en deze aangepast zodat ie ook de EHMSAS.EXE afschiet voordat ie in standby gaat.
Gaat dit ook goed ? Want op een beetje snel systeem is het lastig om alleen de shell afgesloten te krijgen voor het ding in stand-by gaat; 2 processen afsluiten zal zeker niet sneller gaan ?

Of gaat dit *juist* goed omdat 'ie pas in stand-by gaat wanneer je ehmsas afgesloten is ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 12:31:
[...]

Gaat dit ook goed ? Want op een beetje snel systeem is het lastig om alleen de shell afgesloten te krijgen voor het ding in stand-by gaat; 2 processen afsluiten zal zeker niet sneller gaan ?

Of gaat dit *juist* goed omdat 'ie pas in stand-by gaat wanneer je ehmsas afgesloten is ?
Tja, mijn systeem is een 3Ghz P4 met stripe-set aan harddisks en een bult geheugen, het ding is rete snel en tot nu toe blijkt het bij mij goed te werken. Alles in verhouding he... als de HTPC zo snel is met afsluiten is hij ook snel met processen afschieten >:)

Wat je ook nog kan proberen, maak er twee scriptjes van (de ene sluit de shell af en de andere ehmsas.exe) Alleen is de vraag of ehmsas.exe wel afgeschoten mag worden als de shell nog open is.... mmmm... zal er vanavond eens naar kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 14:21 ]

• StevenK
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 14:19:
[...]

Tja, mijn systeem is een 3Ghz P4 met stripe-set aan harddisks en een bult geheugen, het ding is rete snel en tot nu toe blijkt het bij mij goed te werken. Alles in verhouding he... als de HTPC zo snel is met afsluiten is hij ook snel met processen afschieten >:)

Wat je ook nog kan proberen, maak er twee scriptjes van (de ene sluit de shell af en de andere ehmsas.exe) Alleen is de vraag of ehmsas.exe wel afgeschoten mag worden als de shell nog open is.... mmmm... zal er vanavond eens naar kijken.
Ik ben bezig om een windows-service te schrijven; want die kan makelijk de stand-by uitstellen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-01 14:18
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 14:19:
[...]

Nou vet zou stripe set... als je hd kapot is wens ik je veel succes..

• PenguinPower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03 21:44

PenguinPower

May the SOURCE be with you

Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 11:25:
Het lijkt te liggen aan de combinatie van MCE en de VFD display drivers.
Ik heb een DIGN HV5 case waar een USB VFD in zit. Als ik de MCE shell afsluit dan hangt 9 van de 10 keren de 'EHMSAS.EXE'. Als daarna de MCE-shell weer wordt opgestart dan blijkt het display niet meer te reageren. Als ik eerst de EHMSAS.EXE afschiet en dan de MCE-shell opstart dan werkt alles weer naar behoren.

Nu heb ik deze problemen pas sinds ik de laatste drivers van iuneed.com gebruik voor het display.
Als oplossing heb ik het volgende gedaan:

Zie hieronder het vetgedrukt cursief gedeelte:

Option Explicit

Set wmiPowerManagementEvent = GetObject("winmgmts:").ExecNotificationQuery("Select * from Win32_PowerManagementEvent")
Do
For Each objProcess in GetObject("winmgmts:").ExecQuery("select * from Win32_Process where name='ehshell.exe'")
objProcess.Terminate(0)
Next
For Each objProcess in GetObject("winmgmts:").ExecQuery("select * from Win32_Process where name='ehmsas.exe'")
objProcess.Terminate(0)
Next

End If
Loop

Dan is er geen probleem en werkt alles naar behoren, dus systeem gaat netjes in standby en na de standby werkt alles gewoon na behoren...
De ehmsas.exe (state aggregator service) is niet nodig voor het gescheduled opnemen vanuit standby en wordt automatisch weer mee opgestart wanneer de MCE-shell wordt gestart. Hierdoor gaat het systeem dus na het gescheduled opnemen of wanneer de gids 's nachts wordt ge-update weer netjes in standby. :7

Moet nog wel even Nico Berlee bedanken voor het scriptje dat ik heb aangepast :>
Graag gedaan :P

Dit werkt trouwens iets beter denk ik, omdat de snelheid van het script bij hele snelle systemen nogal nauw komt (minder tijd om dingen te doen)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Option Explicit

Do
    For Each objProcess in GetObject("winmgmts:").ExecQuery("select * from Win32_Process where name='ehshell.exe' or name='ehmsas.exe'")
      objProcess.Terminate(0)
        Next
   End If
Loop

Schiet me niet af als het niet werkt, heb het namelijk niet getest... maar zou moeten werken

• The Guide
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-03 21:17
Ik heb ook wel eens dat 's morgens mijn media center aanstaat.

Verder gebruik is sinds kort Avast als virusscanner, het systeem hangt nu af en toe als hij voor het opnemen van TV uit stand-by komt. Mogelijk heeft het iets met Avast te maken.

Nog een opmerkelijke waar mogelijk iemand een oplossing voor heeft: als ik geen CD of DVD in mijn DVD rewriter doe en ik zet mijn systeem stand-by, dan start hij daarna weer meteen op. Door een CD of DVD in rewriter te stoppen is dit probleem 'opgelost'. Wat kan dat zijn?

Verwijderd

Jullie zijn goed bezig..!

Ik heb namelijk hetzelfde probleem. 's Ochtends staat de pc aan.. en ook na een opname schakelt de pc niet meer uit. Ga jullie scripts proberen. Alvast bedankt in ieder geval.

Verwijderd

Mmm... heb het scripts nu dus als .vbs filetje opgeslagen en in m'n 'startup' folder in het startmenu geplaatst, maar het schijnt nog niet te werken. Pc staat 's ochtends gewoon weer aan. Dit keer gewoon op Windows desktop. MCE is niet gestart dus. Ben ik iets vergeten??

En nog even over de volgende regel:
Moet dit voor jullie, aangezien jullie het over standby hebben niet 3 zijn (s3). Ik gebruik hibernate dus voor mij zou je zeggen zou het 4 (s4) moeten zijn. Is dit misschien waardoor het niet werkt bij mij?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2005 11:11 ]

Verwijderd

schop :O

• StevenK
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 09:36:
Moet dit voor jullie, aangezien jullie het over standby hebben niet 3 zijn (s3). Ik gebruik hibernate dus voor mij zou je zeggen zou het 4 (s4) moeten zijn. Is dit misschien waardoor het niet werkt bij mij?
Nee, dat is 't niet.

Ik zal eens kijken of ik mijn progje ff aan kan passen zodat je kunt configureren welke apps gesloten worden bij standby.

edit: heb op http://www.rallyauto.nl/closemce.0.0.18.msi het ding neergezet; je kunt een lijstje van programma's opgeven die hij bij een standby/hibernate moet sluiten en ook kun je een test doen om te kijken of 'ie ze ook echt sluit.

't Is overigens een .net executable, dus je moet wel .net geïnstalleerd hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door StevenK op 07-10-2005 22:32 ]

Verwijderd

StevenK schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 16:58:
[...]

Nee, dat is 't niet.

Ik zal eens kijken of ik mijn progje ff aan kan passen zodat je kunt configureren welke apps gesloten worden bij standby.

edit: heb op http://www.rallyauto.nl/closemce.0.0.18.msi het ding neergezet; je kunt een lijstje van programma's opgeven die hij bij een standby/hibernate moet sluiten en ook kun je een test doen om te kijken of 'ie ze ook echt sluit.

't Is overigens een .net executable, dus je moet wel .net geïnstalleerd hebben.
Thanx, maar is dit ook echt de reden dat mce niet meer afsluit na een recording of guide-update dat jij weet? Ik snap het verband namelijk niet echt. Met het huidige scriptje (zoals hierboven beschreven) staat m'n pc nog steeds aan.. maar op de desktop i.p.v. in mediacenter. :/

• StevenK
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 11:21:
[...]

Thanx, maar is dit ook echt de reden dat mce niet meer afsluit na een recording of guide-update dat jij weet? Ik snap het verband namelijk niet echt. Met het huidige scriptje (zoals hierboven beschreven) staat m'n pc nog steeds aan.. maar op de desktop i.p.v. in mediacenter. :/
Nee, ik weet alleen dat er omstandigheden zijn waaronder ehshell.exe een standby/hibernate tegenhoudt en ik kan me voorstellen dat er ook andere processen zijn die dat doen.

Helaas krijg je van het systeem geen melding waarom 'ie niet aan standby doet, dus je zult echt uit moeten zoeken welk proces de boel blokkeert *en* of je dat proces wel veilig kunt afsluiten. Wanneer je bijvoorbeeld de mce scheduler afsluit zal 'ie ook niet heel veel meer opnemen :(

Verwijderd

Ok dan is me het een stuk duidelijker. Ik zie wel eens vensters tijdens het afsluiten met de melding dat een bepaald programma gesloten moet worden. Waarschijnlijk is het dan een van die programma's. Ik vraag me dan alleen af of die vensters op het moment van hibernaten ook verschijnen of niet.
Pagina: 1