[Alg] Hoe kun je een teststraat opzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 550 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jobo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 16:32
Hallo beste tweakers...

Ik ben nu aan het afstuderen aan de HAN richting Informatica. We moeten als opdracht een teststraat gaan opzetten voor het automatisch testen van applicaties. Ik ben al een paar dagen druk aan het inlezen over dit onderwerp. Ik kan in jullie forum veel vinden over gebruikte tools voor functional en integration testing. Ook kom ik enkele keren de term teststraat tegen. De onderstaande, zeer uitgebreide, topics heb ik hierover gevonden: (er zijn er nog veel meer, maar die noem ik nu even niet...)
  • [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/821459///teststraat]Topic 1 [/url] [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/917849/1//valgrind]Topic 2[/url]
Nu wil ik eigenlijk weten wat er allemaal onder een teststraat verstaan wordt. Hoe ik dit zou kunnen opzetten. Ik heb al lang gezocht met google en op dit forum, maar daarover kan ik niet veel vinden. Misschien dat jullie als programmeurs met ervaring hiermee mij enkele tips zouden kunnen geven.

Ik wacht gespannen af! _/-\o_

[aanvulling]
Ik heb zojuist iets nieuws gevonden. Ze noemen het ook wel een ontwikkelstraat. |:(
Hierop heb ik wel vele hits kunnen vinden. Ik hoef dus voorlopig niet meer te weten wat een teststraat / ontwikkelstraat is, maar wil wel graag de meningen en tips van jullie hierover horen. Wat zijn nu precifieke dingen waar je echt rekening mee moet houden.

Sorrie voor het ongemak...

[ Voor 16% gewijzigd door jobo op 03-02-2005 12:22 ]

need more coffee!!!

• jobo
Is er niemand die mij hier meer over kan vertellen??? ;(

need more coffee!!!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 10:23
Applicaties is wel heel erg algemeen. Ik heb in het verleden wel eens met een raamwerk gewerkt waarbij alle procedures voorgedfinieerd waren. Maar dat was dan specifiek voor webapplicaties.

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Natuurlijk wel, maar het is geen simpel onderwerpje waar je in een paar zinnen iets zinnigs over kan zeggen.

Ten eerste zijn een teststraat en een ontwikkelstraat twee heel verschillende dingen. De laatste is over het algemeen een manier om een organisatie in te richten voor het bouwen van applicaties. Over het algmeen is een ontwikkelstraat bestemd voor het bouwen van software op een bepaald platform, bijvoorbeeld Java/J2EE.

Een teststraat lijkt hier natuurlijk wel op, maar is gericht op testen, en niet ontwikkelen. Testen gebeurt in heel veel verschillende vormen, van unit tests, integratie tests, performance/load tests tot functionele tests. Al deze soorten testen hebben hun eigen karakteristieken. Sommige zijn goed te automatiseren, zoals unit tests en load tests. Een functionele test is wat lastiger, omdat daar vaak veel meer interpretatie aan vast zit. Heb je eenmaal een set van geautomatiseerde functionele tests dan kun je vrij simpel een automatische regressie-test doen, iets wat in een omgeving waarin veel releases worden opgeleverd heel veel tijd kan besparen.

In jouw geval hoeft een teststraat niets anders te zijn dan een beschrijving van hoe je welke tests achter elkaar gaat uitvoeren. Werk hierbij 'van beneden naar boven': eerst moet je vaststellen dat de software werkt (unit test/integratie test), daarna ga je naar de functionele aspecten kijken. Zorg ervoor dat je teststraat gemakkelijk opnieuw te gebruiken is en zorg vooral voor goede documentatie.

With the light in our eyes, it's hard to see.

• jobo
Dit lijkt me een duidelijk verhaal, nu zal ik iets meer informatie geven die ik inmiddels heb los weten te peuteren uit de organisatie. >:) Het gaat nu (denk ik zelf) over een geautomatiseerde teststraat.

Er wordt met het programma Navision gewerkt, daar overheen wordt gebruik gemaakt van een E-con applicatie die de structuur van de Navision database kan uitlezen en beinvloeden. Wanneer mederwerkers nieuwe code schrijven in deze tools wordt deze opgeslagen in een VSS systeem. Vervolgens moet er met NAnt gebuild worden. Nu wee ik dat het mogelijk is om vanuit het buildproces een automatische unit test uit te voeren. Echter willen ze dit in een geisolleerde omgeving hebben met aparte testservers en testwerkstations. Na even zoeken op internet heb ik iets gevonden in de trand van Microsoft Virtual Server voor het uitvoeren van testen. Dit is met enkele add-ons vanuit de buildprocedure aan te roepen na de installatie van de software op de testserver en testwerkstations (wat ook gedaan kan worden tijdens het buildproces).

Werken hier al meerdere mensen/bedrijven mee? (of soortgelijke situaties)
Heeft iemand nog andere suggesties?

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

need more coffee!!!

• jobo
Maar ff een schopje om een beetje aandacht te trekken :O

Ik hoef inmiddels niet meer te weten over het reilen en zeilen van een teststraat. Daar heb ik al genoeg informatie over gevonden. Wij zijn van plan om ook zo'n testtraat toe te gaan passen binnen het bedrijf. We zitten aan de volgende situatie te denken:
  1. Werkstation (.NET)
  2. Visual Source Safe
  3. NUnit(Unit testing)
  4. NAnt(executable genereren)
  5. Transport naar testomgeving (server met Microsoft Virtual server)
  6. Verder testen (moet nog uitgezocht worden...)
  7. Rapport genereren en middels webapp aanbieden
Ik ben benieuwd of hier meer mensen mee bezig zijn. Graag wil ik van deze enkele reacties, voor- nadelen, bottlenecks en andere nuttige tips bij het opzetten van deze of een soortgelijke omgeving. _/-\o_

need more coffee!!!

Pagina: 1