[java] template engines.

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik zit op dit moment thuis een beetje te stoeien met de template engine velocity, maar ik vind dat ik in velocity zelf te weinig taalconstructies tot mijn beschikking heb en ben daarom op zoek naar een krachtiger alternatief. Het is de bedoeling dat ik in mijn template engine genoeg functionaliteit kan plaatsen zonder dat ik nog externe java functionaliteit toe hoef te voegen.

Dus mijn vraag is.. wie heeft er ervaring met opensource template engines voor java met programmeer functionaliteit.

Ik ben zelf al tegen groovy aangelopen en hun template engine.. ik moet hier nog even naar kijken.. maar als ik groovy kan gebruiken in de template zelf ben ik een blij man.

[edit]
Jamon ziet er trouwens ook erg goed uit. Kan ik gewoon in java programmeren binnen de template. (Scheelt weer een taal leren). En er wordt verder gecompileerd.. en dat staat mij ook aan, aangezien ik weinig goeds te zeggen heb over scripttalen in echte omgevingen.

[ Voor 21% gewijzigd door Alarmnummer op 03-02-2005 12:11 ]

• jobo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 16:32
De bedoeling van een template engine is het scheiden van programmacode van de grafische weergave op een webpagina. Ik heb ervaring met Velocity uit een onderzoek dat ik het uitgevoerd voor mijn opleiding. Wellicht is Turbine een betere oplossing hiervoor. Deze maakt gebruik van de Velocity template engine, maar biedt meer mogelijkheden met betrekking tot scheiding van taken.

Het ligt er grotendeels aan wat je met template engines (of frameworks zoals turbine) wilt bereiken. Ze zijn echt bedoelt om een scheiding in de taken aan te brengen tussen de programmeur en de webdesigner. Als je toch java code wilt opnemen in je website (wat uiteraard op een gegeven moment niet overzichtelijk meer is) kun je hier beter geen gebruik van maken.

need more coffee!!!

• Alarmnummer
jobo schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 12:30:
De bedoeling van een template engine is het scheiden van programmacode van de grafische weergave op een webpagina. Ik heb ervaring met Velocity uit een onderzoek dat ik het uitgevoerd voor mijn opleiding. Wellicht is Turbine een betere oplossing hiervoor. Deze maakt gebruik van de Velocity template engine, maar biedt meer mogelijkheden met betrekking tot scheiding van taken.

Het ligt er grotendeels aan wat je met template engines (of frameworks zoals turbine) wilt bereiken. Ze zijn echt bedoelt om een scheiding in de taken aan te brengen tussen de programmeur en de webdesigner. Als je toch java code wilt opnemen in je website (wat uiteraard op een gegeven moment niet overzichtelijk meer is) kun je hier beter geen gebruik van maken.
:? Het is puur afhankelijk van wat je er mee wilt bereiken. Template engines zijn niet alleen gemaakt om programmacode van grafische weergave te scheiden. je kunt er bv ook gewoon sourcecode mee genereren en daarbij zit ik dus absoluut niet te springen om een scheiding.

Ik zie de template engine als een omgeving met een taal waarmee je oa sourcecode kunt genereren en hierbij hoort gewoon een krachtige taal. Ik wil dus een krachtige metaprogrammeertaal/omgeving.. En ik denk dat ik met Jamon al een heel eind kom.

[edit]
Ik ben het dus zelf (dit keer) nodig om sourcecode te genereren..

[ Voor 13% gewijzigd door Alarmnummer op 03-02-2005 12:39 ]

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-03 10:40
Freemarker is een template engine die lijkt op Velocity, maar met wat meer mogelijkheden. Zie hier voor een vergelijking tussen Freemarker en Velocity.

• jobo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 16:32
Oke,

dat maakt voor mij een heleboel duidelijk. Ik heb dit onderdeel van een template engine dus niet onderzocht en zal jullie dus ook niet langer lastigvallen met mijn gezwam...

suc6

need more coffee!!!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Heb je JSP met enkel gebruik van Tags zelf al overwogen? Je kan ook Tagdirs gebruiken waar je dan weer JSP in gebruikt. Erg handig.
Zelf werk ik voor een projectje met Struts, Tiles en dus verder JSP (o.a. JSTL) en een paar extra taglibs. Maar kan vrijwel alles dat ik wil daar in afhandelen en de hoeveelheid java-code er in is erg klein en had in de meeste gevallen niet eens nodig hoeven zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door ACM op 03-02-2005 13:00 ]

• Alarmnummer
ACM schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 13:00:
Heb je JSP met enkel gebruik van Tags zelf al overwogen?
Ik geneer gewoon 'normale' javacode. Dus entities, dao`s, services, config bestanden etc.. Die JSP stuff genereer ik omdat ik de db structuur weet en weet dat er in allerlei wijzig, view pagina altijd een bepaalde structuur aanwezig is (altijd wel een naam veld, id veld, etc etc).

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Maar dan kun je juist uitstekend van taglibs gebruik maken. Het voordeel daarvan is dat je de code kunt scheiden van de opmaak, iets wat jij met al je lagen toch wel moet kunnen waarderen?
Plus dat je door het goed opzetten van je taglib kunt zorgen voor een stuk hergebruik van code.
Pagina: 1