KILLorBE schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 17:39:
[...]
Die vlieger gaat niet helemaal op, iedere fabrikant probeerd zo goedkoop mogelijk de beste media te maken, en aangezien Verbatim zelf geen DVD's maakt krijg je dus regelmatig media van een andere fabrikant zoals Taiyo Yuden, CMC, Ricoh etc, daardoor zal er verschil in kwaliteit zijn, en kan (goedkopere) media met een ander label net zo goed zijn.
Hoe kom je erbij dat Verbatim zelf geen DVD's maakt?
Overigens zijn Verbatim schijfjes dikwijls (niet altijd, uiteraard -
different batches, different qualities) één van de betere, maar hun azo-dyes zijn echt niet zo goed dat je er honderd jaar verder mee kan (volgens eigen zeggen). Dat fabrikanten hun schijfjes zo goedkoop proberen te produceren is uiteraard zo, maar neemt niet weg de ene een betere dye (Azo, Cyanine en (Advanced) Phthalocyanine of een hybride daarvan) produceert dan de ander. Welke absoluut de beste is, is nog maar de vraag.
Lennieboy83 schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 18:15:
Wat dacht je van CD's/DVD's laten drukken in plaats van branden? Gewoon uit laten besteden, een gedrukte cd is volgens mij het medium wat het langste meegaat, maar er zijn ook nog zo veel verschillende nieuwe media in ontwikkeling maar ik heb gesproken: DVD's laten drukken van de foto's

Gedrukte CD's en DVD's zijn evengoed onderhevig aan slijtage -- volgens mij was er een jaar geleden een onderzoek waarbij gedrukte en gebrande cds werden vergeleken. De conclusie was uiteindelijk dat ook de de gedrukte (audio)cd's redelijk snel achteruit gingen. Niet dat je inzicht hebt in de onderzoeksmethode, en in de validiteit van het onderzoek. Maar goed, het is ook niet echt ongeloofwaardig om te horen dat een ook gedrukte schijf niet onfeilbaar is. Wat wél zo is, is dat een CD-R of DVD-R een organische dye heeft, en een -ROM niet.
Eigenlijk zijn DVD-RAM discs nog de beste oplossing, indien je per sé bij het DVD-formaat stand houdt..DVD-RAM biedt betere foutcorrectie, en daarnaast is het schijfje te vinden in een cartridge formaat (bescherming tegen vingerafdrukken, stof, vuil etc. Alleen niet tegen warmte, het is dus je eigen verantwoordelijk om het ook nog een goed op te bergen, onder koele omstandigheden). Helaas kunnen PC drives ze niet met cartridge en al slikken

Het formaat is ook eigenlijk alleen maar populair in Japan..
*Edit: Na het lezen van de links die John_Glenn gaf, kwam het weer te boven dat DVD-RAM ook gebruikt van Phase Change material, als Rewritable zijnde; dit is dus voor archiveringsdoeleinden minder geschikt (al zou je dat effect flink kunnen reduceren door zo'n schijf éénmaal te beschrijven). DVD-RAM zou alleen erg goed zijn voor een wat kortere periode, puur vanwege het cartridge-gebruik.
Het is eigenlijk al gezegd in de topic...regelmatig en veelvuldig backuppen is de enige manier voor de gemiddelde consument (d.w.z. betaalbaar) om je data te preserveren.
John_Glenn: bedankt voor de goede links, ik kende een paar niet! De eerste link zorgt voor een duidelijk handboek , één die geldig zal zijn totdat er nieuwe publicaties die iets anders aangeven.
[
Voor 19% gewijzigd door
Kajun op 05-02-2005 21:15
]