Toon posts:

Ik zoek een stille PC, welk merk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben m'n Athlon 1800+ zat, en wil binnenkort upgraden naar een nieuw systeem, waarschijnlijk een 64 bit P4.
Wat me het meest ergert aan de 1800+ is de herrie die dat ding produceert. Het is een zelfbouw-ding, en ik heb em nooit echt stil kunnen krijgen. Er moeten gewoon een paar behoorlijke case-fans in, anders loopt ie vast.

Nu wil ik dus een compleet systeem gaan kopen, omdat ik wel eens achter merk-PCs heb gezeten (Sony, Dell), en wat me opviel, was dat die dingen behoorlijk stil waren, vergeleken met dat kreng van mij. Ik bouw al sinds m'n 486 m'n eigen PCs, maar ik denk dat ik nu toch maar een complete PC koop... Voor zover ik het kan nagaan is het heel moeilijk om zelf een PC te bouwen die stil is, en goed genoeg koelt voor een high-end systeem (laten we wel wezen, ik wil minimaal 3 GHz, een X800/6800 kaart, en behoorlijke HDDs).

Er zijn maar weinig kasten en voedingen te koop die echt goed ontworpen zijn, en goed koelen zonder daarbij een hoop lawaai te produceren. En die dingen zijn behoorlijk aan de prijs ook. Dus denk ik dat ik ofwel met weer een herrie-systeem kom te zitten, of dat ik veel te veel geld kwijt ben, als ik het zelf ga bouwen.

Dus ik heb eigenlijk twee vragen:
1) Zit ik in de goede richting, of kan iemand me wat echte stille spullen aanraden, en voorrekenen dat het inderdaad goedkoper is dan een compleet systeem aanschaffen?
2) Als ik dan een compleet systeem wil gaan kopen, wat is dan een merk dat echt stil is? En kan ik dan ook precies het systeem krijgen dat ik wil? Bij Dell vind ik het fijn dat ik de PC bijna compleet zelf samen kan stellen, dan hoef ik niet achteraf nog extra geheugen erbij te gaan prikken, of de videokaart te upgraden (ik heb zelf een 9600Pro, en de meeste complete systemen hebben een kaart die slechter is dan wat ik nu heb... die zou ik dus meteen weg kunnen gooien, anders ga ik erop achteruit).
Sony maakt ook hele mooie, stille PCs... Maar wat is er verder nog? Bij de MediaMarkt hebben ze ook vaak van die high-end systemen in de aanbieding, van hun huismerk, zeg maar... Is dat wat? Kortom, naar welke merken zou ik moeten kijken, en welke merken moet ik absoluut mijden (te duur, te veel herrie, slechte kwaliteit, etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:19
Als je zelf durft te bouwen check dan deze draad eens even: [rml][ Stille kast] Antec Sonata of Nexus Breeze[/rml] .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
"Wat kan ik het beste hieraan upgraden" part 9 is ook erg nuttig om door te nemen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 17:57
Ik vond 't zelf niet echt moeilijk om een stille PC te krijgen. Ik heb gewoon 'n Enermax-voeding met regelbare fan genomen en er een Zalman CPU-koeler ingezet. Tevens een stille harde schijf. Wat ik nu vooral nog hoor is de koeler van de grafische kaart, maar dat is niet noemenswaardig. Over het algemeen is m'n PC echt stil, ik kan er zonder moeite bij in slaap vallen als hij aanstaat.

Zie m'n specs voor mee informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sathlon_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-03-2024
je kunt volgens mij nog steeds het beste voor zelfbouw gaan
je neemt een amd 64 (cool & quiet) die wordt passief gekoeld als ie niks te doen heeft (klokt zich terug) en geen 64bit p4 vanwege dit verhaal

http://www.tweakers.net/nieuws/36056

je stopt dit in een goede stille kast met een stille voeding en 2 goede casefans op 5 of 7 volt

hieraan zit natuurlijk wel een prijskaartje

specs: intel core2 duo, 2048mb 7600gt, 2x 80 maxtor sata in raid 0, 2x160 gig maxtor, samsung 2x 19"tft, mx500 en logitech ultrax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Sathlon_nl schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 09:10:
je kunt volgens mij nog steeds het beste voor zelfbouw gaan
je neemt een amd 64 (cool & quiet) die wordt passief gekoeld als ie niks te doen heeft (klokt zich terug) en geen 64bit p4 vanwege dit verhaal

http://www.tweakers.net/nieuws/36056

je stopt dit in een goede stille kast met een stille voeding en 2 goede casefans op 5 of 7 volt

hieraan zit natuurlijk wel een prijskaartje
Wat moet iedereen toch met die casefans :? Ik heb 'n superstille PC die totaal niet warm wordt en heb helemaal geen casefans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hum, ik weet het niet zo met die zelfbouw...
Kijk eens naar dit bijvoorbeeld: http://www.silentpcreview.com/article21-page1.html

Dat zit veel beter in elkaar dan die Antec en Nexus kasten. Ze gebruiken alleen 1 casefan en een PSU-fan. Er is geen CPU-fan nodig. Daar kun je niet tegenop bouwen, omdat kast en moederbord op elkaar aan moeten sluiten (hoewel dat met BTX weer wel zou moeten kunnen, maar dat is nog amper los te koop).

Verder ben ik totaal niet onder de indruk van EnerMax. We hebben ook een 'stille' EnerMax 431W gebruikt in de 2.4 GHz P4 die m'n broer en ik gebouwd hebben, en dat ding is verre van stil. Bovendien had die PSU al 2 fans, en moest daarbij minimaal nog een fan op de CPU, en een extra fan in de case.
Die 1800+ was ook niet echt een success qua reduceren van het geluidsniveau. Ik heb me toen de ziekte betaald voor een NoiseControl Silverado koeler, omdat die het best uit de tests kwamen rollen. Ja, de CPU-koeler is nu stil, maar daar heb ik weinig aan gehad, omdat hij nog steeds niet zonder casefans kan draaien. Dus mijn ervaring is dat je je helemaal klem betaalt aan 'stille' spullen, maar toch je PC niet echt stil krijgt.

Athlon64 ben ik ook totaal niet in geinteresseerd. Die 1800+ is me totaal niet bevallen, en ik wil gewoon weer terug naar Intel. Ik speel toch bijna nooit spelletjes, dus het interesseert me niet dat de Athlon64 daar beter in is. Dat de Athlon64 een stuk goedkoper is dan een P4 die ongeveer hetzelfde presteert, dat vind ik ook niet zo erg. Verder weet ik niet of een Athlon64 nou zou veel stiller zou zijn. Mijn systeem zal vaak 100% draaien, en een Athlon64 verbruikt dan ook gewoon rond de 90W, en er gaat een koeler op van hetzelfde formaat als op de P4.

Dus nee, ik weet het niet met die zelfbouw, die kasten zien er behoorlijk 'normaal' uit. Niet bijzonder verschillend met de kasten die ik door de jaren gebruikt heb. Verder zijn ze behoorlijk duur... En die Zalman CPU-koelers ook... Dan ben je al ruim 200e kwijt, en dan heb je nog alleen een kast, voeding en CPU-koeler. Bij Dell heb je al bijna een complete PC voor dat bedrag, bij wijze van spreken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Een zelfbouwkast is natuurlijk wel een stuk makkelijker up te graden...

Een amd 1800+ is natuurlijk wel heel wat anders dan een amd64. De amd 64 is veel beter te coolen en zuipen minder stroom.

Wil je een stille zelfbouw pc, dan zul je gewoon wat meer moeten uitgeven. Je hebt dan een makkelijk systeem die je kan uitbreiden en die ook nog sneller is.

Daardoor bespaar je zowiezo geld. Met een compleet systeem moet je meestal na een paar jaar weer een complete pc halen, omdat uitbreiden niet te doen is, met die onhandige kasten.

[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 03-02-2005 10:47 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 10:42:
Hum, ik weet het niet zo met die zelfbouw...
Kijk eens naar dit bijvoorbeeld: http://www.silentpcreview.com/article21-page1.html

Dat zit veel beter in elkaar dan die Antec en Nexus kasten. Ze gebruiken alleen 1 casefan en een PSU-fan. Er is geen CPU-fan nodig. Daar kun je niet tegenop bouwen, omdat kast en moederbord op elkaar aan moeten sluiten (hoewel dat met BTX weer wel zou moeten kunnen, maar dat is nog amper los te koop).

Verder ben ik totaal niet onder de indruk van EnerMax. We hebben ook een 'stille' EnerMax 431W gebruikt in de 2.4 GHz P4 die m'n broer en ik gebouwd hebben, en dat ding is verre van stil. Bovendien had die PSU al 2 fans, en moest daarbij minimaal nog een fan op de CPU, en een extra fan in de case.

Athlon64 ben ik ook totaal niet in geinteresseerd. Die 1800+ is me totaal niet bevallen, en ik wil gewoon weer terug naar Intel. Ik speel toch bijna nooit spelletjes, dus het interesseert me niet dat de Athlon64 daar beter in is. Dat de Athlon64 een stuk goedkoper is dan een P4 die ongeveer hetzelfde presteert, dat vind ik ook niet zo erg. Verder weet ik niet of een Athlon64 nou zou veel stiller zou zijn. Mijn systeem zal vaak 100% draaien, en een Athlon64 verbruikt dan ook gewoon rond de 90W, en er gaat een koeler op van hetzelfde formaat als op de P4.

Dus nee, ik weet het niet met die zelfbouw, die kasten zien er behoorlijk 'normaal' uit. Niet bijzonder verschillend met de kasten die ik door de jaren gebruikt heb. Verder zijn ze behoorlijk duur... En die Zalman CPU-koelers ook... Dan ben je al ruim 200e kwijt, en dan heb je nog alleen een kast, voeding en CPU-koeler. Bij Dell heb je al bijna een complete PC voor dat bedrag, bij wijze van spreken.
Mijn P4 2,4GHz met diezelfde (vermoed ik) Enermax 431Watt voeding is toch echt wel stil. De fan achterop de voeding heb ik teruggedraaid naar +/- 2000rpm en de fan onderop de voeding is een hele grote die alleen aanspringt bij grote warmtes ... en ik heb 'm eerlijkgezegd nog niet één keer aan horen gaan :).

Verder een Zalman-koeler die min of meer volgens hetzelfde principe als die Dell-PC werkt, dus een grote koelvin met een 90mm fan erboven die langzaam draait (ik heb 'm op +/- 1400rpm staan).

Maar aan Dell heb je sowieso een goede PC denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik had een eigenbouw 1700+ AMD en dat was net een stofzuiger

Ik heb nu 1,5 jaar al een Dell dimension 8300 welke zeer goed bevalt ... mooi stil en nog geen gezeik mee gehad ... heb er intussen een 160 GB HDD bijgezet evenals een DVD brander en een Zalman 400 watt voeding (ivm met extra acc. en overclocken van de videokaart) .... paste allemaal mooi en geen problemen met het toevoegen ...

Stilte is voor mij ook belangrijk en mocht ik dit jaar een andere PC kopen dan zal het zeker weer een Dell worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tweakduke schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 10:46:
Een zelfbouwkast is natuurlijk wel een stuk makkelijker up te graden...
Dat valt nog tegen. Als ik nu ATX koop, kan ik er vrij zeker van zijn dat ik hem weg kan mikken als ik over een jaar of 2 een nieuw bord aan wil schaffen.
Een amd 1800+ is natuurlijk wel heel wat anders dan een amd64. De amd 64 is veel beter te coolen en zuipen minder stroom.
Lijkt me niet. Volgens de specs zouden die Palomino CPUs ongeveer 70W verbruiken, en de Athlon64 geeft daar iets van 90W op.
Wil je een stille zelfbouw pc, dan zul je gewoon wat meer moeten uitgeven. Je hebt dan een makkelijk systeem die je kan uitbreiden en die ook nog sneller is.
Dat vraag ik me dus af. Als je bij Dell voor de wat betere modellen gaat, krijg je gewoon de laatste technologie, met 533 MHz DDR2, schijven in een RAID-configuratie, een X850, en dergelijke. Veel beter dan dat kan het niet.
Dus ik wil waarschijnlijk helemaal geen zelfbouw. Ik wil eigenlijk meer weten welk merk nou het beste is, omdat ik weinig ervaring heb met de meeste merken.
Maar zoals ik in de startpost al zei... Reken anders eens voor wat ik precies kwijt ben aan een compleet P4-systeem, dat stil is... Dus inclusief alles wat ik daarvoor nodig heb qua kast, casefans, en extra dingen voor toerental-regeling en dergelijke...
Ik zie aan de reacties al dat de toerentallen veel aangepast worden... zelfs van de PSU. Daar moet je vast extra voor knutselen.
Daardoor bespaar je zowiezo geld. Met een compleet systeem moet je meestal na een paar jaar weer een complete pc halen, omdat uitbreiden niet te doen is, met die onhandige kasten.
Als ik er maar wat PCI/PCI-e kaarten ik kan proppen, wat USB/FireWire eraan kan hangen, en evt een 5.25" drive erin kan krijgen, dan ben ik al lang blij. Mijn ervaring is dat je meestal toch hooguit de kast en voeding hooguit 1 keer kunt hergebruiken bij een upgrade. Bord, CPU, geheugen, koeler moet je sowieso vervangen. Voeding wordt meestal te zwak voor een nieuwe PC... En je CD/DVD speler is ook verouderd, en in de meeste gevallen werkt ie niet eens goed meer na een paar jaar. En de HDD is natuurlijk vol, en traag.
Dus ik upgrade toch meestal alles. Tussendoor breid ik hooguit het geheugen uit, of prik ik een extra drive erbij ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 11:09 ]

Pagina: 1