P4P800-E SATA RAID: Raptors worden niet herkend in Promise

Pagina: 1
Acties:

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-02 20:00
Een goedenacht,

ik ben in het bezit van een asus p4p800-e deluxe, maxtor 120 gig en 2 raptor 36 gig schijven. Nu heb ik de intentie om een raid 0 configuratie te maken van beide raptor schijven. Alleen het moederbord is het niet met mij eens helaas :(

Ik heb beide schijven aan de raid_0 & raid_1 sata aansluittingen aangesloten. In het bios worden beide schijven goed gedetecteerd. Wanneer ik de intel (ICH5R) raid controller enable krijg ik netjes zoals het hoord een menu tijdens het opstarten waarin ik een raid array kan maken (cntr + i). Aangezien ik de fasttrack 378 controller wil gebruiken zodat ik freebsd kan installeren heb ik de fasstrack in de bios geenabled. En vervolgens RAID geselecteerd.

Wanneer de pc nu opstart gaat de fasttrack controller zoeken naar ide :? devices die hij niet vind. Als ik ipv RAID ide selecteer dan gaat hij op zoek naar sata schijven welke hij ook niet vind.

Ik heb eigenlijk alle mogelijke combinaties geprobeerd wat betreft instellingen maar niks lijkt te werken. De manual biedt ook niet veel duidelijkheid en gaat ervanuit dat een programma wordt opgestart waarmee een raid array gemaakt kan worden wat ik dus niet krijg.

Op het forum las ik verschillende mensen met ook problemen maar deze lopen later vast tijdens het installeren van de software. Helaas ben ik zover nog niet aangekomen.

Heeft iemand enig idee, zo inmiddels begin ik me af te vragen of het mobo niet kapot is aangezien het wifi nooit heeft gewerkt (tevens niet gedetecteerd).

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik ken dit board niet maar het lijkt me logisch om de Intel controller op disabled te zetten. Er zit daar immers niets op aangesloten (als je de juiste S-ATA aansluitingen hebt genomen).

Je moet de Raptors natuurlijk op de S-ATA aansluitingen van de Promise-controller zetten en in het gewone BIOS deze aanzetten als zijnde RAID.

Vooraf de Promise-drivers installeren en na het maken van een RAID0 array zou het direct moeten werken.

ARME AOW’er

• xos
Dat leek mij ook, ik heb uiteraard in eerste instantie geprobeerd de intel controller uit te zetten en de promise controller op "raid"gezet. Maar helaas geen detectie.

Overgens mag een mod "maxtors" in de titel veranderen in raptors.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Foutje, bedankt :)

Ontopic: staat de laatste BIOS er wel in? Ik heb dit probleem inderdaad wel vaker voorbij gezien.

[ Voor 74% gewijzigd door BalusC op 03-02-2005 12:03 ]

• xos
:)

Het bios is up to date. Misschien is er nog een update specifiek voor de promise controller.

<edit>
Ik heb zojuist windows geinstalleerd en na de nodige windows update's en de reboots welke daarop volgen werd de raid controller gedetecteerd. Het apparaat werkt dus wel, iig gedeeltelijk.
</edit>

[ Voor 32% gewijzigd door xos op 03-02-2005 13:55 ]

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:50

gws24

Thinking is hard!

basterd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 01:58:
Heeft iemand enig idee, zo inmiddels begin ik me af te vragen of het mobo niet kapot is aangezien het wifi nooit heeft gewerkt (tevens niet gedetecteerd).
Komt waarschijnlijk omdat het wifi op deze borden alleen bestaat uit een speciaal wifi-slot. Om het te laten werken moet je een apart add-on asus wifi kaartje kopen, zie ook hier:
Note: The WiFi-b™ card with software AP has to be purchased separately)
Wat betreft de promise bios, als het goed is moet je met ctrl-f in de fasttrack bios moeten kunnen om de raid in te stellen.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• xos
Dat aparte add-on asus wifi kaartje zat erbij, die deed het dus niet ;)

Ik weet dat ik met cntr-f in een utility kom waarmee een raid array aan te maken is. Het probleem is alleen dat hij geen schijven herkend en zodoende dat tooltje al niet eens opstart. Als ik de intel controller doorgeef dat SATA als raid gebruikt dient te worden kan ik met cntr+i wel in een klein menu'tje komen. Alleen dit wordt niet ondersteund door bsd.

Naja zonet zijn beide raptor schijven ook weer vertrokken uit de windows disk manager na een reboot. Inmiddels kan ik er alleem nog maar om lachen. Het is alleen een "beetje" vervelend dat ik 2 prijzige raptor schijven in heb die niks doen.

Voor mij geen asus meer, dit is al het derde mobo met deze vreemde kuren. Is het een ati videokaart die niet werkt icm bepaalde type asus mobo's aldus de asus helpdesk dan is het dit weer. Met andere merken nooit problemen gehad.
Pagina: 1