1GB bestand kopieren in W2K traag, in WinXP niet

Pagina: 1
Acties:

• RvA88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-01-2024
Als ik van 1 van de DVD spelers een bestand van 1GB kopieer naar de harde schijf, kost dat in Windows 2000 8a9 minuten. In Windows XP slechts (?) 3 minuten. Rara? Van harde schijf naar harde schijf gaat wel vlot en het maakt niet uit welke schijf of partitie ik kies.
De DVD-spelers zijn een NEC1300a en een Plextor PX-116a3 en zitten op dezelfde Ultra-ATA kabel op IDE-controller 2 aangesloten. Op de andere IDE-controller zit een WD 800JB en op de SATA-controller een Samsung SP1614C.
Verder: AMD XP3000+ op een Asus A7N8X-E Deluxe met 2x 256MB Kingston ValueRam. SB Audigy Platinum, PCTV Pro, Sapphire Radeon 9800Pro128.

Gezien het verschil tussen W2K en WinXp vermoed ik een softwareprobleem cq instelling in Windows.

Kan iemand me helpen????
Alvast bedankt!!!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ideetjes: chipsetdrivers? (PATA / SATA controllers)
alle apparatuur op een (U)DMA mode draaien? -> zie apparaatbeheer, ide controllers.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• RvA88
TNX! _/-\o_
De drivers zijn wel de nieuwste. Maar tot m'n eigen verbazing stond DMA idd uit. |:( Dit scheelt al een minuut. :)
(Nu die andere 3 nog... ;) )

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers

Check de FAQ alhier onder "Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?" :) Ik denk dat je in 2K de write caching moet aanzetten.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

BalusC schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 08:37:
Ik denk dat je in 2K de write caching moet aanzetten.
Op zich zal dat de snelheid inderdaad ten goede komen, maar het is een techniek waar ik persoonlijk toch wel bezwaren tegen heb (ik zou het onder XP eerder uitzetten).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• RvA88
@BalusC: heb ff de tip gevolgd. De enige optie die toepasselijk leek is die van de verkeerde DMA mode. Helaas werkt het diagnostische programma van WD niet. Heeft wss iets te maken met de services, maar ook de standaardinstellingen werken niet. :| FF pielen tijdens het opstarten, leert dat de WD wel op ATA100 draait.
De Disk Cashing staat aan.

Goed Nieuws! Volgens mij is het (dit) probleem opgelost! Na opnieuw opstarten gaat het kopieren wel Penotti! :)
Een andere belangrijke factor lijkt de plaats van het bestand op de DVD te zijn; een ander, even groot, bestand op dezelfde schijf kost maar (?) 2 minuten.

@ Mr. Liu: waarom zou jij disk cashing in XP uit zetten?

Dank u allen voor de tips! _/-\o_ _/-\o_

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

RvA88 schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 12:31:
@ Mr. Liu: waarom zou jij disk cashing in XP uit zetten?
Read-caching staat bij mij echt wel aan, maar write-caching geeft mij net iets teveel kans op data-verlies. Liever iets meer geduld betrachten dan data kwijt raken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1