[TV]Vreemde strepen bij NTSC signaal

Pagina: 1
Acties:

• Famoso
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Philips 28pw8609 breedbeeld televisie. Ik ben zeer tevreden over het beeld, alles is perfect, op één klein dingetje na. Bij het afspelen van beeld (dvd bv.) in NTSC formaat komen er een soort streepjes door het beeld. Dit is vooral goed zichtbaar op zeer lichte oppervlakken. Mijn dvd-speler staat ingesteld op automatisch en zendt dus een NTSC signaal uit. Als ik de dvdspeler instel op PAL zijn de streepjes weg, maar krijg ik bij NTSC dvd's het welbekende stottereffect.

Wat dus kort en bondig het probleem is; bij beeld in NTSC formaat zitten er streepjes door het beeld. Ik heb al met Philips hierover gebeld, en die zeiden dat ik de tv op "dubbele lijnen" ipv "100hz" moest zetten. Dit heeft echter niet geholpen. Ik heb ook allerlei soorten kabels geprobeerd. Ik heb ook wat research gedaan (hier en verder op internet) en kwam al meer mensen met dit probleem tegen. Oplossingen heb ik echter niet gevonden. Ik krijg dan ook het vermoeden dat het meer een feauture dan een bug is, en dat het 95% van de consumenten (die überhaupt nooit een NTSC dvd bekijken) niet eens opvalt.

Iemand die duidelijkheid kan bieden hierover?

Half twaalf in een oud café. Twee mannen ruiken naar pis, dertien naar hachee. Dat haalt de pis dus nooit meer in.

• Famoso
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Topicstarter
Klein kickje ;)

Half twaalf in een oud café. Twee mannen ruiken naar pis, dertien naar hachee. Dat haalt de pis dus nooit meer in.

Verwijderd

Wordt de DVD afgespeeld in True-NTSC of Pseudo-PAL (geen PAL dus) ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2005 17:34 ]

• Famoso
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 17:34:
Wordt de DVD afgespeeld in True-NTSC of Pseudo-PAL (geen PAL dus) ?
Hmm, ik heb de dvdspeler ingesteld op NTSC, dus dan is het denk ik True-NTSC. Dezelfde lijntjes verschijnen als ik mijn TV-out op NTSC instel. Dus ja, volgens mij is het True-NTSC.

Verwijderd

In dat geval zou het wel echt NTSC moeten zijn ja :D

Om welke DVD speler gaat het eigenlijk? Want misschien is dit een bekend probleem van de decoderchip die er gebruikt is. Welke bekabeling gebruik je (SCART-RGB, Component Tulp, S-video miniDIN etc) ?
Kun je evt. een foto posten met een voorbeeld?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2005 17:48 ]

• Famoso
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 17:48:
In dat geval zou het wel echt NTSC moeten zijn ja :D

Om welke DVD speler gaat het eigenlijk? Want misschien is dit een bekend probleem van de decoderchip die er gebruikt is. Welke bekabeling gebruik je (SCART-RGB, Component Tulp, S-video miniDIN etc) ?
Kun je evt. een foto posten met een voorbeeld?
Het gaat om een Provision DVX9600, maar ook met een andere DVDspeler, een Hiteker, doet hetzelfde probleem zich voor. Ik heb het zowel met een scart-rgb kabel als S-video kabel geprobeerd, en met beiden blijft het effect zich voordoen.

Ik heb even een kort filmpje gemaakt. Het effect liet zich namelijk niet echt op foto vastleggen. Het zijn (gelukkig) niet die donkere strepen die je door het beeld ziet lopen, dat is het effect van het opnemen van tv-beeld met een camera. Het gaat om de kleine flikkerende streepjes, vooral boven in beeld goed te zien.

filmpje

Verwijderd

De DVX9600 ken ik niet, maar in de Provision die ik heb wordt bijv. een Zoran chipset gebruikt en bij NTSC DVD's is het goed merkbaar dat hij daar niet erg goed mee kan omgaan. Maar aangezien ik die gebruik met een Pal-only TV ben ik toegewezen op PseudoPAL en de daarbij behorende problemen.

Ik heb je filmpje gekeken en door de compression artifacts en moire effect zie ik in de lichte vlakken wat donkere horizontale banding (naast die roodbruine scrollende balk die door jouw zeggen veroorzaakt wordt door de opname). Bedoel je die? (lijkt op co-channel interference maar dan alleen qua banding). Pak er anders 1 frame tussenuit met VirtualDub en wijs het probleem aan met een pijltje in je tekenprogramma oid.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2005 18:26 ]

• Famoso
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hpvos/Famoso/streep.jpg

Dit is de meest duidelijke manier waarop ik het kon aangeven. Het lijkt idd wel op wat er werd beschreven in de link die je gaf, maar dan in veel mindere mate.

• Famoso
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Topicstarter
Ik ben er zojuist achtergekomen, dat wanneer ik de dvdspeler op standby zet, het de storing zichtbaar blijft op het kanaal van de dvdspeler. Zodoende heb ik het effect goed op foto vast kunnen leggen. Dit is dus als de DVDspeler op standby staat, nadat hij op NTSC heeft gestaan. Als ik de TV aan en uit doe terwijl de DVDspeler nog steeds op standby staat is het effect verdwenen. Het is overigens ook te zien op EXT kanalen waarop de DVDspeler niet staat aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hpvos/Famoso/ntsceffect.jpg

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:25

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
heb je t ook als je de COAX (antenne) kabel eruit haalt? probeer dat is...

Home Assistant Configuratie V&A

• Famoso
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Topicstarter
BiG-GuY schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 16:06:
heb je t ook als je de COAX (antenne) kabel eruit haalt? probeer dat is...
Yep, al gedaan. Maakt geen verschil helaas.

Pagina: 1