Pakt de MSX MP3 wave files?

Pagina: 1
Acties:
  • 353 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 10:28
Ik heb een zeer groot aantal MSX-1 ROM bins geconverteerd zodat ik ze met BLOAD"CAS:",R op mijn originele MSX in kan laden. Dit heb ik gedaan door ze met een speciaal programma in een WAV file te converteren. Echter er kunnen maar een paar WAV's op een CD-ROM omdat elk spel laden wel 10 minuten duurt.

Kan ik ook de bin laden als ik de WAV naar MP3 zou converteren en deze met een mp3-speler af zou spelen? Het is een hele lage baudrate, dus zou dit willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:34

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik neem aan dat je een bitrate bedoelt ipv baudrate :P

Maar ik weet het niet... Vrees het niet eerlijk gezegd. Een MSX loopt maar op een paar MHz, en voor mp3 heb je toch iets meer nodig.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29200

Dat moet geen enkel probleem zijn. MP3 is wel 'lossy' compressie, maar het signaal op een tape is zo enorm simpel opgebouwd zelfs een slechte MP3 encoder nog bruikbare tape-images oplevert. Simpel voorbeeld: Bij 1200 baud tapes is een '0' een sinus van 1200Hz en een '1' een sinus van 2400Hz (weet echter niet meer zeker of een '1' nu dubbel of enkel werd verstuurd).

Nog een tip voor als je echt ruimte te kort hebt: Een tape-signaal is altijd mono. Je kunt dus in principe 1600MB aan tapedata kwijt op een 800MB CD door links en rechts te 'scheiden'. Je maakt 2 mono WAV bestanden, maakt daar vervolgens een stereo bestand van en comprimeer die naar een MP3 (650/700/800MB MP3 is toch behoorlijk fors :D ). Op het linker kanaal heb je dan de eerste 800MB data, op het rechter kanaal het 2e deel.
Destijds heeft Aackosoft of de lui van Basicode (weet het niet zeker meer) ook zo'n truuk uitgehaald.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 29200 op 02-02-2005 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Waar gaat het hier precies om? Laden vanaf CD? Mijn MSX-1 had slechts een cassetterecorder-ding eraan, maar die kan vervangen worden door een CD-speler dunkt me.
Of gaat het slechts om backuppen?

't Eerste zou je denk ik gewoonweg toch wel kunnen proberen? Kijken bij welke bitrate er teveel verlies optreed dat 't niet meer werkt.
Bij 't 2e zou je kunnen overwegen om de wave-jes te ZIP-pen ofzo denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Je kan geen computerdata in TAPE format compressen met lossy compressy zoals MP3.

Dat zou net zoiets zijn als het verbranden van telefoonboeken zodat ze als as in een emmer minder ruimte innemen :+

erg MSX specifieke vraag waar niet veel AV'ers wat mee kunnen denk ik, aldus move > SPV :)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 02-02-2005 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112273

Ik neem aan als je niet te veel comprimeert dat het goed moet gaan. Ik ken zelf niet de cassette toontjes van de MSX (had een C64 in die tijd wh000t! :Y) ) Ik vermoed dat ze twee verschillende frequenties gebruiken, wat volgens mij redelijk goed te comprimeren is met MP3. Probeer het eens zo ik zeggen..
MST_Morpheus schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 22:54:
Ik neem aan dat je een bitrate bedoelt ipv baudrate :P

Maar ik weet het niet... Vrees het niet eerlijk gezegd. Een MSX loopt maar op een paar MHz, en voor mp3 heb je toch iets meer nodig.
Ik vermoed dat de TS niet MP3 afspelen bedoeld, maar het laden van spelletjes/intros/demos vanaf CD (via een cassette interface) :Y)

Edit: Spuit 11 :O

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 112273 op 02-02-2005 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 16:04
ER kan toch ookal wave van worden gemaakt? ik zie niet in waarom het niet nog beter kan worden gecompressed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ga ff voor je zoeken - ik las laatst ergens dat je een normale CD speler ook op een casette-ingang van een MSX kunt aansluiten - en dat zou moeten werken..
BRB

En daar was ik weer :)
Ik las het op http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...8101&item=5161806900&rd=1

Toevallig heb ik laatst wat van de betreffende verkoper gekocht; hij is echt een kei op het gebied van MSX en alles wat er bij hoort :)
Ik zou ook eens een mailtje wagen aan de man waarvan http://www.hansoranje.demon.nl/ is. Hij heeft heel veel technisch verstand van MSX'-hardware, dikke kans dat hij het zo kan zeggen :) Daarnaast maakt hij SCSI-aansluitingen voor MSX'en. Overigens kun je op www.sunrise.ch een IDE-aansluiting voor je MSX(2) krijgen. Je zult er als je gaat zoeken, versteld van staan hoeveel mensen er nog met de MSX(2) actief zijn in nederland, is best een grote community :)

* The Eagle heeft zelf in de kerstvakantie een MSX2 (Philips NMS 8280) aangeschaft, helemaal compleet. Gaan op Ebay voor redelijk weinig :)

[ Voor 73% gewijzigd door The Eagle op 02-02-2005 23:12 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vermoed dat ze twee verschillende frequenties gebruiken, wat volgens mij redelijk goed te comprimeren is met MP3. Probeer het eens zo ik zeggen..
Mja, MP3 is dan niet echt een efficiente manier, dan kun je beter een bandfiltering + lossless compressie toepassen zoals WAV2CAS, MicroWAVer en SoX Sound eXchange ipv een psycho-acoustisch model + lossy compressor zoals MP3.
Dat neemt een stuk minder ruimte in en wordt ook wat beter ondersteund.
The_Eagle schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 23:05:
Ik ga ff voor je zoeken - ik las laatst ergens dat je een normale CD speler ook op een casette-ingang van een MSX kunt aansluiten - en dat zou moeten werken..
BRB
Kwestie van een CDspeler aansluiten, en anders je PC met bijv. http://www.geocities.com/...ey/Lakes/8755/caslink.htm / http://members.chello.nl/h.otten/msxtape.htm ;)

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 02-02-2005 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The_Eagle schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 23:05:
BRB
Dat klopt, want het enige wat een tape-ingang doet is analoge data oppikken, door een filter halen en kijken of er toevallig binaire data van kan worden gemaakt.
Destijds had je op de MSX het programma 'Master Voice' waarmee je via de tape ingang zelfs kon samplen (kwaliteit was natuurlijk naadje, maar het werkte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Ik heb die MSX hier niet staan, die staat bij mijn ouders. Maar ik had dus 7 WAV files (meer past er niet op 8)7 10 minuten laden per spel) gebrand en idd via een discman via de Datarecorder-IN op mijn msx aangesloten en dat werkte prima.

Als ik de WAVs nu in MP3 converteer en m'n MP3-speler dus op de cassette-in van de msx aansluit, is het de vraag of het ook werkt, want volgens mij haalt Mp3 behoorlijk wat data weg. Mar als dat zou kunnen, kan ik m'n hele collectie op CD branden! :)

Is ook btw ook mogelijk de WAVjes versneld af te spelen, zodat ze sneller inladen? Dus eerst met SoundForge de pitch verhogen?

Ik heb trouwens Yie Ar KungFu II, Knightmare en Roadfighter gespeeld echt 1337! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij is de MSX toch best gevoelig voor dat signaal, maar je zou het kunnen proberen.

Wat je ook nog kunt doen is op het linker en rechter kanaal van de CD verschillende programma's opnemen, dan kan er al 2x zo veel op :) (ff met Goldwave knutselen dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als de 'originele' tape in 1200 baud is, kun je nog een stap hoger naar 2400 baud. Andere baudrates zijn ook mogelijk, maar dan moet je weer moeilijk gaan doen met wazige POKE commando's (op 5 adressen in de top van het geheugen wordt dat ingesteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Okee, maar is dat wel handig, ik bedoel niet programma hoeft even lang te laden.

't Is trouwens een stuk beter met zo'n diskman dan vroeger met bandje, toen moest je helemaal het bandje spoelen en naar de teller kijken waar het spel begon, en dan de beginpieptoon opzoeken. (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zie ook mijn 1e post :)

@Euss: Die bedoelde ik dus niet ;) Maar wel leuk om die link te hebben, wie weet heb ik er ooit nog eens wat aan :)

@TS: Ik weet niet of je http://www.nic.funet.fi/pub/msx/ kent (ook te benaderen via ftp: ftp://ftp.funet.fi/pub/msx/ ). Daar staat zo'n beetje het hele archief van wat er ooit op de MSX is uitgekomen, handleidingen en technische data incluis :)

Verder kan ik je meedelen dat 2e hands MSX2's met diskdrive echt voro een schijntje (tussen de 10 en 50 euro) weggaan op marktplaats en e-bay - dus misschien is dat ook nog een optie :)

[ Voor 24% gewijzigd door The Eagle op 02-02-2005 23:20 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik de WAVs nu in MP3 converteer en m'n MP3-speler dus op de cassette-in van de msx aansluit, is het de vraag of het ook werkt
Tsja, dat is ook afhankelijk van de kwaliteit van jouw MP3 spelertje...
Praktijkinfo mbt MP3:
Using mp3 format or other compressed formats will work if you set the quality settings high enough, for example 320Kb for mp3 works from p3 players.
Bron: http://members.chello.nl/h.otten/msxtape.htm
Je zult dus voor MP3 een in verhouding erg hoge bitrate moeten gebruiken (audio bitrate tov data bitrate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568 schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 23:21:
Je zult dus voor MP3 een in verhouding erg hoge bitrate moeten gebruiken (audio bitrate tov data bitrate).
Als je zelf ooit met een MSX hebt gewerkt dan stond je regelmatig versteld van wat die cassetteinterface nog kon doen met bijna totaal versleten tapes. In vrijwel alle gevallen werd de handel goed geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05
Het grote probleem met MP3 encoders is dat ze een psycho-acoustisch model gebruiken dat is afgestemd op het menselijk gehoor. Voor mensen onhoorbare frequenties worden er dus direct uitgeflikkerd. Geen idee of dat een probleem is voor die casettebandjes, maar ik kan me voorstellen dat de MSX naar hele andere dingen luistert dan een mens zou doen.

Je kan sowieso overwegen om een lossless compressie (bijvoorbeeld: [url=http://flac.sf.net/]) uit te voeren; dat kan nooit kwaad en misschien valt er veel mee te winnen.

Overigens zou ik zelf al die casettebandjes op de MSX converteren naar 3.5" diskettes en daar op de PC images van maken. Dat is makkelijk en klein. Maar ja, dan moet je wel een diskettestation in je MSX hebben zitten.

edit
Ik zie net dat je met die CAS tools je wave files om kan zetten naar binaire data en later weer terug kan converteren naar wave files. Dat lijkt me dus de perfecte optie (equivalent met het op diskette zetten, maar dan zonder dat er diskettes bij komen kijken ;)).

[ Voor 19% gewijzigd door Soultaker op 02-02-2005 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Soultaker schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 23:40:
Het grote probleem met MP3 encoders is dat ze een psycho-acoustisch model gebruiken dat is afgestemd op het menselijk gehoor. Voor mensen onhoorbare frequenties worden er dus direct uitgeflikkerd. Geen idee of dat een probleem is voor die casettebandjes, maar ik kan me voorstellen dat de MSX naar hele andere dingen luistert dan een mens zou doen.

Je kan sowieso overwegen om een lossless compressie (bijvoorbeeld: [url=http://flac.sf.net/]) uit te voeren; dat kan nooit kwaad en misschien valt er veel mee te winnen.
Ga ik eens proberen :)
Overigens zou ik zelf al die casettebandjes op de MSX converteren naar 3.5" diskettes en daar op de PC images van maken. Dat is makkelijk en klein. Maar ja, dan moet je wel een diskettestation in je MSX hebben zitten.
Heb ik niet nee.
edit
Ik zie net dat je met die CAS tools je wave files om kan zetten naar binaire data en later weer terug kan converteren naar wave files. Dat lijkt me dus de perfecte optie (equivalent met het op diskette zetten, maar dan zonder dat er diskettes bij komen kijken ;)).
Ik heb de bin files al. En die tapes die ik heb van 17 jaar geleden die pakt ie niet meer :'(

Waarom lijkt je dat de perfecte optie, ik vat 'm niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Als je de bestanden in binaire vorm hebt, dan kun je die gewoon zippen ofzo. Veel kleiner krijg je ze niet.

De lol van die CAS tools is dat je binaire bestanden weer terug kan zetten in wave files die je dan weer op cassettebandje kan zetten. Dan kun je dus je tapes weer reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Dat had ik al gedaan 8)7 ;)

Dat was m'n vraag immers ook, of ik die de BIN naar WAV geconverteerde (met castools idd ;)) ook in mp3 kon omzetten, en dat de msx dan nog steeds de bin kan laden.

[ Voor 17% gewijzigd door Mastermind op 03-02-2005 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mastermind schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 00:27:
Dat was m'n vraag immers ook, of ik die de BIN naar WAV geconverteerde (met castools idd ;)) ook in mp3 kon omzetten, en dat de msx dan nog steeds de bin kan laden.
In een woord: ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 11:07

dawuss

gadgeteer

Mastermind schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 23:48:
Ik heb de bin files al. En die tapes die ik heb van 17 jaar geleden die pakt ie niet meer :'(

Waarom lijkt je dat de perfecte optie, ik vat 'm niet helemaal.
Omdat het geluid op dat bandje in feite een audio representatie is van het bestand in binaire vorm. Wat de MSX doet als je het bandje afspeelt, is die audio omzetten naar de bitjes die ze voorstellen.

Tegenwoordig hebben we veel efficientere manieren om binaire data te representeren dan als geluid op een magnetisch medium. Een enkel toontje op zo'n bandje is nu een enkel minuscuul putje op een DVD (softwarecompressie buiten beschouwing gelaten).

Wat jij nu doet, is de audio stream in zijn geheel converteren naar een digitaal audioformaat, waarbij je dus een heleboel informatie opslaat die eigenlijk helemaal niet nodig is voor die MSX om weer tot het binaire bestand te komen dat hij wil uitvoeren.

Wat bij jou het voornaamste probleem is, is dat jouw MSX in zijn huidige toestand alleen data-input in de vorm van audio begrijpt. Er zijn, afhankelijk van jouw model, 2 manieren om dat op te lossen. De makkelijkste en duurste manier, is de aanschaf van apparatuur om jouw MSX geschikt te maken voor andere input, met bijvoorbeeld een floppy disk, harddisk of zelfs cd-rom input. Deze dingen bestaan (heb zelf zo'n externe floppydrive), maar zijn redelijk duur.

De tweede manier, is ervoor zorgen dat je op de een of andere manier die bitjes terug kan converteren naar de tonen die de MSX verwacht te horen. Daarvoor zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een oude 486 of iets dergelijks, die net snel genoeg is om met behulp van die CAS tools de binaire files om te zetten naar geluid, en dan de geluidskaart van dat systeem aan de input van de MSX te hangen. Aan een harde schijf van een paar honderd MB heb je genoeg voor een hele kast vol CD's, dus veel hoef dat niet te kosten.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Mastermind schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 00:27:
Dat had ik al gedaan 8)7 ;)

AHA! Je was daar wel enigzins vaag over. ;)

Die binary data files bevatten precies wat je nodig hebt. Daar kun je wel lossless compressie (ZIP, RAR, verzin wat leuks) overheen gooien en wat je dan krijgt is de minimale grootte van je bestand. Als je de audiobestanden gaat comprimeren, blijven ze ofwel groter, of je raakt essentiële data kwijt waardoor je ze later niet meer kunt uitlezen. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.

Ik blijf er dus bij dat de perfecte oplossing het archiveren van de binary data files is. Die audio files moet je alleen als tussenformaat gebruiken.
Pagina: 1