[DIY] Actief gefilterd compact 2 wegsysteem

Pagina: 1
Acties:
  • 4.203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 23:29
Ik ben van plan om een compact 2 wegsysteem te gaan bouwen. Compact omdat ik op mijn studentenkamer niet zoveel ruimte heb om mijn Chario towertjes kwijt te kunnen, maar toch eens een betere geluidskwaliteit wil hebben dan dat mijn huidige Pioneer minisetje me kan geven.

Ik heb een beetje gesimuleerd in WinISD en ben tot de conclusie gekomen dat de Peerless HDS 182 (ook wel HDS 164 genoemd) een uitstekende speaker voor dit doel is. Hij komt in een basreflexbehuizing van ongeveer 18,5 liter, getuned op een frequentie van 43,8 Hz. Als tweeter heb ik gekozen voor een Seas KT27F.

Ik heb in Autocad een beetje zitten pielen (ik heb er ooit wel les in gehad, maar dat ben ik allemaal alweer vergeten :p) en ben tot het volgende resultaat gekomen:

Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/speaker.png

Zoals te zien is is de basreflex 'pijp' vierkant en onder de woofer geplaatst. Halverwege de kast is een bracing aangebracht die in de tekening rechts bovenin te bewonderen is. De kast gaat overigens gebouwd worden van 22 mm MDF.

Ok, waarom heb ik gekozen voor deze drivers? :?

De woofer: Ik las in een topic hier (weet niet meer welke) een opsomming van een aantal woofers die ook goed zijn in het middengebied. Na deze drivers gesimuleerd te hebben in WinISD ben ik tot de conclusie gekomen dat de HDS 182 het best in een compacte behuizing kan vertoeven. Ik ben vanmiddag ook bij Speaker en Co (Groningen) geweest en de meneer aldaar vertelde me dat dit zeker een goede speaker is.

De tweeter: Nogmaals, ik las ergens in een topic een discussie over verschillende tweeters en daar kwam uit dat de Seas KT27F een goede, fijne tweeter is met een fijne 'smooth'-e sound. Ik heb hem helaas nog niet gehoord (Speaker en Co had geen speaker staan waar deze tweet in zit), dus als ik hier wat feedback over zou kunnen krijgen :).

Goed, nog even een paar plaatjes van de drivers die gebruikt gaan worden:
Tweet:
Afbeeldingslocatie: http://www.shop.hellsound.de/media/KT27F.jpg

Woofer:
Afbeeldingslocatie: http://www.visaton-bausaetze.de/hifi/images/hds182.jpg

Ik heb gekozen om actief te gaan filteren omdat ik dat gewoon eens wil proberen en omdat het wel 'professioneel' staat. Daarbij hoef ik geen rekening te houden met rare impedantie-karakterestieken en fase-verschuivingen, het filter kan dus redelijk 'standaard' uitgevoerd worden.
Omdat het bij actief filteren nodig is om meerdere versterkers te gebruiken ben ik van plan om een 10 - 15 Watt klasse A eindtrap te gaan bouwen voor de hoge tonen. Voor de lage tonen ga ik mijn NAD C340 gebruiken. Deze versterker heeft pre-out uitgangen dus het filter is er gemakkelijk tussen te hangen. Het filter moet op 2000 Hz 4e orde gaan filteren.

De ontwerpen voor versterkers die ik heb bekeken:
- 20 Watt class A
- 25 Watt class A
- DoZ rebuild class A Wat me bij deze wel aanspreekt is het feit dat het maximale uitgangsvermogen gemakkelijk kan worden aangepast door een lagere voedingsspanning te gebruiken ( of kan dat bij al deze ontwerpen?) 20 Watt is namelijk te veel om een tweeter mee aan te sturen. Zeker omdat het klasse A is en dus behoorlijk heet wordt. Minder vermogen is lagere temp. :Y)

Zijn er mensen hier die deze combinatie van drivers weleens hebben gebruikt/gehoord en zoja, wat was de impressie? Is dit een beetje een goede combi?
Zijn er mensen die andere (betere?) ontwerpen hebben voor klasse A versterkers?

Ik weet het, ik heb geen schema's/url's van/over het filter geplaatst, maar dit is een vrij standaard iets wat hier (imo) geen plekje behoeft. Misschien verderop in het ontwikkelingsproces.

Ik ben nog niet begonnen met bouwen en ik heb nog niets besteld. Ik heb alleen nog ideeën op papier gezet. Voordat ik daadwerkelijk begin wil ik graag wat feedback over mijn hersenspinseltjes. :) Het gaat namelijk om nogal een behoorlijk butget.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-02 21:36

sphere

Debian abuser

Ik vraag me af welke unit dit is. Bij www.seas.no is hij niet onder deze naam bekend lijkt het. Zelf heb ik de H1189 besteld. Die komt over een maandje binnen denk ik. Onderwijl knutsel ik mijn box inelkaar, maar goed dat is offtopic :p Over de klankeigenschappen kan ik niet veel zeggen, maar hij "meet" vlakker dan de E0011 (ja dat ding van 200+ euro 8)7): althans, dat is wat Roman Bednarek mij heeft verteld. Als jouw unit dezelfde is, heb je hier misschien wat aan. In vergelijking met de E0006 is hij -iets- efficienter, dus daar heb ik mijn filter voor aangepast.

Voor het actief maken kan je ook klasse D ampjes overwegen. Echte high-enders halen hier natuurlijk hun neus voor op, en voor hoge tonen schijnt het niet geschikt te zijn, maar toch zijn er hele volksstammen op www.diyaudio.com die de Hypex UcD180 en UcD400 (www.hypex.nl) gebruiken voor het actief maken van hun speakers of er amps op baseren. Dus of het geschikt zijn van klasse D voor hoge tonen een feit of een mening is, valt nog te bezien.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 00:55

Jag

Ik weet niet hoe hard je draait, maar misschien dat 2 woofers nog interessant is, levert 6dB extra op.
Leuk en goed idee trouwens om te gaan biampen. Ga je LR24 filters maken?

• DuDePrOdUcTiOnS
sphere schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 23:12:
Ik vraag me af welke unit dit is. Bij www.seas.no is hij niet onder deze naam bekend lijkt het. Zelf heb ik de H1189 besteld. Die komt over een maandje binnen denk ik. Onderwijl knutsel ik mijn box inelkaar, maar goed dat is offtopic :p Over de klankeigenschappen kan ik niet veel zeggen, maar hij "meet" vlakker dan de E0011 (ja dat ding van 200+ euro 8)7): althans, dat is wat Roman Bednarek mij heeft verteld. Als jouw unit dezelfde is, heb je hier misschien wat aan. In vergelijking met de E0006 is hij -iets- efficienter, dus daar heb ik mijn filter voor aangepast.

Voor het actief maken kan je ook klasse D ampjes overwegen. Echte high-enders halen hier natuurlijk hun neus voor op, en voor hoge tonen schijnt het niet geschikt te zijn, maar toch zijn er hele volksstammen op www.diyaudio.com die de Hypex UcD180 en UcD400 (www.hypex.nl) gebruiken voor het actief maken van hun speakers of er amps op baseren. Dus of het geschikt zijn van klasse D voor hoge tonen een feit of een mening is, valt nog te bezien.
Hmm.. ik kan hem idd ook niet vinden op seas.no.. Maar volgens mij is het deze: H831

Klasse D is voor zover ik weet vooral geschikt voor de lagere tonen, omdat het uitgangssignaal niet helemaal 'schoon' is doordat het PWM gemoduleerd is (dit denk ik, weet ik niet zeker, wie het weet mag het zeggen :p)
Jag schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 23:13:
Ik weet niet hoe hard je draait, maar misschien dat 2 woofers nog interessant is, levert 6dB extra op.
Leuk en goed idee trouwens om te gaan biampen. Ga je LR24 filters maken?
extra woofer levert 3 dB extra op ;) (per kanaal dan) en ik ben sosieso niet van plan om verschrikkelijk hard te spelen. En dan nog denk ik dat mijn NAD versterkertje genoeg power kan leveren om die woofertjes flink te laten dansen.. :)
Het wordt idd een 4e orde filter.. :)

Toch ff een schema voor het filter:

Afbeeldingslocatie: http://www.linkwitzlab.com/images/protos/LR4.gif

Wat voor opamps kan ik het best gebruiken? Ik neem aan dat een simpele 741 of 082 niet voldoet om in audio componenten gebruikt te worden?

[ Voor 8% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 02-02-2005 23:27 ]

www.teamgenie.nl

• Jag

Jag

DuDePrOdUcTiOnS schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 23:23:extra woofer levert 3 dB extra op ;) (per kanaal dan) en ik ben sosieso niet van plan om verschrikkelijk hard te spelen. En dan nog denk ik dat mijn NAD versterkertje genoeg power kan leveren om die woofertjes flink te laten dansen.. :)
Ja, dansen zullen ze wel met zo'n kleine diameter :). Maar goed, het is vaak idd gewoon genoeg.
Een extra woofer levert overigens wel degelijk 6dB extra op. Hier kan je de afleiding zien: klik.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-02 21:36

sphere

Debian abuser

DuDePrOdUcTiOnS schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 23:23:
Hmm.. ik kan hem idd ook niet vinden op seas.no.. Maar volgens mij is het deze: H831

Klasse D is voor zover ik weet vooral geschikt voor de lagere tonen, omdat het uitgangssignaal niet helemaal 'schoon' is doordat het PWM gemoduleerd is (dit denk ik, weet ik niet zeker, wie het weet mag het zeggen :p)
Ik kan er geen gefundeerd oordeel over geven. Dit is inderdaad wel het argument dat je vaak hoort, maar misschien is de praktijk inmiddels anders. Je gaat er natuurlijk niet dood aan om even zelf te lezen op www.diyaudio.com wat nou precies de ervaringen zijn, maar bijelkaar zijn het wel 150+ pagina's. :7
extra woofer levert 3 dB extra op ;) (per kanaal dan) en ik ben sosieso niet van plan om verschrikkelijk hard te spelen. En dan nog denk ik dat mijn NAD versterkertje genoeg power kan leveren om die woofertjes flink te laten dansen.. :)
Ik bouw een 2.5-weg en die is ongeveer 3dB (iets meer) efficienter dan de 2-weg versie. Ik denk dat Jag per paar bedoelde, immer op een (1) been kan je niet lopen ;)

Of niet :>

Wat is eigenlijk je budget?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• DuDePrOdUcTiOnS
sphere schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 23:30:
[...]
Ik kan er geen gefundeerd oordeel over geven. Dit is inderdaad wel het argument dat je vaak hoort, maar misschien is de praktijk inmiddels anders. Je gaat er natuurlijk niet dood aan om even zelf te lezen op www.diyaudio.com wat nou precies de ervaringen zijn, maar bijelkaar zijn het wel 150+ pagina's. :7
Noem het maar eigenwijs, maar ik moet persoonlijk niet zoveel hebben van Klasse D. Waarom weet ik niet precies, maar ik kijk er zo raar tegenaan. Als sub-versterker is het wel weer een mooie oplossing vind ik.
Ik bouw een 2.5-weg en die is ongeveer 3dB (iets meer) efficienter dan de 2-weg versie. Ik denk dat Jag per paar bedoelde, immer op een (1) been kan je niet lopen ;)

Of niet :>

Wat is eigenlijk je budget?
mijn butget in eerste instantie is zo'n €400 voor alleen de speakers en het filter. Ik gebruik eerst wel een andere versterker voor het bi-ampen. Pas als ik daar genoeg in verdiept ben geraakt (en geld ervoor heb) ga ik die bouwen.

www.teamgenie.nl

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Voor gewone monitor speakertjes moeten die Peerless units hard zat gaan. Ik heb ooit gespeeld met de Nomex variant er van in 2,5 weg config (jij neemt de polypropyleen toch?).

Voor een goede Klasse A versterker kan je natuurlijk niet om de Pass designs heen. Voordeel daarvan is ook dat er een heel erg actieve DIY community van is waarbij de heer Nelson Pass himself ook veel adviezen geeft. Taco (ook actief hiero) heeft er ook één gebouwd. Kijk voor de grap eens hier: http://web.vip.hr/pcb-design.vip/

Als je de mini-Aleph neemt dan kom je op ongeveer 15 Watt uit.....zat voor je tweeter en scheelt in de kosten. Deze is ook zeer OK en van een zeer gerespecteerd DIYer bovendien. En hij kan ook de PCB's leveren.

[ Voor 5% gewijzigd door zimbab op 03-02-2005 07:58 ]

Verwijderd

Nomex is harder dan polyprop. geeft meer slamm. Maar de HDS is veel fraaier op het mid-hoog. Kan wat soft klinken <60 Hz. Zelf vind ik de combo goed gekozen, de Seas KT27 is een mooie tweeter en past wel bij de Peerless HDS polyprop cone. Je krijgt een wat ingetogen, maar erg rijk klankbeeld.

Als je "relatief" kleine klasse A versterkers zoekt, dan vind ik zelf de JLH en Zen erg oke. Voorkeur gaat dan naar de JLH, de Zen zal icm je speaker keuze te soft zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 08:29 ]

Verwijderd

peerless heeft net nieuwe units uitgebracht misschien interresant om daar ook even naar te kijken http://www.d-s-t.com/peerless/index.htm

Verwijderd

de specs en frequentie plots zien er goed uit.

• DuDePrOdUcTiOnS
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 12:10:
peerless heeft net nieuwe units uitgebracht misschien interresant om daar ook even naar te kijken http://www.d-s-t.com/peerless/index.htm
Deze bedoel je?

In WinISD kan er een kleiner kastje omheen, maar hij gaat wel minder diep (scheelt niet heel veel, 47 Hz ipv 44 Hz). Maar als ik de HDS 164 bestel, welke krijg ik dan? Krijg ik dan automatisch de nieuwe?

www.teamgenie.nl

Verwijderd

ja en je hebt ook nog deze http://www.d-s-t.com/peerless/index.htm

Maar ze zijn ook pas enkele dagen te zien op de website en heb nog geen enkele winkel gezien die ze al te koop aanbied .

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Welke deze :? Is handig als je de juiste link geeft, of een typenummertje ;)

Maar DuDePrOdUcTiOnS, project ziet er interessant uit! Voor classe A ontwerpjes kijk ook ff naar mijn center project, daar zijn er ook een aantal besproken, ben er zelf namelijk ook mee bezig.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• DuDePrOdUcTiOnS
Nou, ik ben begonnen. Ik heb zaterdag hout gehaald bij de Gamma (de Praxis had niet eens 22 mm MDF :?) en heb het daar direct netjes op maat laten zagen. Daarna ben ik begonnen met het maken van een circelgeleider voor mijn freesmachine. Gelukkig had ik een mooie werkplaats tot mijn beschikking met alle (professionele) gereedschappen aanwezig. :) De volgende dag ben ik bezig gegaan met het fresen van de bracing en de voorpanelen.
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/Homemade_circelgeleider.jpg
Homemade circelgeleider

Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/Stapeltje_hout.jpg
stapeltje hout :)

Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/Wegens_stof_toch_maar_naar_buiten2.jpg
Omdat het nogal stoffig was (duh.. fresen :p) ben ik maar buiten verder gegaan

Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/het_resultaat_na_een_middagje_fresen2.jpg
Dit hou je over van MDF als je een middagje met de freesmachine bezig gaat. Je ziet 4 bracing plaatjes omdat ik voor 4 speakers hout heb laten zagen (moest toch de hele plaat kopen) maar ik had geen tijd meer om nog 2 voorplaatjes te fresen. Ik bouw er in eerste instantie toch maar 2 :)

Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/resultaat_detail.jpg
Detail 1

Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/resultaat_detail2.jpg
Detail2

Hoe kan ik trouwens het best ervoor zorgen dat na het lakken de overgangen tussen de verschillende platen onzichtbaar wordt? (kopse kanten zuigen meer verf op en kleuren dus anders) Ik heb hier en daar wel eens wat gelezen over kwastplamuur, maar bij de Gamma en de Praxis hier in de buurt hebben ze er nog nooit van gehoord.. :?

Ik heb trouwens ook al een mooie voeding voor het filter in gedachten. Een 2x 12V 2A trafo met 15000µF Elco's (heb ik nog liggen). Helaas zijn de elco's maar 16V anders had ik ze voor de versterker kunnen gebruiken, maar nu krijgt het filter tenminste ook een mooie strakke voeding, lijkt me ook niet geheel onnodig.

Ik kan helaas door de week niet bezig met de kasten omdat dat allemaal bij mijn vader thuis ligt en ik zit hier op mn kamer in Groningen..

[ Voor 4% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 07-02-2005 17:44 ]

www.teamgenie.nl

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
De filters kun je veel beter voeden met een lm317 en lm337 met een 100 µF elco (niet meer) en een 100 nF condensator aan de uitgangen.
Hier staat nog een mooie calculator voor een actieve linkwitz-riley crossover, das verreweg het beste filter voor audio.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• DuDePrOdUcTiOnS
Regulators genereren toch een hoop hoogfrequente troep op het voedingssignaal? Dat lijkt me niet iets dat je met audio wil hebben...
Ik heb trouwens Deze opamp gevonden voor het filter. Het is een opamp van BurrBrown die bijzonder geschikt is voor audio en te bestellen is bij farnell.

[ Voor 12% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 07-02-2005 21:12 ]

www.teamgenie.nl

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

DuDePrOdUcTiOnS schreef op maandag 07 februari 2005 @ 21:09:
Regulators genereren toch een hoop hoogfrequente troep op het voedingssignaal? Dat lijkt me niet iets dat je met audio wil hebben...
Ik heb trouwens Deze opamp gevonden voor het filter. Het is een opamp van BurrBrown die bijzonder geschikt is voor audio en te bestellen is bij farnell.
Yep, dat is een prima opampje. Ga ik zelf ook gebruiken. Maar die kun je bij TI gewoon sampelen, dan heb je ze voor nop :)

Goed bezig btw :)

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:20
Zoals bobo ook al schreef, is 2x15mF voor een x-over een beetje overkill. Neem een 2x15V trafo, 15 tot 20VA is zat, gelijkrichten, afvlakken met iets van 2x1000uF, stabiliseren met een LM317 en LM337 en als laatste een rc filter er achter. Goedkoop en toch goed.

Verwijderd

Jag schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 23:27:
Een extra woofer levert overigens wel degelijk 6dB extra op. Hier kan je de afleiding zien: klik.
Volgens mij is die site onjuist!

" p ~ (Pa)1/2 ~ vp Ap
When the piston area Ap is doubled and the piston velocity vp stays unchanged, then the pressure doubles (20 log (2) = 6 dB). "

Om vermogensversterking in dB uit te drukken wordt altijd gebruikt: 10 log (P1/P2) !
en 10 log2 = 3dB.....

TS:
Je kan overwegen om alleen de tweeter AMP class A te gebruiken. Voor de woofer volstaat m.i. een gooede class AB. Dit scheelt flink op warmte/trafo/koellichaam.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2005 21:58 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2005 @ 21:56:
[...]

" p ~ (Pa)1/2 ~ vp Ap
When the piston area Ap is doubled and the piston velocity vp stays unchanged, then the pressure doubles (20 log (2) = 6 dB). "

Om vermogensversterking in dB uit te drukken wordt altijd gebruikt: 10 log (P1/P2) !
en 10 log2 = 3dB.....

TS:
Je kan overwegen om alleen de tweeter AMP class A te gebruiken. Voor de woofer volstaat m.i. een gooede class AB. Dit scheelt flink op warmte/trafo/koellichaam.
Euhm, waar denk je dat hij zijn NAD voor gebruikt?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

[...]

" p ~ (Pa)1/2 ~ vp Ap

en 10 log2 = 3dB.....
De andere 3 dB krijg je doordat je de amp halve impedantie aanbied, waardoor die grofweg het dubbele vermogen uitgeeft :)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
DuDePrOdUcTiOnS schreef op maandag 07 februari 2005 @ 21:09:
Regulators geven helemaal geen hoogfrequente troep op het signaal, das alleen wanneer je geen 100nF condensatoren erbij gebruikt maar dan ben je gewoon idioot bezig.
deepspace schreef op maandag 07 februari 2005 @ 22:03:
[...]

De andere 3 dB krijg je doordat je de amp halve impedantie aanbied, waardoor die grofweg het dubbele vermogen uitgeeft :)
De enige manier om in dezelfde configuratie 3 db erbij te krijgen is door er 2 maal zoveel vermogen in te stoppen, je kunt niet 2 maal zoveel vermogen erin stoppen en dan 6 db meer geluidsdruk halen als de gevoeligheid hetzelfde blijft.

Bekijk het zo: de uitslag blijft hetzelfde, het oppervlak wordt 2 maal zo groot dus er wordt ook 2 mal zoveel vermogen opgenomen en de geluidsdruk wordt ook 2 maal zo groot.

[ Voor 35% gewijzigd door bobo1on1 op 08-02-2005 01:01 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Jag

Jag

[...]

" p ~ (Pa)1/2 ~ vp Ap

en 10 log2 = 3dB.....
Vermogen idd 10, luchtdruk 20. Dus het klopt wel :).

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-02 17:54
bobo1on1 schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 00:52:
[...]

Regulators geven helemaal geen hoogfrequente troep op het signaal, das alleen wanneer je geen 100nF condensatoren erbij gebruikt maar dan ben je gewoon idioot bezig.

[...]

De enige manier om in dezelfde configuratie 3 db erbij te krijgen is door er 2 maal zoveel vermogen in te stoppen, je kunt niet 2 maal zoveel vermogen erin stoppen en dan 6 db meer geluidsdruk halen als de gevoeligheid hetzelfde blijft.

Bekijk het zo: de uitslag blijft hetzelfde, het oppervlak wordt 2 maal zo groot dus er wordt ook 2 mal zoveel vermogen opgenomen en de geluidsdruk wordt ook 2 maal zo groot.
En het afstralingspatroon verandert. De twee units zullen akoestisch koppelen, waardoor on-axis de geluidsdruk toeneemt. Dit is een interferentie-effect. Dus 6dB meer output. Iets off-axis zul je dan echter minder output hebben. En dit werkt ook alleen maar als de woofers dicht genoeg bij elkaar staan.

Over die regulators: de standaard driepootjes sturen nogal wat ruis uit. Kijk maar eens op:

http://www.tnt-audio.com/clinica/solidstate.html

Een discrete regelaar is dan veel beter. Bijvorbeeld met een zener en transistor(s) of een tl431

Verwijderd

DuDePrOdUcTiOnS schreef op maandag 07 februari 2005 @ 17:43:
Knip...
Hoe kan ik trouwens het best ervoor zorgen dat na het lakken de overgangen tussen de verschillende platen onzichtbaar wordt? (kopse kanten zuigen meer verf op en kleuren dus anders) Ik heb hier en daar wel eens wat gelezen over kwastplamuur, maar bij de Gamma en de Praxis hier in de buurt hebben ze er nog nooit van gehoord.. :?
Knip...
De kopse kant kun je insmeren met houtlijm, verdunt met wat water. Werkt perfect :7

• DuDePrOdUcTiOnS
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 13:15:
[...]

De kopse kant kun je insmeren met houtlijm, verdunt met wat water. Werkt perfect :7
Dat trekt dan in het MDF? En kan ik het daarna helemaal glad schuren? Want ik wil ze namelijk hoogglans lakken en dan zie je elke oneffenheid heel duidelijk...
Ik moet alleen nog een mooie kleur bedenken.. Ik zat te denken aan donkerblauw (tegen zwart aan) eventueel metallic.. :)
bobo1on1 schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 00:52:
[...]

Ok, maar kan ik het dan niet ook gewoon met een 7812 en een 7912 doen? die heb ik nog liggen namelijk.. Ik neem aan dat het filter echt niet meer dan 12 V (eigenlijk 24V dus) nodig heeft..

En als ik de voedingsspannig van de versterker +/- 16V maak, is dat voldoende? Ik heb namelijk niet zoveel vermogen nodig (tweeters)...

[ Voor 40% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 08-02-2005 15:09 ]

www.teamgenie.nl

• subsonik
  • Laatst online: 11:03
De "hoogfrequent troep" van de driepootregelaartjes valt best mee hoor. Gebruik wel LM317/LM337 ipv de 78xx/79xx regelaars, die laatste ruisen behoorlijk hard (2 tot 3x hogere ruisspanning op m'n scoop, das 6 tot 10dB extra!)

• DuDePrOdUcTiOnS
Dat stabiliseren kan toch ook wel op deze manier lijkt me? Dan heb ik tenminste geen 337 nodig (die heb ik namelijk niet liggen hier).
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/voeding_filter.png
(Paint :P)

let niet op het ontbreken van de weerstanden, het gaat om het idee :)

www.teamgenie.nl

• subsonik
  • Laatst online: 11:03
Nee, dat gaat niet werken :)

De LM317 kan enkel stroom leveren, geen stroom terug opnemen.

Verwijderd

Om met twee LM317s te kunnen werken moet je trafo 2 aparte gescheiden wikkelingen hebben.
Dus geen middenaftakking zoals uit je plaatje.
Met die 2 wikkelingen bouw je 2 aparte voedinkjes met elk eigen brugcel LM317 etc.
Omdat die 2 voedinkjes galvanisch gescheiden zijn kan je de +uitgang van de een naar de
-uitgang van de ander knopen.....

• DuDePrOdUcTiOnS
Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 07:50:
Om met twee LM317s te kunnen werken moet je trafo 2 aparte gescheiden wikkelingen hebben.
Dus geen middenaftakking zoals uit je plaatje.
Met die 2 wikkelingen bouw je 2 aparte voedinkjes met elk eigen brugcel LM317 etc.
Omdat die 2 voedinkjes galvanisch gescheiden zijn kan je de +uitgang van de een naar de
-uitgang van de ander knopen.....
Volgens mij heb ik ook nog wel een trafo met aparte secundaire wikkelingen.. Maar ik heb nu al een LM337geregeld (school :)) dus het is niet zo boeiend meer... Volgende week vakantie, dan kan ik lekker klussen.. :)

edit:
Net ff bij speakerenco langsgefietst en de drivers besteld :)

[ Voor 6% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 10-02-2005 16:14 ]

www.teamgenie.nl

• DuDePrOdUcTiOnS
Zo, ik ben lekker bezig geweest dit weekend en uiteraard heb ik de nodige foto's genomen..

Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/IMGP1584r.jpg
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/IMGP1588r.jpg
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/IMGP1593r.jpg
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/IMGP1595r.jpg
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/IMGP1597r.jpg
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/Lijmklemmen_heb_je_nooit_genoeg.jpg
Je kan nooit genoeg lijmklemmen hebben.. :p

Ik heb er maar vanaf gezien om de schuine zijkantjes te maken, omdat ik bang bent dat dat niet gaat lukken zonder de hele kast te verkloten. Ik wilde net wat kwastplamuur gaan halen, maar dat klotewinkeltje is op maandag dicht.. :( Dus dat wordt morgen pas..
Morgen kan ik als het goed is mijn drivers ook ophalen.. :) Ik ga nu nog ff kastje nummer 2 schuren (nummer 1 is al helemaal glad, de overgangen tussen de verschillende platen zijn niet meer te voelen.. :)

www.teamgenie.nl

Verwijderd

Kast ziet er netjes uit, maar heb je geen versteviging nodig tussen de voorkant en de achterkant. In de voorkant zitten immers de bron van de trillingen.

• DuDePrOdUcTiOnS
Was opzich misschien wel beter geweest, maar omdat de zijkanten een grotere oppervlakte hebben (en dus minder stevig zijn) lijkt me de versteviging daar nuttiger. En omdat het van redelijk dik materiaal is gemaakt (22 mm) denk ik dat het sowieso wel meevalt met resonanties in de kast. Het is immers geen subwoofer.. :)

www.teamgenie.nl

• DuDePrOdUcTiOnS
UPDATE

Ik ben weer druk bezig geweest met mijn projectje, hieronder de resultaten :)

De speakertjes zijn ondertussen zover inelkaar gezet dat het testen kan beginnen
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/2_Speakertjes.jpg

Hierna ben ik vorige week begonnen met het filter, op een breadbordje welteverstaan. Dit was geen succes.. In tegendeel, hij deed niets.. :(
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/breadbordje_filter.jpg
Ik kon dus de geleende extra versterker weer terug brengen.. Ik heb er toch even een fotootje van gemaakt.. :)
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/stapeltje_audio_2.jpg
ziet er wel stoer uit, zo'n stapel apparatuur.. :)

De onderste van het stapeltje wat op de kast staat is de geleende versterker. Het is een NAD C350 en mijn eigen C340 staat er bovenop. Helaas kon ik het niet langer houden, want hij was al verkocht.

Maar aangezien het filter zoals gezegd niet werkte het ik op school maar een printje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/onderkant.jpg
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/solderen1.jpg

Deze doet het gelukkig wel.

Omdat de C350 al verkocht was mocht ik een andere versterker lenen. Helaas had deze geen pre-outs en main-ins, dus moest het gewoon via de cd-speler ingang. Niet een hele mooie oplossing, maar het was even niet anders.

Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/apparatuur1.jpg

Dit is de "nieuwe" test-apparatuur..

Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/luisteropstelling1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/luisteropstelling2.jpg

En dit is de test opstelling.. :)

Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/filter_meten.jpg

Met de scoop aan de uitgangen van het filter.. ( Ik heb hier een filmpje van gemaakt, waarop duidelijk de verschillen tussen beide uitgangen te zien zijn.. Ik weet alleen niet zeker of ik hem mag posten ivm copyrighted materiaal, namelijk de muziek op de achtergrond)

Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/filter.jpg

nog een keer het filter, dit keer zonder scoop.

Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/filter2.jpg

En nog een keer het filter.. Het lijkt misschien alsof er verschillende elco's in de voeding zitten, maar ze zijn allebei 220 µF, dus dat is niet zo.. :)

En dan nu waar het om gaat, HET LUISTEREN.. :)

Het laag wat de speakertjes produceren is indrukwekkend voor zulke kleine speakertjes. Ik was hier erg verbaasd over. Het midden gebied lijkt mij nog een beetje rommelig, maar ik denk dat dit op te lossen valt met betere demping in de kast. Ik heb er nu namelijk alleen nog maar 1 matje in zitten verdeeld over de beide speakers (dat witte wol achtige van SpeakerEnCo). Ik wil de wanden gaan bekrelden met een soort akoestisch 'noppenschuim', ik had namelijk begrepen dat dit voor de demping van de midden tonen is. En de rest van de kast wil ik opvullen met het bovengenoemde wol-achtige spul.
Het hoog is bij sommige nummers goed. Het is helder en totaal niet schel. Maar bij sommige nummers (vooral waar wat meer hoog in zit) is het erg onrustig en blikkerig. Ik denk dat dit vooral komt door de versterker die ik heb gebruikt voor het versterken van het hoog. Ik denk dat als ik een versterker gebruik waarvan ik de voorversterker kan loskoppelen dat dat dan een stuk beter wordt.

Al met al nog een paar puntjes te verbeteren, maar in eerste instantie zeker niet slecht :)

www.teamgenie.nl

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Ziet er erg strak uit. Van aktieve filters heb ik alleen nog niet zoveel kaas gegeten. Dat je niet helemaal tevreden bent is naar mijn mening ook wel een goed teken....dat laat zien dat je kritisch bent. Je hoort ook vaak van mensen dat het al helemaal briljant klinkt vanaf het begin. Niet dat dat niet zou kunnen als je een klein beetje mazzel hebt met je ontwerp, maar toch.

[ Voor 10% gewijzigd door zimbab op 01-03-2005 16:15 ]

• DuDePrOdUcTiOnS
Ik heb de luidsprekers inmiddels beluisterd met een andere versterker voor het hoog (een 2e NAD C340 die ik heb kunnen lenen) en dit leverde een hele verbetering op.

Zoals je op de foto's kan zien heb ik ze bij het testen op 2 keukenstoelen staan, ik heb ze nu ook getest terwijl ze op de grond stonden en dit leverde direct een hele verbetering op in het midden gebied.. Een stuk minder "klonterig" (ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar dit lijkt er nog het meest op) Ik denk dat met meer en betere demping in de kast het geluid nog weer een stukje beter gaat worden. :)

Overall geeft de luidspreker een compleet ander geluid dan mijn Chario speakers. Het laag gaat uiteraard wat minder diep, maar dat had ik wel verwacht (de kast is immers een stuk kleiner) maar is nog steeds voldoende. Ook is het hoog is meer aanwezig en ook een stuk gedetaileerder. Ik heb dingen gehoord die ik met mijn Chario's nog nooit eerder heb gehoord, zoals bijvoorbeeld de plectrum die de snaren van de gitaar raken (dus niet het geluid die de snaren maken, maar het geluid wat de plectrum maakt). Het midden moet nog steeds een beetje bijgeschaafd worden, maar dit verwacht ik zoals gezegd op te kunnen lossen met behulp van betere demping..

Verder worden de voedings regulators van het filter goed warm (niet heet, gewoon warm) en warmt de trafo ook redelijk op na een poosje luisteren. Dit had ik niet verwacht van een paar opampjes.. :p

Ik ga me nu (of tenminste volgend weekend, als ik er tijd voor heb) bezig houden met de afwerking van de kasten. Kiertjes opvullen met MDF vuller, kopse kanten insmeren met verdunde houtlijm, nog gladder schuren dan hij al is (heb tot nu toe de grootste oneffenheden weggeschuurd met korrel 100, wat opzich ook al een behoorlijk glad resultaat opgeleverd heeft), grondverven, schuren en aflakken.. :) Maw, ik heb nog genoeg werk voor de boeg.. :)

www.teamgenie.nl

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zeer nice allemaal :)

Heb je toevallig ook al metingen gedaan om te kijken of je een beetje goed ligt? Hoe zit het met de onderlinge volumes van hoog en mid/bass? Kun je die afregelen. of zijn die vast?

Ik hou dit zeer nou in de gaten omdat ik binnenkort zelf ook ga beginnen met mijn active filtertjes :)

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 14-03-2005 23:36 ]

• DuDePrOdUcTiOnS
Ik heb nog niet echt wetenschappelijk verantwoorde metingen gedaan eigenlijk. Het enige wat ik heb gedaan is muziek op de ingang gezet en op de high en low uitgangen de scoop aangesloten. Hier is wel duidelijk het verschil in de frequenties te zien (hier heb ik een filmpje van gemaakt met digicam, ik kan het wel even editen (muziek eronder weg ivm copyrighted materiaal ed) en dan posten). Maar echte metingen met functiegenerator op ingang heb ik nog niet gedaan.

Verder zijn de hoge tonen te dempen met zo'n 6 dB (is eigenlijk maar net genoeg, misschien dat ik dit nog aanpas). Als je wilt kan ik het schema en de PCB die ik heb gemaakt wel posten (ultiboard formaat).. :)

www.teamgenie.nl

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

PCB vind ik misschien wel interessant :) Hoeveelste orde is jou filter, ik wil voor 3e orde gaan? Als ik het zo zie denk ik echter wel dat de condensatoren die al uitgezocht had niet gaan passen op je printje. Maar misschien kan ik er toch wel wat mee. Al is het maar als inspiratie voor mijn eigen PCB.

• DuDePrOdUcTiOnS
het is een 4e orde filter.. Deze om precies te zijn.. (ik ben niet zo'n held met het zelf ontwerpen van analoge schakelingen) en achter het hoog filter heb ik gewoon een buffer met weerstandsdeler gezet.. momentje, dan upload ik eventje het ub bestandje..

[ Voor 13% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 17-03-2005 01:17 ]

www.teamgenie.nl

• DuDePrOdUcTiOnS
Ik heb vandaag de randjes schuin afgefreest (zijnkanten aan de voorkant, te zien op de bouwtekening in TS), kiertjes opgevuld met MDF vuller en kopse kanten ingesmeerd met verdund houtlijm.
Morgen ga ik op zoek naar kwastplamuur en een mooi kleurtje. Ook heb ik vandaag de beslissing genomen dat de klasse A eindtrap voor het hoog nog even moet wachten (in verband met geld). In plaats daarvan ga ik de eindversterker van mijn NAD C340 gebruiken voor het hoog en ga ik op zoek naar een 2e hands NAD eindversterker voor het laag (ja, ik ben een beetje een NAD freak :p). Dit is goedkoper en zo kan ik ook alle tijd nemen om de extra versterker te bouwen terwijl ik de speakers wel gewoon kan gebruiken.

www.teamgenie.nl

• DuDePrOdUcTiOnS
Ik ben net naar een verf/behang speciaalzaak geweest en daar werd mij verteld dat het niet mogelijk is om met spuitverf over kwastplamuur te verven. Dit zou komen omdat de oplosmiddelen en verdunners in spuitverf agressiever is dan in gewone verf..
Zijn er hier mensen die het wel is gelukt om netjes met een spuitbus over kwastplamuur te verven? Ik wil namelijk graag metallic verf gebruiken en die is er niet in blik.
Ik heb wel een potje kwastplamuur besteld en die kan ik morgen ophalen, maar ik wil wel graag zeker zijn over welke verf ik dan kan meenemen. Als ikniet zeker weet of het wel kan, neem ik gewone verf mee (dan maar geen metallic :()

www.teamgenie.nl

Verwijderd

DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 12:56:
Ik ben net naar een verf/behang speciaalzaak geweest en daar werd mij verteld dat het niet mogelijk is om met spuitverf over kwastplamuur te verven. Dit zou komen omdat de oplosmiddelen en verdunners in spuitverf agressiever is dan in gewone verf..
Zijn er hier mensen die het wel is gelukt om netjes met een spuitbus over kwastplamuur te verven? Ik wil namelijk graag metallic verf gebruiken en die is er niet in blik.
Ik heb wel een potje kwastplamuur besteld en die kan ik morgen ophalen, maar ik wil wel graag zeker zijn over welke verf ik dan kan meenemen. Als ikniet zeker weet of het wel kan, neem ik gewone verf mee (dan maar geen metallic :()
Ik weet niet waar dan jij naar toegaat. Maar ik kan hier bij de verfhandel gewoon metalic kleuren in potjes krijgen. Op het potje staat wel verfen bij min. 15gr en goed langdurig roeren voor gebruik...
Welk kleur had je dan echt in je gedachten dan?

• DuDePrOdUcTiOnS
De kleur weet ik nog steeds niet helemaal zeker, maar ik zat te denken aan donkerblauw (richting zwart, dus echt donker) metallic.

Anders moet ik nog maar ff op zoek gaan bij andere winkels..

Maar is er niemand die kan bevestigen/ontkrachten dat spuitverf niet op kwastplamuur wil?

edit:

Ik heb zojuist een NAD 2200 eindversterker gekocht.. :) kan hem vrijdag ophalen.
Deze gaat dus de lage tonen voor het geheel verzorgen.. :)

[ Voor 22% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 22-03-2005 16:49 ]

www.teamgenie.nl

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Ik zou je blaffe idd verstevigen.

(Onzin verwijderd) 8)7

Ziet er goed uit.

[ Voor 29% gewijzigd door FFF op 23-03-2005 09:59 ]

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Het is bass-reflex.

• DuDePrOdUcTiOnS
Ik heb vandaag verf en kwastplamuur gekocht.. Het is donkerblauw zijdeglans geworden (in een potje, geen spuitbus).. :)
Geen hoogglans omdat ik bang ben dat je elke oneffenheid krijgt te zien en ondanks dat ik erg mijn best heb gedaan heb op het schuren en dergelijke wil ik niet het risico lopen dat het er niet uitziet straks..
Hopelijk dit weekend verven.. :)

www.teamgenie.nl

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

DuDePrOdUcTiOnS schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 21:04:
Ik heb vandaag verf en kwastplamuur gekocht.. Het is donkerblauw zijdeglans geworden (in een potje, geen spuitbus).. :)
Geen hoogglans omdat ik bang ben dat je elke oneffenheid krijgt te zien en ondanks dat ik erg mijn best heb gedaan heb op het schuren en dergelijke wil ik niet het risico lopen dat het er niet uitziet straks..
Hopelijk dit weekend verven.. :)
Ik heb albastine mdf grondverf gebruikt, 2 lagen dekt heel goed, jammer genoeg krijg je het niet 100% als je mdf putjex en oneffenheden bevat (als de meeste bouwmarkt mdf)

Verwijderd

Beetje laat, maar je kan volgens mij gewoon kwastplamuur en spuitverf op elkaar gebruiken.

Bewijs:

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Center/Thumbs/Gespiegel.jpg

Flexa kwastplamuur met Flexa Hoogglans spuitverf.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:27

JT

VETAK y0

Late reactie, maar leuk project en ze zien er leuk uit :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• DuDePrOdUcTiOnS
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 23:38:
Beetje laat, maar je kan volgens mij gewoon kwastplamuur en spuitverf op elkaar gebruiken.

Bewijs:

[afbeelding]

Flexa kwastplamuur met Flexa Hoogglans spuitverf.
Hmm.... jammer dat ik al andere verf heb gekocht...
Maar goed, het wordt zo ook wel mooi.. :)
JT schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 02:25:
Late reactie, maar leuk project en ze zien er leuk uit :)
Tnx.. :)

www.teamgenie.nl

• DuDePrOdUcTiOnS
Ik heb vandaag de kastjes in de kwastplamuur gezet en geschuurd.. Wat een geweldig spul zeg.. :)
Het is echt super glad.. :*)

Morgen ga ik ze lakken, dinsdag ga ik de versterker ophalen.. :)

www.teamgenie.nl

Verwijderd

`FOTO'S dude!!! :P
kan niet wachten op ze te kunnen zien :)

• DuDePrOdUcTiOnS
Helaas heeft mn vader de digicam meegenomen.. dus ik kan pas foto's plaatsen als hij weer terug is en tegen die tijd (hij is op motortoertocht) zijn de kastjes al wel klaar denk ik..

Ik ga ze iig nu in een 2e laag kwastplamuur zetten omdat hier en daar toch nog wat oneffenheidjes zijn..

www.teamgenie.nl

• DuDePrOdUcTiOnS
En ze staan sinds gisteren in de lak.. :) De kleur is heel mooi, alleen de dekking nog niet dus morgen nog eventjes weer schuren en nog een laklaagje eroverheen.. Dan zijn ze klaar.. :)

Ik zal dinsdag waarschijnlijk foto's plaatsen.. :)

www.teamgenie.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 10:26:
`FOTO'S dude!!! :P
kan niet wachten op ze te kunnen zien :)
zie boven 8) :+
Man o man weet je wel hoe je me kwelt zeg!!!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Woei, ben nu wel benieuwd naar die foto's!

Wat betreft dekking: beter een laagje verf meer dan minder. Vooral rood is echt waardeloos om dekkend te krijgen. Zwart is volgens mij wel goed te doen.

• DuDePrOdUcTiOnS
deepspace schreef op maandag 28 maart 2005 @ 18:38:
Woei, ben nu wel benieuwd naar die foto's!

Wat betreft dekking: beter een laagje verf meer dan minder. Vooral rood is echt waardeloos om dekkend te krijgen. Zwart is volgens mij wel goed te doen.
Het is alleen net geen zwart, maar erg donkerblauw.. Maar ik ben bang dat ik het weer verkloot heb, alle zijden zijn mooi geworden, alleen de bovenkant is niet helemaal glad.. Maar ik denk dat het wel meevalt als het eenmaal droog is.. Anders moet er nog maar een laagje overheen.. :(
Maar nogmaals, de kleur is helmaal perfect.. :)

www.teamgenie.nl

• DuDePrOdUcTiOnS
En daar was ik weer.. Vandaag mijn versterker opgehaald.. Nu zoals beloofd foto's:

Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/NAD2200.jpg
Mijn nieuwe aanwinst.. :) (foto is een beetje lelijk, maar dat komt door de flits)
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/Connectoren.jpg
Stekkerbusjes.. :)
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/speakers_verf1.jpg
Speakertjes in het donker
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/speakers_verf2.jpg
Speakertjes met flits... Zo zien ze er niet geweldig uit en de kleur klopt niet.. Ze zijn namelijk veel donkerder in het echt.. En die vlekken die je ziet is stof..

Het rollen is niet erg goed gelukt, ze zagen er nog strak uit toen de verf nog nat was, maar toen de verf opgedroogd was zat het onder de lelijke vlekken... Ik had gewoon spuitverf moeten gebruiken..
Ik heb ze nu maar inelkaar gezet en ze blijven eerst maar een poosje zo, als ik er weer tijd voor heb ga ik er wel weer mee bezig...

Wat er nu in ieder geval nog wèl aan moet gebeuren is de demping in de kast, daar ga ik van de week mee bezig... :)

Ik heb trouwens ook wat informatie over de versterker meegekregen.. Heb het even ingescanned zodat jullie ervan kunnen meegenieten.. :)

code:
1
2
3
4
5
[img]http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/pagina1.jpg[/]
[img]http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/pagina2.jpg[/]
[img]http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/pagina3.jpg[/]
[img]http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/pagina4.jpg[/]
[img]http://web.inter.nl.net/users/dudeproductions/pagina5.jpg[/]

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 22:20 . Reden: \/ Dan zijn die paar MB aan scan foto's een beetje overbodig ;) ]

www.teamgenie.nl

Verwijderd

Deze bedoel je :Y)

Ze zien er goed uit, enkel de lak wat minder. Ik denk dat je later inderdaad beter nog even naar de spuitbus kan grijpen. Volgens mij heb jij het geduld wel om daar iets moois van te maken. :)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 22:17 ]

Verwijderd

wat zijn die witte randen om de speakers heen? Grondverf? (8>
Das natuurlijk jammer he, maar voor de rest zien ze er goed uit! ;)

Enne.. die amp man.. ik weet dat het niks over de geluidskwaliteit zegt, maar dat vermogen... _/-\o_
Pff... ik hoop dat je voorzichtig bent met de volumeknop, of dat je speakers wat kunnen hebben :o >:)

• DuDePrOdUcTiOnS
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 22:15:
Deze bedoel je :Y)

Ze zien er goed uit, enkel de lak wat minder. Ik denk dat je later inderdaad beter nog even naar de spuitbus kan grijpen. Volgens mij heb jij het geduld wel om daar iets moois van te maken. :)
Ghe.. Die zocht ik al.. :p

En dat geduld raakt nu een beetje op (tijd ook trouwens).. Ik ga er binnenkort als ik er weer tijd voor heb wel weer mee bezig.. :)
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 22:20:
wat zijn die witte randen om de speakers heen? Grondverf? (8>
Das natuurlijk jammer he, maar voor de rest zien ze er goed uit! ;)

Enne.. die amp man.. ik weet dat het niks over de geluidskwaliteit zegt, maar dat vermogen... _/-\o_
Pff... ik hoop dat je voorzichtig bent met de volumeknop, of dat je speakers wat kunnen hebben :o >:)
Ik hoef hem idd maar een klein beetje open te draaien om al behoorlijk wat "lawaai" te krijgen.. Lawaai tussen aanhalingstekens, want de geluidskwaliteit is prima in orde.. :)

[ Voor 37% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 29-03-2005 22:22 ]

www.teamgenie.nl

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nice pics, maar 500W, is wel een beetje overkill ;)

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 29-03-2005 22:23 ]

• DuDePrOdUcTiOnS
deepspace schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 22:23:
Nice pics, maar 500W, is wel een beetje overkill ;)
Amp die ik nu voor tweeters gebruik is 50W, dus opzich is de verhouding goed (10% van het versterkervermogen voor de woofers).. :p

Ware het niet dat die amp eigenlijk maar een 100W continue levert en dat mijn tweetamp ook 250+ Watt aan 'dynamic power' kan leveren.. :p

www.teamgenie.nl

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ow, nu zie ik het, de 800W is een soort PMPO :P (marketing praat dus).

Desalniettemin is het een leuke amp :D Veel plezier met de speakers!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

deepspace schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 22:34:

Ach....NAD is er best eerlijk over:
As befits a product designed for the
reproduction of music, the NAD 2200 achieves its maximum power output of 400 to 800 watts per channel when amplifying wide-range musical signals that contain peaks IO to 20 dB above the average level. But when the amplifier is fed a high and constant signal (i.e. a sine-wave test tone instead of a musical waveform), its maximum output automatically declines to avoid overheating, and eventually levels out between 100 and 200 watts per channel.

• DuDePrOdUcTiOnS
deepspace schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 22:34:

Hij wordt/werd gewoon verkocht als 2x 100Watt hoor.. ;) die 2 x 800 Watt piek zie je pas als je de handleiding doorbladert.. :)

En hij speelt in klasse A op lage volumes lees ik net.. :D

www.teamgenie.nl

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 22:46:
[...]

Hij wordt/werd gewoon verkocht als 2x 100Watt hoor.. ;) die 2 x 800 Watt piek zie je pas als je de handleiding doorbladert.. :)

En hij speelt in klasse A op lage volumes lees ik net.. :D
Dat doen alle AB amps hoor ;) De vraag is alleen hoel laag dat volume is. Mijn amp bijvoorbeeld doet dat tot 2 W ongeveer, dat is al best "hoog".

• DuDePrOdUcTiOnS
Ik heb gisteren noppenschuim opgehaald bij Speakerenco, maar ik ben vergeten te vragen hoe ik dat spul het best vast kan zetten. Gewoon zorgen dat de platen zodanig klem zitten dat ze blijven zitten, of met dubbelzijdig tape ofzo?

www.teamgenie.nl

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

zoiets, beetje verdund houtlijm, knutsellijm, werkt allemaal.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Ik heb gisteren noppenschuim opgehaald bij Speakerenco, maar ik ben vergeten te vragen hoe ik dat spul het best vast kan zetten. Gewoon zorgen dat de platen zodanig klem zitten dat ze blijven zitten, of met dubbelzijdig tape ofzo?
Je kan anders met duimspijkers de noppenmousse vastmaken. Het is wel hard duwen om ze in het mdf the krijgen, maar het lukt zeker; ik heb het al een paar keer toegepast.

Verwijderd

m.m schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 15:32:
zoiets, beetje verdund houtlijm, knutsellijm, werkt allemaal.
Idd de beste manier ja...
Wat ook een mooi produkt is dat GunKit ofzo iets. Kneepbaar lijm/prut en dat hard vanzelf uit na 3 dagen en je krijgt het echt niet makkelijk los (lees: zelfs niet door verhitten, laten vallen van 3 hoog etc)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Spuitlijm is je vriend; laagje op de wand, laagje op het schuim, even wachten....... aandrukken en klaar.

Wise enough to play the fool

• DuDePrOdUcTiOnS
Tnx voor de reacties, maar ik heb het gewoon steeds net iets groter genipt dan nodig (maar mm extra) en het zit er mooi klem in.. :)

Het vervelende "klonterige" geluid (zie een aantal reacties van mij hierboven) is over en gek genoeg is de bas ook beter geworden.. :)

Over een poosje als ik weer wat meer tijd heb, zal ik toch de kasten netjes gaan maken (spuitverf).. :)

www.teamgenie.nl

Verwijderd

DuDePrOdUcTiOnS schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 19:59:
Tnx voor de reacties, maar ik heb het gewoon steeds net iets groter genipt dan nodig (maar mm extra) en het zit er mooi klem in.. :)

Het vervelende "klonterige" geluid (zie een aantal reacties van mij hierboven) is over en gek genoeg is de bas ook beter geworden.. :)

Over een poosje als ik weer wat meer tijd heb, zal ik toch de kasten netjes gaan maken (spuitverf).. :)
Dat de bass nu wat beter klinkt is niet zo gek hoor :P ;) ... komt door je goede demping maybe O-)

Naja man wreed mooi project! Echt top!

Verwijderd

Indertijd werd hier gesproken over Hypex Ucd180 en UcD400 klasse-d versterking, en dat "audiofielen er de neus voor ophalen"... dit is aan het veranderen...

Deze type van klasse-d (UcD principe) is werkelijk van zeer hoge kwaliteit indien correct gebouwd.

En qua "niet geschikt voor hoog"... ik zou zelfs iets verder durven gaan. Ik ben bezitter van B&W Nautilus 804 speakers, of je dit high end vindt of niet laat ik aan u over, maar het zijn alleszinds geen instap speakertjes... Ze zijn moeilijk aanstuurbaar (dips tot 3 ohm) - sinds ik ze aanstuur met UcD400 kijk ik naar geen andere versterker meer om. Bij klasse AB wordt er voor dit type speakers minstens gekeken naar bv. een Rotel 1080 (2000 euro)...

Ik stuur ze aan met een paar UcD400 modules, met als voeding een 500VA transformator en 40.000uF slitfoil caps. In die configuratie kunnen ze in 4 ohm zonder enig probleem 400W leveren, rond de 200W in 8 ohm. De modules kunnen tot 19A stroom leveren per kanaal. Het is net alsof de dynamiek onbegrenst is...

Onder de "hele volksstammen" op DIYaudio zijn er ook met Quad elektrostaten die worden aangestuurd door de UcD180 (180W/4ohm), er zijn testen met B&W 803D aan de gang.

Er zijn daar ook gebruikers die met meerdere UcD180 hun speakers bi-ampen met actieve crossover (behringer)

Om nog maar iets te zeggen, CIaudio, een commerciele versterkerbouwer, gebruikt Hypex amps (wel gemodificeerd natuurlijk) in hun D-100 en D-200 versterkers... De D-100 kost al gauw een 1599 euro per monoblok. Ook het nederlandse Van Medevoort gebruikt de UcD principes in de MA-240.

Ik zou zeggen, indien je kan, test ze eens, de kwaliteit is fantastisch.

Binnenkant van mijn versterker (wordt nog overgebouwd in ander behuizing dus zeer tijdelijk):

http://test.homegames.be/chassis-1.jpg

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat ziet er netjes uit :) Maareh, wat beweegt je om dit allemaal te posten in een oud topic :?

btw, 19A piek valt nog wel mee voor een 400W ampje. Mijn 100W T-amps doen zo'n 7A, en mijn 225W Parasound doet 47A ;)

[ Voor 40% gewijzigd door voodooless op 16-11-2005 17:49 ]

• DuDePrOdUcTiOnS
Ik zag opeens mijn topic weer in de lijst staan.. :p

En 19A is idd behoorlijk weinig voor 400 Watt. Een NAD 304 van dik 10 jaar oud kan al zo'n 35A leveren en dat is een 35W ampje.. :)

www.teamgenie.nl

Verwijderd

En toch geloof ik de cijfers van Hypex veel eerder. Hypex is een prima kandidaad voor actieve luidsprekers. Denk dat daarom yves deze draad nieuwe leven in blaast.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zeg ook niet dat de Hypex amps slecht zijn. Ik denk dat ze uitstekend zijn! Zo zie je maar weer dat cijfers niet alles zeggen (in ieder geval niet een enkel) ;)

• Jag

Jag

DuDePrOdUcTiOnS schreef op woensdag 16 november 2005 @ 18:16:
Ik zag opeens mijn topic weer in de lijst staan.. :p

En 19A is idd behoorlijk weinig voor 400 Watt. Een NAD 304 van dik 10 jaar oud kan al zo'n 35A leveren en dat is een 35W ampje.. :)
Ja, ik weet niet hoe ze dat bepalen, maar het lijkt me een nogal onzinnig gegeven. Een versterker is een spanningsbron dus die levert geen stroom maar spanning. Hoeveel stroom de versterker levert is puur afhankelijk van de spanning die hij geeft icm de impedantie die er aan hangt. Het is niet alsof de ene amp "meer stroom levert" dan de ander bij een gegeven vermogen en impedantie.
Veel stroom leveren is eigenlijk gewoon synoniem voor veel vermogen leveren, alleen meer stroom leveren klinkt hipper :).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op woensdag 16 november 2005 @ 20:35:
Ja, ik weet niet hoe ze dat bepalen, maar het lijkt me een nogal onzinnig gegeven. Een versterker is een spanningsbron dus die levert geen stroom maar spanning. Hoeveel stroom de versterker levert is puur afhankelijk van de spanning die hij geeft icm de impedantie die er aan hangt. Het is niet alsof de ene amp "meer stroom levert" dan de ander bij een gegeven vermogen en impedantie.
Veel stroom leveren is eigenlijk gewoon synoniem voor veel vermogen leveren, alleen meer stroom leveren klinkt hipper :).
Dan nog: 19 A bij opgegeven 400 W, of 47A bij opgegeven 225W ... Wie heeft er dan het meeste vermogen ;) Bij lage impedanties zal die van mij zeker winnen. Bij hogere impedanties is misschien de Hypex in het voordeel, die misschien veel meer spanning kan leveren (afhankelijk van de voeding natuurlijk).

• Jag

Jag

deepspace schreef op woensdag 16 november 2005 @ 20:53:
[...]

Dan nog: 19 A bij opgegeven 400 W, of 47A bij opgegeven 225W ... Wie heeft er dan het meeste vermogen ;) Bij lage impedanties zal die van mij zeker winnen. Bij hogere impedanties is misschien de Hypex in het voordeel, die misschien veel meer spanning kan leveren (afhankelijk van de voeding natuurlijk).
Je gaat voorbij aan het essentieele punt: de stroom die er loopt is gewoon een afgeleide van de spanning die over de speaker staat. Als een amp 400 Watt levert aan een 4 Ohm load, loopt er een stroom van 10A, niet 19A. Die 19A meten ze waarschijnlijk met een hele kortstondige piek en dat is in feite hetzelfde als zeggen dat een amp 1.4kW PMPO kan leveren (dan loopt er 19A). Of 8.8kW in het geval van de Parasound :+.
Dit is echt puur inspelen op het modeverschijnsel dat stroom belangrijker is dan spanning of iets van die strekking. Je kunt die twee dingen niet los van elkaar zien.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tuurlijk heb je gelijk. Het is sowiso allemaal meer dan voldoende ;)

En modeverschijnsel: daar is mijn amp toch echt te oud voor :P

Verwijderd

Het zijn toch de eigenaars van de spullen die mode gevoelig zijn :P.

Als je maar genoeg prik hebt voor je speakers ...

Verwijderd

Eerst en vooral, het gaat vooral om kwaliteit bij de Hypex UCD amps, 't is een heel mooie klasse-d derivant die waanzinnig goed is voor z'n geld - ik blaas de oude draad enkel terug leven in omdat ik sterk geloof in de UCD amps sinds ik ze bezit, en graag "advocaat" speel om zoveel mogelijk mensen er kennis van te laten geworden - ik verdien er niets aan... ik kwam hier al googelend :p

Ik ken de wet van ohm hoor, ook al ben ik geen electronica-expert... verre van...

Het is idd niet zo dat een amp meer "amperes levert" maar gewoon dat het circuit tot 19A stroom kan verwerken indien dit door de gestelde belasting bij een bepaald uitgangsvoltage vereist wordt.

I=U/R... Bij een gesteld maximum voltage U, gaat I (stroom) dus verhogen als de weerstand zakt.

Speakers van 4 ohm bij een railvoltage van + en - 60V (=railvoltages bij deze specifieke amp) hebben inderdaad geen 19A nodig om 400W uit te kramen. De hoge stroom heb je wel nodig indien je speakers hebt die een moeilijke impendantiecurve vertonen (naar gelang de frequentie verandert de impendantie van de speaker) - zo hebben B&W woofers de neiging naar 3 ohm terug te vallen bij bepaalde frequenties, ook al zijn het "op papier" 8 ohm speakers. Het moment dat je speaker aan een bepaalde frequentie dat doet, ga je stroomreserves moeten hebben... kunnen je transistoren dat dan niet leveren, dan clipt je geluid en mogelijk na een tijd dode tweetertjes of erger...

Dus 1A bij 1 volt is niet hetzelfde dan 1A bij 10 volt... het is allemaal met elkaar verbonden... een goede amp die dus zijn wattage "verdubbelt" van 8 naar 4 ohm is er eentje die genoeg stroom kan leveren voor die 2 waarden, bij zijn gestelde maximum output.

19A is de stroombeperking dus...

Een goede amp gaat verder dan watts en maximale stroomlevering - ook je voeding moet in orde zijn - weinig of geen fabrikanten geven aan wat de VA rating van de transformatoren zijn, of hoeveel uF caps er achter geplaatst zijn... Ook al kunnen je transistoren een pak amps aan bij een bepaald voltage, ze moeten ze nog krijgen ook voor ze deze kunnen doorgeven aan de speakers.

De Hypex blijven stabiel tot heel lage impendanties (Worden gebruikt bij elektrostaten en apogee scintilla's, 1 ohm...) maar je moet natuurlijk wel de bovenstaande wet blijven toepassen - de UCD400 gaat dus inderdaad geen 1600W leveren bij 1 ohm...

Je kan altijd uitkijken naar de UCD700, 700W in 4 ohm, 35A stroombeperking! Railvoltages heb ik niet zo direct bij de hand maar is pakje hoger dan de 63V max. bij de UCD400.

Oh, had ik trouwens gezegd dat je ze kunt bridgen? :p

Het is en blijft een mooie tip als je voor relatief weinig geld een mooie prachtige amp wil bouwen.

Jag is correct met zijn uitleg trouwens :)
Pagina: 1