Toon posts:

Opstartproblemen met Gigabyte K8NXP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mn pc in elkaar gezet met een Gigabyte k8nxp en Athlon64 processor.
Alles eenmaal gemonteerd, start ik op en krijg een checksum error. Cpu clock draait volgens de bios op 200mhz? Probleem is dat mn ps/2 en usb poorten niet ontvankelijk zijn voor mijn toetsenbord. (geen ledjes van toestenbords...noppes)

Oftewel ik kan niks editen in de bios, ik kom er niet eens in. Ik heb al met een jumpertje de cmos proberen te resetten zonder resultaat. Ik kan nu nog de batterij eruit halen om misschien wel de bios in te kunnen.. (ervan uitgaande dat de ps/2 usb uitstaan in de bios)
Ik heb verder geen idee wat de standaard bios van gigabyte zou moeten beslaan. Iemand nog tips misschien?

(batterij inmiddels er ook uit gehaald, haalt niks uit. Als de PC blijft hangen maakt ie overigens een tikkend geluid. Hetzelfde geluid als dat je een toets te lang ingedrukt houdt tijdens het opstarten van een computer zeg maar. Ik heb al verschillende toetsenborden getest dus daar ligt het niet aan. Zou het moederbord kapot zijn? Of misschien de processor....weet eigenlijk niet hoe ik daar achter kan komen)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2005 22:17 ]

• hellegers
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-09-2009

hellegers

www.foksuk.nl

heb je al geprobeerd met alleen videokaart, (1 reepje) geheugen, en de proc erin en een ps2 tobo eraan?

AMD Athlon XP 2600, abit nf7 , 2x 256 crosair platinum pc 3200, ti 4200 64mb DDR, 80 gig seagate HDD, 40x liteon brander, 16x liteon DVD,in een lian li pc-60 kastje met een enermax

Verwijderd

Topicstarter
heb je al geprobeerd met alleen videokaart, (1 reepje) geheugen, en de proc erin en een ps2 tobo eraan?
Met alleen 1 videokaart met 1 reepje geheugen met proc en ps2 tobo geeft zelfde resultaat.

Hij start op, detecteert de RAM en vervolgens zegt ie:

Cpu Clock: 200mhz

En dan gaat ie een snel tikkend geluid maken.

Vervolgens checkt ie nog de IDE drives en dan:

CMOS checksum error.

En dan einde verhaal, omdat ik de bios niet inkan :'(

Het is me een raadsel waarom de PS2 toetsenbord totaal niet reageert op het moederbord.
Numlock aan/uit geeft geen ledje op mijn toetsenbord. Hij krijgt dus geen voeding of helemaal geen signaal whatsoever.

(USB toetsenborden ook geprobeert, werkt ook niet. weet niet of dat door de biosinstelling komt of dat gewoon het hele moederbord *** up is.)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2005 22:59 ]

Verwijderd

CMOS Checksum Error heeft iig iets met de CMOS (BIOS) te maken.

Kijk even HIER en HIER voor uitleg + een mogelijke oplossing voor deze error.

Volg je overigens wel precies de instructies voor een BIOS reset? Je zei in je startpost namelijk dat je het via de jumpers deed, maar ik zag nergens of je de batterij er toen ook wel uit haalde en dat je de computer ontdeed van de stroomkabels etc.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 18:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost. Ps2 connector maakte contact met de behuizing van de pc.
Schroefje van het moederbord iets losgedraaid en het probleem was opgelost. Komt voornamelijk door het feit dat ik geen juist "rackje" heb om de outputs aan de achterkant van de behuizing vast te zetten.

Checksum error echter, had toch te maken met de dimmetjes. Na veel gehannes en getest deed ie het opeens....