[OpenBSD] Packages / Ports installeren of zelf compileren?

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05-2020
Hallo,

Voor OpenBSD zijn er best veel packages en ports beschikbaar... is het verstandiger om die te gebruiken dan zelf een applicatie te installeren met configure - make - make install enz?

Kijk naar bijvoorbeeld Squid. Er is een package van Squid 2.5 STABLE6 en 2.5 STABLE 7 is inmiddels al uit. Dan vraag ik me af... zal ik de oudere versie installeren uit de packages of de nieuwe van de squid website downloaden en die dan werkend proberen te krijgen...

Iemand goede ideeen hier over?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Met behulp van de package manager die bij jouw distributie is geleverd, en de CD's met software pakketten (natuurlijk staan op het internet vaak nieuwere versies). Nu hoor ik mensen roepen: package manager!? De nieuwste packages voor mijn distributie zijn al 3 maand oud, dus da's praktisch antiek! Waarom zou je dat gebruiken? RPM zuigt, deb is voor mietjes en echte mannen compileren toch van source! Juist... Niet dus. Het schijnt de laatste tijd nogal in de mode te zijn om zo snel mogelijk je nieuwe Linux-installatie om zeep te helpen met random van-source-gecompileerde pakketjes. Sommige werken niet meteen, dus installeer je ze nog een keer op de goede lokatie, en na een tijdje ligt je hele systeem in de soep.

De oplossing is simpel: gebruik een goede package manager. De twee bekendste zijn RPM en DPKG. RPM (RedHat Package Manager) wordt gebruikt in o.a. RedHat, Suse en Mandrake. DPKG (Debian Packager) wordt o.a. gebruikt in Debian en Xandros.

De voordelen van package managers zijn legio. Er is een gecentraliseerde
lokatie die bijhoudt welke packages zijn geinstalleerd, het is mogelijk om met
een muisklik packages te (de)installeren, en meestal hoef je zelf niet te compileren maar kun je pre-compiled packages gebruiken. De meesten houden ook automatisch system dependencies bij, sommigen hebben een automatische update functie, etcetera. Het bespaart je een grote rotzooi en bovendien enorm veel tijd.

Belangrijk: kies één package database, en gebruik deze zoveel mogelijk (en voorkom dus de install-from-source!). Gebruik nooit meerdere package databases door elkaar heen. Gelukkig is dit ook vrijwel onmogelijk. Bovenop deze package database draai je vaak een package manager. Bij DPKG is dit vrijwel altijd Apt, bij RPM varieert dit. Sommigen gebruiken Apt-rpm, anderen YUM, anderen Red Carpet, weer anderen gebruiken de bij-de-distro-geleverde tool (bv. up2date, urpmi, YAST), en veel mensen gebruiken een combinatie van al dezen. Meerdere package managers is geen probleem, zolang je het maar bij één database houdt! . Voor Apt/YUM geldt daarnaast dat je overal op internet grote en kleine repositories zult vinden (zowel voor RPM als DPKG), dus een beetje zoeken kan vaak geen kwaad.

Moet je alsnog van source compileren, probeer dan altijd eerst te kijken of er al ergens anders pakketjes bestaan, kijk of de tarball package-build-from-source ondersteunt (bv. rpmbuild -tb bla-X.Y.Z.tar.gz) of probeer desnoods zelf je eigen pakketjes te maken. Een handig hulpmiddel daarbij is bv. checkinstall.

Als dit allemaal niet voldoet, installeer dan je eigen van source gecompileerde dingen in '/opt' (door './configure --prefix=/opt/naamvanpakket' te gebruiken), zodat je het ook weer kunt verwijderen zonder dat de rest van je systeem meteen aan puin ligt.
Uit de F.A.Q. Dat geeft voor mij aan dat je niet gezocht hebt, anders was je dit tegengekomen. Die ports-collectie is er niet voor niks, dus gebruik die, helemaal als jij je die vraag moet stellen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Dit topic is gesloten.