Toon posts:

Mapgrootte beheren voor webserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik heb een webserver draaien waar vrienden en kennissen een subdomein kunnen aanvragen en daar kun website op kunnen laten hosten. Ik heb ook een ftp server erop staan.

Nou is mijn vraag: kan ik de mapgrootte beheren van elke user? Ik draai namelijk windows XP pro.
Verder als server draai ik apache2 en voor ftp serv-u.

Ik heb overal gezocht maar kan geen duidelijk antwoord vinden of het wel kan onder windows(wel met 2000 maar niet met xp). Of zou dit moeten met een extra programma?

Nou ik hoop dat jullie antwoord hebben want ik kom er niet uit :'(

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 10:39
Zit er in windows xp pro niet iets als een schijfquota? Waarschijnlijk moet je het eerst aanzetten op je hardeschijf, en vervolgens zou je het wellicht met een submap kunnen proberen. Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar ik vermoed dat je die kant op moet zoeken :)

• RMU
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-08 20:19

RMU

Ik zoek dit ook al een tijdje, maar kon ook nog niks vinden, dus ik heb ook wel intresse
*bookmark*

mijn specs:
Apache 2.0.52
BulletProof FTP Server

Windows 2003 Server, Web edition

[ Voor 4% gewijzigd door RMU op 02-02-2005 21:03 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je WinXP op NTFS hebt draaien, of de mappen van je gebruikers op NTFS hebt staan kan je schijfquota instellen per map.

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-08 15:15
Je kunt in windows xp pro inderdaad quotum toewijzen aan gebruikers.
De schijf moet wel als ntfs geformateerd zijn en is alleen op schijf niveau te regelen, dus niet op mapniveau.

• RMU

RMU

ChristiaanB schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 21:03:
Je kunt in windows xp pro inderdaad quotum toewijzen aan gebruikers.
De schijf moet wel als ntfs geformateerd zijn en is alleen op schijf niveau te regelen, dus niet op mapniveau.
idd, dus hebben we er weinig aan.

EDIT:
jadjong schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 21:03:
Als je WinXP op NTFS hebt draaien, of de mappen van je gebruikers op NTFS hebt staan kan je schijfquota instellen per map.
Gebruikers, mja dat is het probleem, voor zover ik weet kun je in apache niet instellen dat hij voor de ene virtuel host de ene gebruikersnaam en voor een andere virtual host een andere gebruikersnaam kiest.

als het wel kan, dan graag de instelling ervoor... :D

[ Voor 44% gewijzigd door RMU op 02-02-2005 21:06 ]

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mits de partitie NTFS geformatteerd is, kun je er een quota op instellen. Dit vind je onder de eigenschappen van de partitie > Quotum (Quota). Als je dit activeert kun je een standaard maximum gebruik van schijfruimte opgeven voor gebruikers. Vervolgens kun je d.m.v. van de knop Quotumvermeldingen (Quota Entries) per gebruiker opgeven of dit standaard maximum van toepassing is op die gebruiker, of dat er een uitzondering gemaakt moet worden.

edit:
Gevalletje spuit 11

[ Voor 5% gewijzigd door Victor op 02-02-2005 21:07 ]

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:50

Pogostokje

* twiet *

Ik ken twee mogelijkheden:

- Zet Quota aan op de servers (nouja, XP is niet bepaald een server maar win2k3 wel).
Het voordeel is, dat je er niet omheen komt en het dus veilig is. Het nadeel is dat de grootte getelt worden op basis van wie de eigenaar is van het bestand en dus moet elke users een eigen login hebben op de machine en ook onder dat account de bestanden plaatsen. Met een FTP server gaat dat dus mis, want die draait onder een system account en doet niks met machine useraccounts. Ander nadeel is dat het gaat om de HELE schijf, maar als het webusers zijn is dat geen probleem lijkt mij. Ze loggen vast niet ook nog aan op de PC zelf als lokale user.

- Zet de quota aan in de ftp server, en zorg dat mensen alleen via ftp bestanden kunnen plaatsen. Serv-u kan dit 100% zeker, bulletproof vast ook wel maar dat weet ik niet zeker. In dat geval zorgt de ftp server dat er niet meer geupload kan worden. Let er in dat geval wel op dat bestanden geplaatst via ASP scripts (via het web dus) langs de ftp server gaan. Je zou daarom het filescripting object kunnen afzetten voor deze gebruikers zodat ze niet rechstreeks via ASP bestanden kunnen plaatsen.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• RMU

RMU

Pogostokje schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 21:08:
- Zet de quota aan in de ftp server, en zorg dat mensen alleen via ftp bestanden kunnen plaatsen. Serv-u kan dit 100% zeker, bulletproof vast ook wel maar dat weet ik niet zeker. In dat geval zorgt de ftp server dat er niet meer geupload kan worden. Let er in dat geval wel op dat bestanden geplaatst via ASP scripts (via het web dus) langs de ftp server gaan. Je zou daarom het filescripting object kunnen afzetten voor deze gebruikers zodat ze niet rechstreeks via ASP bestanden kunnen plaatsen.
Bulletproof kan het ook :)
nadeel is dus dat je uploaden via PHP/ASP scripts etc. niet moet toestaan of moet laten lopen via FTP, dat is alleen soms nogal irritant, maar een andere oplossing kon ik ook nog niet bedenken.

zal straks eens evens zoeken hoe dat met dat quota gedoe zit, maar volgens mij wordt dat niet echt wat.

Verwijderd

Topicstarter
snelle reacties, toppie

Ik was er ook al achter van die gebruikers quota's, maar daar heb je nix aan. Ik ga toch maar in serv-u proberen eerst daar een quota te zetten. Dan moet fileuploads idd uit.

Grote zoektocht is dit, maar ik geef het niet op, er moet een oplossing zijn...

• RMU

RMU

*schop*

Ik ben ondertussen nog niet veel verder gekomen dan FTP quota, maar dat werkt niet handig...
iemand nog iets meer gevonden zodat het gewoon op "mapniveau" kan?

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-08 15:15
RMU schreef op zondag 06 februari 2005 @ 21:00:
*schop*

Ik ben ondertussen nog niet veel verder gekomen dan FTP quota, maar dat werkt niet handig...
iemand nog iets meer gevonden zodat het gewoon op "mapniveau" kan?
Gaat het om 1 map per gebruiker??

Verwijderd

maak met partition magic gewoon een paar extra partities aan voor elke gebruiker.

• RMU

RMU

ChristiaanB schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 14:40:
[...]

Gaat het om 1 map per gebruiker??
mja structuur is ongeveer zo:
C:/www -> staan alle sites in
C:/www/domein.nl -> hier staat de bestanden in voor als je naar domein.nl gaat
C:/www/subdomein.domein.nl -> hier staat bestanden in die je te zien krijgt als je naar subdomein.domein.nl gaat
etc. etc.

en dan wil ik dat je voor bijv domein.nl kunt zeggen dat er maar 50MB aan data in mag
en in subdomein.domein.nl 10MB.

dus in principe 1 map per site ja :P
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 14:42:
maak met partition magic gewoon een paar extra partities aan voor elke gebruiker.
ja daag weet je wat voor een gepruts dat is.

Klein schopje enzo :P want ben er nog niet uit

[ Voor 11% gewijzigd door RMU op 11-03-2005 16:57 ]

Pagina: 1