Toon posts:

{radeon 9800 pro} Niet meer dan 60 Hrz op monitor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb sinds kort een sapphire radeon 9800 pro (128 mb) geinstalleerd en het probleem dat ik heb lijkt aan de software te liggen.
Ik krijg de refresh rate van de monitor niet hoger dan 60 Herz. Ik kan hem wel hoger zetten, en dan staat er ook wel een waarde van bijv. 85 hrz, maar aan het trillende beeld te zien is het nog steeds 60. Na wat spelen met de Catalist Control Centre bleek dat onder het kopje "Monitor properties>attributes" de maximale refresh rate ingesteld kan worden. Echter, als ik die op 85 zet en op "apply" druk, schiet hij terug naar 60. Ditzelfde gebeurt bij de maximale resolutie die standaard op 1600x1200 staat.

Het lijkt er dus op dat ik van de Catalist niet meer dan 60 Herz mag gebruiken. Ik denk dat de videokaart mijn monitor niet goed herkent, en daarom als bescherming ofzo niet meer wil geven. Daarom heb ik de drivers van monitor maar even opgezocht en geinstalleerd, heel moeilijk te vinden, want het is een oud ding.

Hiervoor had ik een gforce 4 kaartje met 64 mb. en die gaf wel keurig 85 herz aan mn monitor, en dat liep als een zonnetje, zonder monitor drivers.

Ik heb gezocht naar een oplossing (google, got search) en er blijken en hoop mensen te zijn die refresh problemen hebben, maar dan met name tijdens games. over een probleem als het mijne kon ik niets vinden. De links op de FAQ over dit onderwerp zijn trouwens dood en de downloads voor de tooltjes zijn corrupt. Een tooltje dat ik wel heb weten te installeren is refresh force, en die verhoogt mijn refresh rate niet, maar vertelt me wel dat mijn monitor minstens 120 hrz aankan.

Kan het zijn dat mijn monitor te oud is voor deze video kaart/ driver? Het is een IBM G200 uit '96. Zou een nieuwe monitor dan een oplossing zijn?

Iemand een idee waarom mijn maximale refresh rate niet aan te passen is?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als ik het goed begrijp staat je monitor op 1600x1200? Dan kan hij no way meer als 60 herz aan, vooral omdat het zon oude is. Ik zou eens lagere resoluties proberen.. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Satch op 02-02-2005 19:01 ]

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:49

Scatman_II

R9500 Pro >:)

De eerste hit op google voor jouw monitor geeft wat info, en alsk het goed bekijk gaat ie "officieel" tot 70Hz op 1600*1200, dat zou die ieg aan moeten kunnen. ("officieel" want volgens die site is 1280 de hoogste resolutie)
85Hz lijkt me zowieso niet goed.

Wat hier altijd werkt met refreshrates is (bij het control panel, niet het control centre want dat weigert hier te werken :Z ) om via Instellingen > Geavanceerd > weergaves > en dan op je monitor klikken en handmatig de maximale refreshrate selecteren, zet het vinkje voor "gebruik DCC info" uit.

Misschien dat je die opties kunt vinden, misschien ook niet. Ik zou in elk geval geen nieuwe monitor aanschaffen hiervoor, ga dan op 1280*1024 werken, dat kan ie officieel op 75 - 80Hz aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Scatman_II op 02-02-2005 18:55 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Dit had je waarschijnlijk ook zelf kunnen vinden, maar goed ;)

Maximum Resolution
Maximum : Up to 1280x1024, 75 Hz

Dus het ligt echt aan je scherm, zorg dat je een andere krijgt of zet de resolutie lager.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-08 07:49
Scatman_II schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 18:54:
Wat hier altijd werkt met refreshrates is (bij het control panel, niet het control centre want dat weigert hier te werken :Z ) om via Instellingen > Geavanceerd > weergaves > en dan op je monitor klikken en handmatig de maximale refreshrate selecteren, zet het vinkje voor "gebruik DCC info" uit.
dat "gebruik DCC-info" uitzetten hielp idd ook als enige bij de pc van mn ouders.

wel een andere kaart (radeon 7000) en andere monitor (iiyama 17"), maar die bleef ook altijd hardnekkig op 60Hz staan ondanks dat ik al alle driver instellingen en registry-hacks bijlangs was gegaan...

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kijk es of er een 2de monitor of tv-out op enabled staat. Dat wil er nog wel es voor zorgen dat je refreshrate niet omhoog gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Metal schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 18:11:
Als ik het goed begrijp staat je monitor op 1600x1200? Dan kan hij no way meer als 60 herz aan, vooral omdat het zon oude is. Ik zou eens lagere resoluties proberen.. :)
Nee, sorry. Dat heb je verkeerd begrepen. Mijn maximale resolutie staat op 1600x1200. Ik gebruik echter 1024x768. Ook als ik via control panel de refresh rate aanpas blijft hij 60 geven. Voordat ik deze videokaart had gebruikte ik ook 1024x768 met 85 hrz. Hoger dan dat ging hij niet. Ik kan het vinkje "gebruik DCC info" ook niet vinden. Ik maak me ook meer zorgen over het feit dat ik in het control center mijn maximale refresh rate niet hoger krijg dan 60 hrz. Dat is denk ik de oorzaak van het probleem.

Iemand een idee?

ps. De secundaire uitgang heb ik disabled, zonder het gewenste resultaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 12:59 ]

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 13:20
Zelfde problemen gehad met een 9700 Pro. Ik heb nu Rage 3d tweak hier draaien. Als je dat tooltje gebruikt, kun je wel 75 hz instellen.

Hier kun je het tooltje vinden:

http://www.rage3d.com/r3dtweak/dload/R3Dtweak39c.zip

Verwijderd

Ik gebruik het ati control center niet, dus dit is gewoon via de standaard windows instellingen maar misschien kan je het zo ook vinden in het control center: display properties -> displays (hier staan 4 monitoren) dan moet je op de knop (want het is een idd een knop, beetje lastig te zien) monitor klikken en dan opent zich een nieuw venster 'monitor properties', hier kan ik 'use dcc information' aanvinken en een refresh rate override doen. Succes

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de suggesties, maar het is gelukt. Ik kreeg net een windows update binnen voor de Radeon 9800 pro, hetgeen ik opzich al opvallend vind. Deze driver vind het geen probleem om mijn maximale refresh rate op 85 te zetten, en daarmee is het verhaaltje uit.

Beetje raar dat ik 4 verschillende versies van de driver heb gedownload via ATI en Sapphire, die alle vier problemen gaven, en dat ik van windows in één keer een betere krijg. Bij deze driver kon ik de "DCC info" ook wél vinden, maar die is unavailable, dus er viel niets uit te zetten.

Al met al loopt mijn monitor weer als van ouds, en kan ik genieten van mijn nieuwe videokaart.

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-07 13:39
Als ik het goed heb is die Windows update al behoorlijk oud. Deze wordt zelfs via de updater gesintalleerd voor SP1. Althans als je de chronologische update volgorde aanhoudt.
Maar dat maakt allemaal niet uit, want het werkt. Mocht je overigens wel op 1600*1200 willen werken, dan raad ik je de DELL 2001FP aan. Perfecte monitor. Kost wel wat, maar dan krijg je ook iets. B)

Emos

Pagina: 1