Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

16 LED sequencer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een schema voor een 16 LED sequencer die verstelbaar is in snelheid en niet heen en weer gaat zoals die van "the knightrider".
Ik raadpleegde mijn vriend google en kreeg oplossingen maar kon niet eruit halen waar precies ik die snelheid dan kan veranderen.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/shift.gif

Deze is zelfs uit te breiden per 8. Het zou rieleks zijn om er 32 van te maken ipv 16.

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

De snelheid kun je aanpassen door het weerstandje van 220k te vervangen door een potmeter van bijv 250k.
Dat weerstandje vormt met het condensatortje en de inverter een oscillator. De oscillatie tijd wordt bepaald door de waarde van de condensator en de weerstand.
Door één van de twee (of beide) aan te passen kun je de snelheid regelen.
Een variabele weerstand is veel handiger dan een variabele condensator. Hij is over een veel groter bereik in te stellen dan een variabele condensator.

[ Voor 66% gewijzigd door McFizban op 02-02-2005 17:29 ]

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
't Zou handig zijn als je bijv de datasheet van die 74164 op zou zoeken ;)

edit:
Hm, of de snelheid wordt geregeld door dat stukje bij die 220k weerstand idd.. Oscillator oid?

[ Voor 44% gewijzigd door Osiris op 02-02-2005 17:26 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
ik denk zelf dat de snelheid word bepaald door de reactie snelheid van die notpoort, das dnek ik ook de reden waarom het een 74hc* is, die zijn wat langzamer dan de nieuwere CMOS.

Die weerstand is tegen kortsluiting.

Ik ou zelf dat stukje met die 220k, notpoort en condo vervangen door een simpele a-stabiele multiviberator, paar torren weerstanden en condo's en een potmeter en je hebt zo een simpele variable oscilator...

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

SA007: Nope, het stukje bij die 74HC14, 220K weerstand en 1uF condo is dus typisch een oscillator. Je kan hetzij de condo veranderen hetzij de weerstand veranderen, en dan is het het makkelijkst om de weerstand, zoals hierboven vermeld, te vervangen door een potmeter.

Dit is trouwens geen Nightrider-schakelingetje, het bewegende ledje gaat namelijk maar 1 kant op, en niet terug.

FYI: De inverters middenboven vormen een oscillator, zoals al gezegd. De inverter linksboven zorgt voor de power-on-reset, die linksonder zorgt dat het eerste 1 in het schuifregister geklokt word. Die 1 word continue de schuifregisters doorgegooid, zodat je een ledje hebt wat continue naar rechts opschuift.

[ Voor 47% gewijzigd door Sprite_tm op 02-02-2005 19:56 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt gasten.

Tis om een analoge drumcomputer te maken van electronisch kinderspeelgoed...
Om geluidjes te laten triggeren zit ik te denken om aan die ledjes ook opto couplers te hangen. Hopen dat die niet te veel ma trekken.

Verwijderd

Topicstarter
Zou de puls van een midisysteem dit ding ook aan kunnen sturen denk je?
Zo zou ik het synchroon met een 303 oid kunnen laten lopen.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

wat versta je onder een 303? is dat een eindtrap of iets anders?

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

roland TB-303 is een redelijk legendarische bass synthesizer

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 21:06 ]

• Biglines
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02-2011

Biglines

Biglines.nl

die inverter geeft een blokgolf signaal (1) dus mij lijkt dat als die uitgang van de 303 een signaal wat hoger zit als het omslag punt van die tweede inverter (2). Dit omslagpunt is over het algemeen het midden van de voedingsspanning (dus +6V en ground is t +3V). Dus als het signaal varieerd tussen 0V en hoger dan de 3V, zou het door die invertor omgezet worden in een goed signaal voor deze schakeling.

om een lang verhaal kort te maken: ja

1. iig de schmitt trigger inverter oscillators die ik gebouwd heb, weet niet of dat precies hetzelfde is als een normale inverter)
2. achter oscillator, die me eigenlijk vrij overbodig lijkt aangezien het een oscillator is en die inverter dus alleen invloed heeft op het signaal waarmee hij start

Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl

Pagina: 1