Toon posts:

[OS]Php & Mysql, welk os?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Hier binnen mijn stagebedrijf hebben we een testservertje waar we onze websites e.d. kunnen testen. Dit is een PII 333 Mhz met 160 mb ram. Op het moment draait daar Mandrake (vraag me niet welke versie) met Php 4.0.3
Deze php versie is nogal oud en het levert nogal vaak problemen op vergeleken met de nieuwere versie die onze provider heeft (De Heeg). Daardoor werkt een website vaak wel op onze lokale server maar niet op de server van de heeg.
Nu willen we dus een nieuwere versie van Php en MySql (incl. phpmyadmin) installeren, maar door omstandigheden is de persoon met het meeste verstand van linux bij het bedrijf vertrokken en zitten we dus met een probleem.
Zelf heb ik wel een beetje verstand van linux, maar vraag me af of dit voldoende is. Ik heb weleens applicaties gecompiled (UnrealIrcd en andere irc apps) en gestart uiteraard, dus de basic linux kennis is er wel.
Nu is mij vraag aan jullie, wat os het verstandigst. Als er een mogelijkheid is tot versies upgraden, upgraden, op de pc een nieuwe distro installeren incl nieuwere versies van MySql & Php, of tog voor een windows installatie gaan en zelf php en mysql installeren (is dit moeilijk?)

Ik heb het draadje maar in SA gedrukt aangezien het zowel om WOS als NOS gaat B)

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:31
Als je een beetje handig bent met Linux en er wat tijd in wil steken zou ik debian (Sarge) installeren. Het is echt super gemakkelijk gewoon apt-get install [programma dat je wilt] en het wordt allemaal voor je gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
is de installatie hiervan moeilijk? Want dat lijkt me dan het grote probleem. Is het gewoon een soort van stappenplan of zul je zelf alles handmatig moete zoeken zoals chipsetdrivers etc...
Ik heb zelf ooit Fedora Core 3 geinstalleerd maar dat was een grafische installatie, en het lijkt me niet dat die PII een grafische installatie kan trekken

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Windows 2003 web edition met IIS 6, PHP 4/5 en MySQL 4.x is prima te doen hoor. Volledig nieuwe installatie, inclusief updates, zou toch in een uurtje te doen moeten zijn. (Hangt uiteraard af van je machine)

Het is (imho) makkelijker op te zetten dan een Linux installatie met Apache e.d. en doet qua mogelijkheden er niet voor onder. :)

• rainmaker2k
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-08 22:53
De combinatie PHP & MySQL is echt een linuxcombo dus sowieso zou ik dit niet doen op een Windows bak. Maar ja, welke linuxdistro? Voor serverdoeleinden ben ik toch wel voor een Debian systeem. Erg compleet en het upgraden gaat m.b.v. het apt-get commando.

Verwijderd

Topicstarter
Maar denk je dat windows 2003 web edition draait op een PII 333 met 160 mb ram?
Anders ga ik direct Windows 2003 webedition downloaden :D wel legaal hoor, msdn accountje van school :P

• robbert
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 16:53:
is de installatie hiervan moeilijk? Want dat lijkt me dan het grote probleem. Is het gewoon een soort van stappenplan of zul je zelf alles handmatig moete zoeken zoals chipsetdrivers etc...
Ik heb zelf ooit Fedora Core 3 geinstalleerd maar dat was een grafische installatie, en het lijkt me niet dat die PII een grafische installatie kan trekken
Dit is ontzettend simpel (wel tekst installatie, maar gewoon met menutjes), als je geen exotische hardware hebt vind die alles automatisch en hoef je er niks/weinig aan te doen. Gewoon goed lezen en dan zou het zeker wel moeten lukken.
Ik heb zelf een stuk sneller een webserver met Debian draaiend als een Windows doos.
Ook zal op een server met die specificaties Linux een stuk lekkerder draaien als Windows en het scheelt licentie kosten.

[ Voor 11% gewijzigd door robbert op 02-02-2005 16:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
licentie kosten zal ik neit maken aangezien ik dus een msdn account heb ;)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Gewoon een linux installatie er op gooien en klaar ben je, met distro's als debian, mandrake, fedora, ubuntu en anderen is het wel zo eenvoudig dat je met een klein beetje kennis al zo'n server op kan zetten.

offtopic:
Als ik je een tip mag geven, ga zo snel mogelijk weg bij de Heeg.
Wat zijn dat een prutsers, wij zaten toen (met reseller account) met ongeveer 1000 domeinen op een celeron 1000Mhz met 512MB ram.
Ik heb de server zelfs een paar keer platgegooid door een ietwat zware "alter table" query uit te voeren, apache viel gewoon uit :/
Ook hebben ze ons IP diverse keren geblokkeerd omdat we "teveel verbindingen met de mysql server hadden" en dat zou er voor zorgen dat mysql zou crashen :/ (er stonden 8 verbindingen open aangezien ik mysql liever commandline beheer)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:07
Het installeren van een compleet Debian/Apache/PHP/Mysql/PhpMyAdmin/Samba systeem heb ik gisteren nog eens even gedaan. Ik begon gisteravond om half elf en om twee uur was alles 'up and running'.

Het is zeker niet ingewikkeld, er zijn prima handleidingen die echt stap voor stap uitleggen hoe je het moet doen en waarbij bijna niks fout kan gaan.

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
@Wolfboy
Helaas ben ik slechts een stagair hé :P Maar op het moment ook de enige die ook maar iets verstand heeft van de websites :)
Maar ik zal het wel aanmerken als punt want inderdaad de query's van bijv de openstaande orders bij ons duren aardig lang. Terwijl deze tabellen helemaal niet zo vol zijn of dergelijks.
Maar ook wij zitten er met een reselleraccount en 50 domeinen, die verhuis je niet zo 123

Dennis thnx voor de handleidingen, ik zal ze morgen wel even lezen ;) Ik zit hier alweer bijna over te werken en zo goede stagair ben ik ook weer niet :)

• robbert
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 17:18:
Dennis thnx voor de handleidingen, ik zal ze morgen wel even lezen ;) Ik zit hier alweer bijna over te werken en zo goede stagair ben ik ook weer niet :)
Om eerlijk te zijn zou ik die handleiding liever niet gebruiken. Je kan beter apt (onder Debian of Ubuntu, ik weet niet wat SuSe etc voor een package managers gebruiken) gebruiken ipv zelf te gaan kloten met packages te compilen. Dit is een stuk makkelijker, ook later met updaten, je package manager (apt) regelt dit dan allemaal voor je.

[ Voor 12% gewijzigd door robbert op 02-02-2005 17:26 ]

• Dennis
Nadeel van apt is dat er alleen niet altijd heel recente versies aanwezig zijn :).

• robbert
Dennis schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 17:47:
Nadeel van apt is dat er alleen niet altijd heel recente versies aanwezig zijn :).
valt best wel mee als je Debian Sarge gebruikt
ProgrammaDebian Sarge versieNieuwste versie
Mysql 4.14.1.8a4.1.9
Mysql 4.04.0.234.0.23
Php44.3.104.3.10
Php55.03 maar niet officieel5.0.3
Apache1.3.331.3.33
Apache 22.0.522.0.52

Woody loopt inderdaad achter, maar voor een webserver voldoet Sarge prima. :)

[ Voor 15% gewijzigd door robbert op 02-02-2005 18:58 ]

• Dennis
Dat ziet er inderdaad vrij up2date uit.

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
Slackware is wel ideaal vind ik. Wel erg 'kaal' dus je moet niet bang zijn om met de hand een config filetje aan te passen. Op www.linuxpackages.net kun je diverse extra packages vinden, of gewoon je eigen programma's vanaf source compileren. Dat klinkt enger dan het is, ./configure, make, make install kan iedereen wel intypen. Uiteraard is dat met mysql en php niet nodig, die staan natuurlijk standaard op de cd.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:37
robbertkrebbers schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 18:36:
[...]

valt best wel mee als je Debian Sarge gebruikt
ProgrammaDebian Sarge versieNieuwste versie
Mysql 4.14.1.8a4.1.9
Mysql 4.04.0.234.0.23
Php44.3.104.3.10
Php55.03 maar niet officieel5.0.3
Apache1.3.331.3.33
Apache 22.0.522.0.52

Woody loopt inderdaad achter, maar voor een webserver voldoet Sarge prima. :)
Verder is het van belang dat de configuratie overeenkomt met die van de hoster:
- safe mode
- register_globals uit

Alle instellingen kan je opvragen door gewoon even een bestandje met <? phpinfo(); ?> te maken, staat precies in die pagina wat je hoster allemaal heeft en ondersteunt.

Verwijderd

Nou ja als je het makkelijk wilt doen pak dan de uniform server vanaf http://sourceforge.net
Dat is apache webserver php mysql ineen draait op windhoos

3 minuten installatie

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 23:13

4VAlien

Intarweb!

Mandrake laatste versie erin, update rammen en kijken hoe ver je komt })
Pagina: 1