[LN2 / DI] Wat voor vloeistof nog meer mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 401 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Na aanleiding van dit verhaal :

http://www.xtremesystems.....php?t=52004&page=1&pp=25

Wat overigens gewoon mega ziek is zit ik meteen het volgende af te vragen:

- Welke vloeistoffen zijn er nog meer mogelijk:

Hij lijkt me in ieder geval dat de vloeistof zodaning moet zijn dat ie niet mixt met water, anders heb je alsnog de condensatieproblemen van LN2 of DI. en dat het spul een erg laag vriespunt heeft.
-90 is op zich wel leuk, maar -40 lijkt me ook al afdoende, aangezien de container nog steeds rechtstreeks op de proc staat. Iemand ideeen???

- Wat doet dit spul met het geheugen

Afaik zijn er nog maar weinig mensen die hun mem zo koud hebben gehad. Lijkt me dat het wel goed is voor de OC-baarheid, maar wat is eigenlijk het punt waarop het mem ook niet meer lekker werkt??

Edit :

Meer info over de door Charlie gebruikte vloeistof:
http://dsifluids.com/
http://dsifluids.com/tech_guides.html

pdfje van het spul
http://dsifluids.com/OptiCool%20Brochure.PDF

[ Voor 12% gewijzigd door YoupY op 02-02-2005 19:13 ]

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
:|

Wel jammer dat zijn systeem overleden is later.

[ Voor 94% gewijzigd door Timo op 02-02-2005 17:54 ]

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Ziek project en het is mooi dat het nog werkt ook :9

Maar die olie geleid niet he, maar is het dan niet zo als er ook maar wat meer stof ofzo invalt (wat atlijd gewoon rondzwerft in de lucht) dat die stofdeeltjes dan gaan geleiden???
of is die olie daar ook tegen beschermt ofzo dat ie stof afstotend is?, mjah dan heb je nog altijd het probleem van de stofdeeltjes die reeds in de bak lagen/op de hw zaten toen hij de olie erin deed.

hmz :P
Dit is weer 1 van mijn (laatste tijd vele (8> ) brainstorms die waarschijnlijk totaal worden ge-/verbroken door feiten van een ongekend niveau :+
Voor de rest zal ik er nog weleens over denken wat/hoe nog meer een leuke oplossing kan zijn, maar heb momenteel wat andere dingen aan mn hoofd/tijd (verliefd enzo O+ B) )

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:06

rimpeldinky

nani?

ik denk dat de volgende stap word de gehele pc in een vrieskist zegmaar plaatsen, en dan temperaturen verlagen, geen condens nergends last van

*burp*

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

even iets anders...die kerel giet zijn LN2 gewoon over de vloer...hij had mij ff moeten mailen, kwam ik het wel ophalen voor hem :o

Afbeeldingslocatie: http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?attachmentid=23858

dat spul dat hij gebruikt is alleen om te voorkomen dat er condens ontstaat, en het word wel kouder, dus koelt het mooi je moederbord ook nog eens.

offtopic:
post 500 :*)

[ Voor 6% gewijzigd door HeepH op 02-02-2005 19:06 ]

http://specs.tweak.to/16495

• DaWaN
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Ik zag het vanmiddag :) Vloeistof gekoelde silencer :? :7

Het moet natuurlijk ook geen stroom geleiden, maar een laag hoog vriespunt lijkt me idd niet handig, want dat gaat het stollen bij de CPU, ook moet je een stof hebben die goed te verwijderen is, je mobo graka en mem en cpu weggooien na een bench lijkt me niet handig

[ Voor 4% gewijzigd door DaWaN op 02-02-2005 19:43 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dit soort dingen zijn al ooit eerder gedaan, maar dan met een vloeistof van 3M, fluorinert. Is trouwens behoorlijk prijzig spul.
Ook zijn er mensen hier op got mee bezig geweest, en die hebben simpelweg slaolie gebruikt. Dat werke even goed, maar door reacties en vuil was het na een tijdje toch over met de apparatuur.

http://www.octools.com/in...ubmersion/submersion.html

[ Voor 18% gewijzigd door Twynn op 02-02-2005 20:32 ]

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Kijk eens hier:
plaatjasin de olie(2) maar nu ook gekoeld

Vroegah was ik 33k (en wat naiver en minder op de hoogte ;)) maar informeer eens bij www.vanmeeuwen.nl
Wellicht hebben die zulk spul toevallig wel :) (zusje werkt daar nog steeds ja :P)

• YoupY
De vloeistof van flurinet ken ik in ieder geval en dat spul is gewoon veel te duur om te gaan gebruiken. Dat opti-cool spul is ook heel wat anders.

Sla olie valt gewoon simpel weg af, omdat het gaat bevriezen beneden het nulpunt, maar ik vermoed dat er nog genoeg ander spul is dat een aantal eigenschappen bezit die bruikbaar zijn zoals :

- vloeistof geleid geen stroom
- vloeistof heeft een hogere dichtheid dan water, zodat het water erop blijft drijven.
- vloeistof heeft heeft een laag vriespunt (tegen de -50) of zoiets

is een beetje een geval van UTFB where B = binas, maar die heb ik dus helaas niet meer :'(.

* YoupY gaat weer ff verder met UTFS where S = google >:)

Ben binnenkort van plan weer een droogijs projectje te gaan beginnen, aangezien ik 't niet echt kan hebben dat Taisaku me voorbij is en ik nog steeds de snelste 512kb cache proc wil hebben >:)

Heb nog een mooie k7 setup liggen. (Jawel heb nog een werkende liggen ;)), die atm als "kunst" in de kast ligt te verstoffen, en dus prima bruikbaar is om mee te experimenteren. En of dat nu levende of dode kunst is, is in ieder geval de moeite van 't proberen waard >:)

offtopic:
Ben er ff tijdje tussenuit geweest, maar.....

I'M BACK >:)

en wil nog steeds harder...........

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Bij vanmeeuwen produceren ze smeermiddelen en olien voor machines die gebruikt worden voor voedselfabricage (bv: mars) : niet mogen geleiden : niet schadelijk mogen zijn voor de gezondheid : alleen heet vriespunt weet ik dus niet :)
En aangezien op dit soort vlakken continu ontwikkelingen zijn lijkt het me sterk dat zulk soort dingen in binas staan ;)

Verwijderd

probleem van onderdompelen in vloeistof is dat alles behoorlijk koud wordt naar verloop van tijd. dingen als condensators kunnen niet tegen enorm lage temperaturen.

Bowman heeft een kast gemaakt waarin hij de lucht zelf ook koelt, wanneer de lucht dacht de -20 naderde wilde de pc niet meer opstarten.

Ik zou dan ook iets van heatingwire rond in ieder geval de condensators leggen. (de SMD condensators zijn wat lastiger )

geheugen schijnt overigens niet zo'n hele grote boost te krijgen bij koude temps. Verder bestaat geheugen ook gewoon uit mos transistors net als een cpu dus niet veel verschil.

Op XS was een tijdje geleden het plan om in plaats van een vloeistof zwavelfluoride te gebruiken,dit is een gas tot -64C (daarna vaste vorm, het sublimeert helaas ) en is een stuk zwaarder dan lucht dus zal enige tijd bescherming bieden eventueel afentoe aanvoeren van nieuw gas.

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Om alles goed koel te houden kun je het beste de onderdelen die koel moeten zijn ook goed koel houden en diegene die niet te koud mogen worden niet te koud maken(dat spreekt voor zich) . maar bij een moederbord met al zijn componenten lijkt me dat bijna onmogelijk 8)7 al weet ik niet precies hoe een moederbord eruit ziet(welke componenten er precies aanwezig zijn ect)

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Heeft iemand ooit al over ammoniak nagedacht? NH3 heeft een nog hogere warmte-coëfficient dan water. Je zou er dus niet zo'n grote hoeveelheden van nodig hebben (t.o.v. LN2 bvb.).
Ik heb wel zo'n gevoel dat ammoniak niet bijzonder geschikt is, door de (lichte) corrosiviteit. Maar omdat het toch maar korte tijd in een koperen 'container' gaat, is dat niet zo'n probleem wss...

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:57

Epsilon

CopperCAT schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 19:19:
Heeft iemand ooit al over ammoniak nagedacht? NH3 heeft een nog hogere warmte-coëfficient dan water. Je zou er dus niet zo'n grote hoeveelheden van nodig hebben (t.o.v. LN2 bvb.).
Ik heb wel zo'n gevoel dat ammoniak niet bijzonder geschikt is, door de (lichte) corrosiviteit. Maar omdat het toch maar korte tijd in een koperen 'container' gaat, is dat niet zo'n probleem wss...
Je kan ook even op de link klikken natuurlijk ;)

Ammoniak is overigens een gas, dus dat gaat zowieso niet op. Dat spul wat je in je keukenkastje hebt staan is amonia en dat is NH3 opgelost in water. NH3 heeft overigens wel een grandioos hoge verdampings warmte (wat het ideaal maakt voor koelinstallaties!!). Dit komt door de N-H bruggen (zoals OH bruggen, alleen dan wat minder sterk).

Verwijderd

ammoniak ruikt niet echt fris en is een stuk minder koud (-33 graden warmer dan een simpele phase-change koeler). alu container zou kunnen.

@epsilon: stikstof is ook een gas :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 19:36 ]

• CopperCAT

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Epsilon schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 19:34:
[...]

Je kan ook even op de link klikken natuurlijk ;)
Sorry :P
Ammoniak is overigens een gas, dus dat gaat zowieso niet op. Dat spul wat je in je keukenkastje hebt staan is amonia en dat is NH3 opgelost in water. NH3 heeft overigens wel een grandioos hoge verdampings warmte (wat het ideaal maakt voor koelinstallaties!!). Dit komt door de N-H bruggen (zoals OH bruggen, alleen dan wat minder sterk).
Ja, dat van die verdampingswarmte zeg ik toch. Vandaar dat ik op het idee kwam :)
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 19:35:
ammoniak ruikt niet echt fris en is een stuk minder koud (-33 graden warmer dan een simpele phase-change koeler). alu container zou kunnen.

@epsilon: stikstof is ook een gas :P
Aan ammoniak geraken is blijkbaar niet zo eenvoudig, aangezien het "nogal" schadelijk is voor het milieu, lees ik net...
R 22 Schadelijk bij opname door de mond
R 34 Veroorzaakt brandwonden
R 50 Zeer giftig voor in het water levende organismen
S 26 Bij aanraking met de ogen onmiddellijk met overvloedig water afspoelen en deskundig medisch advies inwinnen
S 36/37/39 Draag geschikte beschermende kleding, handschoenen en een beschermingsmiddel voor de ogen/voor het gezicht
Ach, voor een OC moet je iets over hebben natuurlijk ;)
Ok, dat valt dus volledig af...

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• YoupY
Ik weet niet zeker of wat ik zou willen weten wel in het binas boek terug te vinden is, maar je moet ergens beginnen met zoeken.....

De meeste vloeistoffen die geschikt zouden zijn, zijn allerlei chemische samenstellingen van diverse dingen waarvan de uikomst maar de vraag is of het aan de eisen voldoet die ik stel aan het spul dat ik nodig heb / mee wil experimenteren...

Voor de duidelijkheid, het is niet de bedoeling dat wat ik zoek bedoelt is om erg goed te koelen. De warmte coefficient is dan ook minder van belang. Waar het vooral om gaat is dat deze vloeistof ervoor zorgt dat isoleren niet meer nodig is. Bijkomend effect is dat het tevens werkt als een koeling, maar daar gaat het me niet om.

Ik heb gisteren nog een aardig gesprek gehad met Sacha (aka saaya) over dit onderwerp en het eerste waar hij aan dacht is het compleet bewerken van het bord met verf en sealen van onderdelen en sinken waar het warm zou worden, maar dat is dus niet wat ik wil. uiteindelijk zou dat nog meer moeite zijn dan het alleen isoleren van de plaats waar de container zou komen.....
2 stoffen zijn verder besproken, Zowel Epsilon als saaya dachten aan het gebruik van alcohol, waar ik nog steeds een beetje m'n twijfels over heb, aangezien het vervliegt en ook nog eens een enorme geur geeft en ik niet de neiging wil hebben maar heel die bak leeg te drinken :+

Van wat ik tot op heden gevonden heb als mogelijke kandidaat is glycol ethyleen. Het spul heeft in ieder geval een laag vriespunt en het is een olie achtige substantie. Of het soortelijk gewicht hoger is als dat van water weet ik zo niet zeker, maar aangezien het goed mixt in een waterkoeling setup vermoed ik dat het niet zoveel scheelt.

Ook over de geleidings coefficient heb ik nog niet veel terug kunnen vinden, maar aangezien puur water al nauwelijks geleid en het eventuele mixen van de condensatie met een grote hoeveelheid spul niet echt een behoorlijke bijdrage levert aan de geleiding (als die van water groter mocht zijn dan die van glycol ethyleen) vermoed ik dat het best wel eens een goedkoop alternatief kan zijn voor fluorinet / opti-cool + DI combi.

Jullie gedachten / aanvullende info zijn erg welkom :)

• Epsilon

Epsilon

YoupY schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 20:01:
, Zowel Epsilon als saaya dachten aan het gebruik van alcohol, waar ik nog steeds een beetje m'n twijfels over heb, aangezien het vervliegt en ook nog eens een enorme geur geeft en ik niet de neiging wil hebben maar heel die bak leeg te drinken :+
Dat valt reuze mee
wij gebruikten alcohol om de vloer schoon temaken op het werk en dat ruik je nauwelijks

Ook zal het nauwelijsk vervliegenverdampen als het zo koud is :)

offtopic: vervliegen is van vast naar naar gas zoals droogijs :)

[ Voor 9% gewijzigd door Epsilon op 03-02-2005 20:22 ]

• YoupY
Van vast naar gas is sublimeren afaik :)

snelle verdamping wordt in de volksmond ook wel vervliegen genoemd. Stoffen als wasbenzie vervliegen ook, en afaik valt alcohol beetje in dezelfde categorie, not sure echter...

Ik ben helemaa geen scheikunde en wou atm dat ik 't op havo in vakkenpakket had opgenomen, en dat ik m'n binas nooit de deur had uitgedaan, maar das nu toch te laat :\

Verwijderd

van gas naar vast is sublimeren, van vast naar gas heet anders ben alleen de naam kwijt. En vluchtige vloeistoffen is een normale term. niet echt relevant maar ja.

Maar wat vond je van het plan om gewoon een enorm zwaar gas te gebruiken ipv vloeistof?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 20:54 ]

• YoupY
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/9/99/Aggregatie1.jpg

Het gaat me niet om de koel eigenschappen van het spul dat gebruikt gaat worden, maar meer om de isolerende werking daarvan. Condensatoren kunnen erg slecht tegen de kou, dus als ik de vloeistof / eventueel gas op 0 graden kan krijgen dan ben ik al happy.

Maar het gaat me dus niet om de koelende werking, al is deze als bijeffect natuurlijk wel erg gewenst, aangezien koeling van de chipset en het mem en mosfets dan al helemaal geen probleem meer is. (vorige keer werd mem ook al aardig koud alleen maar omdat 't vlak naast DI container zat).

Op het moment sta ik nog steeds open voor elke optie, dus wat voor gas zou naar jouw mening dan geschikt zijn?

Edit :

En met een beetje msn overleg komen we tot een serieuze kandidaat:

http://www.solvaychemical.../0,0,-_EN-1000048,00.html

Erg intressant, voldoet aan de eigenschappen die ik in gedachten heb...

Nu alleen nog ergens een pure vorm zien te vinden, maar in princip is dit gewone normale antivries :D

[ Voor 22% gewijzigd door YoupY op 03-02-2005 21:37 ]

• YoupY
Plan van aanpak voor experiment 1.

Belangrijkste is vooral dat er weinig gebeurd wanneer er 12V door de vloeistof heen wordt gejaagd.

Binnenkort (van 't weekend dus) eens een mooi flesje van dat spul gaan zoeken en gaan testen op geleiding. In eerste instantie wil ik een adapter die 12V levert in de bak hangen en met een multimetertje kijken of er stroom door de bak heen gaat.

Mocht dit zo zijn dan is het experiment afgelopen

Indien dat niet zo is wil ik de uiteindes zo dicht mogelijk bij elkaar gaan brengen om te zien er er dan geleiding optreed, aangezien de 12V aanluitingen op het mobo toch wel erg dicht bij elkaar zitten.

Mocht er geleiding optreden is experiment afgelopen

Daarna wil ik vloeistof beetje gaan vervuilen met stofzuiger stof, om de verontreiniging op het mobo na te bootsen, aangezien er op elk mobo wel vanalles voorkomt

Mocht er geleiding optreden dan is experiment werderom afgelopen

Mocht dit alles goed gaan dan ga ik verder met een oude voeding om er wat meer amps doorheen te jagen, aangezien dit imho ook nog invloed zou kunnen hebben op de geleiding

Mocht dit alles goed gaan dan hebben we maybe de ultimate vloeistof gevonden en is het tijd een grotere bak te zoeken om een ondergedompeld mobo erin te laten draaien.
Gaat mobo dood (wat nu al brak is ;)) dan heb ik van levende kunst dode kunst gemaakt en is dat jammer en zal ik op zoek moeten naar doner onderdelen, om mee verder te experimenteren.

Mocht alles goed gaan dan heb ik nog de test om te kijken of water blijft drijven op dat spul en hoe makkelijk het te mixen is. Het gaat er natuurlijk uiteindelijk om dat het spul ook isoleert (maybe moet ik hier maar test 1 van maken kan weer een paar stoppen schelen, najah heb automatische dus dat zal ook wel meevallen >:))

Tijd om gaten te schieten in dit PvA :) leef je uit :)

offtopic:
Epsi zou ik van jouw maybe ook temp metertje kunnen lenen als dit alles goed gaat :9

[ Voor 192% gewijzigd door YoupY op 03-02-2005 21:46 ]

Verwijderd

leuk gas met specificaties zwafelhexafluoride: klik

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2005 21:39 ]

• CopperCAT

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Is het ook geen optie om alles in te schuimen? Ik heb niet echt ervaring met die spuitbussen, maar het lijkt me dat eenmaal het opgedroogd is, het niet al te hard meer plakt. Je zou het dan achteraf gemakkelijk kunnen verwijderen, wat bvb. van 2-ethyleenglycol niet gezegd kan worden (in pure vorm is dat toch heel stroperig, niet?)
Maar onderdompelen staat wel cooler :P

Edit: Sommige autokoelvloeistoffen bevatten nagenoeg pure ethyleenglycol, maar zelfs als het een mengsel is (meestal tesamen met methanol en isopropanol) vermoed ik dat het aan jouw eigenschappen zal (blijven) voldoen.

[ Voor 23% gewijzigd door CopperCAT op 03-02-2005 21:56 ]

• YoupY
zie bovenstaande post dus, ik edit wat te traag blijkbaar :o

nog meer edit:

Welk koelmiddel heeft de hoogste concentratie glycol?? Iemand die dit zo weet,

* YoupY alweer aan 't googlen :9

[ Voor 53% gewijzigd door YoupY op 03-02-2005 21:49 ]

Verwijderd

CopperCAT schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 21:45:
Is het ook geen optie om alles in te schuimen? Ik heb niet echt ervaring met die spuitbussen, maar het lijkt me dat eenmaal het opgedroogd is, het niet al te hard meer plakt. Je zou het dan achteraf gemakkelijk kunnen verwijderen, wat bvb. van 2-ethyleenglycol niet gezegd kan worden (in pure vorm is dat toch heel stroperig, niet?)
Maar onderdompelen staat wel cooler :P
wat voor schuim?

• CopperCAT

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Van dat geel isolatieschuim die ze in de bouwmarkten verkopen. Heet dat niet polyurethaan ofzo?

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Dan brandt alles door.

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 20:52:
van gas naar vast is sublimeren, van vast naar gas heet anders ben alleen de naam kwijt. En vluchtige vloeistoffen is een normale term. niet echt relevant maar ja.

Maar wat vond je van het plan om gewoon een enorm zwaar gas te gebruiken ipv vloeistof?
Zwaar gas blijft niet in de bak door de het enorm koude LN2 / co2 wat uit de containers komt. Dit stroomt naar beneden (daarom komt er ook condens op de buitenkant van de container isolatie: niet omdat het "doortrekt" maar omdat het gas de boel afkoelt.

Het zware gas (hoe zwaar ook) zal verdwijnen als de bak open is.

Wat wel mogelijk is (en ook al gedaan is is), is een luchtdichte bak maken en die vullen met stikstof (en fans om de componenten niet te laten oververhitten).

Als je de boel niet luchtdicht wil / kan maken kun je ook een bak met een deksel maken (met gat erin voor de container) en dan de bak vullen met een zwaar gas (fluor / zwavel verbindingen zijn vrij normaal te krijgen bij airliquide / hookloos).

• CopperCAT

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Zoals ik al zei, ben ik niet bijzonder op de hoogte van de eigenschappen van dat schuim, maar kun je die mening mss eens *onderbouwen* :| Zo'n schuim bestaat vooral uit lucht en isolerend materiaal.... Lijkt me sterk dat het dan stroom geleidt...

• Epsilon

Epsilon

CopperCAT schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 13:30:
[...]

Zoals ik al zei, ben ik niet bijzonder op de hoogte van de eigenschappen van dat schuim, maar kun je die mening mss eens *onderbouwen* :| Zo'n schuim bestaat vooral uit lucht en isolerend materiaal.... Lijkt me sterk dat het dan stroom geleidt...
Echt een onderbouwende reactie was het niet.

Maar je bent dan de boel thermisch aan het isoleren en dat is nou net wat je niet wilt. Dan weet je iig wel zeker dat het allemaal doorbrand.

• YoupY
Zow kom net bij de Shell vandaan en heb er een aatal koelvloeistoffen / antivries dingen bekeken. Uiteindelijk is de keuze gevallen op Glycoshell, aangezien dit de vloeistof was die niet kant en klaar gebruikt kon worden, maar nog zelf gemixed moest worden, zodat ik een zo puur mogelijk substantie tot m'n beschikking heb.

Het spul is gemixed met water (40 (spul) / 60 (water)) geschikt tot temperaturen tot ongeveer -40 graden volgens de verpakking dus daar hoef ik me al geen zorgen meer over te maken.

Experiment 1: Soortelijke dichtheid

Ik heb zojuist 2 glaasjes gepakt en de rechter grotendeels gevuld met water en de linker grotendeels met glycoshell. Daarna heb ik heel voorzichtig of het water of het spul erbij gegoten om te zien of het blijft drijven.

Wat meteen opviel is dat toen ik het glaasie met water bijvulde met glycoshell dat toen het blauwe spull meteen naar de bodem van het glaasie zakte.....

In het linkerglas (grotendeels glycoshell) bijft het water een beetje drijven.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/experimental_on_pouring.jpg

het verschil in kleur wordt veroorzaakt doordat de hoeveelheid water / glycoshell verschilt. Wat verder ook opvalt is dat er al een klein beetje vermenging van de 2 vloeistoffen optreed.

Ik laat het nu dus maar even staan bezinken en kijk over een uurtje hoe het er dan uitziet (pics volgen nog)

Daarna ga ik ook eens kijken wat er gebeurd als ik het spul probeer te mengen door te roeren. Dit vooral omdat ik eraan zit te denken eventueel een fan in de bak te hangen, om circulatie van de vloeistof te garanderen. Stromende vloeistof bevriest immers minder snel, al vermoed ik dat het dan erg goed mengt, aangezien het spul ook bedoeld is om water bij te kieperen en het zou niet logisch zijn wanneer dit dan niet goed zou mengen.

Update over een uurtje..... >:)

[ Voor 3% gewijzigd door YoupY op 04-02-2005 15:35 ]

• YoupY
Update :9

Na 1 uur stilstaan

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/experimental_1h.jpg

Ziet er nog gewoon hetzelfde uit

Na mixen

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/experimental_mixed.jpg

Vloeistoffen zijn nu gemengd :/

[ Voor 3% gewijzigd door YoupY op 04-02-2005 16:44 ]

• CopperCAT

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Hoeveel heb je betaald voor een fles?

• YoupY
8 euri.

Moet nog steeds wel testen of 't spul geen stroom geleid

Verwijderd

Epsilon schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 23:41:
[...]

Zwaar gas blijft niet in de bak door de het enorm koude LN2 / co2 wat uit de containers komt. Dit stroomt naar beneden (daarom komt er ook condens op de buitenkant van de container isolatie: niet omdat het "doortrekt" maar omdat het gas de boel afkoelt.

Het zware gas (hoe zwaar ook) zal verdwijnen als de bak open is.

Wat wel mogelijk is (en ook al gedaan is is), is een luchtdichte bak maken en die vullen met stikstof (en fans om de componenten niet te laten oververhitten).

Als je de boel niet luchtdicht wil / kan maken kun je ook een bak met een deksel maken (met gat erin voor de container) en dan de bak vullen met een zwaar gas (fluor / zwavel verbindingen zijn vrij normaal te krijgen bij airliquide / hookloos).
tuurlijk blijft het niet lang in de bak zitten en mengt het wat met de lucht erom heen, maar de bedoeling is het vocht verdrijven en ik denk dat het daar goed genoeg voor is. Af en toe even bijvullen. ik ben beetje sceptisch over vloeistoffen dus ik zit wat te denken over alternatieve ;)

serveertip voor youpy, doe er een citroentje bij :P misschien nog een leuke methode om het te scheiden is gewoon een spons erop leggen, of keukenpapier ofzo. Dat spul zelf is denk ik veel te dik om seriues op genomen te worden door de spons. extraheren heet dat???

• CopperCAT

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 18:24:
[...]

tuurlijk blijft het niet lang in de bak zitten en mengt het wat met de lucht erom heen, maar de bedoeling is het vocht verdrijven en ik denk dat het daar goed genoeg voor is. Af en toe even bijvullen. ik ben beetje sceptisch over vloeistoffen dus ik zit wat te denken over alternatieve ;)

serveertip voor youpy, doe er een citroentje bij :P misschien nog een leuke methode om het te scheiden is gewoon een spons erop leggen, of keukenpapier ofzo. Dat spul zelf is denk ik veel te dik om seriues op genomen te worden door de spons. extraheren heet dat???
Ik denk niet dat je het met gewone filtermethodes zal kunnen scheiden. Ethyleenglycol 'hecht' (weet niet hoe je het best beschrijft :P) bijzonder goed aan water. Het lost er als het ware in op. Misschien destillatie ofzo?

Verwijderd

is ook zo ;) zitten denk ook nog wel wat emulgatoren in dus scheiden wordt echt een ramp denk ik :D

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 18:24:
[...]

Het zal er in een rap tempo uitvliegen als je de het niet afdekt, dat kan ik je wel vertellen :).
Pagina: 1