[iMac G3] Leest geen CD-R, hoe iets installeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:08

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Topicstarter
Het volgende is het probleem:

Onlangs heb ik een iMac revisie 1 gekocht met een 24x CD-Rom speler, systeem 8.5 is geinstalleerd. Er zit geen internet browser oid en het apparaat leest geen cd-r.

Vermoedelijk heb ik de iso extensie nodig of een firmware update om dat apparaat CD-R te laten lezen. Maar die moet ik van het internet afhalen, maar hoe doe ik dat zonder browser? Als ik via sherlock op apple support wil zoeken krijg ik een netwerk fout. In het TCP/IP regelpaneel heb ik een ip adres en gateway etc ingevuld.

Gelukkig heb ik de beschikking over een externe usb disk, misschien kan ik daar wat mee?

Iemand een advies hoe ik dit het beste kan aanpakken? Be gentle, dit is mijn eerste appletje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Laatst online: 06-07 10:04

chem

Reist de wereld rond

Je bedoelt dat je een ISO-9660 CD hebt?

Want een CD of CD-R is echt exact hetzelfde, dat heeft de Mac altijd gekund.

Je zit een beetje in een deadlock jah. Je zal die USB drive als HFS moeten formatten en bv via Linux er iets op moeten zetten; of via filesharing over internet.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Topicstarter
Laat ik iets duidelijker zijn, een originele muziek kan ik afspelen, een muziek cd op een cd-r niet. Een vriend van me heeft wat dev-tools op zijn apple gebrand voor me, ook die cd accepteert die niet.

Bij regelpanelen -> extensies zag ik dat ik wel een UDF extensie heb (Geen iso extensie staat erbij) dus ik heb geprobeert met Nero op mijn pc een UDF cd te branden met internet explorer, ook deze accepteert die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Dat is vreemd; dan lijkt de CD speler gewoon stuk. Zover ik weet is er nooit onderscheid geweest tussen cd's en cd-r's - probeer anders een ander merk CD-R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Topicstarter
Platinum, Nashua, Imation, Philips en TDK gebruikt, zitten dus een paar goeie merken tussen.

Kan ik die cd-speler vervangen voor een willekeurige slimline cd-speler? Heb nog een teac liggen namelijk.

Anders heb ik €50 weggegooid aan dit apparaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Jah hoor, die kan je gewoon vervangen - al is het feitelijke vervangen wellicht nog een uitdaging. Op het net vind je ws zat tutorials hoe je je iMac moet kraken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Topicstarter
Dat zal geen probleem worden, het is niet de eerste keer dat ik hem openmaak. De HD wou ik gaan vervangen dus ik denk kijk ff hoe dat in elkaar zit.

Nu weet ik dat je het moederbord NIET hoeft los te maken om de hd eruit te trekken :P

Goed, ga weer verder pielen, bedankt zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Kun je niet ergens een externe USB cd-rom drive lenen om van te booten? Ik heb laatst ergens gehoord dat de iMac dat gewoon kan namelijk :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:01
Als je een echte Rev. a iMac hebt dan heb je idd kans dat ie het niet gaat doen met CD-R.
Wat je nog kan proberen is de heel meuk op een CD-RW te zetten omdat deze SOMS weer wel werken op deze drive module...

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Ballebek schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 22:40:
Als je een echte Rev. a iMac hebt dan heb je idd kans dat ie het niet gaat doen met CD-R.
Wat je nog kan proberen is de heel meuk op een CD-RW te zetten omdat deze SOMS weer wel werken op deze drive module...
Dat vind ik dan wel heel bijzonder, aangezien CD-RW over het algemeen een veel sterkere laser nodig heeft :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Pagina: 1