800MHz FSB, welk geheugen past?

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-08 13:50
Ik heb een pentium4 2,8GHz met een FSB van 800MHz. Er zitten nu 2 reepjes 256 in (1x 333MHz, Cl2.5 en 1x400MHz Cl3). Ik wil er geheugen bijzetten maar wat past nu enzo? Is het zinvol om alles te verkopen en dan PC4000 (500MHz toch?) te kopen?

Hoe zit het nu met DDR2? Kan ik er bv PC5300 DDR2 inzetten of heb je daar weer een ander mobo voor nodig?
Het gaat zo snel dat ik de frequentie van al die nieuwe geheugens niet meer kan bijhouden :P

• G70boX
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-08 09:16
Aan je fsb hebben we toch eigenlijk niets?

Geef ook ff de naam van je mobo, bovendien staat er in de handleiding van je moederbord welk geheugen erin kan, hoeveel etc... ;)

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:41

makje

Professioneel prutser

Het gaat zo snel dat ik de frequentie van al die nieuwe geheugens niet meer kan bijhouden
Je hoeft het ook niet bij te houden, enkel wanneer je dan eens wat nieuws wilt aanschaffen dan ga je je er even snel in verdiepen. Reviews en de PMG FAQ lezen enzo :>.

Mijn tip: zoek uit wat de FSB van je processor is (note: dat is geen 800Mhz) en koop dan 2 reepjes geheugen (indien je mobo dual channel ondersteund) van dezelfde snelheid.

9800x3d

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Je CPU heeft een FSB van 800 Mhz QDR. Dit wil zeggen een fsb van 800/4 = 200 Mhz :)
Zorg dus dat je minimaal 200 Mhz ram hebt dus :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• nielsgeode
Ik heb het volgende document gevonden: (ik heb een Compaq Evo D530sff)

http://h20000.www2.hp.com...%2FTPM_342219_rev1_us.pdf

Er wordt met geen woord gerept over geheugen sneller dan 400MHz en DDR2. Past er nu wel of geen DDR2 in of is 400MHz PC3200 echt het maximum?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

DDR2 past fysiek niet. Dat kun je wel vergeten :)
En er past vast wel DDR1 hoger dan PC3200 in (als dat er is, weet ik niet uit mijn hoofd). Geheugen is toch backwards compatible :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Beste resultaten bereik je met synchrone FSB en RAM. Dus: ram op 200 mhz (x2 => DDR 400), FSB op 200 MHz (x4 => QDR, FSB 800). Voor een Intel PIV 800 Mhz FSB koop je dus best DDR 400 RAM. Asynchrone combinaties leiden alleen tot prestatieverlies, met bovenstaande combinatie haal je het maximum uit je systeem.

DDR2 is trouwens geen optie ondanks de hogere kloksnelheden - er zijn nauwelijks prestatievoordelen tegenover DDR1, dat bovendien ook heel goedkoop te krijgen is, itt DDR2.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• nielsgeode
Prima, dan ga ik het geheugen wat ik erin heb zitten verkopen en 2x 512MB 400MHz DDR1 terugkopen.

Hoe zit het nu met die CL? Wat is CL2.5 en 3 en 4 enzo? Waar staat t voor en wat betekend het? Zitten er nog grote prestatieverschillen tussen de merken? De prijsverschillen zijn behoorlijk zie ik op de pricewatch O-)

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:58

Zenix

BOE!

nielsgeode schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 16:47:
Prima, dan ga ik het geheugen wat ik erin heb zitten verkopen en 2x 512MB 400MHz DDR1 terugkopen.

Hoe zit het nu met die CL? Wat is CL2.5 en 3 en 4 enzo? Waar staat t voor en wat betekend het? Zitten er nog grote prestatieverschillen tussen de merken? De prijsverschillen zijn behoorlijk zie ik op de pricewatch O-)
CL etc maakt voor Pentium niet zoveel uit
En het zijn je memory timings
op Amd proccesor's kan je daar wel prestatie winst op maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 02-02-2005 16:53 ]

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Dat zijn de cas latency's is niet zo heel erg intresant enkel voor overklokkers.
Ik zou gewoon cas 2,5 kopen en dat zou je als je wilt ook nog wel op 2 kunnen laten lopen.
Zag van morgen nog een topic over latency's is mischien wel intresant om door telezen dat zal jou vraag denk ik prima beantwoorden.

En ik denk dat dit stukje FAQ ook wel intresant zal zijn. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Schapie op 02-02-2005 16:58 ]

No signature found

• G70boX
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-08 09:16
Mss moet je ook gewoon in de FAQ kijken (zoals makje al zei), ik denk dat daar wel de meeste antwoorden op jouw vragen staan...

PMG FAQ

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

CAS latency zegt iets over de snelheid van het geheugen (en dat is bijvoorbeeld een heel teer punt van DDR2, die CL). 3 is traag 2,5 is goed, 2 is snel. Hoe het net zit weet ik niet, want er zijn nog meer timings die je kan instellen voor je geheugen, zoals je kan checken in de link hierboven :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit was met een beetje inzicht, research en basiskennis ook wel door jouzelf te beantwoorden :) Gewoon de FAQ van dit subforum in z'n geheel doornemen volstaat al ;) De linkjes zijn reeds gegeven.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.