Toon posts:

Beste Splitter en ADSL modem

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gezien de snelheidsverhoging die nu aan de gang is, en ik de 8/1 variant heb én daarbij ook al in huis de gehele bekabeling vervangen heb, is mijn vraag aan jullie wat de beste ADSL Splitters en ADSL Modems zijn. Maak nu nog gebruik van de SpeedTouch Home icm Draytek 2200WEen de eerste Alcatel splitter, die grote grijze.

Zijn er dus Splitters die een betere lijn/verbinding op leveren, zo ja, welke?
En welk ADSL Modem raden jullie aan... zijn er bijvoorbeeld modems die de niet beperkt zijn op bij een bepaalde upstream e.d. Of die gewoon een betere verbinding opleveren t.o.v. de SpeedTouch Home??

Edit:

Inmiddels de bekabeling vervangen van de ADSL, ook COAX, CAT6, Telefoonkabel, Speaker kabels, stroomkabels, stopcontacten, enz.enz. Het was dus meer échte alles opnieuw bekabelen in het hele huis. Elke kamer heeft nu bijvoorbeeld Gbit lan e.d. Heb trouwens ook de splitter vervangen, door het kleine model ivm ruimte mogelijkheden.

De 2200WE gaat maar tot 6mbit snelheid ook op de WAN poort.

Het is nu dus nog de vraag of ik dus een bijvoorbeeld SpeedTouch 608 zal kopen, die m'n huidige modem én router vervangt, of alleen een nieuwe router en de SpeedTouch Home gewoon als modem hou. Want ik heb gelezen over de Vigor 2900 en ook andere routers dat ze bij veel connecties van p2p programma en dergelijk snel stoppen. Hier in huis zitter er 6+ PC's op het netwerk, die elk vrij spel hebben zegmaar. En wil dus niet een router hebben die er om de haverklap uit zou (kunnen) klappen, vanwege te veel connecties. Dus heeft iemand ervaring met de SpeedTouch 608 als ADSL/Router... of een goede standalone router voor icm met m'n SpeedTouch Home??

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 16:05 ]

Verwijderd

ik heb zeer goede ervaringen met de e-tech adsl modem/4ports router in 1.
makkelijk te config. en werkt prima

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
splitter is een splitter en daar zit volgens mij weinig verschil in
ik geloof dat er ook maar 2 types van zijn, valt ook weinig aan te tweaken enzo, hetzelfde als een stekkerdoos die kan je ook niet beter of sneller maken.

als modem heb ik een modem/router:
een smc adsl barricade 7204bra
kan ook de volle 8/1 mbit aan maar zo'n zwaar abonnement heb ik niet dus ook nog niet helemaal kunnen testen.

sommige modems(de wat oudere versies) kunnen idd niet de volle 1mbit upload niet trekken, welke precies weet ik allemaal niet, maar deze kunnen maximaal 0.8mbit upstream aan

[ Voor 19% gewijzigd door degroot op 02-02-2005 16:39 ]

www.degroot-it.nl

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 16:12:
ik heb zeer goede ervaringen met de e-tech adsl modem/4ports router in 1.
makkelijk te config. en werkt prima
Ik niet: m'n tante en twee straatgenoten hebben er één, 1 relatief oude (3,5 jaar oud) en 2 relatief nieuwe (half jaar oud), en alle 3 crashen ze regelmatig, 1 a 2 keer per maand wel.
Verdere info: ze staan in NAT-modus, 1 zit op KPN, 2 zit op BBNed. Allemaal relatief lage snelheden, 512/256 en iets met 1xxx/nogwat.

[ Voor 2% gewijzigd door Kuhlie op 02-02-2005 17:03 . Reden: 'router' vervangen door 'NAT' :-) ]

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
De c't van januari/februari bevat een review van een hoop (ISDN) WLAN ADSL routers. Interessante lectuur moet ik zeggen. Bij slechts 7 van de 18 modellen werkt de DNS relay zoals het hoort; de rest crasht bij lange namen ofzo. 1 model was gewoon via SNMP te benaderen en dat was niet uit te schakelen. WLAN performance varieerde enorm. Etc, ...
Persoonlijk raad ik de aankomende nieuwe Thomson SpeedTouch modellen aan maar ik ben bevooroordeeld :)

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 08:02

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Copperjet 820, kan niet anders zeggen _/-\o_

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:58
Hubert schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 21:02:
Copperjet 820, kan niet anders zeggen _/-\o_
Ikke wel, Draytek 2600 ;)

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-02 11:20

ralpje

Deugpopje

^^ met hem.
Bevalt prima hiero, op een demon 8/1 lijntje.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

bevalt het ?

de mijne niet want zo af en toe heb ik gewoon geen internet meer dan moet ik mijn pc restarten :( en de andere pc heeft nergens last van die erop zit ....

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 21:16:
[...]

bevalt het ?

de mijne niet want zo af en toe heb ik gewoon geen internet meer dan moet ik mijn pc restarten :( en de andere pc heeft nergens last van die erop zit ....
Conclusie: dan ligt het dus waarschijnlijk niet aan je router, maar aan je pc?

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02 13:26

grimson

domeingrommer

Kuhlie schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 17:02:
[...]
Ik niet: m'n tante en twee straatgenoten hebben er één, 1 relatief oude (3,5 jaar oud) en 2 relatief nieuwe (half jaar oud), en alle 3 crashen ze regelmatig, 1 a 2 keer per maand wel.
Verdere info: ze staan in NAT-modus, 1 zit op KPN, 2 zit op BBNed. Allemaal relatief lage snelheden, 512/256 en iets met 1xxx/nogwat.
Tja... al nieuwere firmware's geflashed? Dat is ook niet onbelangrijk gezien het feit dat je nu over eventuele verouderde firmware versies oordeelt.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Verwijderd

Als je kwaliteit wilt met deugdelijke beveiliging en weinig gekloot zou ik voor een Draytek Vigor gaan. Zelf heb ik op verschillende werkplekken met de 2200 (router/switch) en de 2600WE ('modem'/router/switch/accesspoint ineen) gewerkt. Ik ben er zeer tevreden over omdat ik het hele apparaat naar wens kan instellen via overzichtelijke menu's.

Verder bieden de producenten ook nog eens de nodige ondersteuning via internet en via firmware-updates.

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 21:29:
Als je kwaliteit wilt met deugdelijke beveiliging en weinig gekloot zou ik voor een Draytek Vigor gaan. Zelf heb ik op verschillende werkplekken met de 2200 (router/switch) en de 2600WE ('modem'/router/switch/accesspoint ineen) gewerkt. Ik ben er zeer tevreden over omdat ik het hele apparaat naar wens kan instellen via overzichtelijke menu's.

Verder bieden de producenten ook nog eens de nodige ondersteuning via internet en via firmware-updates.
Maar die Draytek's zijn allemaal zo duur?
Of valt dat wel mee?

Verwijderd

Linksys!!! _o_

Snel, stabiel, veelzeidig, goed gedocumenteerd, veel firmware, ook 3rd party firmware, altijd goed!

• Sietse
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:10
Heb zelf de U.S. Robotics ADSL Wireless Gateway, voldoet ook prima; zeker met de laatste firmware. Het ADSL modem dat er in zit gaat tot 12 Mbit, en zal dus die 8 Mbit zeker aankunnen. :)

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
sjah als je zeker goed beveiligd wil zijn en geld speelt geen rol
dan zou ik gewoon een cisco-tje in huis halen
alleen het configureren gaat iets minder soepel met weinig kennis :Y)
mahjah als je veilig wilt internetten en geld geen rol speelt--->wie houd je tegen >:)

www.degroot-it.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bijvoorbeeld al de Draytek 2200WE... icm SpeedTouch Home... zou een Draytek 2600 dan bijvoorbeeld beter zijn, qua kwaliteit en upload snelheid... of maar laten zo??

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
ZyXEL, AlliedData of een SpeedTouch 510v4 nemen is altijd mijn advies.

Geen wireless in je modem of modem router nemen. Neem dan een situatie als:

modem + wireless-router
modem-router + wireless-ap
modem-router + wireless-router

Dan kan je je modem bij je ISRA aansluiten voor de best mogelijke verbinding (qua snelheid en stabiliteit) en op de plaats van het + -je een UTP kabel leggen naar de best mogelijke plek voor een Accesspoint in jou woning/locatie.

Hele setup is uit te breiden met een switch waar nodig natuurlijk.

Mocht je toch voor alles-in-één gaan kijk dan gelijk iets wat VoIP kan doen (zie je nu in e markt komen) wat je wellicht kan gebruiken later dit jaar.

Splitter maakt niet gek veel uit.

[ Voor 3% gewijzigd door bjck op 02-02-2005 23:43 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
bjck schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 23:42:
Splitter maakt niet gek veel uit.
Nou, dat kan je wel zeggen, MAAR de standaard meegeleverde splitter van de KPN zorgt ervoor dat bepaalde draadloze telefoons van de KPN geen lijn meer 'zien'....!!!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 11:17

Pogostokje

* twiet *

degroot schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 22:13:
sjah als je zeker goed beveiligd wil zijn en geld speelt geen rol
dan zou ik gewoon een cisco-tje in huis halen
Dit is inderdaad een hele goeie oplossing. Cisco is een grote jongen op netwerkgebied. Hun spul is bijzonder goed en je kan er ook enorm veel mee. Het zijn echte routers, niet van die goedkope wegwerp routers die je gratis bij al die pakketjes krijgt. Ze doen aan vpn, routingprotocollen en veel meer. Zeker als je een wat uitgebreider thuisnetwerk hebt en zelf iets van netwerken weet (en dan bedoel ik meer dan dat je weet wat een IP adres is) dan is het de #1 oplossing. Je moet wel jezelf verdiepen in de Cisco terminologie, maar dat komt je later zeker nog wel eens van pas als je in de echte bedrijfsnetwerken aan de gang gaat. ;)
Mocht je dat geld of de kennis niet hebben, kijk dan eens naar de Alcatel Speedtouch 608(i), dat is een grote broer van de bekende speedtouch die je overal voor niks krijgt. Deze jongen is voor klein-zakelijk gebruik en is een stuk krachtiger.
Draytek werkt ook prima en ze hebben goede support en een goede geschiedenis, maar als je zelf wat professioneler bent en een keer die 608 of een cisco router gezien hebt dan vindt je draytek maar speelgoed qua mogelijkheden. ;)

Splitters zijn slechts scheidingsfilters, daar valt weinig aan te verbeteren.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 21:19:
[...]

Conclusie: dan ligt het dus waarschijnlijk niet aan je router, maar aan je pc?
Neen een bekend probleem

http://www.draytek.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=661

• bjck
mae-t.net schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 23:47:
[...]

Nou, dat kan je wel zeggen, MAAR de standaard meegeleverde splitter van de KPN zorgt ervoor dat bepaalde draadloze telefoons van de KPN geen lijn meer 'zien'....!!!
Splitters kunnen daarin wel verschillen inderaad. Maar kan ook meer aan het toestel liggen dan aan de splitter (of eigenlijk filter). En het ging over beste splitter voor DSL niet voor telefonie ;)

Verwijderd

Topicstarter
Iemand ervaring met de speedtouch 608... schijnt dat routers tegenwoordig zich verslikken in teveel openstaande connecties e.d. van bijvoorbeeld p2p programma's en bittorrent programma's. Heeft de 608 daar ook last van? Of weten jullie nog hardware routers die er geen last van hebben?? Lees bijna nergens iets over de Speedtouch 608.

De draytek 2200WE blijkt trouwens ook op 5/6mbit op de WAN poort "gecapped" te zijn...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 02:39 ]

• bjck
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 02:08:
Iemand ervaring met de speedtouch 608... schijnt dat routers tegenwoordig zich verslikken in teveel openstaande connecties e.d. van bijvoorbeeld p2p programma's en bittorrent programma's. Heeft de 608 daar ook last van? Of weten jullie nog hardware routers die er geen last van hebben?? Lees bijna nergens iets over de Speedtouch 608.

De draytek 2200WE blijkt trouwens ook op 5/6mbit op de WAN poort "gecapped" te zijn...
Geen ervaring met de 608...

De 2200E was niet gecapped maar was een hardware matige limitatie. Gecapped klinkt alsof het moedwillig is gedaan. Dat is bij mijn weten de enige router (is ook al een van de eerste!) die problemen had met de huidige kabel en DSL snelheden.

Ik lees nog even de start post door:
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 14:12:
Gezien de snelheidsverhoging die nu aan de gang is, en ik de 8/1 variant heb én daarbij ook al in huis de gehele bekabeling vervangen heb, is mijn vraag aan jullie wat de beste ADSL Splitters en ADSL Modems zijn. Maak nu nog gebruik van de SpeedTouch Home en de eerste Alcatel splitter, die grote grijze.

Zijn er dus Splitters die een betere lijn/verbinding op leveren, zo ja, welke?
En welk ADSL Modem raden jullie aan... zijn er bijvoorbeeld modems die de niet beperkt zijn op bij een bepaalde upstream e.d. Of die gewoon een betere verbinding opleveren t.o.v. de SpeedTouch Home??
... de gehele bekabeling vervangen ... in princiepe heb je dan maar 2 kabeltjes van liefst maar een meter vervangen. Optimale situatie voor DSL is modem & splitter direct bij ISRA.

Ethernet kabel vanaf je modem naar ergens in het pand is dan niet zo'n probleem en heeft geen vervanging nodig als die werkt.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

bjck schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 23:42:
Mocht je toch voor alles-in-één gaan kijk dan gelijk iets wat VoIP kan doen (zie je nu in e markt komen) wat je wellicht kan gebruiken later dit jaar.
Kun je dit wat toelichten, welke VoIP diensten denk je aan, door wie geleverd, waar moet je specifiek dan op letten, welk merk/type zal dit ondersteunen etc.

offtopic:
Vandaag wordt mijn tellijn verhuisd, dus morgen kan ik mijn adsl gaan bestellen. Ik moet nog een keuze maken voor modem en wireless AP, dus ik volg dit topic op de voet. Tips welkom :)

Everything is better with Bluetooth

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 07:25:
[...]

... de gehele bekabeling vervangen ... in princiepe heb je dan maar 2 kabeltjes van liefst maar een meter vervangen. Optimale situatie voor DSL is modem & splitter direct bij ISRA.

Ethernet kabel vanaf je modem naar ergens in het pand is dan niet zo'n probleem en heeft geen vervanging nodig als die werkt.
Ik heb wel meer bekabeling vervangen dan alleen die van de ADSL, ook COAX, CAT6, Telefoonkabel, Speaker kabels, stroomkabels, stopcontacten, enz.enz. Het was dus meer échte alles opnieuw bekabelen in het hele huis. Elke kamer heeft nu bijvoorbeeld Gbit lan e.d. Heb trouwens ook de splitter vervangen, door het kleine model ivm ruimte mogelijkheden.

Ik weet dat het niet gecapped is, maar het was laat en kon geen ander woord vinden zo snel ;) , de 2200WE gaat maar tot 6mbit snelheid ook op de WAN poort.

Het is dus meer de vraag of ik dus een SpeedTouch 608 zal kopen, die m'n huidige modem én router vervangt, of alleen een nieuwe router en de SpeedTouch Home gewoon als modem hou. Want ik heb gelezen over de Vigor 2900 en ook andere routers dat ze bij veel connecties van p2p programma en dergelijk snel stoppen. Hier in huis zitter er 6+ PC's op het netwerk, die elk vrij spel hebben zegmaar. En wil dus niet een router hebben die er om de haverklap uit zou (kunnen) klappen, vanwege te veel connecties.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 12:11 ]

• makreel
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Dat cisco idee klinkt wel goed,
het cisco IOS leren kennen kan nooit kwaad,
maar waar koop je zo'n ding?
De webwinkeltjes die ik ken verkopen ze niet.

Verwijderd

er was onlangs een test bij geenstijl volgens mij, die e-tech modems bleken troep te zijn

Kheb nu een zyxel 650 die werkt kei goed en is een dochter product van draytek schijnbaar, dus top kwaliteit. Bij wanadoo gebruiken ze van die bout modems van Sagem, daar zijn altijd problemen mee, mensen moeten gewoon dat beetje xtra betalen voor een multi pc of zelf een goeie kopen.

• makreel
  • Niet online
Mijn e-tech werkt goed.
Cisco's staan ook niet in de pricewatch...

[ Voor 49% gewijzigd door makreel op 17-02-2005 13:05 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wat overigens ook goed wil helpen is een stroomnetfilter ( UPS bijvoorbeeld ) tussen je stroomnet en je ADSL modem te plaatsen.

Heb het zelf ondervonden. Van 105kb/s down naar 115kb/s down gemeten meerdere malen en over langere tijd.

Vermoedelijk omdat er minder vervuiling binnenkomt waar de modem last van heeft.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

mkleinman64 schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 13:08:
Wat overigens ook goed wil helpen is een stroomnetfilter ( UPS bijvoorbeeld ) tussen je stroomnet en je ADSL modem te plaatsen.

Heb het zelf ondervonden. Van 105kb/s down naar 115kb/s down gemeten meerdere malen en over langere tijd.

Vermoedelijk omdat er minder vervuiling binnenkomt waar de modem last van heeft.
Dit is de eerste keer dat ik zoiets hoor wat betreft de werking van een modem.
De meesten hier dwalen een beetje af van de vraag van de TS.
Deze wil namenlijk weten wat de beste splitter is en de beste modem om het maximale uit zijn verbinding te halen.
Alleen is het zo dat dit alleen niet voldoende is om een goede verbinding te realiseren.
Ik haal ook niet het maximale uit mijn alcatel510 terwijl ik qua omstandigheden gewoon uitstekend zit (743 meter van centrale)
Kijk bijvoorbeeld eens naar de afstand van de aansluiting naar de centrale.
Hoe groter de afstand is hoe slechter je verbinding kan worden.
Dan komt de kwaliteit van het koper nog eens een keer kijken wat in de grond ligt.
Ik lees bijvoorbeeld dat mijn modem icm een isdn aansluiting maximaal 640kb upstream aankan terwijl ik nu al op meer zit dan die 640kb.

Persoonlijk zou ik kiezen voor bijvoorbeeld een modem waarop de provider ook support geeft.
Bij storing kan je dan gewoon de helpdesk raadplegen die je eventueel verder op weg zullen helpen.
Wanneer je in bezit bent van een voor hen onbekend merk zal deze support vervallen en kan je het zelf uitzoeken.
Dus wat ik de TS aan zou raden is het volgende.

1. Kies een modem uit waarop je support krijgt van je provider.
2. Lees revieuws hier op GOT over de ervaringen.
3. Maak een keuze aan de hand van de ervaringen van medetweakers.
4. De splitter is in dit opzicht niet echt van belang heb zelf ook nog een oude en werkt uitstekend.

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek nu dus alleen nog een stabiele hardware Router (of eventueel ADSL Modem/Router), welk niet down zou kunnen gaan, vanwege een te groot aantal connecties. Probleem is zo'n beetje dat bijna elke Router én ADSL Modem/Router, welke hier op het forum besproken worden, wel problemen heeft met veel connecties.

Cisco's schijnen erg stabiel te zijn. Maar zijn er nog meer die ook heel stabiel draaien onder een grote druk/aantal verbindingen? Zit nog steeds met de SpeedTouch 608, Vigor 2900, 3Com 3CRWE554G72T in m'n hoofd. Maar ook de 3Com en Vigor zijn niet vrij van problemen wat dat betreft. Dus als iemand nog een suggestie heeft? Een software router zie ik niet zitten. Ben écht op zoek naar een hardware oplossing.. denk aan de 200-250 euro max voor een stabiele goede router of modem/router. Dus als iemand nog een suggestie heeft.... of een idee hoe de SpeedTouch 608 presteert.. dan hoor ik het graag.

• makreel
  • Niet online
volgens mij heet wat jij wil traffic shaping.
bekijk bijvoorbeeld het linksys printscreen plaatje op:
http://www.dslreports.com/forum/remark,12404814

[ Voor 61% gewijzigd door makreel op 18-02-2005 09:01 ]

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:37

rally

Deyterra Consultancy

Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 17:12:
of een idee hoe de SpeedTouch 608 presteert.. dan hoor ik het graag.
Ik heb er een tijdje geleden eentje bij een klant van me neergezet. Mooie, nette en stabiele modem.

Snelheid (donw/up): 7616/896. Keurige waarden dus. Hij loopt in ieder geval stukken beter dan de "oude" SpeedTouch modem (je weet wel... die antieke ;) )
Ook het aantal connecties wat hij aankan lijkt dik in orde.

http://www.deyterra.com

Verwijderd

Topicstarter
rally schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 09:02:
[...]
Ook het aantal connecties wat hij aankan lijkt dik in orde.
Als ik vragen mag, hoe zag het netwerk daar eruit ongeveer, qua aantal computer en de load die de router te verduren kreeg? In welk opzicht lijkt het aantal connecties dik in orde (hoe getest)?

Verwijderd

Topicstarter
Even een update en ook een tip. Ik heb inmiddels een nieuwe router en modem gekocht voor m'n 8mbit lijn. Eerst had ik dus een SpeedTouch Home icm een Draytek 2200WE.
Eerst had ik 2 maanden terug de Draytek 2200WE vervangen voor de D-Link DGL-4300. Ik ging van 650kB/s naar 750kB/s. De bottleneck van 6mbit op de wan poort van de 2200WE had ik dus niet meer. Tevens kan de DGL-4300 nagenoeg een onbeperkt aantal connecties aan en heeft ook voor gaming een leuk aantal features.
Vervolgens heb ik 2 weken geleden de SpeedTouch Home vervangen door een SpeedTouch 516 (ADSL2+ compatible) modem. Hierdoor alleen ging m'n download nog eens met 100 kB/s omhoog. Dus van 750kB/s naar 850kB/s.

Dat de router, de draytek een beperkende factor was op de WAN poort, wist ik al, maar dat de SpeedTouch Home ook een beperkende factor was op een 8mbit lijn, wist ik nog niet. Dus voor de mensen die wellicht ook rond de 750kB/s met hun SpeedTouch Home (of vermoeden dat er meer potentie in de verbinding zit), is het wellicht een tip om ook eens te kijken naar een nieuw/ander modem. Ik wil niet beweren dat het voor iedereen zal uitmaken of er 100kB/s meer uit kunnen halen, want afstand tot de centrale en dergelijke spelen ook een rol bij de snelheid (ik zit op ~1600m), maar bij mij was er dus een duidelijk - onverwacht - verschil bij het omwisselen van de SpeedTouch Home voor de SpeedTouch 516.

Metingen gedaan met verschillende 100mb.bin + 1gb.bin files én speedtest.nl

STHome -> Draytek -> PC = ~650kB/s
STHome -> D-Link -> PC = ~750kB/s
STHome -> PC = ~750kB/s

ST516 -> Draytek -> PC = ~650kB/s
ST516 -> D-Link -> PC = ~850kB/s
ST516 -> PC = ~850kB/s

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2005 13:57 . Reden: correctie ]

Pagina: 1