Nieuwe CPU op Asus A7M266, BIOS vooraf updaten?

Pagina: 1
Acties:

• non-sens
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

non-sens

Voor meer foto's:

Topicstarter
Onlangs heb ik de proc op mijn ASUS a7m266 mobo gefried en nu moet er dus een nieuwe op.
Op de site van ASUS heb ik gekeken welke processors ondersteunt worden door dit mobo. De ondersteuning van de "nieuwere" processors is afhankelijk van de bios versie die geinstalleerd is.
Nu de PC niet meer wil booten zonder processor kan ik ook niet checken welke bios versie erop staat, dus ga ik er maar vanuit dat er een oude versie op staat.

Wat gebeurd er als ik er een Duron opzet die nog niet ondersteunt wordt door de oude bios? Zal de PC helemaal niet booten, of zal de Duron gewoon lager geclocked worden dan eigenlijk mogelijk zodat ik daarna de bios kan updaten?
Ik vind het namelijk zonde om een Duron 950 (die wel ondersteund wordt door de oudste bios) aan te schaffen terwijl een 1600 ook had gekund.

Canon 350D | Canon 18-55 3.5-5.6 | Canon 50mm 1.8 mkII | Sigma 70-200 F2.8 EX APO HSM

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Normaliter zal de PC gewoon booten en zal de BIOS miepen dat de CPU onidentificeerbaar is en dus op failsafe snelheid draait :) Anders kun je de BIOS altijd bij een zichzelf respecterend PC-boer danwel elektroboer laten flashen.

• hellegers
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-09-2009

hellegers

www.foksuk.nl

Ergens gaat er bij mij een belletje rinkelen dat WINXP niet ieder proc wissel slikt, ff uitzoeken of van 100 fsb naar 133 kan?
voor je bios mag het niet uitmaken die flasch je daarna ook nog wel

AMD Athlon XP 2600, abit nf7 , 2x 256 crosair platinum pc 3200, ti 4200 64mb DDR, 80 gig seagate HDD, 40x liteon brander, 16x liteon DVD,in een lian li pc-60 kastje met een enermax

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:43
WinXP geeft nix om CPUs, tijd terug nog upgrade gedaan:
Duron 750
SiS730S mobo met alles onboard
Geforce4MX440
20GB Maxtor disk

naar dit:
Athlon XP 2500+
Asrock K7S8X (sis746FX)
Geforce4MX440
80GB WD disk

windows XP vond een nieuwe USB 2.0 controller en verder deed ie niet moeilijk, hardware van SiS is enorm backwards compatible, dus dat moest gewoon goed gaan. Had nml reinstall gedaan op dat ding en twee weken later wilden die mensen een PC upgrade.

Wat betreft BIOS:
Toen ik op bovenstaande bord een duron 1200 prakte (wat ie niet ondersteunt), kreeg ik vastlopers omdat de juiste registers niet aangezet werden op de CPU. Met intensieve harddisk operaties (filesystem check bijvoorbeeld :X) liep dat ding gewoon muurvast. L1 en L2 cache uitzetten hielp in dat geval, maar ja, dan kan je net zogoed een Celeron 266 gebruiken, zelfs die is sneller :|

L1 en L2 cache uitzetten in BIOS en dan flashen zou moeten lukken iig. Nu alleen hopen dat dat bord boot met een niet herkende CPU.

Verwijderd

niet altijd waar, zie: http://cquirke.mvps.org/sp2intel.htm

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:36

rapture

Zelfs daar netwerken?

Check of je huidige BIOS de nieuwe cpu ondersteund? Indien nee, dan zien of de nieuwere BIOS-versies de nieuwe cpu ondersteund? Ja, dan zeker flashen. Bovendien kan er met het flashen weinig verkeerd gaan.

Als je te grote verbouwingen in je computer doet, dan herkent Windows XP het niet meer. Activatieprobleem, als je het mobo of andere belangrijke onderdelen vervangt. Dan het boeltje formatteren en verse installaties.

[ Voor 35% gewijzigd door rapture op 03-02-2005 10:14 ]

Verwijderd

Dat is niet van toepassing op het moederbord en cpu van de TS. Een onbekende CPU zal in zijn geval dus waarschijnlijk resulteren in wat BalusC beschrijft. Zoiets heb ik eens gehad met een heel oud type Celeron (1700 MHz, s423 geloof ik) op een Asus moederbordje met SiS chipset. Die draaide toen failsafe op 800 MHz voor de BIOS-update.

• non-sens
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

non-sens

Voor meer foto's:

Topicstarter
Thanx voor de antwoorden tot dusver.
Maar ik heb nog een vraag: Een Athlon XP (palomino) werd door de oude bios nog niet ondersteunt, maar na een upgrade zou het mobo dit wel moeten herkennen. Wat zou er nu gebeuren als ik er een Athlon XP in prik? Is deze proc te verschillen van een Duron en een gewone Athlon om in ieder geval te booten?

Canon 350D | Canon 18-55 3.5-5.6 | Canon 50mm 1.8 mkII | Sigma 70-200 F2.8 EX APO HSM

Pagina: 1