Kan de geest het lichaam doden?

Pagina: 1
Acties:
  • 337 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021
Kan een droom je doden? En pure angst buiten een droom?

Dit vroeg ik me laatst dus af. Ergens staat me vaag iets van bij dat ik er ooit van gehoord heb, buiten de Nightmare on Elms street films natuurlijk ;), maar dat zou net zo goed ook een broodje aap kunnen zijn.

Ik bedoel, we kennen allemaal wel de spasmen die zo heftig zjin dat je er wakker van wordt. Je droomt dat je struikelt en al spartelend om jezelf op te vangen wordt je wakker. Ook het zweten, de gejaagde adem en je bonkende hart na het ontwaken uit een nachtmerrie geeft aan dat zelfs in onze periode van rust de geest het lichaam kan laten denken dat het gewoon dingen aan het doen is alsof het niet aan het rusten was. Stel eens dat je niet wakker geworden was...

Buiten hartpatienten en dergelijken die wellicht gestorven zijn aan hun overactieve hart tijdens een nachtmerrie, is er ooit bewezen dat geheel gezonde mensen gestorven zijn door een droom of uit pure angst IRL?

Ik heb geprobeerd te googlen, maar dat schoot niet echt op. Verhalen over mensen die bang zijn voor de dood, mensen die dromen over de dood en mensen die dromen over moordenaars vind ik genoeg, echter niet waar ik naar zoek...

Flap

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik weet niet wat je precies onder geest verstaan,
maar (angst)gedachtes kunnen zeer zeker wel doden. Daar was nog onlangs een reportage ver geweest op Discovery, (steek je nog wat van op :P ).
Zal eens kijken of ik er wat van kan terugvinden.

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:52

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Vind de kombinatie topic titel en startpost nogal verwarrend.

Volgens mijn opvatting bepaalt de Geest wanneer het tijd is om te vertrekken en het stoffelijklichaam gewoon achter te laten.

Verder zou je eerst moeten onderzoeken of mensen, buiten dromen om, door angst zo maar dood neer kunnen vallen.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10-2025

Collaborator

You! Cake or Death?

KroontjesPen schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 11:22:
Verder zou je eerst moeten onderzoeken of mensen, buiten dromen om, door angst zo maar dood neer kunnen vallen.
Volgendsmij was dit al bewezen, je lichaam maakt stoffen aan als je bang bent (soort kalmeringmiddel) en teveel daarvan (of elke andere stof) kan dodelijk zijn.

Maar de hoeveelheid moet zo hoog zijn dat het alleen in zeer extreme gevallen gebeurt

zo overleden mensen vroeger in de oorlog ook als hun been werd geamputeerd, niet door de verwonding, maar puur door de pijn.

Er zit dus wel een verband tussen.

This space is occupied

Verwijderd

Hoe wou jij aantonen dat een doodsoorzaak een droom was? Dit zal ook wel de reden zijn dat je hier nooit iets over hoort.

Dat je kan sterven van angst is welbekend, alhoewel ik moet toegeven dat feitelijk links even zoeken zijn. Dit kan varieren van hartfalen tot overdosis van lichaamseigenstoffen. Het meest bekend is wel het stoppen van de ademhaling bij een paniekaanval. Als deze lang genoeg aanhoudt dan ga je er van tussen.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik denk dat je niet kunt sterven van angst of pijn alleen. Er is altijd een fysiologisch/psychische interactie die misschien leidt tot een hartstilstand.

Welk mechanisme kan er anders achter zo'n dood schuilen? Je kunt worden gedwongen te stoppen met ademen waarna je de zuurstof in je hart verbruikt en er weldra mee stopt. Je kunt een hartstilstand krijgen en dan kun je het zuurstofrijke bloed niet meer rondpompen. Dan kun je nog je hoofd verbrijzelen of andersinds je hersenen zodanig beschadigen dat het geen bewustzijn meer toestaan. Meer keus is er niet, of wel soms?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
Er is altijd een fysiologisch/psychische interactie die misschien leidt tot een hartstilstand.
ik geef atheist gelijk :) het zou natuurlijk kunnen dat je droomt dat je valt/neergestoken oid wordt, en dat je wakker wordt met een hartaanval... ook heb ik gehoord dat er mensen gewoon echt vast blijven in een droom; dus echt niet meer wakker worden..

you had me at EHLO

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

TheNymf schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 11:59:
...ook heb ik gehoord dat er mensen gewoon echt vast blijven in een droom; dus echt niet meer wakker worden..
Dit doet me herinneren aan de film The Cell uit 2000. Behoorlijk goeie film (imho natuurlijk) over de comateuze toestand van een jongetje, en over de geest van een moordenaar die door een klap tegen een tafel of kast in z'n keuken in coma raakt. Door in hun geest 'te gaan' simpelgezegd, kan men proberen te communiceren en bepaalde dingen achterhalen.

In het verlengde daarvan denk ik dat de geest in uitzonderlijke toestanden een enorme macht over het lichaam heeft, die mogelijk de dood tot gevolg kan hebben, zoals met eerder genoemde angst of pijn. Eenzelfde macht is ook mogelijk door adrenaline, waardoor het lichaam in korte tijd uitzonderlijke prestaties boven de normale fysieke limieten kan behalen. Echter, ook voor adrenaline geldt dat wat eerder werd gezegd: teveel is dodelijk ;)

LinkedIn
Instagram

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Je gemoedstoestand helpt bij je gezondheid:
Kankerpatienten die eigenlijk meer dood dan levend zijn, wordt toch verteld dat ze een overlevingskans hebben.
Hierdoor gaan ze zich beter voelen,en is het lichaam sterker.
En daardoor bestaat de kans dat ze toch herstellen,cq het langer volhouden.

Als je geen zin meer hebt in het leven, zal je lichaam ook minder sterk zijn/sneller opgeven.
Of het echt kan door "een simpele droom" weet ik niet, maar de geest is sterker dan het lichaam.
Het is niet ondenkbaar

Verwijderd

Soms denk ik wel eens als je een droom hebt gehad met een bijna dood ervaring, dat je door het oog van de naald bent gekropen. Je word wakker net voordat je te pletter valt bijvoorbeeld. Stel nou eens dat je droomt dat je neer komt, is het dan over? Of dat iets met zoals jij het noemt je geest te maken heeft weet ik niet.

• Mender
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-07-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 12:39:
Soms denk ik wel eens als je een droom hebt gehad met een bijna dood ervaring, dat je door het oog van de naald bent gekropen. Je word wakker net voordat je te pletter valt bijvoorbeeld. Stel nou eens dat je droomt dat je neer komt, is het dan over? Of dat iets met zoals jij het noemt je geest te maken heeft weet ik niet.
Volgens mij wordt je altijd net voor zo'n moment wakker omdat je zoiets niet kunt verwerken. Zo had ik laatst een droom waarin een vriend van mij een ongeluk met een brommer kreeg en hij belande achter de bosjes, ik wist dat het ongeluk zo erg was dat hij ging sterven. Maar toen ik naar hem toe rende werd ik net voor het moment wakker dat ik hem zou zien liggen. Dat komt denk ik omdat dat niet kunt verwerken of omdat je het nog nooit hebt meegemaakt.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-12-2025

Nik

Ik denk soms ook wel eens dat doodgaan hetzelfde is als "eindeloos dromen". Zo'n gevoel heb ik... ik weet niet waarom, maar ik denk gewoon dat dus doodgaan voelt alsof je aan het dromen bent, en daarna gewoon in slaap valt (oftewel, je merkt er niets van).

Maar, dood gaan van dromen, tja, het lijkt me wel een enge ervaring. Misschien niet als je gewoon een nachtmerrie hebt, maar als je écht wakker wordt na je nachtmerrie, en vervolgens een hartaanval krijgt, tja, lijkt me heel eng...

Maar we zullen het nooit te weten komen, de dood is voor ons iets wat we kennen als "levenloos". Meer niet.

Verwijderd

Doet mij een beetje aan the matrix denken, ze worden ingeplugd, krijgen in hun gedachten messyeek en beginnen irl te bloeden enzo.
Het is zeker dat als je hersenen er mee kappen je dood bent, ze moeten bloeddruk, ademhaling enzo allemaal plaats doen vinden.

hypothese: als je pijn hebt word deze door een deel van de hersenen gevoeld waardoor je bv bij een amputatie niet over je voledige denkcapaciteit beschikt.
als je nu extreem veel pijn hebt worden er ook de vitale delen onbruikbaar en stopt je hert enzo.

Verwijderd

@berzoid

Een aantal elementaire functies in het lichaam worden door de lagere hersenen geregeld en daarvoor hoef je niet te denken, het gebeurt onderbewust, noch wordt het door enige vorm van hoger hersencapiciteit beinvloed.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 20:31:
@berzoid

Een aantal elementaire functies in het lichaam worden door de lagere hersenen geregeld en daarvoor hoef je niet te denken, het gebeurt onderbewust, noch wordt het door enige vorm van hoger hersencapiciteit beinvloed.
Uhm.. volgens mij kun je daar best wel controle op uit oefenen. Zo kunnen diepzeeduikers zichzelf mentaal voorbereiden voor een duik door hun hart minder snel te laten kloppen. En ergens heb ik in een televisieprogramma gezien hoe een monik een vochtige handdoek gewikkeld om zijn lichaam laat verdampen in een omgeving beneden het vriespunt.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-12-2025

HeepH

Dope Rapper

ik had laatst een droom dat ik neergeschoten werd, in mijn hart, en toen ik wakker werd had ik nog pijn in de buurt van mijn hart...best eng :+

Ik denk dat je door iets dat je geest doet, je wel dood kan gaan ja....

http://specs.tweak.to/16495

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:52

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 12:39:
Door dat ik soms weet dat ik in een droom zit, lucide dromen, heb ik daar eens een proef mee gedaan. Was er 200% zeker van dat ik droomde en heb me toen uit een dakraam, 3 hoog, laten vallen. Heb de grond echter niet gehaald. Denk nl dat het onderbewustzijn dit niet kan laten beleven in een droom omdat het er nog niet is opgenomen.
HeefStan schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 13:38:
ik had laatst een droom dat ik neergeschoten werd, in mijn hart, en toen ik wakker werd had ik nog pijn in de buurt van mijn hart...best eng :+

Ik denk dat je door iets dat je geest doet, je wel dood kan gaan ja....
Wat denk je van het happen in een stuk zeep als je droomt en daarna gelijk wakker wordt. Jakkes :r . :)

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Verwijderd

Het lichaam staat altijd in contact met je geest. Als je ziek bent of ziek gaat worden zal je altijd enge dromen hebben. Als je lichaam in orde is dan droom je meestal niet! Dus wat ik denk dat het lichaam beveelt wat je droomt en niet andersom. Je geest kan je nooit doden maar het lichaam sterft en de geest volgt. :)

Verwijderd

Het kloppen van het hart is geen elementaire lichaamsfunctie. Klinkt raar, he :) Je hersenen sturen een signaaltje naar de hartspier zodat het geheel klopt. Dat sturen van het signaaltje is de elementaire functie. Ik ben geen arts maar zo is het me eens uitgelegd door een internist.

Bij ieder mens zit er een bereik in hoe vaak het hart kan kloppen per minuut. Dit kun je beinvloeden zoals al aangegeven, dezelfde duikers die diepzee gaan, ademen ook via vloeistof die in de longen wordt gebracht, ook iets compleet onnatuurlijks. Conditionering van het lichaam is hierbij natuurlijk nodig.

Dat wat die monnik kan kan ik ook, zolang het niet mijn handen of voeten zijn waar je de doek op ligt. Ik herinner mij nooit dromen maar kennissen en vrienden hebben mij vaak genoeg verteld dat ze in een droom dood gingen. Ze leven nog steeds.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:09
Dat kan. Neem nu hevige stress. Stress kan hoge bloeddruk en dus vaatbreuken en dus de dood veroorzaken, en volgens een hormonaal/chemisch proces kankervorming stimuleren (die dan ook weer tot de dood kunnen leiden).

Dood door een nachtmerrie/pure angst, kans schat ik klein in. Hoewel door een bepaalde hormonale stoot of chemisch proces er vanalles in gang gezet kan worden, gaat hier meestal nogal wat tijd overheen tot de dood intreed, en dat is het nog maar de vraag of het nu kwam omdat je die ene enge film hebt gezien, of er gewoon een roekeloos leven op na houd. Dat laatste heeft natuurlijk ook een oorzaak in de 'geest' en kan ook de dood veroorzaken,

IMHO is dit nogal een vaag topic. Het is maar net wat je geest noemt en maar net hoeveel factoren je meeneemt voor het bepalen van gedrag.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Volgens mij worden de impulsen die het hart laten pompen in de sinusknoop opgewekt en niet in de hersenen.

http://www.mijnhart.be/pa...art/anatomie/anatomie.htm

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Ik heb op school altijd geleerd dat een aantal elementaire functies in het lichaam door de lagere hersenen worden geregeld (zonder er bij na te denken). De spieren van het hart echter zijn van het type dat door de 'normale' hersennen wordt aangestuurd. Hierdoor zou je dus in theorie je hart kunnen laten stoppen/sneller laten gaan op dezelfde manier als je je armen beweegt.
Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 03:46:
[...]
Uhm.. volgens mij kun je daar best wel controle op uit oefenen. Zo kunnen diepzeeduikers zichzelf mentaal voorbereiden voor een duik door hun hart minder snel te laten kloppen.
Ja, maar dat kun je zelf ook, ga maar eens heel rustig diep in en uit-ademen . Je zult dan zien dat je hartslag na een tijdje vanzelf omlaag gaat.Maar dat is niet omdat je bewust je hartslag aan het regelen bent, maar omdat doordat je heel rustig aan het in/uitademen bent je hart zich hierop aanpast. Je hart merkt dan nl dat het zich niet hoeft in te spannen en zal vanzelf rustiger gaan kloppen.

[removed]

Verwijderd

De diepzeeduikers die zonder lucht duiken bereiden zich bij mijn weten juist voor door een toestand van hyperventilatie op te wekken.

Tevens zijn de longblaasjes van veel diepzeeduikers "lek" waardoor er als het ware extra lucht in de longen loopt zodat ze een veel grotere longcapaciteit hebben.

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:51
@Heefstan: Gelukkig vind je het grappig, Ik denk dat je gewoon last had van je hart (of daar in de buurt).

Mij is opgevallen in de dromen die ik heb gehad, dat de werkelijkheid (dit noem ik maar als ik wakker ben) rustig overgaat in de droom of eerder andersom.
vb:
Als ik wakker wordt gemaakt door iemand anders dan gebeurt er in de droom dat iemand tegen mij aan het schreeuwen is.
vb:
Een andere droom was dat ik met weinig kleren aan door de sneeuw liep en het ontzettend koud had. Toen ik wakker werd bleek dat het deken naast mijn bed lag.

Op één of andere manier reageerd je droom(geest) op hoe je je lichamelijk voelt. Bv met ziekte kan ik nooit goed slapen en heb ik hele nare dromen.

Ik kan me voorstellen dat als je ergens vanaf valt in je droom dat je in paniek raakt, wat kan leiden tot een hartaanval. Ik denk alleen wel dat je van te voren wakker wordt.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 22:28:
De diepzeeduikers die zonder lucht duiken bereiden zich bij mijn weten juist voor door een toestand van hyperventilatie op te wekken.

Tevens zijn de longblaasjes van veel diepzeeduikers "lek" waardoor er als het ware extra lucht in de longen loopt zodat ze een veel grotere longcapaciteit hebben.
Een techniek die in mindere mate ook door snorkelaars gebruikt word, vlak voor je onderduikt snel ff een zuurstof reserve op bouwen en wat meer co2 uit de bloedbaan verwijderen. Hierdoor zing je het langer uit, maar loop je wle het risico dat je ademhalingsprikkels te lang uitblijven, waardoor je zuurstofniveau onder die van het minimum daalt en je je bewustzijn verliest.....
Plint schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 13:19:
@Heefstan: Gelukkig vind je het grappig, Ik denk dat je gewoon last had van je hart (of daar in de buurt).

Mij is opgevallen in de dromen die ik heb gehad, dat de werkelijkheid (dit noem ik maar als ik wakker ben) rustig overgaat in de droom of eerder andersom.
vb:
Als ik wakker wordt gemaakt door iemand anders dan gebeurt er in de droom dat iemand tegen mij aan het schreeuwen is.
vb:
Een andere droom was dat ik met weinig kleren aan door de sneeuw liep en het ontzettend koud had. Toen ik wakker werd bleek dat het deken naast mijn bed lag.
Als ik gedurende mijn REMslaap abrupt wakker word gemaakt, dan 'droom' ik gewoon door, zeker bij oplopend slaaptekort. Dan denk ik zaken die compleet onlogisch zijn en prevel ik complete bullshit, en buiten mijn controle om.

Soms heb ik ook weleens dat ik weet dat ik droom, kort daarna ben ik dan ook wakker. Maar heel even kon ik gewoon mijn dromm beheersen, wetende dat ik droom :)

[ Voor 9% gewijzigd door Rey Nemaattori op 23-02-2005 14:53 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Heb jaren geleden gedroomd dat ik aan het rennen was, zo een 10min lang (in mijn droom dan) en ik werd moe en uitgeput wakker :D

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:49

M-ThijZ

Riding on Rails

Plint schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 13:19:
Op één of andere manier reageerd je droom(geest) op hoe je je lichamelijk voelt. Bv met ziekte kan ik nooit goed slapen en heb ik hele nare dromen.
Dat denk ik inderdaad ook. Als je droomt en je lichaam vangt op dat moment signalen op, dan wordt dat doorgegeven in je droom (tot op zekere hoogte). Zelf ik heb ik bijv. wel eens gehad dat mijn wekkeradio afging terwijl ik droomde, op dat moment hoorde ik het geluid wel maar werd het in mijn droom vertaalt naar een ander signaal (wat precies herinner ik me niet meer). Ik sliep dus gewoon door de wekker heen totdat mijn moeder me wekte (wel zo liev) door mijn naam te roepen, dat werkt als trigger voor een speciaal interrupt om te ontwaken.
Op die manier heeft het lichaam (signalen) dus invloed op de geest/droom, maar inderdaad maak ik ook wel eens wat bijzonders mee in een droom en gebeurt er iets dat ik niet kan verwerken. Op dat moment wordt ik zwetend wakker. Wat dan invloed op wat heeft weet ik ook niet.

• De Bij
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Lees het boek "huiveringen" van Dean koontz. Het is fictie maar gebaseerd op de wetenschap

check mijn webshop!

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-11-2025
Ze kunnen wel een hartaanval in een droom krijgen omdat ze in de droom schrikken. Antwoord op deze vraag is dus ja.

• JPR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06-2024

JPR

Mijn opa heeft eens een operatie in het ziekenhuis gehad (where else),
simpele operatie, wel volledig onder verdoving.

Tijdens het bijkomen stonden twee artsen bij zijn bed te praten over voetbal.
Blijkbaar ging het niet zo goed met het team waar ze supporter van waren,
en ze gebruikten blijkbaar voornamelijk termen als "het wordt niets meer",
en "het is afgelopen".

Blijkbaar pikte het onderbewustzijn van mijn opa deze woorden op, en
linkten dat aan het resultaat van de operatie. Ze hebben 'm het op tijd
op de intensive care kunnen krijgen, want hij was per direct bezig gegaan
met doodgaan.

Daarnaast schijnt de geest erg gevoelig te zijn voor zaken die hij/zij niet
snapt. Bij schotwonden met hogesnelheidskogels weet de geest niet waar
door dat gat ontstaan is, krijgt een blue screen, raakt in een shock, en
daardoor ga je uiteindelijk dood, zonder dat de wond opzich dodelijk is.

Dus ja, volgens mij kan de geest het lijf doden, in ieder geval laten ophouden
met leven.

Verwijderd

Volgens mij is angst een lichamelijke reactie en geen geestelijke.

Verwijderd

Ik geloof dat dromen dingen verwerken die je overdag meemaakt of nog niet volledig verwerkt hebt. Ook geloof ik dat dromen ( niet alle dromen) absoluut een symbolische betekenis kunnen hebben. Het gaat dan om de boodschap. Als je droomt over dood gaan zou dat symbolisch kunnen betekenen: een einde van bijvoorbeeld oude gedachtes/gewoontes, dit betekent ook een begin van een nieuwe aanpak ( als voorbeeld) . Dus in de droom gaat het erom dat je om een of andere reden de angst voor de dood voelt ( of niet) en dan is de message 'clear'. Je hoeft niet perse echt te zien dat je dood bent. Zoals bij een val naar beneden: voordat je op de grond terecht komt wordt je wakker. Het gaat om het idee van de dood.
Maar ik geloof eigenlijk wel (en dit is nieuw voor me, erg interesssant! :) ) dat iemand met een bijzonder slecht hart wel zou kunnen sterven door een droom die zorgt voor een hevig hartritme.
Of je ook zou kunnen sterven als je in je droom om een reden niet meer door ademt.. . Ik denk dat dat niet kan omdat je lichaam wat het in en uit ademen elkaar stimuleren onbewust..

groetjes,

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

De bewuste geest is niet sterk genoeg om het lichaam te doden zonder hulpmiddelen.

Probeer je adem maar eens zo lang in te houden dat je buiten kennis dreigt te raken: dat lukt niet, hoe groot je wilskracht ook is.

Onbewust weet ik niet bij een gezond lichaam, ik kan mij best voorstellen dat mensen met hart- en longproblemen kunnen overlijden door heftige dromen (schrikken -> hartstilstand of heftige hyperventilatie), maar als je gezond bent kom je niet verder dan een verhoogde hartslag en een versnelde ademhaling en zweten.

[ Voor 3% gewijzigd door Resistor op 28-02-2005 17:18 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Resistor schreef op maandag 28 februari 2005 @ 17:17:
De bewuste geest is niet sterk genoeg om het lichaam te doden zonder hulpmiddelen.

Probeer je adem maar eens zo lang in te houden dat je buiten kennis dreigt te raken: dat lukt niet, hoe groot je wilskracht ook is.
Ja zeker wel. Door te hyperventileren kun je tijdelijk het co2 niveau omlaag brengen. ALs je dan te lang je adem in houd blijft er onvoldoende zuurstof over om het bewustzijnte handhaven en in het ergste geval...te weinig zuurstof om de ademhalingsspieren

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:15
Toevallig stond er een leuk artikeltje over dit onderwerp in bionieuws (vakblad voor biologen, van de nibi, zie ook http://www.bionieuws.nl). Dat artikel staat helaas pas over 3 maanden online, maar ik kan me een voorbeeld herinneren waarmee het begon.

Een man in India was ter dood veroordeeld, een openbare executie stond hem te wachten. Aangezien dat nogal een schande is/was daar deed een arts hem het volgende voorstel: ipv de openbare executie laten we je in besloten omgeving doodbloeden, het geheel zou pijnloos verlopen.

De man werd vervolgens geblindoekt op een bed gelegd waaraan zakjes met water waren bevestigd. De arts maakte kleine sneetjes in handen en voeten en men liet de zakjes water langzaam leeg druppelen, tevens ging iedereen in de ruimte steeds zachter fluisteren en werd de druppel frequentie van de zakjes langzaam opgevoerd. Na een tijdje was de ter dood veroordeelde overleden, zonder dat er een druppel bloed gevloeid had.

Het artikel gaat verder over het nocebo effect, dat is het tegenovergestelde van het placebo effect, het effect dat je jezelf ziek en dus ook dood kan "denken". Hierbij worden een aantal voorbeelden aangehaald, maar het blijkt mogelijk dat je jezelf via een stressreactie zoveel schade aan de hartspier berokkend dat je overlijdt.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Pagina: 1