Toon posts:

[Crash] Radeon 9800 PRO

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een spel op een fatsoenlijk grafisch niveau wil spelen, kapt mijn computer er al snel mee. Hoogstwaarschijnlijk ligt dit aan de grafische kaart, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe en waarom. Ik heb al heel vaak gezocht wat het probleem kan zijn, maar nog steeds heb ik geen idee. Ik hoop dat iemand me kan helpen om het op te lossen of duidelijk te maken wat het probleem is.

Mijn specs:
Pentium 4 2,8GHz met 800MHz System Bus
Asus P4P800 moederbord (Intel 865PE Chipset; 800MHz FSB; Dual DDR 400)
Corsair TWINX 512 (2x256) 3200 LL
Sapphire ATi Radeon 9800 PRO Atlantis (128MB DDR memory)
Western Digital WD800JB-00DUA3 (Ultra ATA?)
17" MEDION monitor (TFT) MD6155AN
(Uiteraard heb ik voor mijn 3d-kaart en moederbord de nieuwste drivers geinstalleerd)

De hangups (ik weet trouwens niet eens of dit wel de juiste term is) gebeuren als ik spellen op een redelijk tot hoog niveau speel. Als ik alles op het laagste van het laagste zet, gaat het goed. Maar dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling.
Laatst heb ik even 3dMark05 gedraaid. Deze houdt het -met de standaardinstellingen- nog geen minuut vol. Ook is het opvallend dat ik, met een systeem als dit, in 3dMark05 een FPS krijg van +/- tussen de 5 en de 12 (!).

Wat er gebeurt is het volgende. Na een aantal minuten tot een halfuur 'bevriest' het spel, het geluid blijft doorgaan. Een paar seconden hierna gaat het scherm meestal op zwart. Weer een paar tellen hierna krijg ik het "out of sync" logo op mijn beeldscherm. De enige optie die je nu hebt is een hard reboot.
Nadat de computer is gecrasht heeft alles wat met 3d te maken heeft tientallen witte spikkels door het beeld. Heel irritant. Na een gewone reboot is dit verholpen. Vervolgens ga ik even twee minuten Half-Life 2 spelen en ik ben weer aan het begin van deze alinea.

Mijn vraag is: heeft iemand enig idee waar dit aan ligt en wat ik er eventueel aan kan doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2005 10:32 ]

Verwijderd

voeding?

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Waarschijnlijk wordt je kaart te warm, check eens of de ventilator nog wel goed draait. Probeer het eens met je kast open, of met een tafelventilator op je kast gericht.

Verder is 5-12 fps in 3dmark05 normaal voor jou systeem hoor :)

Verwijderd

Koeling.....

Verwijderd

als ik jou was zou ik maar eens even naar de koeling van je grafische kaart kijken, lijkt erop dat de koeler die er nu op zit van sapphire(zijn meestal goedkope pruldingen) niet helemaal meer goed en lekker loopt... je zou eens kunnen kijken voor een zalman vf700cu ofzo , koelen goed en fluisterstil..

succes :9

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft voeding: ik heb een Chieftec HPC 360 202 (360 Watt dus). Dit moet toch wel goed het systeem kunnen trekken? Zoveel randdingen heb ik er nou ook weer niet bij.

De ventilator van de kaart zelf draait prima. Misschien is het wel zo dat de kaart wat warm wordt, maar hij is verder niet overclocked ofzo. Bovendien heb ik twee flinke kastventilatoren die lucht naar en van de kaart af blazen. Dan moet het toch wel OK zijn?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien AGP Aperture size in combinatie met verkeerde geheugentimings? Check je BIOS eens :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

of gewoon een brakke kaart dat zou natuurlijk ook kunnen. 8)7

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:13
Probeer eens de nieuwste drivers erop te zetten, indien die er al op zitten, probeer eens een oudere versie.
En als het systeem crashed, hoe warm is dan de videokaart? Kun je hem bijna niet vasthouden, of voelt hij gewoon 'warm' aan?

• miw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:02

miw

Probeer eens om de geheugen "turbo mode" (een soort PAT voor de 865) in de bios uit te zetten. Heeft bij mij in een vergelijkbare set-up geholpen. Het kan ook een koelingsprobleem van je North Bridge (865) zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Het was inderdaad koeling |:( ; ik heb de zalman vf700cu geinstalleerd en zware 3d-applicaties draaien nu nu zonder problemen.

Tnx ppl ! _/-\o_

Verwijderd

Jah had ik ook met mijn 9600 Pro. Echt gare zooi, kast open en een tafelfan op de kast gericht :r .

Met mijn nieuwe kaart van Nvidia heb ik hier tot nu toe nog geen last van gehad maar de zomer moet nog komen :P

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2005 15:08 ]

Pagina: 1