Toon posts:

Anti-aliasing van plaatjes op variabele achtergrondkleur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een GUI te maken voor een van onze i-Series applicaties. Nu wil ik, met een afzonderlijk tooltje, oa. kunnen regelen wat voor achtergrondkleur op de panels getoond wordt. Dat lukt op zich prima, echter worden er ook verschillende images gebruikt op de panels. Dan zit je natuurlijk met de anti-aliasing van die images, in veel gevallen ziet het er dan niet meer uit.

De images kun je ook variabel maken, maar aangezien er een keuze gemaakt kan worden uit 16 miljoen kleuren wat betreft de achtergrondkleur... ik ga niet zoveel images maken die allemaal anders anti-aliased zijn ;)

Mijn vraag is dus : hoe kun je daar het beste mee omgaan ? Is er een proces mogelijk waardoor plaatjes at runtime worden anti-aliased op de achtergrondkleur oid ? Ik heb de beschikking over een scriptingtaal die ook wel VB kan aanroepen dus is er in die richting iets te doen ?

Ik heb gezocht op GoT en google maar het is erg lastig hier iets over te vinden, zeker als je niet of het uberhaupt wel bestaat...

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:54
je zou .png kunnen overwegen? Ik neem aan dat het .gif images betreft waar je momenteel mee werkt?

[ Voor 56% gewijzigd door Folkert op 02-02-2005 08:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
het zijn nu .gif (en ook .jpg) images inderdaad, en .png is helaas niet supported in J Walk (de software waar ik de panels mee maak). :)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 23:38
Eerlijk gezegd zou ik verschillende JPG's maken.

Wat bedoel je met "anders anti-aliased zijn"? :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• UltraNerd
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je alleen gif en jpg tot je beschikking hebt denk ik niet dat je dit dynamisch op kunt lossen.

De enige oplossing die ik me kan voorstellen is een formaat dat meerdere niveaus van transparantheid ondersteunt. jpg kan dat niet, en binnen gif heb je maximaal 1 level. (wel of niet doorzichtig) PNG heeft 256 niveaus, genoeg voor jouw situatie.

Alternatieve oplossing zou zijn dat jouw image dynamisch wordt aangepast aan de achtergrondkleur, maar dan moet dat wel aangestuurd kunnen worden vanuit de programmatuur. Dan zorgt jouw programma zelf voor de aliasing.

En als je de keuze uit achtergrondkleuren kunt beperken dan zou je wel kunnen overwegen om voor elk van de te kiezen kleuren images te maken.

• Peppi78
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-08-2025
Hoi,
Ik snap misschien niet helemaal wat je bedoelt, maar aliasing heeft met resolutie van je plaatjes/muziek te maken. Je plaatje wordt op een bepaald grid afgebeeld en als dat niet pas op het grid van je beeldscherm zal er wat aan gedaan moeten worden (oprekken/krimpen = upsamplen/downsamplen). Hierdoor ontstaan "spookbeelden" en die verstoren je beeld.

Het lijkt mij dat dit dus niets met kleuren te maken heeft, maar dat je moet zorgen dat al je plaatjes op de juiste en dezelfde resolutie hebt. Dan kun je alleen nog aliasing krijgen doordat je je schermpje gaat resizen.

Kortom: zorg dat al je plaatjes op 75dpi hebt op precies het aantal pixels wat jij wilt hebben. Zorg vervolgens dat je je beeld niet kunt resizen en je zult nergens last van hebben.

Mocht ik het fout hebben, dan hoor ik het graag.

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Simpelste oplossing is natuurlijk gewoon plaatjes te gebruiken die niet anti-aliased zijn, maar een harde rand hebben....

Verwijderd

Topicstarter
willem169 schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 08:57:
Wat bedoel je met "anders anti-aliased zijn"? :)
Nou ik bedoel dus meerdere images die allemaal over andere achtergrondkleuren zijn ge-anti-aliased zijn zeg maar :P
UltraNerd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 09:09:
Alternatieve oplossing zou zijn dat jouw image dynamisch wordt aangepast aan de achtergrondkleur, maar dan moet dat wel aangestuurd kunnen worden vanuit de programmatuur. Dan zorgt jouw programma zelf voor de aliasing.
Inderdaad, zoiets had ik dus in gedachten. Maar bedoel jij hier nu dat de image-file zelf variabel ingesteld moet worden ? (dat kan nl. wel). Of bedoel je de anti-aliasing van 1 image steeds aanpassen aan de achtergrondkleur (die is in te stellen) ? :)
Aan zoiets dacht ik dus eigenlijk... en zoals gezegd is het wel mogelijk om enige scripting aan te roepen oid.
En als je de keuze uit achtergrondkleuren kunt beperken dan zou je wel kunnen overwegen om voor elk van de te kiezen kleuren images te maken.
Dat is ook een goed idee, had ik nog niet aan gedacht, om de achtergrondkleurenset beperkt te houden en gewoon een set images maken daarop afgestemd. Houd ik in gedachten ! :)

Verwijderd

Topicstarter
Peppi78 schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 09:10:
Hoi,
Ik snap misschien niet helemaal wat je bedoelt, maar aliasing heeft met resolutie van je plaatjes/muziek te maken.

...

Mocht ik het fout hebben, dan hoor ik het graag.
http://www.widearea.co.uk/designer/anti.html ;)
Ik bedoel dus wat anders :)

Verwijderd

Heb je al gedacht aan het gebruik van een alpha kanaal? Hiermee is het mogelijk om verschillende transparantieniveaus in te stellen, zodat je op die manier kan antialiasen.
Ik weet niet of gif dit ondersteunt (lijkt me wel) maar psd en 32 bits BMP doen dat wel.

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:54
Je kan werken met .vb begrijp ik? Een mogelijkheid waar ikzelf projecten mee heb gemaakt is het dynamisch aanmaken van een image. (Ik heb dit gemaakt in VB.NET). De plaatjes worden serverside gecreeerd en bestaan op de server uit verschillende .png files. Deze wordt afhankelijk van de url samengesteld en uiteindelijk als .jpg uitgespuwd. Resultaat zijn mooie images die in principe bestaan uit meerdere .png files en kunnen worden uitgespuwd als .jpg...

voorbeeld is te zien op een niet al te snelle server... maar je krijgt een idee:
http://www.platland.nl/webform1.aspx

voorbeeld kan je het beste even bekijken met IE 6.0....(gaat om het idee)

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Lijkt me dat je niet zoveel mogelijkheden hebt :P

- 'kartelig' met GIF (hoeft geen probleem te zijn, zeker niet met gepixelde iconen.
- PNG gebruiken (is geen optie zei je)
- afbeeldingen dynamisch genereren (zwaar, maar wel goed te cachen uiteraard)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik voorlopig kies om de achtergrondkleurkeuze enigszins te gaan bepereken en de gifjes erop afstem, hetzij door ze niet te anti-aliasen of door een set aan te gaan bieden.
Allemaal bedankt voor de input ! :)
Pagina: 1