Sluimerstand of toch maar aan/uit?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
vraagje: op mijn pc ben ik gewend hem aan of it te zetten, niks met sluimerstand. Hij ondersteunt het wel maar als ik hem bv 24 uur aan heb laten staan (ook echt gebruik) en dan muziek stream merkte ik kleine hikjes op. Die weg waren als ik hem even opnieuw opstarten, blijkbaar loopt het geheugen toch langzaam vol met rotzooi.

Hij is dat op een mac?
Unix zou "schoon" horen te zijn. Het lijkt me ook ideaal als ik probleemloos de sluimerstand kan gebruiken. Opstarten in 3 seconden als ik even snel wil internetten, heerlijk. Nooit meer aan en uit :)
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Wie zet hem uit en wie in de sluimerstand?

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb hem altijd in slaap stand staan (iBook G4 800 that is) en heb nooit problemen met het uit de slaapstand komen. De hardware van Apple is toch net iets beter aangepast op het OS ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook een altijd-sluimerstand-gebruiker. Niks fijner dan gewoon snel je werk kunnen hervatten! Als hij aan de netvoeding hangt blijft ie gewoon aan staan, het is dus alleen echt handig als je hem veel meeneemt. Als hij 'thuis' is slaapt die van mij dus eigenlijk nooit.
Wat ook mooi is: als de batterij op is gaat hij ook in sluimerstand, waardoor je evt snel weer verder kan met je werk als je hem aan de voeding hangt, je gaat dan gewoon verder waar je gebleven was :)
Toch vervelend voor Wintel laptoppers dat het hibernaten van Windows zo lang duurt, het kan nl aanzienlijk sneller...

Uit zetten heb ik tot nu toe alleen gedaan als ik hem mee nam in het vliegtuig...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2005 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:20
Ik denk dat het een beetje een loze vraag is :P
Iedereen die ik ken met een PowerBook of iBook kwakt hem in slaapstand ofwel gewoon dichtklappen en klaar. Je machine wordt er ook een soort van sneller van dan dat je hem elke keer uitzet; hij cached een hoop als je hem aan hebt staan en als je hem herstart of uit zet is dat weg.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

De iBook hier staat vaak weken achter elkaar aan met sluimerstand - ik merk er niks van. M'n desktop bak idem dito.
Enkel reboots voor OS updates, verder niet...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:37

botoo

💀 too old to die young

Kortgeleden kreeg ik nog verbaasde blikken omdat ik m'n PoBo ook domweg dichtklap, openklap, en net zo makkelijk weer verder werk :). Zelf weet ik niet eens meer beter, maar alle WinTel laptop gebruikers die ik ken zetten hun machine bijna altijd uit voordat ze 'm dichtklappen en juist zij werpen die verbaasde blikken :Y)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman!
  • Laatst online: 12-09 19:52
hm, hoe zit dat met hitte? Als je je laptop in de sluimer zet, bv in een second skin dinkie stopt en zo een tijdje laat?

We spend our years as a tale that is told

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben bang dat jullie teveel verbaasde blikken verwarren met jaloerse blikken. Ik heb sinds een dag een oude power mac G4 maar ik begin alweer helemaal verliefd te worden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Power Mac staat sinds een paar weken niet meer op mijn slaapkamer en ik laat hem nu meestal stand-by staan. Een druk op de muis, een korte "woei!" van de ventilatoren en ik kan zo weer verder. Prachtig.

De laatste dagen staat 'ie continue aan, omdat hij nu ook voor webserver speelt. Of dat blijvend is, weet ik nog niet.

In ieder geval nog geen problemen gehad met het "wakker worden" uit de stand-by.

Ik moet wel toegeven dat ik, zeker voorheen met vast toetsenbord en muis, ook vanuit de "uit" stand altijd binnen 1 minuut aan het werk kon met mijn Mac. Dus uitschakelen is ook geen probleem en toch wat gunstiger (minder slecht) voor energierekening en milieu. Maar ja, lui he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

Dutchman! schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 09:50:
hm, hoe zit dat met hitte? Als je je laptop in de sluimer zet, bv in een second skin dinkie stopt en zo een tijdje laat?
In sluimerstand staat-ie echt uit, het enige wat nog iets doet zijn de memorybanks, MMU en de powercontroller - feitelijke zo goed als niks dus.

De laptop wordt dus geen graadje warm en je batterij gaat ook niet leeg (nou ja, ik verbruik 10% per 24-36 uur standby tijd).

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik zet mijn desktop Mac ook altijd in de sluimerstand. Wordt eigenlijk alleen opnieuw opgestart na een software update (eens per maand ofzo). Ik merk niks negatiefs in de prestaties.

--- --- ---

EDIT: Je kan trouwens ook een tijdschema instellen wanneer je Mac automatisch uitgaat en weer opstart. Heb ik ook ingesteld op 12:00 's nachts uit en 's ochtends om 06:00 weer aan. Dan merk ik nooit dat die uitgaat. Ik weet niet of die hiermee rekening houdt als de computer al in de sluimerstand staat, maar dat lijkt me niet.

[ Voor 49% gewijzigd door MacWolf op 02-02-2005 15:51 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik ga slapen zet ik hem uit, kom nl. de volgende dag om een uur of 6 weer thuis, als ik voor een langere periode weg ben zet ik hem liever uit, maar ik denk niet dat het zal uitmaken als ik hem in slaapstand zou zetten.

Als ik s' avonds thuis ben zet ik hem wel in slaapstand, anders moet ik hem steeds opnieuw aanzetten als ik ff snel iets moet opzoekn/doen.

In Windows deed ik dat nooit, hybernate duurt zo lang voordat de comp weer aanstaat, in sluimerstand gebruikt de Mac nog steeds stroom, maar alleen om spanning op de ram chips te houden, dat is ook de reden dat een Mac sneller uit slaapstand komt dan een Windows computer, die alles op de HD zet en geen stroom gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Laatst online: 16-08 20:27
Gebruikt de Mac suspend to ram? Windows gebruikt suspend to disk, misschien dat het verschil daarom zo groot is. Bij mij duurt hibernaten zeker 40 seconden, met 1 GB geheugen en 7200rpm HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Een pc heeft ook een S3 mode (standby) en die start of sluit in 2 a 3 sec. Die zal dan wel suspend to ram zijn.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 07:37
Ik gebruik eigenlijk altijd sleep op mijn pb ook als ik zelf ga slapen. Gebruikt ontzettend weinig stroom en tis wel zo makkelijk dat je zo weer verder kan gaan waar je gebleven was.

Klep dicht en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Hier nog een Sleeper. Ik weet eigenlijk niet beter dan dat m'n Macje binnen 2 tellen klaar staat.
Ook met mn iBook ging het altijd goed, het verbruikt nauwelijks stroom.

Slechts met updates wordt 'ie opnieuw gestart, en dan merk ik eigenlijk geen verschil dat 'ie sneller is oid. Een uptime van een paar weken is geen uitzondering, incl werken met programma's als Photoshop en Quarkexpress.

Nog zoiets, zelfs grote bestanden hoef je op zich niet op te slaan als je in slaapstand gaat.
Het is wel aan te raden natuurlijk, en ik ben ook wel eens iets kwijtgeraakt :+ maar undo's, clipboardcopy's etc. blijven allemaal bestaan. Heerlijk.

Als je veel DMG'tjes open hebt wil het trouwens wel eens voor vertraging zorgen, vooral als je een applicatie uit een DMG runt.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:19

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb heel zelden een enkele keer dat de ibook uit de slaapstand bevriesd. Dat is misschien 1 op de paar honderd keer dat ik hem openklap.

De sleep-mode is absoluut een van die kleine dingetjes die mac-notebooks zo ontzettend gebruikersvriendelijk maken. Zelfs als de batterij op is kun je de laptop gerust nog een dag laten liggen zonder dat je bang hoeft te zijn dat eventuele documenten verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
:o ik kijk mn ogen uit hier! Ik wist niet eens dat de *Books dit zo lekker konden. Weer een pluspuntje voor mij om een *Book te kopen (over een tijdje) ipv een wintel flaptop. Ben er alleen nog niet over uit of mijn budget een PowerBook toelaat..en anders ben ik met een iBook net zo tevreden :9

[ Voor 6% gewijzigd door HyperioN op 02-02-2005 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 21:02
Nog een vraagje: je hoeft waarschijnlijk niet opnieuw je wachtwoord in te typen als je je *Book weer openklapt? :?

[ Voor 3% gewijzigd door The Evil Brain op 02-02-2005 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Evil Brain schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 20:53:
Nog een vraagje: je hoeft waarschijnlijk niet opnieuw je wachtwoord in te typen als je je *Book weer openklapt? :?
Heb geen *Book, maar op een desktop is dat gewoon een instelling: System Preferences, Security, Require password to wake this computer from sleep or screen saver. Dus je mag zelf kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 10:21
Nog een sleeper hier. Ik had alleen laatst dat ik m'n iBook open maakte en hij uit bleek te staan terwijl de batterij nog helemaal vol zat. Ik weet niet precies wat het was, het zal wel te maken hebben met dat ik per ongeluk afgesloten heb in plaats van sleep heb gedaan (ik druk meestal op de powerknop en dan op de sleep button om m'n scherm een beetje te sparen als ik ga slapen, dan hoeft 'ie van mij niet dicht namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Laatst online: 06-09-2024
Op de *Book (en iedere andere Mac) kun je ook instellen dat je een wachtwoord wil laten invoeren als de *Book uit de slaapstand ontwaakt. Standaard zit die optie natuurlijk uit.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nog een slaper hier :P
Is leuk als het donker is in je kamer, en er staan 2 macjes met hun lichtjes te "ademen" :9
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 22:04:
[...]

Misschien dit filmpje eens bekijken? Meer leuk dan nuttig...
LOL, die is grappig :P

[ Voor 58% gewijzigd door Foxke op 02-02-2005 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HyperioN. schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 20:41:
:o ik kijk mn ogen uit hier! Ik wist niet eens dat de *Books dit zo lekker konden.
Misschien dit filmpje eens bekijken? Meer leuk dan nuttig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:17
ik heb em ook zo'n beetje altijd in slaapstand maar eigenlijks nooit wanneer ik me powerbook mee neem! Dan zet ik de pb altijd netjes uit, screenprotector erop, even laten afkoelen en dan in de second skin.

Maar dit maakt dus niet uit??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Idd, van het zuchtende lampje van m'n iMac kon ik in het begin niet slapen, komt best veel licht vanaf in het donker 8)7

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Altijd slaapstand :) Slaapstand roels
De PC gebruikers bij mij op school staan altijd verbaasd te kijken als ik m'n laptop uit m'n tas pak en 3 seconden later op Internet zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

alle macs staan hier altijd op de sleep stand, en ik reboot alleen bij updates.
me Pa's mac is zelfs nog nooit uitgeweest, uit de doos gehaalt en noooit meer uitgeweest :P

Hydraulik-Phunk, daarom heb ik er altijd een boekje voorstaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Kan je er geen minder felle ledje inzetten of helemaal uitzette? Heb niet altijd een boek bij de hand :P
@Qorne, laat me raden je pa heeft een Mac mini :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 12-09 15:18
mijn powerbook heb ik ook nog nooit uitgezet. Heb de powerbutton denk ik in 8 maanden maar 3 keer aangeraakt.

Erger me altijd dood aan windows laptops die helemaal uit hibernate moeten komen, of erger nog: helemaal moeten booten.

Dat is zooo 20e eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:32

Beaves

Usque ad Finem

markclausing schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 11:48:
Erger me altijd dood aan windows laptops die helemaal uit hibernate moeten komen, of erger nog: helemaal moeten booten.

Dat is zooo 20e eeuw.
Ik gebruik ook gewoon slaapstand bij mijn Wintel laptop, gewoon dichtklappen en vanzelf gaat de laptop dan slapen, na het openklappen is die ook binnen 4 seconde weer volledig actief.

Absoluut geen verschil dus en Windows heeft zelfs hibernate, iets wat Apple weer niet heeft. Hibernate kan handig zijn als je laptop geen stroom mag verbruiken maar je toch weer binnen 10 seconde aan de slag wil.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

En logt 'ie dan ook (bijv.) je messenger automatisch af en aan? Want dat vind ik het grote nadeel van Windows, om nog maar te zwijgen over alle problemen die er met hardware ontstaan als je gebruik maakt van stand-by.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Messenger meldt zich vanzelf weer aan ja.

Dat is ook het voordeel van Apple hardware.. de hard- en software zijn perfect op elkaar afgestemd, dus je hebt nooit last van bijv. netwerkkaarten die er voor zorgen dat je computer niet in de slaapstand kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:32

Beaves

Usque ad Finem

DiGiSTORM_ schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 13:23:
En logt 'ie dan ook (bijv.) je messenger automatisch af en aan? Want dat vind ik het grote nadeel van Windows, om nog maar te zwijgen over alle problemen die er met hardware ontstaan als je gebruik maakt van stand-by.
Welke problemen? Alles wordt netjes afgemeld en na het uit slaap komen wordt alles weer netjes aangeslingerd.
Bigs schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 13:31:
Dat is ook het voordeel van Apple hardware.. de hard- en software zijn perfect op elkaar afgestemd, dus je hebt nooit last van bijv. netwerkkaarten die er voor zorgen dat je computer niet in de slaapstand kan.
Daar heb ik nog nooit last van gehad, alleen van vage USB problemen bij mijn desktop, maar dat bleek later te liggen aan een brakke USB hub.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Beaves schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 13:10:
[...]

Ik gebruik ook gewoon slaapstand bij mijn Wintel laptop, gewoon dichtklappen en vanzelf gaat de laptop dan slapen, na het openklappen is die ook binnen 4 seconde weer volledig actief.

Absoluut geen verschil dus en Windows heeft zelfs hibernate, iets wat Apple weer niet heeft. Hibernate kan handig zijn als je laptop geen stroom mag verbruiken maar je toch weer binnen 10 seconde aan de slag wil.
Ik heb nu eens even met hibernate getest op een desktop pc maar dat is beretraag met 1024mb ram. Uitzetten of standby lijkt me de enige zinviolle methode. Trouwens uit de standby kost toch wel 10 sec, nar standby 3 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Beaves schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 13:36:
[...]

Welke problemen? Alles wordt netjes afgemeld en na het uit slaap komen wordt alles weer netjes aangeslingerd.

[...]

Daar heb ik nog nooit last van gehad, alleen van vage USB problemen bij mijn desktop, maar dat bleek later te liggen aan een brakke USB hub.
Ok, in mijn herinnering hield Windows totaal geen rekening met openstaande TCP/IP verbindingen en bleef MSN gewoon online hangen tot de server een ping-time-outkrijgt. Sowieso blijven alle fans gewoon draaien als ik mijn Windows machine op stand-by zet, dat lijkt me toch niet hetzelfde als de sluimerstand van Apple.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08 12:44
DiGiSTORM_ schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 14:22:
[...]

Ok, in mijn herinnering hield Windows totaal geen rekening met openstaande TCP/IP verbindingen en bleef MSN gewoon online hangen tot de server een ping-time-outkrijgt. Sowieso blijven alle fans gewoon draaien als ik mijn Windows machine op stand-by zet, dat lijkt me toch niet hetzelfde als de sluimerstand van Apple.
Lichtelijk offtopic:

Als je wilt dat je fans uit gaan in standby in Windows XP, moet je het energiebeheerschema op "Minimaal energieverbruik" zetten. Heel raar, maar op de andere settings blijven inderdaad de ventilators branden.

Ik gebruik al tijden standby in Windows XP, alleen ff herstarten bij update installaties (best vaak dus :P). PC start op binnen 2 seconden en sluit af in 3 of 4 seconden. Alleen bij software die verbinding heeft met internet is het inderdaad handiger eerst die software af te laten melden (MSN Messenger of Kazaa bijvoorbeeld). Het hoeft niet, maar dan krijg je soms connectie problemen als je uit standby komt.

Om nog even in Apple sferen te blijven: mijn iTunes gaat zelfs netjes op pauze als ik standby inschakel. :)

[ Voor 13% gewijzigd door -Mous- op 03-02-2005 18:58 ]

Als je iets doet, doe het dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 07:37
en toch zuigt windows... oh sorry was dat een flame :+

zal allemaal best maar toch werkt het naar mijn idee betet op een apple :)

[ Voor 42% gewijzigd door lowfi op 04-02-2005 03:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:10
ik gebruik sleep alleen op mn ibook, wist ook niet beter toen ik hem net had dat je hem gewoon open/dichtklapt en werken maar. op mn imac gebruik ik het weinig maar laat ik het scherm uitschakelen na 5 minuten inactivity omdat ik snachts vaak intensieve processen draai zoals video converting etc

en idd dat witte lampje van de imac is echt tering fel :X gelukkig blocked mn stoel het directe licht van het ledje

maar er bestaat nog altijd iets ergers...een sukkel aan de overkant die een "alarm" ledje in zn auto bouwt die zo fel is dat hij zelfs tegen het plafond op zolder zichtbaar is :X
Pagina: 1