[D-Link 604] Adapter met hoger amperage gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.608 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• retspan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-02 14:43
De netadapter van m'n D-Link DI-604 (rev. B1) router heeft het voor de 2e keer in drie jaar begeven. De eerste keer kreeg ik onder garantie een nieuwe maar de garantie is inmiddels verstreken :/

Ik koop dus bij de electroboer een nieuwe (niet-variabele) netadapter met dezelfde output waarden (5v - 2a). Deze werkt 5min ok en dan begeeft de 604 het weer, echter na een hardware reset (hele procedure) is ben ik weer terug bij af en gaat het opnieuw goed....voor 5min... 8)7

In het zoeken naar een oplossing lees ik op de Duitse D-Link fora dat de nieuwere revisies van de 604 een voedingsadapter hebben met niet 2.0amp output maar 2.5amp.

Daar m'n D-Link printserver toevallig een adapter heeft met 2.5 output probeer ik deze eens....en wie schetst mij verbazing...opeens geen vuiltje aan de lucht...de 604 werkt hiermee urenlang naar behoren... |:(

Nu mijn vraag: is het veilig een 2.5amp adapter te gebruiken, ondanks dat de officiële specs voor een 604revB1 2.0amp aangeven, ook op de router zelf? B)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een zwaardere adaptor kan theoretisch gezien geen problemen geven, want het kan meer leveren en er is maar zoveel nodig.

In praktijk durven te licht belaste transformatoren een te hoge spanning te geven, meet dat eens om zeker te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 02-02-2005 02:22 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 23:49
Nee, een adapter met een hogere amperage (stroomsterkte) is niet gevaarlijk, je zou zelfs een adapter van 10A kunnen gebruiken. De spanning is wel belangrijk. Je D-link vraagt een bepaalde stroomsterkte (A) die de adapter dan levert.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jimster schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 03:00:
Nee, een adapter met een hogere amperage (stroomsterkte) is niet gevaarlijk, je zou zelfs een adapter van 10A kunnen gebruiken. De spanning is wel belangrijk. Je D-link vraagt een bepaalde stroomsterkte (A) die de adapter dan levert.
Als er een transformator in de adaptor zit, dan is het te licht belasten een probleem. Meet voor alle zekerheid de spanning.

Geschakelde voedingen/adaptors hebben daar minder problemen mee. Ook hier meten voor alle zekerheid.

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Je hebt er een adapter van 2,5amp aangehangen en werkte perfect dus haal zo'n ding en hang hem er aan :)