[sarge] Krijg Intel High Definition Audio niet werkend

Pagina: 1
Acties:

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
Hoi,

Ben sinds kort met linux bezig (heb al meerdere korte pogingen ondernomen) en krijg m'n soundcard niet werkend. Het is een Intel High Definition Audio kaartje (realtek codec) op een Intel 915 PBL moederbord.

Ik draai debian sarge testing met eigen gebakken kernel 2.6.10 met daarin Alsa als Module en alle andere subitems ook als module. Met apt-get heb ik alsa-base, alsa-oss, libsound2 enz geinstalleerd. Alsa oss is 1.0.8 en alsa base 1.0.7 maar dat weet ik niet zeker.

De kaart zou normaal toch ondersteunt moetn zijn:
http://cvs.sourceforge.ne...alsa/alsa-kernel/pci/hda/

Het probleem: Alsa wil niet starten omdat het geen soundcard vind:
code:
1
2
3
debian:/proc# /etc/init.d/alsa start
Starting ALSA.../etc/init.d/alsa: Error: alsactl restore failed with message 'alsactl: load_state:1134: No soundcards found...'.
done.

ook dit werkt niet
code:
1
2
debian:/proc# cat /proc/asound/version
cat: /proc/asound/version: No such file or directory

en modprobe hda-snd-intel werkt ook niet, module not found :S. Op de intelsite heb ik ook al drivers gevonden en de manual install geprobeerd maar tijdens compileren lukt dit ook niet. Dit lijkt me echter geen goed spoor vermits die chipset native ondersteund zou moeten worden. Enig idee hoe ik dit kan oplossen?

(Volledig n00b ben ik niet maar een krak zeker niet ;) )

tnx in advance

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
Alsa modules beginnen altijd met snd, dus het is snd-hda-intel. Verder moet je of hotplug installeren (samen met udev, dbus en hal \o/), of je maakt een alias aan in je /etc/modules.conf. Hoe dit precies in zn werk gaat op debian staat op de alsa site beschreven.

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
hotplug, udev en dbus waren al geinstalleerd, hal heb ik net geinstalleerd. modprobe snd-hda-intel geeft nog steeds:
FATAL: Module snd_hda_intel not found.

edit: modprobe --list geeft niets terug voor sound? is dit normaal?

edit2: heb het ondertussen aan de praat gekregen, blijkbaar oude versie van alsa-drivers. De nieuwe geinstalleerd, ./configure, make make install en nu werkt het :9~

enkel hoor ik geluid uit maar 2 boxen ipv 5.1? Iemand een idee waar ik dat kan aanpassen?

In alsa-mixer zie ik front, surround en LFE, heb deze ge-unmute maar er gebeurd niets?

[ Voor 64% gewijzigd door Robbeke op 02-02-2005 01:49 ]

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-02 16:20

Flydude

Mighty pirate

Als je stereo gemixt geluid afspeelt (MP3 bv.), dan zal ALSA ook gewoon de boxen stereo aansturen. Dit kan je aanpassen met een slim geconfigureerde asound.conf. Check www.alsa-project.org en google hoe je dat doet.

Als je een DVD afspeelt met (bv.) Xine in 5.1 en je hebt Xine verteld dat je een 5.1 setje hebt, krijg je uiteraard wel 5.1 geluid.

I am rubber, you are glue