Video Capture via laptop

Pagina: 1
Acties:

• HenkSchouten
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09-2019
Ik heb een halfjaar geleden mijn pc opgeruimd en een laptop gekocht. (Fujitsu Siemens Amilo M1420, Toshiba MK6021GAS 4200 rpm harddisk) Nu wil ik capturen. Ik heb een Dazzle dc90 USB capture kaart gekocht en daar mijn analoge camera op aangesloten. Kwaliteit van de binnengehaalde film is bedroevend, terwijl origineel goed is. Diverse pakketten geprobeerd: studio9, Ulead, Windows Movie Maker, allemaal zelfde resultaat: knudde. Bios update uitgevoerd, drivers geupdate: helaas geen effect. Vraag bij helpdesk neergelegd, nu na twee weken nog geen antwoord. Zelf weer aan het googlen gegaan en nu las ik dat voor video capture je een minimale transferrate van ongeveer 40 Mb zou moeten hebben. Pinnacle studio geeft aan dat ik een trasferrate heb van 22541 K lees en 21491 schrijf. daarnaast geeft ie aan 19341 Max Safe. De snelheid van mijn harddisk ligt dus te laag. is dit zo?
Als dit zo is, wat is dan verstandiger: mijn harddisk vervangen door een hitachi 7K60 van 7200 rpm of is een externe USB harddisk van 7200 rpm ook afdoende. (Dan heb ik nl meer schijf voor het zelfde geld)

Alles van waarde is weerloos

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Je haalt megabyte en megabit door elkaar. Die 20MB per seconde is ruim voldoende.

Waar ik eerder voor vrees is dat je USB poort niet USB2 compatible is. USB 1 is 10 MBIT en USB2 is 480MBit meen ik.

[ Voor 43% gewijzigd door Fairy op 01-02-2005 22:47 ]

• HenkSchouten
Dat dacht/denk ik ook, dit wordt door de helpdesk ontkent. Als ik in Sisoft Sandra kijk, dan zie ik inderdaad bij Speed: High (480Mbps) staan. Dus zo te zien wel degelijk USB 2.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:17
Waarin uit zich de bedroevende kwaliteit van de binnen-gehaalde video? En wat zijn de specificaties van dat bestand? Dit kun je even nagaan met een programma genaamd: GSpot. ( http://www.headbands.com/gspot/download.html ) Dit geeft aan in welke resolutie (beeldpunten) het beeld is opgenomen, welke compressie voor de data is gebruikt (b.v. mpeg-2 voor dvd gebruik) en het geeft informatie over het audio-deel.

• HenkSchouten
Dit uit zich in blokkerig beeld, veel artefaccten. De opname is gemaakt in avi formaat, mpg1 en mpg2 met formaat 720 x 576 en 352 x 288. Welk formaat of welke kwaliteit maakte voor het eind resultaat niet uit. Ook diverse USB Capture kaarten geprobeerd: Trust USB2 Video capture, Pinnacle Studio Moviebox. Allemaal zelfde resultaat. Ook vandaag nog verder gezocht, de verdenkingen gaan wat mij betreft steeds meer uit naar de snelheid van de harddisk.

[ Voor 18% gewijzigd door HenkSchouten op 02-02-2005 22:20 ]

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:17
De snelheid van de harde schijf zal voldoende zijn: 20 MB/s is heel goed haalbaar met een modale 4200 toeren harde schijf en dit is veel veel meer dan nodig voor mpeg-2 op dvd kwaliteit. (DV ligt er ver boven en is circa 3,6 MB/s en is ook een 'makkie' voor een moderne 4200 toeren harde schijf.)

Mogelijk ligt het probleem aan een combinatie van het gebruik van usb en processor-gebruik. Hoe is de processor-belasting, bij zeg de capture op een hoge kwaliteit mpeg-2?

• HenkSchouten
Vandaag reactie gehad van Fujitsu Siemens: Helaas kunnen wij niet alle randapparatuur testen, u zult hiermee moeten leren leven. Mooi. Laptop van toendertijd € 1700,00 die niet eens kan capturen. Heeft iemand nog tips? Bestaat er iets als een capturekaart die een analoge camera op een firewire aansluiting overzet?

Verwijderd

Dit apparaat zet analoge video om naar digitale video ;)

Link werkt niet 8)7 Zoek dan zelf maar op www.conrad.nl naar "analoog naar firewire"..
Dan kom je een analoog-digitaal converter tegen ;)
Hij is wel wat prijzig :|

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2005 21:02 ]

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
Stel eens als compressieformaat DV AVI in (niet gewoon AVI, da's ongecomprimeerd) in plaats van Mpeg2.

Het realtime coderen naar Mpeg2 kost heel veel CPU kracht - op hoge kwaliteit is zelfs een Pentium4 3 ghz onvoldoende snel. Door de compressiekwaliteit drastisch te verminderen kan je (ook op langzamere pc's) realtime naar Mpeg2 capturen, maar uiteraard ga je dit wel zien (o.a in de vorm van compressieblokken)

DV-AVI is veel minder CPU-intensief en moet zeker lukken op je laptop. Ik weet niet of je die codec kan kiezen in je programma, maar als ie er nou niet tussen staat kan je MainConcept DV Encoder 2.4.4 installeren (niet gratis).

p.s
Je video op je camera is interlaced. Dit betekent kortweg dat het op je TV er goed en soepel uitziet, maar dat je op een monitor allemaal kartelrandjes krijgt in je beeld wanneer er beweging is. Dit is normaal en komt doordat een monitor beeld op een andere manier weergeeft. Door te de-interlacen kan je deze kartels weghalen (en het beeld geschikt maken voor computer) "t komt dus niet door je capturekaart.

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Undertaker2 op 08-02-2005 21:02 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• HenkSchouten
Ik heb MainConcept dvcodec 2416 gebruikt: fantastisch! goed resultaat. Blijf ik gebruiken. Blijft voor mij wel de vraag: waarom op een "gewone" pc met de pinnacle codecs wel goede resultaten en op de laptop niet. Maar goed, daar kom ik misschien nog wel eens achter.

Iedereen die reageerde: hartelijk dank.

Pagina: 1