Gewetensvraagje Debian met onboard Raid

Pagina: 1
Acties:

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik was even aan het kijken naar een Mobo voor een projectje wat ik wil gaan doen.

Nu kom ik uit op een P4SCi bord van SM met een Intel© 6300ESB onboard SATA Raid controller.

Na wat zoekwerk en dergelijk dingen ben ik het spoor bijster of ik nu softwarematige Raid binnen Linux zal gaan gebruiken op dit bord stel ik zou deze aanschaffen of de de Hardwarematige. Het gaat hier om 2 besturingssysteem HD's namelijk waar wel wat services op kunnen komen te draaien als mail of iets dergelijks.

Zelf denk ik dat de softwarematige vele malen flexibeler is in omgang met HD's netzoals in een ander topic van mij besproken. (iets wat hier wellicht in gaat namelijk).

Wat denken jullie ?

[ Voor 3% gewijzigd door BacardiBreezer op 01-02-2005 22:12 ]

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Die onboard raid oplossingen zijn over het algemeen gewoon software met een stukje bios wat je binnen Linux ontzettend limiteerd (geen/slechte drivers enz). Tenzij je van plan bent een serieuze raid controller te kopen en de boel in hardware te doen zou ik gewoon software raid gebruiken. Werkt prima. En als je een beetje snelle CPU gebruikt merk je er bij normaal gebruik niet zo super veel van dat je op software raid zit. Mail en web zijn bij de meeste websites die gehost worden nou niet echt systeem killers.

• miw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-01 15:07

miw

Plus dat je even moet vaststellen waarvoor je raid wilt gebruiken. Meer snelheid of hogere betrouwbaarheid (of beide :)). Je kan ook schijven kiezen met een twee keer hogere MTBF, lager stroomverbruik, minder geluidsproductie en met iets slechtere prestaties. Zo zou je voor een home server kunnen uitgaan van een simpel mobo en low end CPU met een 24/7 ontwerp HDD in een JBOD configuratie. Bij hogere snelheidseisen kan je naar HDD's overstappen met een hogere MTBF en die in een RAID configuratie toepassen. Als je naast fileserver functies niet zoveel andere taken voor de CPU hebt, kan je RAID beter in software doen. Pas bij veel andere CPU taken wordt het interessant om hardware RAID toe te passen.
Om je taak als ontwerper nog wat boeiender te maken, kan je ook overwegen om op systeem niveau redundantie in te voerenom prestaties en betroouwbaarheid op te krikken. Zoals gebruikelijk is een goed ontwerp afhankelijk van de verwachte toepassingen. Veel sukses ermee.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Lijkt me zeer duidelijk om het besturingssysteem via softraid te doen, de storage met hardware.

Processorsnelheid die het in beslag neemt ben ik eigenlijk ook niet zo bang voor, met 2GB intern zal ik het ook wel redden toch op een P4 3,0 ? :)

Verwijderd

ik zou je ook sterk aanraden het bij de gewone software raid te houden en de bios raid (en dus niet hardware raid!!) te laten voor wat het is.
ik draai dit al heel lang op een dual P3 zonder problemen.
Software raid onder linux loopt prima, en ik zou je meteen willen aanbevelen dit te combineren met LVM2, zo kan je verschillende 'logische' drives maken en daarna kiezen of je ze graag wil mirroren of stripen.(of zelfs combineren! )

nog 1 woordje van waarschuwing : software raid 5 met ide disken vind ik geen goed idee, faillures all over en telkens veel kans alle data kwijt te zijn.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 15:51:
ik zou je ook sterk aanraden het bij de gewone software raid te houden en de bios raid (en dus niet hardware raid!!) te laten voor wat het is.
Software raid onder linux loopt prima, en ik zou je meteen willen aanbevelen dit te combineren met LVM2, zo kan je verschillende 'logische' drives maken en daarna kiezen of je ze graag wil mirroren of stripen.(of zelfs combineren! )

nog 1 woordje van waarschuwing : software raid 5 met ide disken vind ik geen goed idee, faillures all over en telkens veel kans alle data kwijt te zijn.
Ik draai op dit moment al enige tijd softwareraid onder debian en dat bevalt prima. Ik wilde even weten wat "men" er van vond. Mijn mening is namelijk ookd at het vele malen flexibeler is. Je zit alleen even wanneer je je bijvoorbeeld 10 Sata-disks wil gebruiken. Zit je toch aan een dure raidcontroller vast die het zef ook goed afhandelen kan.

Ide-verhaal, vind je Sata daar ook onder vallen ?

[ Voor 13% gewijzigd door BacardiBreezer op 03-02-2005 21:41 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 15:51:

Btw, wat vond jij van van de verschillen echte hardwareraid en software ? Ik opteer meer voor software met mirroring eigenlijk, tenzij je een compaq SCSI server hebt staan. Dit ivm met dat je toch snel dezelfde HD hiervoor terug koopt !

Pagina: 1