[CSS/XHMTL] Doctypes misbruik(en) via CSS.

Pagina: 1
Acties:

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Topicstarter
Hier was ik weer eens en ik ben nog steeds actief bezig, xhtml 1.0 strict en degelijke css websites en stylesheets te maken. Vandaag waren de tables aan de beurt. Afgezien dat dit een ramp was in IE 6.0 (lees cellspacing troubles) ging het vlekkenloos. Maar naar aanleiding van mijn probeersels is me opgevallen hoe makkelijk het is om de xhtml 1.0 strict regels te omzeilen m.b.v. css.

De volgende situatie deed zich voor, ik geef een height mee aan de table. Dit mag uiteraard niet binnen xhtml 1.0 strict. Maar toen binnen een class / id met een height gedefinieerd had en deze meegaf aan de table, werkte dit wel.

Ik heb dus twee simpele vragen (en feel free om te discuseren over andere punten):
- Mag dit wel of niet (ik denk het niet, o.a. naar aanleiding van info van het W3C).
- Mijn tweede vraag, komen de css kenners deze vorm van misbruik vaak tegen? (alleen van toepassing als het antwoord op vraag 1, mag niet is)

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Het is geen omzeilen, het is het verplaatsen van zaken die met presentatie te maken hebben, bijvoorbeeld height, van je document naar je stylesheet. Dit is juist de bedoeling. Het is dan ook geen misbruik maken, maar het doen zoals het hoort.

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Topicstarter
Weet niet of dit helemaal juist is Rickets, want op w3.org wordt er geproken over het height attribuut van het table element of een table inline element. Binnen Xhtml 1.0 strict is height niet toegestaan bij een table, tr, th of td (dit lijkt me niks nieuws) waardoor je automatisch gebruik gaat maken van padding op de th en td elementen. Dus als je wat links bij de hand hebt, graag.

[ Voor 18% gewijzigd door DerKleinePunkt op 01-02-2005 21:34 ]

Verwijderd

Je haalt HTML en CSS door elkaar. Als iets niet mogelijk is in HTML, betekent dat niet automatisch dat iets niet mogelijk is in CSS. (Dit is eigenlijk een redelijk gevaarlijke vergelijking aangezien de presentatie van HTML meestal geimplementeerd is via CSS en HTML geen taal voor presentatie is. Maar dat terzijde.)

Verder gebruik je tabellen voor presentatie doeleinden. Leuk in 95, maar in 05 echt niet meer nodig.

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 21:34:
Je haalt HTML en CSS door elkaar. Als iets niet mogelijk is in HTML, betekent dat niet automatisch dat iets niet mogelijk is in CSS. (Dit is eigenlijk een redelijk gevaarlijke vergelijking aangezien de presentatie van HTML meestal geimplementeerde is via CSS en HTML geen taal voor presentatie is. Maar dat terzijde.)

Verder gebruik je tabellen voor presentatie doeleinden. Leuk in 95, maar in 05 echt niet meer nodig.
Let op ik zeg niet dat het niet mogelijk is, want dat is het immers wel. Maar dan gebruik je geen Xhtml 1.0 Strict. Ook zeg ik niet dat het niet mogelijk is in CSS, want dit is het immers wel. Maar wat ik bedoel te zeggen, is het wel juist om iets in CSS te gebruiken wat bij strict niet toegestaan is. HTML wordt inderdaad steeds minder een taal voor de presentatie daarin heb je 100% gelijk. Dus als ze willen dat je hiervan afstapt en hiervoor CSS gaat gebruiken is de cirkel rond.

Maar wat bedoel je met ik gebruik tabellen voor presentatie doeleinden, waar heb ik dit gezegd :? In gebruik tables zoals Tweakers.net dit doet bij de pricewatch en hier op Got (zie mijn vorige topic), wat dus wel toegestaan is.

Verwijderd

:? een height attribuut is wat anders dan een height style property, het heeft echt helemaal niks met elkaar te maken verder in de zin dat als het ene wel mag het andere niet zou mogen.

verder is html natuurlijk nooit echt bedoeld als taal voor presentatie

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 22:40 ]

Verwijderd

Let op ik zeg niet dat het niet mogelijk is, want dat is het immers wel. Maar dan gebruik je geen Xhtml 1.0 Strict.
Waar heb je het over?
Ook zeg ik niet dat het niet mogelijk is in CSS, want dit is het immers wel.
Uiteraard. In de CSS specificatie kun je lezen dat 'height' werkt op een element met een display type van 'table'.
Maar wat ik bedoel te zeggen, is het wel juist om iets in CSS te gebruiken wat bij strict niet toegestaan is.
Presentatie attributen zouden sowieso niet toegestaan moeten worden.
HTML wordt inderdaad steeds minder een taal voor de presentatie daarin heb je 100% gelijk.
HTML was oorspronkelijk een taal die niet voor presentatie maar voor uitwisseling van informatie bedoelt was. Dat het daar dankzij browsers tijdelijk van afgestapt is, is een misser en is inmiddels ruimschoots gecorrigeerd. Alhoewel deze correctie nog niet terug te vinden is op het huidige web.
Dus als ze willen dat je hiervan afstapt en hiervoor CSS gaat gebruiken is de cirkel rond.
Dat willen ze niet alleen. Dat is ook de enige correcte manier.
Maar wat bedoel je met ik gebruik tabellen voor presentatie doeleinden, waar heb ik dit gezegd :? In gebruik tables zoals Tweakers.net dit doet bij de pricewatch en hier op Got (zie mijn vorige topic), wat dus wel toegestaan is.
Een foutieve aanname. Sorry daarvoor.

Ik zou trouwens overstappen op HTML 4.01. Zie een aantal topics op GoT voor redenen.

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Topicstarter
@Morphor
Ik weet dat ze verschillend zijn, maar het was meer een gewetensvraag. Had zoiets van bij html mag het niet, mag het dan wel bij css. Waarom ik "twijfelde" had te maken met wat Anne zegt, dat veel HTML misbruikt wordt / is voor presentatie. Dit wil ik mezelf afleveren en tevens wil ik volgens "de regels" van de W3C gaan werken.

@Anne
Wat ik wou zeggen bij het eerste punt, is dat men binnen html wel height kan toepassen op een table. Dat dit niet juist is en hiervan veel misbruik van werd gemaakt zei je zelf al.

Met punt drie ben ik het wel en niet eens. Door presentatie binnen html te gebruiken kun je code sparen. Let op, ik bedoel hiermee presentatie in de vorm van elementen zoals <strong> of <em> (zover dit binnen jouw vorm van presenatie valt). Als je bedoeld het gebruik van tables voor de layout, dan heb ik niks gezegd.

Het advies om Htlm 4.01 te gebruiken wordt momenteel bekeken ;)

Verwijderd

Met punt drie ben ik het wel en niet eens. Door presentatie binnen html te gebruiken kun je code sparen. Let op, ik bedoel hiermee presentatie in de vorm van elementen zoals <strong> of <em> (zover dit binnen jouw vorm van presenatie valt).
B en I geven presentatie aan. STRONG en EM voegen waarde toe aan de inhoud van het document. Niet aan de presentatie van het document.

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 23:40:
[...]
B en I geven presentatie aan. STRONG en EM voegen waarde toe aan de inhoud van het document. Niet aan de presentatie van het document.
Correct, ben momenteel jou site en topics over html 4.01 aan het lezen. Ze kaarten wel enkele goede punten aan moet ik zeggen. Het lijkt er een beetje op dat volledig xhtml (dus niet text/html gebruikend) er nog niet geheel klaar voor is. Maar ik ga nu eventjes :O

Pagina: 1