Toon posts:

RealTek ALC850: rear boxen doen niks in Windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo
Ik heb pas een MSI K8T Neo2-FIR aangeschaft, deze heeft onboard geluid via een RealTek ALC850 chippie. Nu heb ik een Logitech 4.1 speaker set, deze heeft 2 kabels nodig, een voor de 2 voor boxen, een voor de 2 achter boxen. Bij het meegeleverde programmatje staat front op groen en rear op zwart. Nou ik dat gedaan en bij de test heb ik voor EN achter geluid. Het probleem is dat verder in windows alleen VOOR het geluid het doet. In winamp, in spellen overal heb k maar geluid door 2 boxen. Iemand enige idee?

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:35

nwagenaar

God, root. What's the differen

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 20:40:
Hallo
Ik heb pas een MSI K8T Neo2-FIR aangeschaft, deze heeft onboard geluid via een RealTek ALC850 chippie. Nu heb ik een Logitech 4.1 speaker set, deze heeft 2 kabels nodig, een voor de 2 voor boxen, een voor de 2 achter boxen. Bij het meegeleverde programmatje staat front op groen en rear op zwart. Nou ik dat gedaan en bij de test heb ik voor EN achter geluid. Het probleem is dat verder in windows alleen VOOR het geluid het doet. In winamp, in spellen overal heb k maar geluid door 2 boxen. Iemand enige idee?
Op zich zo iets meer informatie wenselijk zijn en dan met name wat betreft de drivers. Ik ga er gemakshalve van uit dat je de laatste Realtek ALC drivers hebt gedownload van de Realtek website (zie de meuk van t.net voor een download van de laatste versie). Over het algemeen moet het straight forward zijn, de software (Realtek Control Panel) en de audio chipset is voorzien van Jacksensing en zou automatisch moeten werken (dit blijkt bij jou het geval).

Wat je nu moet doen, is ook de selectie "Quadrafonische geluidsprekers" selecteren via de geavanceerde luidsprekerinstellingen bij "Geluiden en audioapparaten" (Control Panel). Als het goed is, dan zou je 4 speakers het ook moeten doen in standaard Windows applicaties zoals WMP.

Overigens, in het verleden heb ik dit probleem nooit gehad. Na het kiezen van de goede instelling binnen de Realtek Control Panel, moest ik altijd de P.C. herstarten (geeft de applicatie ook aan) en dan had ik ook binnen Windows die instelling goed staan.

BTW, ik denk overigens dat je een 4 speakerset hebt voorzien van een subwoofer. Voor zover ik weet zijn er geen 4.1 setjes die je via 2 draadjes moet verbinden (de Centre speaker moet namelijk apart aangesproken worden) maar dit terzijde :)

Mijn Neo Geo MVS collectie

Verwijderd

Topicstarter
nwagenaar schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 21:23:
[...]

Op zich zo iets meer informatie wenselijk zijn en dan met name wat betreft de drivers. Ik ga er gemakshalve van uit dat je de laatste Realtek ALC drivers hebt gedownload van de Realtek website (zie de meuk van t.net voor een download van de laatste versie). Over het algemeen moet het straight forward zijn, de software (Realtek Control Panel) en de audio chipset is voorzien van Jacksensing en zou automatisch moeten werken (dit blijkt bij jou het geval).

Wat je nu moet doen, is ook de selectie "Quadrafonische geluidsprekers" selecteren via de geavanceerde luidsprekerinstellingen bij "Geluiden en audioapparaten" (Control Panel). Als het goed is, dan zou je 4 speakers het ook moeten doen in standaard Windows applicaties zoals WMP.

Overigens, in het verleden heb ik dit probleem nooit gehad. Na het kiezen van de goede instelling binnen de Realtek Control Panel, moest ik altijd de P.C. herstarten (geeft de applicatie ook aan) en dan had ik ook binnen Windows die instelling goed staan.

BTW, ik denk overigens dat je een 4 speakerset hebt voorzien van een subwoofer. Voor zover ik weet zijn er geen 4.1 setjes die je via 2 draadjes moet verbinden (de Centre speaker moet namelijk apart aangesproken worden) maar dit terzijde :)
Euhm 4 speakers met een subwoofer is toch 4.1? Ik heb de nieuwste drivers en het geluid in windows op quadrofonisch gezet maar nog steeds geluid over 2 boxen. Omdat de subwoofer 2 kanalen heeft, voor en achter, heeft ie nu ook maar de helft van de power. Heb dus mn SB live! er maar weer ingezet :) dan maar geen on-board geluid.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-02 06:21
Een vriend van me heeft dit probleem ook met zijn mobo (A7N8X-X) dat komt er ook alleen maar uit de Center + Left + Right geluid. De surround speakers doen niks. Kan het zijn dat je MP3`s afspeelt en die zijn dus stereo --> 2 boxen. Als je geluidskaart/decoder niet kan upmixen naar 4.1 dan hou je dus in principe 2.1. just my two cents.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem. Ook een speakersetje met 4 satelietjes en 1 subwoofer. In de test van de bijgeleverde drivers werkt alles perfect maar in andere software (winamp, world of warcraft, ...) enkel geluid uit de front speakers en subwoofer. Heb al vanalles geprobeerd (drivers van nvidiea nforce 4, asus, realtek zelf ..) niets helpt :(

iemand enig idee ?

Thanks,

Jorn

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-02 23:33
schopje

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:22

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Heel vervelend ja. Ik wil mijn MP3tjes ook kunnen luisteren in surround.

Iemand?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• MadBear
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27
Ik herken het probleem heb precies hetzelfde gehad en ik had er dus een oplossing voor alleen ben ik die dus kwijt..
En na een schone reinstall weet ik dus niet meer hoe ik t moet oplossen. Het is volgens mij een driver probleem. Overigens heb ik een Asus A7N8X-deluxe met 4.1 speakerset (Creative).
Iemand misschien de oplossing?

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
clone mode

dat is wat je aan moet zetten... ergens.
ik heb het zelfde chipje (DFI nf4 lanparty) en gebruik, momenteel, de Nvidia sound drivers maar bij die van realtek werkte het ook zo.

als je de nvidia drivers gebruikt :
start NVmixer (da icon in de system tray) en druk op de 2de knop links onder
dan zie je staan surround settings.
zet clone mode aan en het zou goed moet zijn.
je moet wel 5.1 selecteren volgensmij. anders is er geen subwoofer kanaal. enige probleem is dan dat er wel een center kanaal is wat soms kan beteken dat je iets niet hoort als je een 4.1 set hebt.

p.s : rear speakers zijn altijd wel wat zachter hier. ik heb links voor en achter wat zachter gezet ter compensatie

edit : foxboy komt met een goed punt
je moet in winamp wel de DirectX output plugin gebruiken. hier werkt de waveout iniedergeval niet met 4 speakers.

[ Voor 78% gewijzigd door Countess op 08-05-2005 15:17 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• MadBear
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27
Hmmz dat stond ook aan in eerste instantie.
Maar ik heb het weer werkend. Drivers geuninstalled, reboot, drivers handmatig geinstalleerd vervolgens NvMixer geinstalleerd en de wizard doorlopen.. en nu doet ie het weer.. blijf het raar vinden maar het werkt weer :)

Verwijderd

IK had dit probleem ook, heb het gedeeltelijk op weten te lossen door in winamp als output plugin de directsound plugin te nemen in plaats van de wave out. Deze zend dan gewoon het geluid naar 4 speakers.
Ik zou zeggen probeer even wat te klooien met waveout en directsound, dat helpt vaak al een eind.
Pagina: 1