Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Led aansluit vraag:s

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit kan een heel noobische vraag zijn , maar ik was daarnet mijn nieuwe leds ana het solderen op een printplaatje en ik wil alles testen (geen kortsluitingen ofzow) steekt hem aan m'n voeding en rook rook , stank, stank al m'n leds doorgebrand ik weet niet wat ik fout doe.

het gaat om deze leds http://www.world-led.com/info.php?product=101&taal=EN

Voor deze leds staat steeds een weerstandje van 470 ohm als volgt opgesteld

0V
-----------_ledje--------_ledje-------_ledje

12V
-------XXX+ledje----XXX+ledje---XXX+ledje

XXX=weerstand 470 ohm

de + van het ledje (waar de weerstand aan moet) is toch het lange beentje? of zit ik er nu zo hard naast?

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11 22:07
dat wat je LED verkeerd om maakt geen drol uit, want het zijn diodes en daarom zal er geen stroom lopen als je ze verkeerd om hebt aangesloten.

Ik ben dan ook een absolute EL noob, maar volgens mij moet je niet voor elke LED een weerstand gooien.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Verwijderd

Topicstarter
jawel weerstand moet zeker, met weerstand ervoor branden ze zelfs door :s

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04 18:06

[ash]

Cookies :9

Kan je niet een duidelijker plaatje maken? Heb je ze zo aangesloten?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
|----XXX----Ledje----|
|                    |
|----XXX----Ledje----|
|                    |
|----XXX----Ledje----|
|                    |
|                    |
+                    -

Of anders?

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Als je ze in serie zet, dan hoef je niet eens een weerstand te gebruiken.
Elk ledje kan max 4.5 volt aan (als ik die pagina bekijk waar jij naar linkt).
Als je er 12 volt op zet, wordt de 12 volt dus verdeeld over de ledjes. Dus 12/3 = 4 volt. Ze gaan dus niet kapot.

[ Voor 6% gewijzigd door _Jeffrey_ op 01-02-2005 20:53 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:29

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

[edit] Hieronder staat duidelijker uitgelegd wat ik bedoelde, bij Tai-z. Hij heeft wel gelijk.

[ Voor 183% gewijzigd door DrivinUCrazy op 01-02-2005 20:59 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
Proberen wat duidelijker te maken

code:
1
2
3
- ------------X-----------X--------------X-----

+---------RX----------RX-------------RX-----

Waarbij R dan de weerstand is en X het lampje

Op de - kant is dan het korte beentje aangesloten op de + kant het lange beentje

nu alles stat dus op een printplaatje met rechte banen, nu was ik zo aan het denken, kan het zijn dat er overal gewoon 12 volt op loopt, ook al zitten er weerstanden tussen, omdat het dus om een printje gaat met rechte banen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 20:54 ]

Verwijderd

[ash] schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 20:50:
Kan je niet een duidelijker plaatje maken? Heb je ze zo aangesloten?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
|----XXX----Ledje----|
|                    |
|----XXX----Ledje----|
|                    |
|----XXX----Ledje----|
|                    |
|                    |
+                    -

Of anders?
Indien zo:
I(LED) = U/R = 12/470 = 26 mA
Max. Forward Current: 20 mA
foute boel dus

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 20:54 ]

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04 18:06

[ash]

Cookies :9

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 20:53:nu alles stat dus op een printplaatje met rechte banen, nu was ik zo aan het denken, kan het zijn dat er overal gewoon 12 volt op loopt, ook al zitten er weerstanden tussen, omdat het dus om een printje gaat met rechte banen?
Begrijp ik uit je verhaal dat je de weerstanden hebt kortgesloten? (dus beide pootjes aan elkaar verbonden?)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 20:53:
nu alles stat dus op een printplaatje met rechte banen, nu was ik zo aan het denken, kan het zijn dat er overal gewoon 12 volt op loopt, ook al zitten er weerstanden tussen, omdat het dus om een printje gaat met rechte banen?
Zijn de banen niet onderbroken? Dan heb je dus de weerstanden parallel geschakeld met de 12 Volt banen, ofwel kortgesloten -> over je LEDs staat 12V per stuk

EDIT: Ash was me voor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 20:56 ]

• _Jeffrey_
  • Niet online
Ik heb even een plaatje gemaakt wat hopelijk duidelijkheid verschaft :Y)

Afbeeldingslocatie: http://www.developersonly.nl/temp/ledjes.png
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 20:53:
[...]

Indien zo:
I(LED) = U/R = 12/470 = 26 mA

[...]

foute boel dus
Dat is de stroom die er gaat lopen als je alleen de weerstand over de 12 volt zet. Je vergeet dat het ledje ook nog een weerstand heeft. Bij +/- 4 volt loopt er 20 mA, dus zo'n 200 ohm :)

[ Voor 59% gewijzigd door _Jeffrey_ op 01-02-2005 21:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja op de hele baan staat dus 12 volt, ook al staan er weerstanden tussen dat maakt dus niets uit :s, de weerstanden zijn niet kortgesloten

en het zijn wel degelijk de goede weerstanen, ik heb de leds al eens eerder aangesloten met dezelfde weerstanden en ze branden mooi helder, en goed en lang :D

maar dat is dus mijn probleem, de boel moet onderbroken worden telkens:s

Verwijderd

De weerstanden zijn dus wél kortgesloten: je hebt beide pootjes met elkaar verbonden door ze allebei op dezelfde baan te solderen.
Uit je tekening word ik niet echt veel wijzer, probeer het eens met Paint ofzo te tekenen, waarbij je duidelijk aangeeft waar alle pootjes zijn aangesloten en bij welk componentje deze horen, want volgens mij is je schema zelfs mét onderbrekingen nog brak.
Voordat je je spoortjes gaat onderbreken: het schema dat _Jeffrey_ geeft is het goeie schema. Ik zeg niet dat andere schema's perse fout zijn, maar als ik het schema pak zoals ik denk dat jij het hebt gemaakt, en het baantje gaat onderbreken, klopt het volgens mij nog steeds niet.

Verwijderd

Het schema wat _Jeffrey_ geeft lijkt me inderdaad goed alleen zou ik die weerstanden wat groter nemen ivm de drempelspanning van de LED.

R= U/I = (12-1,8) / 0,02 = 510 > neem maar 560 dan :P

Speciale Led's met een drempelspanning van ca 4V, iets te laat gezien :P

R= U/I = (12-4) / 0,02 = 400 > 470 is goed :D

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 21:25 ]

• _Jeffrey_
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 21:22:
Het schema wat _Jeffrey_ geeft lijkt me inderdaad goed alleen zou ik die weerstanden wat groter nemen ivm de drempelspanning van de LED.

R= U/I = (12-1,8) / 0,02 = 510 > neem maar 560 dan :P
Kan je me dat eens uitleggen :X
Voor zover ik weet zijn ledjes gemaakt van silicium, netzoals vele diodes, transistoren e.d. De drempelspanning daarvan is zo'n 0.7 volt. Met mijn schema is de spanning die over een ledjes staat zo'n 3,6 volt, wat dus een hele mooie spanning is gezien de specificaties van het ledje.
Dus ik weet echt niet wat je allemaal aan het doen bent... die 470 ohm is iig goed.

[edit]
Die drempelspanning waar jij het over hebt, noemen ze niet 'drempelspanning' ;)

[ Voor 10% gewijzigd door _Jeffrey_ op 01-02-2005 21:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.pcmodders.be/temp/leds.JPG

die rode lijn is zoals i khet nu gemaakt had, maar dan komt er nog overal 12 volt te staan, ik ga het nu maken zoals heirboven is gezegd.

THNX!!

Verwijderd

_Jeffrey_ schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 21:28:
[...]
[edit]
Die drempelspanning waar jij het over hebt, noemen ze niet 'drempelspanning' ;)
Hoe noem jij die dan :P

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Doorlaatspanning geloof ik, deze is per led iets verschillend en is vaak lager dan de 3,5-4,5 volt zoals aangegeven op de site (uit eigen ervaring)

Zelf pak ik gewoon een weerstandje van 1 ohm en een potmetertje van 500ohm ofzo, zet ze in serie met een led en meet de spanning over de weerstand terwijl je de potmeter omlaag draait. De spanning in mV is dan de stroom in mA die door de led gaat, dus draai tot ongeveer 20mV, verbreek dan de stroom en meet de weerstand van de potmeter en tel hier 1 bijop en je weet welke weerstand je minimaal nodig hebt :)

www.nintendocasemods.com

• _Jeffrey_
  • Niet online
Meestal wordt dat nominale spanning genoemd. Dus de normale werkspanning van een onderdeel of apparaat.

Verwijderd

_Jeffrey_ schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 21:11:
Je vergeet dat het ledje ook nog een weerstand heeft. Bij +/- 4 volt loopt er 20 mA, dus zo'n 200 ohm :)
oops :o
Pagina: 1