[XP] "Versleep functionaliteit" verminderen.

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Ik heb hier een leuk netwerkje (16 servers, 150 clients in 4 kantoren) met een leuk opgezette datastructuur in netjes georganiseerde folders etc.

Nu loopt ik tegen het probleem aan dat sommige gebruikers af en toe hun muisbewegen net als ze klikken, met als gevolg dat een hele folder met subfolders verplaatst wordt naar een andere subfolder. Meestal krijg ik dan na een uur of wat een mailtje dat iemand anders een bepaalde folder niet meer kan vinden, en die is dan verplaatst.

Het probleem is dat de folders ook verplaatst MOETEN worden door doodnormale gebruiken (bijvoorbeeld van New Business ----> Cases ----> Closed Cases), en daar zijn een aantal gebruikers voor aangewezen die dat verder goed doen. Geen computer guru's maar ze kunnen fatsoenlijk foldertjes maken, indelen en aanmaken, aangezien zij ook nieuwe Case Folders aanmaken etc..... En dat gaat allemaal prima, zij weten hoe Windows werkt.

Ik weet dat ik met rechten kan gaan knoeien, maar dan zadel ik mezelf op met een dagelijkse extra portie werk die MEER is dan het terug slepen van verplaatste foldertjes, omdat ik dan om de haverklap rechten moet uitdelen/innemen tot vervelens toe.

Nu zijn er een aantal "beruchte" mensen die regelmatig slepen. Nu vroeg ik me af of er programmaatjes bestaan die dit slepen kunnen tegengaan, of in ieder geval met een boodschap komen zoals: "Are you sure you want to move this folder to a new destination? [yes/no]" of zoiets. Ik zou dat dan kunnen installeren op die gebruikers PC's :)

Iemand een idee? (Als je snapt waar ik het over heb hehe)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

muis snelheid laag / acelleratie hoog zetten ?

ben zelf ook zlepert. dan loop ik te klikken en te denken :X ;)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Welke Windows versie gaat het hier over? - dan kan ik dat in je topic titel zetten (zie hierover ook de Windows Operating Systems Policy) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Windows XP Proffesional, SP1a op een Windows 2003 Server netwerk.

[XP] dus! :+

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik pas even je topic titel aan - ik heb van 'Sleep' ook even 'Versleep' gemaakt - ik dacht steeds dat je op zoek was naar hibernate ofzo :)

Verder - persoonlijk zou ik dit toch echt met rechten oplossen, met wat scriptjes kan je bv. heel gemakkelijk standaard rechten zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hieronder een stukje geplakt wat ik ooit geschreven heb voor Netware systeembeheerders, zal vast ook wel op soortgelijke manier toepasbaar zijn onder een Windows filesystem.
Ben nog steeds geen betere oplossingen tegengekomen, maar wie weet reageert hier nog iemand met een mooie regtweak of policy oid voor windows.

(ik had geen zin het helemaal naar het nederlands te vertalen, maar dat is voor maartena vast geen probleem).

----
Say you have these 3 folders underneath each other in explorer:
test1
test2
test3
and you want to prevent or make it harder for the user to move any
files with drag & drop from test2 to test1 or test3 (and the test2
folder has to have rwcemf rights for all users)

Solutions:

1) Prevents any moving of files by drag & drop with the folder:
(note: this uses the file system rule that you cannot copy, move or
create a folder in a folder where there is already a file with the
same name of the folder to be copied/moved/created)
Create in test1 and test3 a read only file with the name test2 (no
extension) (maybe protect the file further with delete inhibit and
rename inhibit rights so only supervisors can do anything with these
files).

2) Warns the user they are going to move a folder
Flag the test2 folder read only. This then produces a dialog to the
effect: "Are you sure you want to move the read-only folder ..."
to which your users should say "No". Regrettably they can still choose
Yes and the harm will be done.

3) A bit of a hassle and it creates unnecessary folders:
Make folders test1 and test3 read only folders where only supervisors
have create rights (those folders are most of the time no longer
useful for normal use) (note: I have not tested this)

4) Make the sensitivity of drag & drop a bit greater so the
inadvertent small move doesn't happen so easily:
Use tweakui to set in mouse sensitivity the drag item to a greater
number (this might have a negative effect on other programs where you
want to have a high sensitivity for dragging).

I would go with option 1,2 & 4 but this means more administrative
overhead and when users change the sorting of the explorer display
from name to f.e. date you have another problem (more folders to store
a test2 file in) to deal with.

Hope this helps a little, but an enhancement request to MS for a
folder property of don't drag & drop would be more appropriate (or a
mandatory confirm box for drag & drop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saftaplan
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 10:45
Kan zijn dat ik er helemaal naast zit, maar in Tweak UI zit toch zo'n "drag"-tweak (onder Mouse)? Je kan aanpassen hoe ver je het ding moet slepen vooraleer het daadwerkelijk meekomt met je muis. Oké, het max blijkt 32 te zijn, niet echt veel, maar het kan helpen...
Vergeet het, had vorige post niet gelezen.. |:(

[ Voor 14% gewijzigd door saftaplan op 01-02-2005 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was de laatste tijd toevallig bezig met shell programming voor Windows en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om een zgn. shell copy hook te schrijven. Deze tool kan drag&drop en copy&paste via de verkenner of deze computer onderscheppen en een venster tonen met de mogelijkheid om evt. te annuleren als het toch niet je bedoeling was om mappen te kopieren of verplaatsen.
De teksten in het onderstaande venster kan je indien nodig makkelijk zelf aanpassen/vertalen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/51012/full.gif

Freeware, download link: Setup.exe

Gemaakt met VB6.
Indien je niet beschikt over de VB6 runtimes (normaal gesproken alleen van belang voor Win9x/ME gebruikers) dan zijn deze hier te downloaden: VB6 SP5 Runtime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:36
De bovenstaande oplossing is wel een hele mooie, maar je krijgt ook een bevestigingsvenstertje als er een read-only file verplaatst moet worden. Dus als je nu in elke map standaard 1 verborgen txt-file op read only zet dan zou dat ook al een hoop oplossen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt ze toch wel een goede optische muis gegeven? Mijn neef had nog zo'n oude bal muis, en ik merkte dat zo'n oude muis veel 'onhandelbaarder' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ze het verslepen direct doorhebben kunnen ze het nog ongedaan maken met Ctrl-Z.

Maar dit overdreven 'gebruikersvriendelijke' sleepgedrag van Windows vind ik inderdaad zelf ook superirritant. Net zoals het kunnen verslepen van tekst. Is dat nog uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dekaasboer: 1 bestand read-only maken helpt helaas niet want de andere bestanden die niet read-only zijn worden gewoon wel verplaatst.

@sangdrax: bedoel je geselecteerde tekst in bijv. Word en daar dan op klikken en verslepen? Ik heb geen idee of dat te verhelpen is maar dat is ook minder foutgevoelig dacht ik omdat je eerst moet selecteren en dan de muis loslaten en daarna klikken in de geselecteerde tekst en slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

volgens mij is dat prima op te lossen met wat ntfs-rechten..
Al zou het opvoeden van gebruikers ook een leuk idee zijn volgens mij.....

Ik kan me trouwens ook iets herrinneren wat in TweakUI wat saftaplan al zei maar naderhand doorstreepte..
Aangezien tweakUI volgens mij ook alleen maar een regkey aanpast moet dit dus ook in het register staan ergens.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 februari 2005 @ 10:25:
Je hebt ze toch wel een goede optische muis gegeven? Mijn neef had nog zo'n oude bal muis, en ik merkte dat zo'n oude muis veel 'onhandelbaarder' is.
Je bedoelt dat de muis gewoon vies is ...
ik heb hier ook van die collega's waar de muis letterlijk achter z'n eigen vuil blijft hangen :r

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2005 16:59 ]

Pagina: 1