Toon posts:

PC geeft geen beeld, moederbord probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude PC van iemand gekregen met het verzoek deze weer aan de praat te krijgen. Alle IDE kabels zaten er los bij en alle apparaten waren niet aangesloten op de voeding. Alles weer aangesloten, getest en hij gaf een raar ratelend geluid, wat volgens mij bij één van de CD-ROMS vandaan kwam. Een van de CD-ROMS erafgehaald, en het geluid hield op, daarna weer erop gedaan en het bleef weg.

Nu de situatie waar ik nu in zit:
-Als ik de PC aanzet draaien alleen de voeding en de cpu fan. Het moederbord krijgt dus wel stroom, de rest van de apparaten doet niets. De lichtjes aan de voorkant van de PC branden wel. Hij geeft geen beeld. Als ik het geheugen eruit haal geeft ie geen piepjes of iets dergelijks, terwijl ik dat wel zou verwachten. Heb wat met de jumpers op het mobo zitten spelen maar dat zorgt alleen maar voor andere instellingen met de aan/uit knop. Eerst begon hij namelijk meteen te draaien wanneer ik de stroom erop zette, nu moet ik hem daadwerkelijk aanzetten met de aan-knop.

Beeldscherm werkt zeker, videokaart heb ik al vervangen door een andere, heeft ook geen zin.

Is er iets wat ik fout doe, of is het moederbord gewoon defect?

Specs:
Pentium 3, weet niet hoe snel
128MB SDRAM
MS-6119 Moederbord (stond erop, google zegt dat het een MSI is)
Voodoo 3 GFX

Het is een Packard Bell PC.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:41

Thandor

SilverStreak

Probeer het geheugen eens te "re-seaten". Eruit halen en er weer indrukken.

De frequentie van de CPU kun je op de CPU zelf zien.
Probeer ook een een CMOS Clear (Bios reset) :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-07 11:23
Bij sommige mobo's is het ook nodig om een HD aan te sluiten. Tenmisnte bij sommige van die oude brikken van mij.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Verwijderd

Topicstarter
Het geheugen heb ik er al talloze keren uitgehaald, andere banks geprobeerd. Ook mét alle apparaten aangesloten, dus ook de harddisk, geprobeerd, ook geen succes.

Bedoel je met CMOS Clear de batterij er even een poosje uithalen en er weer in doen, of is dit iets met een jumper?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 23:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat nog eens te kijken en zag dat er op een aantal condenators bruine vlekken zitten, ik weet niet of dit zo hoort of dat er sprake is van lekkende condensatoren, en zoja, zou dit het probleem kunnen veroorzaken?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~moeys/condensator.jpg

Is dit normaal of is het moederbord echt defect?

Verwijderd

Bruin = lekkende condensators = brak bordje wat het steeds slechter zal doen.
Bol staande condensators = brak bordje wat het steeds slechter zal doen.

Vervangen is de oplossing (en dan vaak alle condensators die hetzelfde zijn op dat bordje).

zoeken naar 'condensator vervangen'

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2005 19:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet bepaald een modern moederbord. Als ik de condensators vervang, is er dan een grote kans dat het moederbord het weer pico bello doet? Of is er kans dat er ook andere dingen kapot zijn en kan ik net zo goed voor een nieuw moederbord kopen. Voor 25 euro moet toch een prima MS-6119 achtig moederbordje te krijgen zijn, alleen kan ze niet echt vinden op de webshops.

• hellegers
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-09-2009

hellegers

www.foksuk.nl

heel erg waarschijnlijk is je mobo of je proc dood,
bios zou ik in ieder geval even resetten, verder alle overbodige spullen eraf (haal de draadjes van de reset speaker ect er ook maar af tenzij je zeker weet dat ze goed zitten.

AMD Athlon XP 2600, abit nf7 , 2x 256 crosair platinum pc 3200, ti 4200 64mb DDR, 80 gig seagate HDD, 40x liteon brander, 16x liteon DVD,in een lian li pc-60 kastje met een enermax

Verwijderd

Topicstarter
Bios gereset, alles wat hier gepost is + nog wel meer geprobeerd, niets... Is er een grote kans dat de processor kapot is, en als dit zo is, kan deze dan ook een nieuw moederbord beschadigen? Ik heb al een nieuw moederbordje op het oog, maar dan moet de processor het wel nog gewoon doen.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Goh mijn vermoeden was dus juist :P

Lees deze twee topics es door: MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics* & Project Florida - A motherboard is reborn

Allemaal handige tips :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Heb MSI maar een mailtje gestuurd, misschien dat zij me een paar elco's kunnen sturen, dan kijk ik of ik ze erop krijg.
Pagina: 1