Toon posts:

Systeem cooler van 45 mm vervangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb niet echt veel verstand van systeem coolers, maar hier komt mijn vraag.

Mijn kleine systeem coolertje (ongeveer 45x45mm) maakt de laatste tijd veel piepende geluid. Dus ik dacht ik ga die cpu cooler vervangen. Maar ik kan alleen van die grote cooler vinden (80x80mm) die je aan de achterkant vast maakt.
Maakt die kleine cpu cooler op mijn moederbord veel uit? En kan ik gewoon die grote gebruiken. Of heb ik echt zo'n kleine systeem coolertje nodig die op mijn moederbord zit.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

er zijn er zat te koop hor.
en wat denk je zelf?
ik weet niet waar je heb gekeken maar er zij er zat, en trouwens ik denk dat het 40X 40 moet zijn
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:35:

Maakt die kleine cpu cooler op mijn moederbord veel uit?En kan ik gewoon die grote gebruiken. Of heb ik echt zo'n kleine systeem coolertje nodig die op mijn moederbord zit
wat een vraag! }:O

/edit
lees eerts ff faq voor je van die rare vragen steld

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 01-02-2005 18:45 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-08 18:33

Nik

Gewoon een 80mm fan op zetten als dat past, desnoods met een zelfgemaakte constructie...

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-07 10:11

frankknopers

Goud is geen geld

Anders neem je een fan-adapter. Die zijn ruim verkrijgbaar en ook niet zo duur.

Met zon plastic geval + 80mm fan kun je de processor beter koelen dan met een 40 mm fan. Ook is een 80mm fan veel stiller.

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
ok misschien 40x40 cm :P ik heb hem er niet uitgesloopt. Maar het is zo'n kleine coolertje, niet een processor cooler. En ik ben bij oa. Norrod geweest en daar verkochten ze me dus zo'n 80x80 cooler. Mijn vraag was dus, kan ik die inplaats gebruiken van zo'n kleine coolertje die op mijn moederbord zit (is van ARX). Die van 80x80 kan ik dus niet op mijn moederbord kwijt, maar die moet ik achterin in de kast stoppen.

Hier is een plaatje van die Systeem cooler (Spire / Recon systeemcooler 80 x 80mm) van Norrod:
Afbeeldingslocatie: http://www.norrod.nl/product_images/Standaard/Systeem_Cooler_8x8cm.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 18:52 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar heb je het nu over je cpu koeler of over de chipset koeler?
cpu koeler is gewoon een kwestie van een 80mm erop (evt hele nieuwe HSF).
chipset koeler is passief te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Err hmm Ik denk een cpu cooler. Op die kleine cooler staat ARX CPU Cooler. Het is een klein coolertje die dus op de moederbord zit. Dus geen processor cooler.

Wat is tevens HSF?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 19:00 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:36

heuveltje

KoelkastFilosoof

40MM (45mm kan bijna niet, je moet van gat naar gat meten) is geen cpu
(tenzij je het over een 486 t/m P2 hebt.)
Hoogstwaarschijnlijk de northbridge

Je moet niet in een computerzaak kijken, maar bij een electriek zaak (evt conrad)
daar zijn ze zat te koop. kosten van iets van 5E

Ow ik zou niet vertrouwen op die grote van achterin zetten, tenzij je hem er echt op kan richten, zal die niet echt helpen

[ Voor 29% gewijzigd door heuveltje op 01-02-2005 19:55 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

kijk eens op www.dil.nl daar hebben ze alle maten fans, ook P1 P2 cpu coolers

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp, ik zal proberen er 1 te vinden in de stad anders op Intern. Op www.dil.nl kon ik helaas niets vinden.

Verwijderd

Tsja, zoek het eens uit. Als het een chipset koeler is, raad ik je de Zalman ZM-NB47-J aan, een aluminium blokje wat 0Db geluid produceert. Als het de processorkoeler is (meestal vrij groot, met nog koper er onder). Zoek eerst eens uit wát voor PC je hebt (processor, moederbord), en leer wat een processor, northbridge, en southbridge zijn.
Pagina: 1