MSI KT3 Ultra ARU, instabiliteit alom, mobo stuk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarty_6000
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11-2020
Goed ik heb het volgende probleem.

Als ik mijn computer aanzet dan gaat de boel draaien , maar ik hou een zwart scherm en de boel draait vrolijk door. Dit is uiterst vreemd omdat ik pas sinds kort gedonder kreeg met mijn anders altijd uiterst stabiel draaiende systeempje.

Al sinds twee jaar heb ik de volgende configuratie:

-mobo : MSI KT3 Ultra Aru
-proc : AMD Athlon XP 2200+
-geheugen : - Samsung PC3200 512MB DDR RAM
- A-kwaliteit PC2700 512MB DDR RAM
-videokaart : Chaintech GF4 Ti4200 64mb DDR RAM
-geluidskaart : Creative Audigy
-HDD : 2x WD 120 GB (special edition) in Raid 0 (c:\ = 20 GB windows || d:\ =200 GB)
-voeding : 300 Watt Aopen

Goed dit is de belangerijkste hardware (voor verdere specificatie verwijs ik naar "mijn "pc specs)
en dit setupje heeft een kleine twee jaar probleemloos gedraaid.
Totdat ik sinds kort (afgelopen 2 weken) , plotselinge reboots en blauw schermen kreeg :( :

- IRQ_NON_OR_LESS_EQUAL
- PAGED_IN_A_NON_PAGED_AREA

Goed ik heb dus gegoogled en kwam erachter dat dit maar 2 dingen kan betekenen :
of mn geheugen is brak ;( , of mijn mobo legt het loodje :'(

Maar omdat in de FAQ stond indien je systeem instabiel is geheugen voltage iets verhogen heb ik de voltage voor het geheugen in de BIOS op 2.7v gezet. Daarna laatste crash en sindsdien zwart beeld ;(

Ik heb het geheugen dus in een ander systeem gedaan en daar draait het probleemloos :P
Ik heb de videokaart in een ander systeem gedaan en daar draait het probleemloos :P
Ik heb de processor in een ander systeem gedaan en daar draait het probleemloos :P

Verder een CMOS clear gedaan maar dit mocht niet baten :(

Ik kan dus min of meer concluderen dat mijn moederbord het aardse bestaan met de schroothoop heeft verwisseld :?

Een bijkomend probleem is dat het een raid 0 configuratie betrof en ik dus 145 GB aan films pissen ben :(

Mod-edit: 1 smiley is echt wel genoeg ;)

Dus beste medetweakers zie ik nog wat over het hoofd of is mn mobo echt kapoet ? ;(
En is het zo dat als ik nog wat van mn 145GB aan films wil zien dat ik een nieuw
MSI KT3 Ultra Aru mobo moet bemachtigen , een zelfde array aan moet maken en dat ik dan kans heb om nog wat te kunnen recoveren ?

Hoop spoedig van jullie te vernemen of het mbo echt stuk is :( (hoop van niet uiteraard)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 01-02-2005 20:26 ]

-=Mijn PC Specs=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:54

Thandor

SilverStreak

Zijn de condensatoren nog heel :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarty_6000
Ik heb alle condensatoren nagelopen , maar die zijn allemaal nog een goede staat geen lekkende condensatoren te bekennen :( . Ik snap dus niet waarom de hele meuk wel gewoon fijn gaat draaien maar ik dus zwart beeld hou :?

-=Mijn PC Specs=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115936

Heb je met de CMOS clear ook de stekker uit het stopcontact gehad, anders cleart hij hem niet.
(Klinkt misschien dom, maar het is iets wat snel vergeten wordt)

Probeer eens te starten met alleen proc+mobo+voeding+geheugen+vidkaart. En alsdat niet werkt probeer dan eens te starten zonder geheugen en videokaart. Dan zou je mobo moeten gaan piepen, Als die dat niet doet dan is of je mobo of je proc of je voeding brak. Je voeding kan je nog wel testen op een andere computer denk ik. En je proc had je al getest, dus dan blijft alleen het mobo over he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47200

@ TS, ik ben hier laatst een topic gestart omdat ik een componentje opgeblazen had, om dit op te kunnen lossen heb ik een foto van het moederbord onderdeel nodig, je mail adres staat ook niet in je profiel dus dit is de enige mogelijkheid.

Dit is het topic:
MSI KT3 Ultra 2, welke componenten zaten hier?

Ik heb dus een foto van de componenten nodig die naast de aansluiting voro de cpu fan zitten. Als je die zou kunnen maken heel graag ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Smarty,

Al eens geprobeerd al je pci-kaarten te verwijderen (alleen videokaart erin) en dan op te starten?. Vaak wordt deze melding (die overigens betrekking heeft op shared IRQ's) veroorzaakt door Creative-kaarten. Als dit werkt, je geluidskaart in een ander slot zetten (heeft bij mij altijd gewerkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarty_6000
Goed ,

Na een harde bios reset, batterij eruit , cmos clear heb ik het voor mekaar gekregen om twee keer me bios in te kunnen komen , wat me opviel was dat mijn raid array niet werd herkent in de bios en als ik nieuwe settings saved had gedaan en de pc opnieuw startte ik weer een zwart scherm had. Overigens kom ik nu niet meer me bios in en houdt ik een zwart scherm ook na een harde cmos clear .

Verder maakt een van de twee harde schijfen het geluid van een helikopter , niet normaal ik denk dus dat me mobo stuk is en een van me hdd het heeft begeven.
Ik zal ze zo los in een ander systeempje pluggen om te kijken of ze daar wel worden herkent als hdd (dit zou betekenen dat me hdd nog heel is toch :? )

Ik heb ook de creative geluidskaart eruit gehad maar dit maakt niets uit.

Zonder geheugen in me mobo gaat ie wel piepen maar volgens mij is ie gewoon stuk want zonder hdd starten geeft ook zwart beeld :(

Ook het moederbord gecheckt en er is niks doorgebrand alle componentjes bij die fan aansluiting zien er nog heel uit :/

-=Mijn PC Specs=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47200

[message=22715790,noline]
Ook het moederbord gecheckt en er is niks doorgebrand alle componentjes bij die fan aansluiting zien er nog heel uit :/
Zie zijn bij mij doorgebrand, daarom wilde ik er een foto van ;) dan weet ik welke daar zouden moeten zitten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarty_6000
Goed ik heb beide hdd omste beurt in mn andere systeem gehangen en daar worden ze beide herkent als ide hdd :) :) :) , dit betekent dus dat mn harde schijfen nog heel zijn toch :?

Verder heb ik een andere voeding aangesloten en ben ik gestart met alleen mn mobo+proc+videokaart+geheugen, alleen weer een zwart scherm :(

Ik kan dus voor 99% zeker zijn dat mn mobo stuk is toch :?
De rest doet het gewoon :
-proc werkt :)
-geheugen werkt :)
-videokaart werkt :)
-voeding werkt :) (andere voeding aangesloten maakte geen verschil)

Dan eigenlijk het belangerijkste ik heb dus een identiek mobo nodig om mn raid 0 weer te laten werken toch :?

Ik heb in de pricewatch 1 winkel gevonden die mn bordje nog verkoopt 45 eurie's :)
link: http://www.infobusiness.nl/product.php/2/11/2/15

Dus der vanuit gaande dat mn mobo stuk is en mn harde schijfen nog heel zijn zou ik dus alleen het moederbord moeten bestellen , het plankje inbouwen en de boel doet het weer toch :? :) :*)

-=Mijn PC Specs=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarty_6000
Zou iemand mijn vermoeden kunnen bevestigen dat ik alleen een identiek moederbord , dus een nieuwe MSI KT3 Ultra ARU moederbord nodig heb om mijn systeem weer aan de praat te krijgen en gewoon mn raid 0 kan behouden zonder dataverlies (dus dat ik weer fijn mn 145 GB aan films kan kijken :) ).

Iemand ? :?

-=Mijn PC Specs=-

Pagina: 1