Toon posts:

[W2k] Exchange 5.5 aantal services willen niet starten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ey
ik heb hier een Exchange mailserver draaien die ontzettend kuren heeft vandaag! Misschien kunnen jullie me helpen?

Opeens kon er geen mail meer worden ontvangen. Ik heb een reboot gedaan van de server en moest een aantal services handmatig weer aanzetten.

Nu kan je af en toe intern mailen, maar helemaal niet meer van buitenaf ontvangen en naar buiten mailen.

Ik heb gecontroleerd op virussen, maar niets gevonden.

Ik kan remote bij de server, maar zodra ik de Microsoft Exchange Administrator opstart kan ik in eerste instantie gewoon connecten, maar zodra ik naar public folders ga dan geeft hij mij dit:

The Microsoft Exchange Server computer is not available. Either there are network problems or the Microsoft Exchange Server is down for maintenance.

De volgende Services willen niet starten:

Microsoft Exchange Internet Mail Service
melding: Could not start the Microsoft Exchange Internet Mail Service on Local Computer.

Error 1068: The dependancy service or group failed to start

De melding hierboven kan ik begrijpen want hij is afhankelijk van de volgende services:
Microsoft Exchange Information Store <--- die wil wel starten
Microsoft Exchange Message transfer Agent <--- wil niet starten, foutmelding hieronder

Microsoft Exchange Message Transfer Agent

melding: Could not start the Microsoft Exchange Message Transfer Agent service in Local Computer.
The service did not return an error. This could be an internal Windows error or an internal service error.
If the problem persists, contact your system administrator

Ik weet niet meer wat te doen!.. Moet ik hem maar even helemaal uitzetten?

Help!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-08 20:58

Arno

PF5A

Heb je zelf al wat rondgeneusd op TechNet? Zo ja, welke eventlog errors krijg je in je application log ?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Zodra ik mijn 'Microsoft Exchange Message Transfer Agent service' wil starten, komt er in mijn Event Viewer te staan:

The Microsoft Exchange Internet mail Service depends on the Microsoft Exchange Message Transfer Agent Service which failed to start because of the following error:
%%0

Daar viel op TechNet ook weining mee op te vinden.

Zodra ik nu een interne mail probeer te versturen geeft hij aan dat er 'not enough disk space' is.. Dit zou heel goed kunnen. Op de Exchange server is een partitie nl. tot de nok toe vol!.. Maar het bestaat zo ongeveer uit 1 bestand. Die kan niet verplaatst worden. 'Sharing Violation' het is een *.EDB bestand. Wat is dit?

Verwijderd

de .edb is je exchange database.
Met de exchange optimizer kun je de database op een andere schijf plaatsen

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 19:57 ]

Verwijderd

dit soort fouten zijn inderdaad meestal diskspace problemen. Het kan verschillende oorzaken hebben:

1. Je database (priv1.edb, pub1.edb) zijn echt te groot geworden. Je kan ze dan defragmenteren met eseutil, kan best veel ruimte schelen.

2. Je backup loopt niet goed, hierdoor worden je logfiles niet geflushed. Zorg dat je een goede backup maakt en je logfiles worden dan automatisch geflushed.

Verwijderd

Topicstarter
Handige harry ben ik ook.. dat ik dat niet eens kon verzinnen!

Maar zodra die schijf vol zit kunnen er toch geen problemen ontstaan met het starten van bepaalde services?

Verwijderd

ja dat kan wel. Dan 'ziet' de service dat ze niets meer kunnen wegschrijven en dus stoppen ze de service.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt mensen!.. Hierbij ga ik even backuppen en defragmenteren!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 20:07:
Bedankt mensen!.. Hierbij ga ik even backuppen en defragmenteren!
wat natuurlijk lastig is omdat er niet genoeg temporary disk space is (de .edb file wordt tijdelijk gekopieerd en daarna teruggezet)

A wise man's life is based around fuck you

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-08 20:58

Arno

PF5A

Mwoah, gewoon -t gebruiken en een andere disk of server aangeven als templocatie :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
quote: zwelgje
wat natuurlijk lastig is omdat er niet genoeg temporary disk space is (de .edb file wordt tijdelijk gekopieerd en daarna teruggezet)
Ja dat is natuurlijk zo.. Als ik een standaard defragmentatie uitvoer zal het zeker niet zoveel ruimte schelen dan wanneer ik die met eseutil uitvoer?

Verwijderd

laat ff weten of dit de oplossing was.

• Zwelgje
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 20:30:
[...]

Ja dat is natuurlijk zo.. Als ik een standaard defragmentatie uitvoer zal het zeker niet zoveel ruimte schelen dan wanneer ik die met eseutil uitvoer?
standaard defrag :? met eseutil kan je whitespace uit je DB halen, ik neem aan dat je dat wilt

een windows defrag of een online defrag (in het laatste geval in exchange zelf) gaat je niet helpen kwa ruimte

arno: dat had ie zelf mogen uitzoeken :P ik geef alleen voorzetjes, ik maak zelf geen goals ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Zwelgje op 01-02-2005 20:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Arno schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 20:28:
Mwoah, gewoon -t gebruiken en een andere disk of server aangeven als templocatie :)
Held!.. Kan je me even vertellen hoe ik dat precies moet doen? Nee, ik ben niet te lui om het te gaan uitzoeken, maar er is een beetje haast bij!

• Zwelgje
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 20:35:
[...]

Held!.. Kan je me even vertellen hoe ik dat precies moet doen? Nee, ik ben niet te lui om het te gaan uitzoeken, maar er is een beetje haast bij!
een goede backup maken sowieso voordat je gaat rommelen met je DB

en snel snel iets doen is nooit slim, vaak gaat het dan juist fout

ergo: goed bereid kost even tijd

Verwijderd

Topicstarter
zwelgje schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 20:36:
[...]

een goede backup maken sowieso voordat je gaat rommelen met je DB

en snel snel iets doen is nooit slim, vaak gaat het dan juist fout

ergo: goed bereid kost even tijd
Jaja, backup is in de maak. Nog maar 73 minutes wachten!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je 'eseutil' opstart zal hij je standaard de commandline opties uitleggen, de /t parameter is er daar een van.

Dat zijn overigens zaken die je zelf veel gemakkelijker en sneller kan uitvinden door het zelf even uit te proberen, dan door ze op een forum te vragen hoor. :)

• Zwelgje
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 20:38:
[...]

Jaja, backup is in de maak. Nog maar 73 minutes wachten!
ruim genoeg tijd om de 'eseutil.exe' parameters te bestuderen ;)

http://support.microsoft.com/kb/192185/EN-US/

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:42

Korakal

Up up up!

Verwijderd

Topicstarter
zwelgje schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 20:41:
[...]

ruim genoeg tijd om de 'eseutil.exe' parameters te bestuderen ;)

http://support.microsoft.com/kb/192185/EN-US/
Haha, ja zal ik dat even doen!.. Dan moet ik nog opschieten, nog maar 63 Minuten te gaan!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag nog 1x jullie hulp! Ik heb ondertussen de 2 exchange database bestanden gebackupped, maar nu wil ik dat hij alleen het bestand defragmenteerd en niks anders. Dus geen copy gaat lopen maken in dezelfde map, want daar heb ik de ruimte niet voor!

ik heb nu in de opdrachtprompt staan:

c:\winnt\system32>eseutil /d d:/exchsrvr/mdbdata/priv.edb

Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij geen copy gaat maken. Ik heb er al een backup van!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Geen copy maken is niet mogelijk - hij bouwt namelijk gewoon een nieuw bestand waar alle 'whitespace' weg uit is, het is dus feitelijk niet eens een copy.

Het bestand op een andere drive zetten kan wel - door het specificeren van een andere temp directory - de exacte parameter kan je dan ook terug vinden in de help van eseutil :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat was me dus ook gelukt!.. Ik had hem vannacht aangezet en liet hem een nieuwe kopie maken op een andere netwerkschijf. Kom ik vanochtend hier zegt hij doodleuk dat de Disk Full was!

Dat kan niet, want er nog zeker 10 gig over op de netwerkschijf!.. Het bestand waar het over gaat is 3.31Gb.. Hoe kan dit? Hij was al op 93%!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 15:08
Hij geeft de diskfull volgens mij op de schijf waar je al geen ruimte had. Hij gebruikt nl de templokatie op de netwerkschijf en gaat dan de data terugzetten naar de originele lokatie... temp betekend tijdelijk. ;-)
Als op de originele lokatie geen ruimte is dan is het afzien...... Verplaats met de optimizer de database anders naar een andere schijf toe als dat wil lukken nog. Als je die niet hebt zal je je server toch moeten uitbreiden met meer disks ben ik bang of je richt een andere server in me exchange en zet een offline backup terug op de nieuwe server.
Je moet dan nog wel wat gaan lopen rommelen met isinteg en wat andere commands uiteraard, zo simpel is exchange niet helaas

Verwijderd

Topicstarter
Berimbau schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 15:54:
Hij geeft de diskfull volgens mij op de schijf waar je al geen ruimte had. Hij gebruikt nl de templokatie op de netwerkschijf en gaat dan de data terugzetten naar de originele lokatie... temp betekend tijdelijk. ;-)
Als op de originele lokatie geen ruimte is dan is het afzien...... Verplaats met de optimizer de database anders naar een andere schijf toe als dat wil lukken nog. Als je die niet hebt zal je je server toch moeten uitbreiden met meer disks ben ik bang of je richt een andere server in me exchange en zet een offline backup terug op de nieuwe server.
Je moet dan nog wel wat gaan lopen rommelen met isinteg en wat andere commands uiteraard, zo simpel is exchange niet helaas
Bedankt! Ik heb inmiddels een andere schijf in de Exchange server gezet en ben nu bezig het overkopieren van de Db.

Ik ga met Optimizer even de paden aanpassen en op hoop van de zegen de services weer proberen te starten!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 13:58:
[...]

Bedankt! Ik heb inmiddels een andere schijf in de Exchange server gezet en ben nu bezig het overkopieren van de Db.

Ik ga met Optimizer even de paden aanpassen en op hoop van de zegen de services weer proberen te starten!
Hmm.. Optimizer had geen zin om de paden aan te passen.. Hij zei dat er een service op een niet correcte manier was afgesloten. Ik ben niet voor 1 gat te vangen, dus heb ik de nieuwe grotere HD de driveletter van de oude gegeven.
Hij zou het toch moeten doen.... Iemand een idee? Exchange blijft erbij dat hij alle Services niet kan starten! :(

Verwijderd

Topicstarter
Het is voor elkaar hoor. De dir.EDB database bevatte 100zoveel fouten... Fouten gefixed en hij deed het weer.. :/

• Zwelgje
Verwijderd schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 18:39:
Het is voor elkaar hoor. De dir.EDB database bevatte 100zoveel fouten... Fouten gefixed en hij deed het weer.. :/
kan gekomen zijn doordat je een filebased antivirus gebruikt die ook de exchange mappen loopt te scannen, je database en directory files kunnen dan verminkt raken

excluden die hap (volgens het boekje), aangezien je nog 5.5 draait heb je geen ifs drive (=m schijf) maar moet je wel je c:\exchsrvr (of iig de map waarin exchange staat) excluden

Pagina: 1