Linux inlog probleem

Pagina: 1
Acties:

• HaBl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10-2025
Hallo,

Ik heb van de week Slackware geinstalleerd. Alles werkte zoals het zou moeten werken na de installatie. Tot gisteren. Ik had een package geinstalleerd voor X-Chat, die er voor zou moeten zorgen dat X-Chat in de system tray terrecht zou komen. Na die geinstalleerd te hebben, kon ik in KDE helemaal niets meer doen. Als ik een programma wilde starten gebeurde er of niets, of ik kreeg permission denied.

Ik heb ben daarna uit KDE gegaan, terug naar de console. Ik wilde daarna opnieuw inloggen, maar kreeg de error: "bash: id: command not found" en vervolgens krijg ik de login weer terug. Als ik met root inlog is er niets aan de hand.

Ik kan wel als ik met root ingelogd ben met het "su" command inloggen als een andere gebruiker, krijg ook dezelfde error dan, maar ben wel ingelogd dan. Als ik dan ingelogd ben kan ik alleen erg weinig. Bij vele commando's krijg ik "command not found" en als ik het volledige path opgeef, dus bijvoorbeeld "/usr/X11R6/bin/startx" dan krijg ik permission denied.

Als ik het path bekijk (dus echo $PATH) lijkt die wel gewoon te kloppen. Verder heb ik nog gekeken of er in /etc/profile en /etc/profile.d/*.sh iets raars staat, maar ook daar kan ik niets vinden wat het zou kunnen zijn.

Het lijkt er dus iig op dat de rechten niet goed staan voor andere gebruikers dan root. Heb overigens ook geprobeerd een nieuwe gebruiker aan te maken, maar ook daarmee kan ik niets.

Is er iemand die een idee heeft wat te doen?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

hoe staan de rechten dan van bijv startx. En hoe betrouwbaar was dat package voor x-chat

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

TrailBlazer schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 17:49:
hoe staan de rechten dan van bijv startx. En hoe betrouwbaar was dat package voor x-chat
offtopic:
Hehe... even over je icon....... zo'n veel te duur ding om mee te klimmen die je niet op max spreiding in een spleet moet stoppen omdat het je dan veel geld gekost heeft :D

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• HaBl
De rechten voor startx staan nu zo:

-rwxr-xr-x 1 root bin 3198 2004-06-05 23:43 /usr/X11R6/bin/startx*

En die package leek mij betrouwbaar aangezien ik die via www.xchat.org gevonden had.

Overigens zie ik nu 2 tellen geleden dat er een probleem is bij gekomen, onder root werkt startx ook niet meer, dan krijg ik de error: /root/.xinitrc: line 28L startkde: command not found. :S

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
HaBl schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 17:47:

Is er iemand die een idee heeft wat te doen?
Ja, een check-rootkit tool opzoeken en daarmee aan de gang.

M.a.w. lijkt erop dat iemand je bak geroot heeft, een nieuwe install
is misschien het beste.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

BacardiBreezer schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 17:54:
[...]

offtopic:
Hehe... even over je icon....... zo'n veel te duur ding om mee te klimmen die je niet op max spreiding in een spleet moet stoppen omdat het je dan veel geld gekost heeft :D
offtopic:
maximale spreiding is geen probleem. Hij flikkert er dan wat makkelijker uit. :p je moet hem juist niet zo smal mogelijk maken.
Overigens ik val liever in een friend dan in een nutje

het lijtk er inderdaad op dat je beter eens chkrootkit kan draaien je systeem wordt niet vanzelf zo gaar

[ Voor 11% gewijzigd door TrailBlazer op 01-02-2005 18:07 ]

• HaBl
Misschien een stomme vraag, maar wat is een check-rootkit?

Ik ben nu eten, ben daarna weer terug. Bedankt voor de reacties trouwens voor zover al :)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

chkrootkit is een tool dat kijtk of er kritieke dingen aan je systeem zijn veranderd. programma's als ps ls top en nog tig andere. De tool heet dus chkrootkit. Alleen het is sterk de vraag of je die nog geinstalleerd krijgt
trouwens hoe hang die bak aan het internet best wel knap dat er iemand van buiten binnen op zou komen

[ Voor 23% gewijzigd door TrailBlazer op 01-02-2005 19:21 ]

• HaBl
Idd, wat dat betrefd weet ik ook niet of ik dat moet geloven.. Ik heb 1 linux-server en 1 laptop met linux. Beide aangesloten op een router, poortje 22 geforward naar me server. Het probleem zit alleen niet op me server maar op me laptop. Dus zouden ze logisch gezien eerst op mijn server terrecht gekomen moeten zijn en via me server naar me laptop. Lijkt mij een beetje sterk. Het zal misschien best mogelijk zijn, maar de logica ontbreekt een beetje ;)

Maar ik zal evengoed is zo'n programma opzoeken, kwaad kan het niet. En als het om wijzigingen aan bestanden gaat, hoeft het mijn inziens niet perse door een persoon gebeurd te zijn, maar kan het ook best een programma geweest zijn :).
Alleen het is sterk de vraag of je die nog geinstalleerd krijgt
Denk dat dat wel meevalt. Als root ben ik tot nu toe maar 1 probleem tegen gekomen, dat is de X omgeving.

Bedankt iig :)

[ Voor 13% gewijzigd door HaBl op 01-02-2005 19:51 ]

• HaBl
Oke, heb inmiddels chkrootkit gedraait (ging sneller dan ik dacht) en die heeft niets gevonden. Deze heb ik gedraait overigens: http://www.chkrootkit.org/.

Misschien is het toch het verstandigste om die laptop opnieuw te installeren, maar ben eigenlijk gewoon erg benieuwd wat het probleem nou is :).

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

dat ding van x-chat was wel voor slack ? of was t source ?

| Hardcore - Terror |

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

tja als je systeem niet gehacked is en het is niet heel urgent, zal ik gewoon ff gaan rotzooien om te kijken wat er mis gaat is namelijk wel heel vreemd. Het zou best kunnen dat een van de dingen die startx aanroept verkloot zijn dus ff kijken wat startx allemaal doet. afaik is het gewoon een bash scriptje

sh dus bij mij in elk geval. kijk eens of
#!/bin/sh
nog wel bestaat en de rechten daarvan

[ Voor 14% gewijzigd door TrailBlazer op 01-02-2005 22:20 ]

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

TrailBlazer schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:05:
[...]

offtopic:
maximale spreiding is geen probleem. Hij flikkert er dan wat makkelijker uit. :p je moet hem juist niet zo smal mogelijk maken.
Overigens ik val liever in een friend dan in een nutje
offtopic:
Owja, zo zat het :) en de naam weet ik nu ineens ook weer :D

nou iig.... vallen moet je natuurlijk niet doen he ;) Als je een keer een defecte hebt...please let me know !

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:07

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

offtopic:
zo'n kreng heet een friend of camalot (afhankelijk van het merk) zijn veelste duur en zien er onwijs gaaf uit.
Mensen die deze dingen hebben, hebben
1. of geld te veel (kosten minimaal €77,50 per stuk...
of 2. zijn regelmatig te vinden op een uitdagende rotswand met het verstand wel een touw te gebruiken.

Kortom, ik heb
1. geen geld
2. helaas nog nooit buiten geklommen...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1