projectieklok: hoe aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 447 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Bij het kruidvat is er nu een wekker met projectieklok in de aanbieding voor 9.99 euro, deze heb ik zojuist aangeschaft. (zie: http://www.kruidvat.nl/do...ainimage/2_afbeelding.jpg )
Toen ik zag dat de tijd van de projectieklok apart ingesteld moet worden, dacht ik, dat is vast een losstaande unit. En inderdaad, het projectiedeel zit slechts met drie draadjes aan de rest vast. Mijn vraag is alleen, hoe moet ik hem aansluiten. Helaas heb ik niet de multimeter van de aldi gekocht, dus ik heb geen multimeter. Er zijn drie plaatjes aan de printplaat verbonden:
Rode draad: V+ (xxVolt)
Zwarte draad: V- (grond)
Witte draad: (ik weet niet zeker welke tekst bij die aansluiting hoort)
LED of een tekentje dat me bekend voorkomt:
code:
1
2
3
  |   |
--|   |--
  |   |
Kent iemand dit nog, ik ben niet zo into de electronica.
Het uitzoeken van het voltage moet wel lukken, als ik een regelbare spanningsbron bij de hand heb (volgende week pas). Maar wat moet ik met de witte draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat tekentje wat je beschrijft is een condensator. Een condensator dient om lading op te slaan.
Waarschijnlijk zit die er voor de backup, als de spanning namelijk wegvalt van het lichtnet neemt de optionele 9V batterij het werk over in de wekker. Dit kost een beetje tijd om te schakelen, zolang neemt de condensator het lichtnet even over. Dus de witte draad is de 'backup rode' denk ik -> niet nodig als je hem los gaat aansluiten.

Correct me if I'm wrong, dit is wat ik zo even snel bedenk. Heb de wekker trouwens vanochtend ook gekocht ;)

Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Niet online
Als dat teken voor de condensator staat, dan hoort de tekst 'LED' dus bij de witte draad. Er zit namelijk een condensator bij dat tekentje (ergens anders op de printplaat nog 2).
Zou dit iets veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet zo dat die condensator geschakeld is naar het witte draadje? Dus dat je het misschien moet zien als 'condensator voor LED'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-07 14:51
Heb je geem multimeter bij de hand? Lijkt me interresant :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Niet online
nee, de verbinding van het witte draadje loopt naar de Led toe.
Ik heb toch een multimeter te pakken gekregen:
verschil rood en zwart: ca. 1.5 - 2 volt
verschil wit en zwart: ca. -10 volt
verschil rood en wit: ca 12 volt

De witte draad is dus iig een negatieve spanning...
De rode draad is volgens mij voor het instellen van de klok, hij gaat namelijk langs de knopjes.

ff getest:
het werkt: zwarte draad op 12 volt, witte op de aarde en de projectie werkt!
nu nog ff een goede manier verzinnen om alles definitief aan te sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:34

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Wat wil je er daan mee projecteren? Het zullen waarschijnlijk alleen digitale ledjes in de vorm '88:88' zijn :)

[ Voor 7% gewijzigd door Hertog op 01-02-2005 18:27 ]

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Niet online
gewoon, de tijd :)
(de behuizing van de wekker is gewoon niet zo handig, vandaar dat ik m graag los zou willen hebben :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Niet online
maar 12 volt lijkt te weinig te zijn, er komt helaas nauwelijks licht uit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm, E9.99 slechts? Interresant, moet ik ook eens naar kijken. Zien of ik berichtjes op de muur kan laten zien ofzo.

Hoeveel licht geeft het geheel eigenlijk? Is de tekst ook overdag op een muur te lezen?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Niet online
nee, overdag lukt niet/nauwelijks...
en de berichtjes zullen wel kort moeten zijn, het is een beperkt display.
bij gebrek aan meer dan 12 volt, hou ik er voorlopig mee op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEKthecat
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12-2024
Sprite_tm schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:46:
Mmm, E9.99 slechts? Interresant, moet ik ook eens naar kijken. Zien of ik berichtjes op de muur kan laten zien ofzo.

Hoeveel licht geeft het geheel eigenlijk? Is de tekst ook overdag op een muur te lezen?
overdag niet echt maar ze zijn makkelijk te modden, misschien sterkere LED erin zetten.
Achter het plaatje voor de cijfers zit gewoon een LED namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite_tm schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:46:
Zien of ik berichtjes op de muur kan laten zien ofzo.
Moet je even kijken welke aansturing hij gebruikt voor het display. Zal wel een gepriegel worden denk ik, want de tijdaansturing zit in het kleine projectortje zelf, wordt niet doorgegeven vanaf het 'moederapparaat'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

btw die condensator kan ook worden gebruikt als versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedacht me opeens waar de witte draad voor zou zijn:
rood: voor de klok in de projector
wit: voor de LED die het projecteert
zwart: gemeenschappelijke 0

Je kan de projector namelijk ook uitzetten, het klokje blijft dan wel doorlopen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2005 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:14
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 21:13:
btw die condensator kan ook worden gebruikt als versterker
leg uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-08 22:13

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk zelf eigelij iets van klokpuls, heel veel (lees: bijna alle) klokken die op het lichtnet hangen gebruiken de 50hz uit het stopcontact om hun tijd op te baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-08 16:08
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 23:48:
Ik bedacht me opeens waar de witte draad voor zou zijn:
rood: voor de klok in de projector
wit: voor de LED die het projecteert
zwart: gemeenschappelijke 0

Je kan de projector namelijk ook uitzetten, het klokje blijft dan wel doorlopen.
Dat zou zomaar eens kunnen !

Voor een klokpuls kan ik me niet voorstellen, het is eigenlijk gewoon een led die door een lcd schermpje heen schijnt.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SA007 schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 00:22:
Ik denk zelf eigelij iets van klokpuls, heel veel (lees: bijna alle) klokken die op het lichtnet hangen gebruiken de 50hz uit het stopcontact om hun tijd op te baseren.
Dit klokje in het projectortje werkt waarschijnlijk op gelijkstroom, dus gebruikt een eigen oscillator om zijn pulsen te genereren. Zo'n oscillator zit gewoon in een klein IC'tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zag hem vandaag ook in het foldertje van de kruidvat staan maar het was echt niet in me opgekomen om dat ding te gebruiken voor m'n casemod. Ga er morgen ook een halen denk ik.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-08 11:51
Ik werk bij het kruidvat, heb er ff een uitgeprobeerd, maar ik vind die projectie toch wel heel erg magertjes, ook heel erh zwak, vinden jullie dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Sterkere led erachter zetten zal het wss wel verhelpen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-08 16:10
schaduw schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 18:37:
maar 12 volt lijkt te weinig te zijn, er komt helaas nauwelijks licht uit :(
Zet 'em es op 24V })

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LiquidSmoke schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 11:32:
Ik werk bij het kruidvat, heb er ff een uitgeprobeerd, maar ik vind die projectie toch wel heel erg magertjes, ook heel erh zwak, vinden jullie dat niet?
Mwah, vind het op zich wel prima.. overdag zie je het niet, 's nachts wel. Das waar het mij om gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

Zeer leuk idee dit, maar wat is nu precies de reden het los te halen van het huidige systeem als je de functie het zelfde laat?

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Niet online
Je hebt dan een zeer kleine unit (ik heb m niet meer, maar ca. 2*3*8cm) die je bovendien veel flexibeler kunt plaatsen dan dat grote bakbeest (gokje: ca. 10*8*15cm) waar het uit komt. Nadeel is wel dat de unit in dat bakbeest erg stabiel staat, en los niet (wat ten koste gaat van de projectiekwaliteit)... Je moet m dus wel ergens vastzetten.
Ik vond de wekker ook niet zo interessant, alleen de projectie klok. Verder wilde ik de projectie ergens anders in mijn kamer dan de wekker... en ja... dan ga ik denken... Wat ook stom is, is dat je naar achter kunt projecteren, maar dan alleen ondersteboven... en ik dacht, kan die projectieunit niet ondersteboven (het lijkt er namelijk al op dat hij los kan, maar daarvoor moet hij echt open)
(ik had t al bedacht, maar het eerste wat mn vriendin van die wekker zei was "kan die projectieklok dan niet gewoon los?" :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-08 13:25
gaaf ding voor het maken van een projectieklok ,
leuk mod materiaal :) (als je tenminste alles kan slopen zodat je alleen de klok + batterijinput+ projectieerin kunt houden zodat het makkelijker is om hem op te hangen op een muur.
Pagina: 1