2x Dell PowerConnect 3324, hoe beste te verbinden

Pagina: 1
Acties:

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 16:31

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik werk bij een klein bedrijf die 2 naastgelegen panden willen verbinden wat betreft het computernetwerk. Hiervoor zijn 2 Dell PowerConnect 3324 switches aangeschaft, waar op elk apparaat 2 Gbit UTP aansluitingen en 2 glasvezel aansluitingen zitten. Nu hebben we offerte aangevraagd voor het trekken van een kabel, maar de keuze tussen glasvezel of koper scheelt zo'n 1000 Euro. Indien er geen bezwaren zijn, willen we dus voor Cat5e gaan. Is er een zwaarwegend voordeel voor glasvezel? De te overbruggen afstand tussen de switches is zo'n 20 meter.

Ik heb mezelf rotgezocht naar vergelijkingen en ook bij Dell support gekeken naar voor/nadelen van diverse oplossingen, maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden.

Is het tevens zo dat als je 2 kabels tussen beiden legt, beide netwerken met 2Gbit werken of is de 2e poort bedoelt om met een 3e switch te verbinden?

Look behind you! A three headed monkey!

• Egbert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-05 14:51
Je kan er vanuitgaan dat je de twee verbindingen kan samenvoegen tot een trunk.
Ik heb ongeveer hetzelfde met 2 powerconnect 3024 switches, die met elkaar verbonden zijn via twee 100-mbit links. Totaal hebbben ze dus een 200mbit verbinding.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Een trunk, dus zo heet dat. Daar ga ik eens even google mee lastigvallen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, dat heet een ChannelBond. Trunking is twee kanalen over een lijn, precies andersom dus.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Ok, dat is ook het probleem een beetje. Ik snap wel hoe een simpele netwerkstructuur werkt, maar dit soort dingen is voor mij nieuw. Channel bonding wordt niet naar gerefereerd in de dell documentatie, dus ik vraag mij af of deze switches dat ondersteunen.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
channel bonding moeten je switches wel kunnen, dit kan je het beste even bij Dell nagaan.

Wat betreft de connectie zou ik zeker voor glas gaan. Dit is IMHO betrouwbaarder dan koper en meer toekomst gericht (voor als je nog eens andere data over dezelfde lijn wilt gooien). Ik weet niet over wat voor een totaalbedrag we het hebben, maar 1000 euro lijkt me nu weer niet een investering die je de kop gaat kosten...

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-03 15:43
waarom zou glas betrouwbaarder zjin dan koper? glas is echt wel kwetsbaarder dan koper

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-04 13:43

Shuriken

Life is all about priorities

Tussen 2 gebouwen kan je beter voor glasvezel gaan. Tenminste dat is wat normaal word aanbevolen. Over koper krijg je waarschijnlijk last van potentiaal verschillen (ik dacht dat dat de juiste term was, maar ik ben nogal verkouden dus denken is op moment niet mn sterkste punt :+ ).

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 16:50:
waarom zou glas betrouwbaarder zjin dan koper? glas is echt wel kwetsbaarder dan koper
goed gelegd glas is minder vatbaar voor storingen (ruis en zo) en slijtage dan koper. Daarnaast is de doorvoersnelheid in glas (iets) hoger en de mogelijke bandbreedte een stuk hoger....

Helaas heeft slecht gelegd glas (niet voldoende ondersteund/niet voldoende diep/direct naast een spoorbaan e.d.) nog wel eens de neiging te breken (/me heeft er helaas ervaring mee...)

Maar inderdaad, voor de betrouwbaarheid is het allebei goed te doen. Alleen als je later meer wil dan een 1gbit lijntje, ga je jezelf gelukkig prijzen met glas...

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Het betreft twee panden die direct tegen elkaar aan liggen. De kabels zullen door de kruipruimte getrokken worden door een professioneel bedrijf. Ik neig dus naar koper, aangezien we als we ooit nog te kort komen, dan kunnen we alsnog die kabels vervangen door glas.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

MrScratch schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 16:33:
Ok, dat is ook het probleem een beetje. Ik snap wel hoe een simpele netwerkstructuur werkt, maar dit soort dingen is voor mij nieuw. Channel bonding wordt niet naar gerefereerd in de dell documentatie, dus ik vraag mij af of deze switches dat ondersteunen.
Helaas zijn gebruikers niet de enigen die trunking en bonding door elkaar halen, dus 't kan zijn dat 't onder trunking in je handleiding staat. Als ze 't hebben over 802.1q dan is dat echt trunking, als ze 't hebben over 'verhoogde bandbreedte' of iets dergelijks dan bedoelen ze eigenlijk bonding.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Ik heb de indruk dat ze het link-aggregation noemen in de Dell community Forums. Volgens mij is dat hetzelfde als channel bonding

Pagina: 1