Toon posts:

Ruis en diagonale strepen op TV

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ieder 1. Enige tijd geleden heb ik - wegens storingen - mijn UPC antenne aansluiting voorzien van een andere steker en daarachter een professionele signaalversterker gezet (ooit overgehouden uit de Casema tijd). Hierachter gaat de boel naar verschillende punten. De eerste weken kon ik overal genieten van een haarscherp beeld zonder storingen. Had namelijk ook overal nieuwe kabel gebruikt en zware metalen connectoren.

Echter, sinds enige tijd komt het wel eens voor dat sommige zenders weer wat ruisen, andere hebben dan diagonale strepen over het beeld lopen, weer andere blijven goed. Enkele uren later kan dat weer opgelost zijn. Ik overweeg een extra versterker te monteren maar hoe pakt dat uit wanneer het UPC signaal weer 'normaal' is, krijg ik dan vervorming?

Verder was het me bij het monteren van dat alles opgevallen dat er een dusdanige spanning op de UPC kabel staat dat ik dat wel kon voelen, is dat normaal? Zonee, zijn hier oplossingen voor buiten de eventuele (...) medewerking van UPC?

Mocht iemand suggesties hebben - al dan niet aan de hand van de Conrad catalogus - dan hou ik me aanbevolen, alvast bedankt voor de hulp.

O ja, voor ik het vergeet: bij het gebruik van een normale wandcontactdoos voor RTV heb je twee aansluitingen, voor zover ik weet zitten alle radiofrequenties ook nog gewoon op de TV kant en is die split louter om fysieke redenen?

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024

cool0

Op 1 ding kan ik reageren. Ja het is normaal dat er spanning opstaat. :)

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat er spanning op staat is inderdaad normaal, dat je hem kunt voelen is een understatement in sommige gevallen, ik heb al aardig wat harde schokken gehad van die rotkabels :(

Heb je al geprobeerd om verschillende instellingen te gebruiken qua versterking? Meestal zit er op zo'n versterker een draaiknop hoeveel hij versterkt en maximaal is zeker niet altijd het beste. Bovendien kan het met het weer van de laatste tijd inderdaad zijn dat er wat meer storing dan normaal is, tenminste, dat maakt UPC mijn ouders wijs (en zien we ook op TV). Atmosferische storing noemen ze dat, geen idee hoe het precies in elkaar zit :)

Die splitsing tussen R en TV is puur cosmetisch, gewoon dat je als je je TV daar neer zet met je HT set eronder, je de radio uit je HT set direct op die doos aan kunt sluiten en je TV (eventueel via VCR of DVDR) ook.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:10
Het is dus niet waar dat radio gewoon uit de tv uitgang komt tv gaat van 44t/m 68 en van ongeveer200 t/m 850
Radio is zoals we weten van 87.5 tot 108
En dat word wel degelijk gefilterd in een goede wandcontact doos echter nooit voor 100% waardoor de radio die veel minder kritisch is dan de tv het toch nog redelijk goed doed op de tv aansluiting.
Anderesom zul je zien dat het veel kriticer is.
De spanning die je voelt komt van al die aangesloten tv,s die geen aarde hebben en dus hun netvervuiling via de antenne aarde afvoeren.
Je kunt overwegen om in de meterkast je centraalpunt van je lichtinstallatie deugdelijk te verbinden met de afscheming van je eigen coax installatie.
DIT IS DE ENIGE GOEDE EN VEILIGE MANIER ALLE ANDERE METHODE'S ZOALS BIJV CV EN WATERLEIDING ZIJN GEVAARLIJK EN DUS UIT DEN BOZE.

Die netvervuiling van andere apparaten kan ook je storing veroorzaken.

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:02

remco_k

een cassettebandje was genoeg

cool0 schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 15:26:
Op 1 ding kan ik reageren. Ja het is normaal dat er spanning opstaat. :)
Nah, niet echt. Of beter: niet normaal.

TS: je hebt last van een aardlus.
Er staat geen spanning op de UPC kabel, maar er lekt spanning via je upc kabel weg, vanaf een ander apparaat.
Deze zelfde aardlus -kan- tevens voor de door jouw omschreven problemen zorgen.

Zoek op dit forum even op aardlus en je vind meer dan genoeg topics om jezelf, zonder hoge kosten, uit de brand te helpen.

Waarschijnlijk ben je uit de brand geholpen door een ontkoppel-koppeling. Een kleine connector die de mantel onderbreekt met een c-tje, zodat er geen (gelijk/wissel)stroom meer kan lopen. (de aardlus dus).

Je kan ook proberen te onderzoeken welk apparaat dit veroorzaakt en proberen deze op een andere manier aan te sluiten, of juist alleen hier het filter op te zetten.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Eeeeuh, die tik van de spanning kreeg ik al van de UPC kabel uit de muur dus met nog niks aangesloten. Dat is dus al niet goed denk ik? Hoe krijg ik die spanning eraf wanneer UPC van niks wil weten?

Atmosferische storingen, hah! Ja die heb ik ook vaker gehoord, grappig dat ik er (geloof ik) nog nooit schotelkijkers over heb horen klagen.
M.b.t. de diverse standen heb ik al het nodige geprobeerd met de versterker, staat nu op de meest gunstige stand die dus 85% van de tijd voldoet, die andere 15% krijg ik dus de ruis en strepen. In het laatste geval komen de ontstekingsflitsjes van passerende brommers ook door trouwens.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:10
Dan heb je toch ergens een lek in je afscherming of in de wijkkast heeft je buurman het ook op dat moment?

snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.

Verwijderd

Topicstarter
Heb inderdaad de burman wel eens gevraagd en die heeft ook regelmatig een minder signaal en ook wel eens spanning op de kabel gevoeld. Dus toch UPC anaspreken om de wijkkast na te kijken?
Kan mijn apparatuur er overigens ook door overlijden of valt dat mee?
Pagina: 1