Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

laptop voeding doehetzelven

Pagina: 1
Acties:

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-10 19:17
Hier even een hypothese,

De voeding van een laptop kun je ook zelf inelkaar knutselen...

Is dit waar? als je een laptop op de kop kan tikken en er zit geen voeding bij, of kapot, knutsel je er zelf een en ben je erg goedkoop uit..

Wat zijn de eisen voor een voeding, juist voltage en amperage genoeg?

Of is dit al gedaan?

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Je kan gewoon een universele notebook voeding kopen voor een tientje of 5. Het ding moet best wat ampere kunnen leveren.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:09

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Lijkt me wel mogelijk, de voeding is gewoon een A/C adapter volgens mij.
Maar het is vast niet zonder reden dat zo'n ding behoorlijk duur is, dus of je ook echt goedkoop uit zult zijn is een tweede...

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:33
In een laptop adapter zitten wel wat veiligheden zodat je niet zomaar je accu sloopt bij een slecht stroomnet. Een accu is redelijk kostbaar dus dat is misschien wel de moeite waard.

Verwijderd

Volgens mij zit alle laad- en stabilisatie-electronica in de laptop zelf. Die adaptor is meestal gewoon een matig gestabiliseerde voeding. Kun je dus gewoon zelf prutsen.

Verwijderd

hm..ik zat er aan te denken om een atx voeding te pakken, en dan om 3.0A bij 15V te krijgen, de +3.3V met een paar weerstandjes aan de -12V te hangen. Normaal zou ik dan 15.3V krijgen, maar door wat weerstandjes met een vervangende waarde van 0.1 ohm dat naar 15V te krijgen.

Klopt het dat als er op de laptop staat 15V 3.0A dat de laptop 15V/3.0A = 5 ohm weerstand heeft?

Verwijderd

Klopt het dat als er op de laptop staat 15V 3.0A dat de laptop 15V/3.0A = 5 ohm weerstand heeft?
Nee, als dat op de laptop staat dan geeft dat aan wat voor voeding minimaal benodigd is bij maximale belasting.

15V en 3A kun je makkelijk ook doen met een regelbare labovoeding (zo werkt het hier al jarenlang perfect voor laptops etc. zonder adapter/accu). Alleen laptops waarbij het acculaadcircuit in de de adapter zit zijn een ander verhaal, maar die kun je herkennen aan oa het feit dat ze een aansluiting hebben met meer dan 2 pinnen (maar die zijn vrij zeldzaam, net als bij mobiele telefoons is het meeste gewoon geintregeerd in het hoofdapparaat).
Pagina: 1