Toon posts:

Lotus notes op linux, Windows of iets anders ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is simpel. Wij staan op het punt om een lotus Notes dominoserver aan te schaffen . Wie kan mij adviseren of heeft ervaringen met Lotus Notes op linux of op windows.

We kiezen voor Lotus iv.m. de koppeling aan ons administratiesysteem welke draait op een a/s 400

alvast dankvoor de hulp.....

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Het grote voordeel van LN is dat het secure is, sterker nog het is enigste gecertificeerde veilige mail app. Het is zo goed als onmogelijk dat iemand anders je mail leest zoals ik het begrijp.

Verder schijnt het repliceren van DB en samenwerken ook wel relaxed te zijn. Dat laatste vind ik wel meevallen.

Het grote nadeel
De applicatie staat met stip op nummer 1 in de GUI hall of shame. Elke mail app zit zinniger in elkaar als LN.

• sebas
  • Laatst online: 16-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 14:29:
Mijn vraag is simpel. Wij staan op het punt om een lotus Notes dominoserver aan te schaffen . Wie kan mij adviseren of heeft ervaringen met Lotus Notes op linux of op windows.

We kiezen voor Lotus iv.m. de koppeling aan ons administratiesysteem welke draait op een a/s 400

alvast dankvoor de hulp.....
Wat zijn de eisen aan het systeem, zo'n keuze is meestal van andere factoren afhankelijk, niets wat je zomaar kunt gokken. (Denk aan opleidingsniveau personeel, rest v/d infrastructuur, e.d.)

it0: enigste of enige?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• JHMvP
  • Registratie: December 2002

JHMvP

Veritas logica est

Ik heb ervaring met LN/Domino op Windows, Linux en AS/400.
LOUTER superlatieven!

Ben je goed thuis op de AS400 ga dan voor de AS-versie! Heb versies 5 en 6 jarenlang TOTAAL probleemloos op AS gehad!

Tegenwoordig (ik ben geen gemeenteambtenaar meer) draai ik m'n spulletjes op een Linuxdoos (ClarkConnect 2.2 met enkele aanpassingen).

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• Bas!
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik ben nog niet echt wild van Domino op windows 200o, was het al niet onder NT4. Performance doet vreemd. Zonder veel load in windows is het traag. Het draait gewoon op dell poweredges dus daar kan het niet aan liggen. Toch moet het beter kunnen draaien als je bedenkt dat hele overheden er mee werken. Die zullen het wel op IBM os-en draaien, zoals AIX of een OS/400. Dat lijkt me dan ook een verstandiger keuze.
Gui vind ik niet geheel onlogisch, alleen anders. Ik krijg er ook een gevoel bij dat het zoals wel vaker met IBM apps een soort schil is voor schermopbouw ipv een echte applicatie, althans dat gevoel heb ik als ik het zie. Zoiets als systembuilder ofzo. Hierdoor reageert het soms wat vreemd, meer als een java applet in je browser naar mijn mening en tsja knoppen heten anders en zitten op andere plekken. Domino server heeft nette beheerstools. Synchronisatie zou top moeten zijn maar zijn voor bij ons buiten de performance de enige problemen.

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:23

Kroontje

...

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 14:29:...
...
Ik zou dan voor de AS/400 versie gaan, zal alleen maar voordelen hebben qua koppeling met jullie administratiesysteem. Ik heb alleen ervaring met Domino op NT4 en 2000.

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Performance? Ooit heb ik es een testservertje van P1 200Mhz en 32MB ram neergezet en dat werkte voor een gebruikertje of 10 prima! Ok, dit was nog Domino 5 maar als je performanceproblemen hebt (op de server!) dan is het bijprikken van wat geheugen meestal de beste oplossing.

De AS400 waarop ik Domino 5 en 6 draaide (mail/calendering/postregistratie/overige custom apps en databases >4Gb!!!) MERKTE niet eens dat er Domino op draaide!

Maarreh...met welk boekhoudpakket gaan jullie draaien?

[ Voor 7% gewijzigd door JHMvP op 01-02-2005 17:02 ]

• Bas!
  • Laatst online: 30-11-2025
wij doen er niet alleen mail mee. Er draait een compleet administratief systeem op, zoals wel vaker gebeurt met domino, aangezien domino niet zomaar een mailservertje is....

• dumb_8
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02-2025
Ik draai ook Notes (6.5.2) op Fedora Core 2 en dat draait prima. Je moet wel de JRE van IBM (1.3) erop zetten anders werkt je HTTP task niet...

Ondertussen heb ik Notes gehad op linux vanaf Redhat 5, soms is het wel even wat uitzoekwerk voordat het draait maar daarna werkt het ook zeer stabiel. Aangezien Notes soms (FT-Index/ Agents) nog wel eens 100% processer tijd kan pakken, zou ik niet adviseren het op een AS/400 machine te zetten die al voor andere dingen wordt gebruikt. IBM adviseerd niet voor niks een dedicated notes server...

Inderdaad merk je het niet erg als je notes server staat te idle-en...

[ Voor 8% gewijzigd door dumb_8 op 01-02-2005 17:18 ]

i386SX/16MHz, Trident 9400 1MB Vesa Local Bus, 4MB fpage, 40 MB hdd, Soundblaster 2.0

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:28
Wij draaien hier 6.0.2 CF2 op windows 200 op een dual pentium 3 intel servert. En het draaid al sinds we het geinstalleerd hebben. Nog nooit down dan wel vast gezeten.

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

dumb_8 schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 17:16:
Aangezien Notes soms (FT-Index/ Agents) nog wel eens 100% processer tijd kan pakken, zou ik niet adviseren het op een AS/400 machine te zetten die al voor andere dingen wordt gebruikt. IBM adviseerd niet voor niks een dedicated notes server...

Inderdaad merk je het niet erg als je notes server staat te idle-en...
Het mooie van Domino/400 is dat het in een apart subsysteem draait en dus veel beter te scheiden is van de overige zaken. Sterker nog, je kunt Domino/400 gewoon meerdere malen installeren in verschillende SBS'en zodat je werkelijk meerdere Dominoservers hebt draaien in één en hetzelfde systeem (ook aardig voor testing!).

Wij draaiden ALLE bedrijfskritische pakketten op dezelfde AS als Domino. In de eerste plaats werkten deze pakketten toch grotendeels niet-interactief, batchgewijs en betreft het een C/S-concept dus *enige* belasting door andere processen is niet zo direct merkbaar (gevoelssnelheid) als bij een WINdoos. Daarnaast heb ik mijn AS'sen nog NOOIT 100% zien trekken naar aanleiding van Dominotasks! Zelfs bij het opstarten van Domino zag ik de utilisation nooit boven de 12-15% uitkomen... En ALS dat al zou gaan gebeuren dan zou ik hem gelijk knijpen en/of de prioriteiten/tijden van tasks/agents en/of het subsystem aanpassen.

Daarom de vraag: wat voor AS/400 heeft de TS en wat voor toeters en bellen zitten er in/aan? En wederom de vraag: wat doet hij ermee?

Pagina: 1